Το Νόμπελ Λογοτεχνίας και οι Έλληνες υποψήφιοι

Το Νόμπελ Λογοτεχνίας και οι Έλληνες υποψήφιοι Facebook Twitter
Προς το παρόν υπάρχουν διαθέσιμες στο Nobelprize.org. οι υποψηφιότητες που κατατέθηκαν από λογοτέχνες, πανεπιστημιακούς ή άλλους θεσμικούς φορείς από το 1901 ως το 1973. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΤΑ ΑΡΧΕΙΑ ΤΩΝ υποψηφιοτήτων κρατούνται μυστικά για πενήντα χρόνια, συνεπώς σε μισό αιώνα (αν βρίσκεται ακόμα κανείς από εμάς εδώ) θα δημοσιευτεί επίσημα η υποψηφιότητα της Έρσης Σωτηροπούλου για το φετινό βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Προς το παρόν υπάρχουν διαθέσιμες στο Nobelprize.org. οι υποψηφιότητες που κατατέθηκαν από λογοτέχνες, πανεπιστημιακούς ή άλλους θεσμικούς φορείς (όχι απαραίτητα από την χώρα προέλευσης του συγγραφέα) από το 1901 ως το 1973.

Στη λίστα περιλαμβάνονται 829 ονόματα, εβδομήντα εκ των οποίων κέρδισαν τελικά το βραβείο. Πιο εντυπωσιακό όμως από τα ονόματα που κατά καιρούς προτάθηκαν είναι εκείνα που απουσιάζουν –  που όχι μόνο δεν τους απονεμήθηκε το Νόμπελ Λογοτεχνίας, αλλά που ποτέ δεν προτάθηκαν καν. Ανάμεσα τους ο Τσέχοφ, ο Κάφκα, ο Πεσόα, ο Λόρκα, ο Φιτζέραλντ, ο Τζόις, ο Προυστ, ο Ρίλκε, η Βιρτζίνια Γουλφ, ο Τζόζεφ Κόνραντ, ο Τζορτζ Όργουελ, ο Γουίλιαμ Μπάροουζ…  

Παρότι τα γραφεία στοιχημάτων παίζουν όλο και πιο έντονα τον ρόλο τους (φανερό και σκιώδη) στην διαμόρφωση των φαβορί κάθε χρόνο, τα περισσότερα από τα οποία έχουν καταντήσει ανέκδοτο (με προεξάρχοντα τον Χαρούκι Μουρακάμι), οι προγνώσεις παραμένουν ιδιαίτερα επισφαλείς.

Ο Νίκος Καζαντζάκης προτεινόταν διαρκώς από το 1947 ως το 1957 χωρίς το επιθυμητό αποτέλεσμα, αλλά τι θα μπορούσε να πει κι ο Αλμπέρτο Μοράβια, το όνομα του οποίου υπάρχει στις υποψηφιότητες από το 1949 ως το 1973… Παρουσιάζει πάντως ένα ενδιαφέρον η αναζήτηση των Ελλήνων και Ελληνίδων συγγραφέων, οι υποψηφιότητες των οποίων βρίσκονται στα κιτάπια της Ακαδημίας.

Ο πρώτος που αναφέρεται είναι ο Δημήτριος Βερναρδάκης (προτάθηκε το 1904 και το 1905), πολυπράγμων λόγιος, θεατρικός συγγραφέας και καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ακολουθούν κατά χρονολογική σειρά ο Γεώργιος Σουρής (από το 1907 ως το 1912), ο Κωστής Παλαμάς (από το 1926 ως το 1940), ο Γιώργος Θεοτοκάς (1945), ο Γρηγόριος Ξενόπουλος (1947), ο Γεώργιος Δροσίνης (το 1947 και το 1948), ο Καζαντζάκης, οι «άγνωστοι» (σε μένα) Σωτήρης Σκίπης (ποιητής και ακαδημαϊκός) το 1951 και Γεώργιος Βουγιουκλάκης (Αθηναίος λογοτέχνης, που έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στο εξωτερικό και απεβίωσε στο Παρίσι) το 1954, η Μέλπω Αξιώτη το 1956, ο Στράτης Μυριβήλης (από το 1960 ως το 1963), ο Ηλίας Βενέζης (το 1960 και το 1963) και ο Γιάννης Ρίτσος (από το 1971 ως το 1973).

Παρότι τα γραφεία στοιχημάτων παίζουν όλο και πιο έντονα τον ρόλο τους (φανερό και σκιώδη) στην διαμόρφωση των φαβορί κάθε χρόνο, τα περισσότερα από τα οποία έχουν καταντήσει ανέκδοτο (με προεξάρχοντα τον Χαρούκι Μουρακάμι), οι προγνώσεις παραμένουν ιδιαίτερα επισφαλείς και συχνά επιβραβεύεται τελικά –όπως λέει ένα άλλο ανέκδοτο που συνοδεύει το βραβείο– «κάποιος/-α που δεν ξέρεις από μια χώρα που δεν έχεις πάει ποτέ».

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που κάθε χρόνο αμφισβητούν το ίδιο το νόημα του θεσμού, ο οποίος κατά την τελευταία δεκαετία είχε πληγεί –όχι ανεπανόρθωτα πάντως– από μια σειρά σκάνδαλα, κατηγορίες και αμφιλεγόμενες βραβεύσεις. Ίσως θα έπρεπε να λήξει, αν όχι ο θεσμός ο ίδιος, τουλάχιστον αυτή η ερμητική αίσθηση καμαρίλας που τον χαρακτηρίζει, και να καταστεί πιο ανοιχτή και πιο φιλική στο κοινό η διαδικασία επιλογής και τα κριτήρια που την καθορίζουν.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Daily / The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Με αφορμή μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για το μυθικό βρετανικό περιοδικό και την επίδρασή του στη σύγχρονη κουλτούρα, θυμήθηκα το πρώτο τεύχος του που έπεσε στα χέρια μου, πριν από σαράντα χρόνια, όταν ήμουν μαθητής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ