Το Νόμπελ Λογοτεχνίας και οι Έλληνες υποψήφιοι

Το Νόμπελ Λογοτεχνίας και οι Έλληνες υποψήφιοι Facebook Twitter
Προς το παρόν υπάρχουν διαθέσιμες στο Nobelprize.org. οι υποψηφιότητες που κατατέθηκαν από λογοτέχνες, πανεπιστημιακούς ή άλλους θεσμικούς φορείς από το 1901 ως το 1973. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΤΑ ΑΡΧΕΙΑ ΤΩΝ υποψηφιοτήτων κρατούνται μυστικά για πενήντα χρόνια, συνεπώς σε μισό αιώνα (αν βρίσκεται ακόμα κανείς από εμάς εδώ) θα δημοσιευτεί επίσημα η υποψηφιότητα της Έρσης Σωτηροπούλου για το φετινό βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Προς το παρόν υπάρχουν διαθέσιμες στο Nobelprize.org. οι υποψηφιότητες που κατατέθηκαν από λογοτέχνες, πανεπιστημιακούς ή άλλους θεσμικούς φορείς (όχι απαραίτητα από την χώρα προέλευσης του συγγραφέα) από το 1901 ως το 1973.

Στη λίστα περιλαμβάνονται 829 ονόματα, εβδομήντα εκ των οποίων κέρδισαν τελικά το βραβείο. Πιο εντυπωσιακό όμως από τα ονόματα που κατά καιρούς προτάθηκαν είναι εκείνα που απουσιάζουν –  που όχι μόνο δεν τους απονεμήθηκε το Νόμπελ Λογοτεχνίας, αλλά που ποτέ δεν προτάθηκαν καν. Ανάμεσα τους ο Τσέχοφ, ο Κάφκα, ο Πεσόα, ο Λόρκα, ο Φιτζέραλντ, ο Τζόις, ο Προυστ, ο Ρίλκε, η Βιρτζίνια Γουλφ, ο Τζόζεφ Κόνραντ, ο Τζορτζ Όργουελ, ο Γουίλιαμ Μπάροουζ…  

Παρότι τα γραφεία στοιχημάτων παίζουν όλο και πιο έντονα τον ρόλο τους (φανερό και σκιώδη) στην διαμόρφωση των φαβορί κάθε χρόνο, τα περισσότερα από τα οποία έχουν καταντήσει ανέκδοτο (με προεξάρχοντα τον Χαρούκι Μουρακάμι), οι προγνώσεις παραμένουν ιδιαίτερα επισφαλείς.

Ο Νίκος Καζαντζάκης προτεινόταν διαρκώς από το 1947 ως το 1957 χωρίς το επιθυμητό αποτέλεσμα, αλλά τι θα μπορούσε να πει κι ο Αλμπέρτο Μοράβια, το όνομα του οποίου υπάρχει στις υποψηφιότητες από το 1949 ως το 1973… Παρουσιάζει πάντως ένα ενδιαφέρον η αναζήτηση των Ελλήνων και Ελληνίδων συγγραφέων, οι υποψηφιότητες των οποίων βρίσκονται στα κιτάπια της Ακαδημίας.

Ο πρώτος που αναφέρεται είναι ο Δημήτριος Βερναρδάκης (προτάθηκε το 1904 και το 1905), πολυπράγμων λόγιος, θεατρικός συγγραφέας και καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ακολουθούν κατά χρονολογική σειρά ο Γεώργιος Σουρής (από το 1907 ως το 1912), ο Κωστής Παλαμάς (από το 1926 ως το 1940), ο Γιώργος Θεοτοκάς (1945), ο Γρηγόριος Ξενόπουλος (1947), ο Γεώργιος Δροσίνης (το 1947 και το 1948), ο Καζαντζάκης, οι «άγνωστοι» (σε μένα) Σωτήρης Σκίπης (ποιητής και ακαδημαϊκός) το 1951 και Γεώργιος Βουγιουκλάκης (Αθηναίος λογοτέχνης, που έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στο εξωτερικό και απεβίωσε στο Παρίσι) το 1954, η Μέλπω Αξιώτη το 1956, ο Στράτης Μυριβήλης (από το 1960 ως το 1963), ο Ηλίας Βενέζης (το 1960 και το 1963) και ο Γιάννης Ρίτσος (από το 1971 ως το 1973).

Παρότι τα γραφεία στοιχημάτων παίζουν όλο και πιο έντονα τον ρόλο τους (φανερό και σκιώδη) στην διαμόρφωση των φαβορί κάθε χρόνο, τα περισσότερα από τα οποία έχουν καταντήσει ανέκδοτο (με προεξάρχοντα τον Χαρούκι Μουρακάμι), οι προγνώσεις παραμένουν ιδιαίτερα επισφαλείς και συχνά επιβραβεύεται τελικά –όπως λέει ένα άλλο ανέκδοτο που συνοδεύει το βραβείο– «κάποιος/-α που δεν ξέρεις από μια χώρα που δεν έχεις πάει ποτέ».

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που κάθε χρόνο αμφισβητούν το ίδιο το νόημα του θεσμού, ο οποίος κατά την τελευταία δεκαετία είχε πληγεί –όχι ανεπανόρθωτα πάντως– από μια σειρά σκάνδαλα, κατηγορίες και αμφιλεγόμενες βραβεύσεις. Ίσως θα έπρεπε να λήξει, αν όχι ο θεσμός ο ίδιος, τουλάχιστον αυτή η ερμητική αίσθηση καμαρίλας που τον χαρακτηρίζει, και να καταστεί πιο ανοιχτή και πιο φιλική στο κοινό η διαδικασία επιλογής και τα κριτήρια που την καθορίζουν.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ