Το ροζιασμένο υψωμένο χέρι του φασίστα εσχατόγηρου

Το ροζιασμένο υψωμένο χέρι του φασίστα εσχατόγηρου Facebook Twitter
Η εικόνα της φασιστικής νεκροφάνειας με πρωταγωνιστή τον Κωνσταντίνο Πλεύρη που στοίχειωσε τα social media το Σαββατοκύριακο δεν ήταν από κάποια παράλληλη πραγματικότητα, συνέβη στο δικό μας σύμπαν. Φωτ.: Eurokinissi
0

Σ’ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΙΟ ΚΑΤΑΞΙΩΜΕΝΑ εκ των υστέρων επεισόδια του παλιού, αυθεντικού Star Trek, το οποίο είχε τον τίτλο Mirror, Mirror («Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου») και προβλήθηκε για πρώτη φορά στην τηλεόραση τον Οκτώβριο του 1967, το πλήρωμα του διαστημόπλοιου Enterprise βρίσκεται ξαφνικά παγιδευμένο σ' ένα παράλληλο σύμπαν όπου έχουν υπερισχύσει οι δυνάμεις του πιο αυταρχικού ολοκληρωτισμού και ο φασιστικός χαιρετισμός αποτελεί ρουτίνα.

Στο σύμπαν αυτό των αντεστραμμένων ειδώλων ο Σποκ είναι «κακός» και φέρει σατανικό γενάκι, αλλά το πιο ανατριχιαστικό είναι ότι δεν φαίνεται και τόσο διαφορετικός από τον Σποκ που ξέρουμε. Διατηρεί ακέραιη την ψυχραιμία και τη συγκρότησή του και απαράμιλλο τον ορθολογισμό του, απλά τον χρησιμοποιεί για να αιτιολογήσει χωρίς φόβο και χωρίς πάθος τις εγκληματικές μεθόδους, τα φριχτά βασανιστήρια και τη γενοκτονία που επιφυλάσσει για τους αντιφρονούντες και τους αλλόφυλους το καθεστώς τρόμου που υπηρετεί.

Κάτι σαν Άιχμαν του διαστήματος. 

«Θα τολμούσατε εσείς να χαιρετίσετε ναζιστικά αν ήσασταν στο εξωτερικό;» τον ρώτησε στο δικαστήριο η Μάγδα Φύσσα, αναφερόμενη στην προ μηνών «παράστασή» του.

Η εικόνα όμως της φασιστικής νεκροφάνειας με πρωταγωνιστή τον Κωνσταντίνο Πλεύρη που στοίχειωσε τα social media το Σαββατοκύριακο δεν ήταν από κάποια παράλληλη πραγματικότητα, συνέβη στο δικό μας σύμπαν. Είχε ξανασυμβεί μάλιστα στον ίδιο χώρο πριν από έναν μήνα.

Ούτε τότε λειτούργησε ως ηλεκτρικό σοκ που διαπερνά τον οργανισμό του κοινωνικού σώματος για να το συνεφέρει από την παραλυτική απάθεια, ούτε και τώρα στην πραγματικότητα, η θρασύτατη χειρονομία του συγγραφέα διδακτικών βιβλίων όπως «Εβραίοι - Όλη η αλήθεια», «Οι Κίναιδοι», «Ζιγκ Ζαγκ στους Έκφυλους», «Ας μιλήσουμε για Εβραίους», «Πας μη Έλλην Βάρβαρος», «Το ημερολόγιο του Γκαίμπελς» και «Ρατσισμός - από το ψεύδος στην αλήθειαν», μεταξύ πολλών άλλων.  

Εκ των υστέρων, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το εκκολαπτήριο του «αυγού του φιδιού», όπως το βιώσαμε με την άνοδο της Χρυσής Αυγής και με την εντυπωσιακή διείσδυση που πέτυχε σε σημαντικό τμήμα της κοινωνίας, ήταν και κάτι εκπομπές «πολιτικού προβληματισμού» και «ιστορικής ανάλυσης» που πλημμύριζαν τα μικρά ιδιωτικά κανάλια στα μακάρια ‘90s, σαν αυτές που επιμελούνταν και παρουσίαζε ο ίδιος στο κανάλι-φυτώριο μαύρης αντίδρασης του Καρατζαφέρη.  

Δύο και πλέον δεκαετίες αργότερα έχουμε συνηθίσει (όπως και σε τόσα άλλα που κάποτε θα μας σόκαραν) σε τέτοιου είδους προκλητικότατες χειρονομίες που μοιάζουν να έχουν κανονικοποιηθεί από την κουλτούρα, μαζί με το υπόλοιπο ρεπερτόριο της φασιστικής εθιμοτυπίας.

«Θα τολμούσατε εσείς να χαιρετίσετε ναζιστικά αν ήσασταν στο εξωτερικό;» τον ρώτησε στο δικαστήριο η Μάγδα Φύσσα, αναφερόμενη στην προ μηνών «παράστασή» του. 

Κι εκείνος, σα να το περίμενε, σα να μην τρέχει τίποτα, σα να του επιτρέπεται από μια ανώτερη δύναμη να λειτουργεί –υπό την ιδιότητα του συνηγόρου μάλιστα– ως πράκτορας του κακού, ως σαρδόνιος προβοκάτορας, ως μοχθηρός εσχατόγηρος, αντί απαντήσεως ύψωσε ξανά και με φυσική χαλαρότητα το χέρι του για να χαιρετήσει ναζιστικά.

Αντίθετα από τον Dr. Strangelove στην ταινία του Κιούμπρικ, που προσπαθεί απεγνωσμένα να καταπιέσει τα εγγενή ναζιστικά αντανακλαστικά του και επιχειρεί διαρκώς να εμποδίσει το ίδιο του το χέρι να υψωθεί σε ναζιστικό χαιρετισμό, ο Πλεύρης πατήρ δεν έχει καμιά διάθεση να υπακούσει σε τύπους και προσχήματα.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ