Το «Squid Game» ως τοτέμ και σκιάχτρο των καιρών μας

Το Squid Game ως τοτέμ και σκιάχτρο των καιρών μας Facebook Twitter
Mήπως θα μπορούσαν οι εκπρόσωποι της πλουτοκρατικής ελίτ να συμβολίζουν τα υψηλόβαθμα στελέχη της πλατφόρμας που μας προσφέρει αυτό το θέαμα;
0

Ο ΚΑΙΡΟΣ ΠΕΡΝΑ, η θερμοκρασία πέφτει, οι εποχές αλλάζουν, το ίδιο και η ώρα, το Squid Game όμως παραμένει ακλόνητο στην κορυφή των προτιμήσεων για τους συνδρομητές του Netflix, στην Ελλάδα αλλά και σε καμιά ενενηνταριά ακόμα χώρες απανταχού της γης.

Πρόκειται αναμφισβήτητα για μαζικό και ακραίο τηλεοπτικό φαινόμενο –και μάλιστα από εκείνα που δεν μπορεί να προβλέψει κανένας αλγόριθμος και καμιά έρευνα αγοράς– αλλά και για ένα θεαματικό δείγμα της βουλιμίας με την οποία καταπίνουμε σαν καραμέλες τις διάφορες δυστοπικές μυθοπλασίες που απλόχερα μας σερβίρει η βιομηχανία ψυχαγωγίας στην εποχή της υγειονομικής και οικονομικής επισφάλειας που ζούμε. 

Με ποιους χαρακτήρες της σειράς όμως ταυτιζόμαστε εμείς οι θεατές στην πραγματικότητα; Με τους πληβείους με τις φόρμες εργασίας και τα νούμερα στην πλάτη, που παίζουν τη ζωή τους κορόνα-γράμματα στην αρένα, ή με τους εκπρόσωπους της πλουτοκρατικής ελίτ, που παρακολουθούν από μια οθόνη (όπως κι εμείς) τους αγώνες θανάτου; Ή μήπως θα μπορούσαν αυτοί οι τελευταίοι να συμβολίζουν τα υψηλόβαθμα στελέχη της πλατφόρμας που μας προσφέρει αυτό το θέαμα;

Πιο πιθανό είναι να βουλιάξει κανείς ακόμα πιο βαθιά στον καναπέ μετά το φινάλε (του πρώτου κύκλου) παρά να ριζοσπαστικοποιηθεί και να κινητοποιηθεί με κάποιο τρόπο ενάντια στις δυνάμεις που συντηρούν την εκμετάλλευση και την ανισότητα.

Το «Παιχνίδι του καλαμαριού» θα καταγραφεί ως ένα από τα μνημεία / σκιάχτρα / τοτέμ της ύστερης (;) περιόδου της πανδημίας, προβάλλοντας πίσω σε εμάς τις αγωνίες, τις επιθυμίες και το μακάβριο κλίμα που βιώνουμε – μια αγρίως εθιστική παραβολή για τους δικούς μας αγώνες επιβίωσης σε μια δυσχερή και δυσοίωνη συνθήκη.

Αν προσθέσει κανείς στην εξίσωση τις ζοφερές προοπτικές, τη διαδικασία του κατεπείγοντος και την τρομοκρατία που συνοδεύει κάθε συζήτηση σχεδόν που έχει να κάνει με το κλίμα, είναι να απορεί κανείς που συνεχίζουμε να σηκωνόμαστε από το κρεβάτι και δεν έχουμε πάρει τα βουνά.  

Παράλληλα με την κυριαρχία της σειράς στην τρέχουσα μαζική κουλτούρα, όπως αποτυπώνεται στα χιλιάδες (εκατομμύρια; δισεκατομμύρια; ποιος μπορεί να υπολογίσει πια;) memes που έχουν κυκλοφορήσει με τους αναγνωρίσιμους σε όλο τον κόσμο πρωταγωνιστές της, δίνουν και παίρνουν οι συζητήσεις, οι προσεγγίσεις και οι αναλύσεις –ψυχολογικές, κοινωνιολογικές, (γεω)πολιτικές– που επιχειρούν να εξηγήσουν την τεράστια δημοτικότητά της.   

Ναι, εντάξει, σίγουρα μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι –έστω και με τον «ευτελή» και χειραγωγικό της τρόπο– το αφήγημα που χρησιμοποιεί η σειρά, ανάμεσα στ’ άλλα, εκθέτει την αγριότητα του αχαλίνωτου καπιταλισμού και της ολοένα και πιο χαώδους ανισότητας που επικρατεί όχι μόνο στη Νότιο Κορέα αλλά και παντού σχεδόν στον (υπερ)αναπτυγμένο κόσμο.

Είναι όμως εξαιρετικά αμφίβολο το κατά πόσον μπορεί να συμβάλει στη δραστική ευαισθητοποίηση και συνειδητοποίηση ενός θεατή που ρούφηξε τις συγκινήσεις και τις τρομάρες της από το πρώτο ως το τελευταίο επεισόδιο. 

Πιο πιθανό είναι να βουλιάξει ακόμα πιο βαθιά στον καναπέ μετά το φινάλε (του πρώτου κύκλου) παρά να ριζοσπαστικοποιηθεί και να κινητοποιηθεί με κάποιο τρόπο ενάντια στις δυνάμεις που συντηρούν την εκμετάλλευση και την ανισότητα ή να αναγνωρίσει δίκιο εκ των υστέρων σε κάποιον σαν τον Μπογδάνο ο οποίος είχε χαρακτηρίσει το Netflix –έναν επιχειρηματικό κολοσσό 300 δισ. δολαρίων– ως «το μεγαλύτερο εργαλείο νεομαρξιστικής προπαγάνδας στον κόσμο». 

Ούτε και το «μήνυμα» της σειράς είναι τόσο σαφές, βαθύ και διαπεραστικό, όπως συνέβη με μια παραγωγή τόσο υψηλού καλλιτεχνικά και αφηγηματικά επιπέδου και τόσο απαιτητικών προθέσεων όπως τα «Παράσιτα», την κορεατική ταινία που κατέκτησε πρόπερσι το μεγάλο Όσκαρ, παρότι βεβαίως μοιράζονται ως σημείο αναφοράς τη διαβρωτική κουλτούρα χρέους που έχει υπονομεύσει τα τελευταία χρόνια την κοινωνική συνοχή και έχει υποδουλώσει τα νοικοκυριά στη Νότια Κορέα, κάνοντας τον όρο «οικονομικό θαύμα» να μοιάζει όλο και πιο ειρωνικός και μακάβριος.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

25 χρόνια «Sopranos» με ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για τη μνημειώδη σειρά και τον δημιουργό της 

Daily / 25 χρόνια «Sopranos» με ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για τη μνημειώδη σειρά και τον δημιουργό της 

Το ντοκιμαντέρ του HBO με τίτλο «Wise Guy: David Chase and the Sopranos» μάς υπενθυμίζει με τον πιο υποδειγματικό τρόπο τη φοβερή ισχύ που διαθέτει ακόμα η κορυφαία δραματική σειρά όλων των εποχών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από νικητής προτεινόμενος: Το ανατρεπτικό ριάλιτι του Στέφανου Κασσελάκη

Daily / Από νικητής προτεινόμενος: Το ανατρεπτικό ριάλιτι του Στέφανου Κασσελάκη

Το πρόβλημα με τα ριάλιτι είναι ότι πολλοί τα παρακολουθούν αλλά κανείς δεν τα σέβεται. Το όργιο χειραγώγησης, υστεροβουλίας και τοξικότητας κερδίζει την προσοχή αλλά όχι την υποστήριξη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Daily / Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Η εξαιρετική ταινία MJ του Γιώργου Φουρτούνη που μπορεί να δει κανείς από την πλατφόρμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, έχει ως κεντρικό χαρακτήρα έναν εγχώριο σταρ της (τ)ραπ σκηνής στα πρόθυρα νευρικής κατάρρευσης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Daily / KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Η νέα σειρά του Netflix είναι ένα μεθυστικό – και λίγο βαρύ ίσως – κοκτέιλ όπου συμπλέκονται γλυκά κι αυθαίρετα διάφοροι αρχαιοελληνικοί μύθοι, με ιδανικό πρωταγωνιστή τον Τζεφ Γκόλντμπλουμ στο ρόλο ενός σύγχρονου Δία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Αν Κάρσον έχει Πάρκινσον και αυτό που την ενοχλεί πιο πολύ είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα

Daily / Η Αν Κάρσον έχει Πάρκινσον και αυτό που την ενοχλεί πιο πολύ είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα

«Η ζωή γλιστράει ακόμη ένα σκαλοπάτι προς τη βαρβαρότητα…»: Η σπουδαία ποιήτρια αποκαλύπτει με ένα υπέροχο κείμενό της στο London Review Books ότι πάσχει από τη νόσο του Πάρκινσον.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα

Daily / Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα

Μεγάλη αρρώστια βγάζει τελικά στους εραστές της η «επίσημη αγαπημένη», όπως φάνηκε από τις αντιδράσεις για την εθνική μπάσκετ στους Ολυμπιακούς. Ευτυχώς υπάρχει ο Μίλτος Τεντόγλου για να μας επαναφέρει στην τάξη με τη συγκροτημένη χαλαρότητα και το ελεύθερο πνεύμα του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Daily / Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Πώς μπορεί κανείς να συγκεντρώνεται στο μικρό κάδρο ενός ανοιχτού βιβλίου, όταν υπάρχει το μεγάλο κάδρο –ο ουρανός, η θάλασσα, τα βράχια, το πολύτιμο τοπίο, οι άνθρωποι στα καλύτερά τους– που μπορείς να το χαρείς μόνο για ένα δραματικά περιορισμένο διάστημα;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Daily / Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Ο φετιχισμός όμως και ο ψυχαναγκασμός με τον όρο καλά κρατούν. Σα να υπάρχει μια συλλογική άρνηση να κλείσει ένα κεφάλαιο που έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα αφηγηματικά του όρια και μοιάζει αυτές τις μέρες με περιφερόμενο μαυσωλείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πίσω από το χαμόγελό μας, ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Daily / «Πίσω από το χαμόγελό μας ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Το «Bye Bye Tiberias», ένα ονειρικό γενεαλογικό οδοιπορικό στην Παλαιστίνη με κεντρική φιγούρα τη γνωστή Παλαιστίνια ηθοποιό Χιάμ Αμπάς, διάσημη εσχάτως από τον ρόλο της στο «Succession», είναι ένα από τα πιο μελαγχολικά, συγκινητικά αλλά και λυτρωτικά, εν τέλει, ντοκιμαντέρ που γυρίστηκαν πρόσφατα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ