Succession: Η αρχή ενός αναμενόμενα επικού τέλους

Succession: Η αρχή ενός αναμενόμενα επικού τέλους Facebook Twitter
Έχουν γίνει επίσης άπειρες (τεμπέλικες) συγκρίσεις της δυναστείας των Ρόι που τρώγεται ανηλεώς με τις σάρκες της, με το έργο του Σαίξπηρ ή με την αρχαία ελληνική τραγωδία.
0

ΑΝ ΘΕΩΡΗΣΟΥΜΕ ΟΤΙ το Succession ανήκει στο πάνθεον των μεγάλων σειρών του HBO αλλά και γενικώς, τότε πρόκειται μάλλον για την πιο προβλέψιμη και μηχανιστική από αυτές, στοιχείο όμως που δεν του στερεί απαραίτητα την αίγλη την οποία έχει κατακτήσει – την αίγλη μιας μοναδικά καλοδουλεμένης και καλογυαλισμένης παραγωγής που ακροβατεί αφηγηματικά με τον πιο επιδέξιο τρόπο ανάμεσα στην ιλαρότητα και το σκότος.

Ουσιαστικά όμως, από επεισόδιο σε επεισόδιο και από κύκλο σε κύκλο, πρόκειται για την ίδια ιστορία με το ίδιο στήσιμο, με την ίδια αγχώδη χειροκίνητη κάμερα, με τα ίδια απότομα ζουμ και κοφτά jump cuts, με τα ίδια υπερπολυτελή και ψυχρά σκηνικά, με τις ίδιες σαρδόνιες και ευρηματικές ατάκες (ασχέτως αν κανείς δεν μιλάει πραγματικά έτσι), με το ίδιο μουσικό θέμα που σε υποβάλλει κάθε φορά και σε κάνει να ξεχνάς κάθε αντίρρηση.

Το «Succession» είναι μια υπερσύγχρονη κωμωδία ηθών της άκρας πλουτοκρατίας, με κάποιο μαγικό τρόπο όμως το εκάστοτε ψυχοδραματικό κρεσέντο (και υπάρχει τουλάχιστον ένα τέτοιο σε κάθε επεισόδιο) είναι εξίσου ισχυρό και πειστικό.

Τα κακομαθημένα τέκνα ενάντια στον αδέκαστο πατριάρχη (που δεν κρύβει ποτέ τη μόνιμη απογοήτευσή του για την αδύναμη εξέλιξή τους), οι ατέλειωτες ίντριγκες, τα δεκαψήφια ποσά που αλλάζουν χέρια για πλάκα, το σκάκι με ανθρώπινα πιόνια που παίζεται διαρκώς, τα γελοία πάθη και οι δραματικές φάρσες, οι κάθε είδους πλειοδοσίες και μειοδοσίες (οικονομικές αλλά και συναισθηματικές). Αυτό είναι το σύμπαν του «Succession», μιας σειράς που περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη αντίστοιχου κύρους είναι υποταγμένη σε μια πολύ συγκεκριμένη και αδιαπραγμάτευτη φόρμουλα, χωρίς διάθεση για επικίνδυνες υπερβάσεις.

Succession: Η αρχή ενός αναμενόμενα επικού τέλους Facebook Twitter
Τζέρεμι Στρονγκ, Σάρα Σνουκ και Κίραν Κάλκιν στο καστ της σειράς.

Το ξέρεις κι όμως το λησμονείς κάθε φορά καθώς εμπλέκεσαι στον ρυθμό, στην ατμόσφαιρα, στο σενάριο και στις υποκριτικές εμπνεύσεις ενός εκλεκτού καστ, επικεφαλής του οποίου παραμένει ο μέγιστος Μπράιαν Κοξ στον ρόλο του Λόγκαν Ρόι – με το αμήχανο πάρτι γενεθλίων του οποίου ξεκίνησε το πρώτο επεισόδιο του τέταρτου και τελευταίου κύκλου της σειράς που θα τελειώσει (για πάντα) στις 28 Μαΐου, μία μέρα πριν από το deadline για τα προσεχή βραβεία Emmy.

Ο Λόγκαν αποχωρεί νωρίς από τα ίδια του τα γενέθλια, βαρύς και δύσθυμος, σα να ξέρει ότι το τέλος πλησιάζει, για τον ίδιον, για τον επιχειρηματικό κολοσσό που έχει στήσει (επί πτωμάτων), αλλά και για τη σειρά. Στον μόνο που μπορεί να στραφεί εκείνη την ώρα είναι ο σωματοφύλακάς του, τον οποίον ρωτάει αν πιστεύει στη μετά θάνατο ζωή. Χωρίς φυσικά να περιμένει απάντηση, την οποία δίνει ο ίδιος: «Πιστεύω πως αυτό εδώ είναι όλο».

Σε μια άλλη υπαρξιακή αποστροφή του, αναρωτιέται «τι είναι ένα άτομο;» και πάλι δίνει μόνος του την απάντηση: «Ένα άτομο μπορεί να έχει αξίες και στόχους, λειτουργεί όμως μέσα στην αγορά, δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια οικονομική μονάδα».

Την ίδια ώρα τα τρία παιδιά του που έχουν στραφεί εναντίον του προσπαθούν να στήσουν ένα μεγαλεπήβολο μιντιακό πρότζεκτ που θα συνδυάζει «το MasterClass, τον Economist και το New Yorker».

Μπορώ να φανταστώ την απογοήτευση όσων προσδοκούσαν από τη σειρά μια πιο οξεία κριτική των μηχανισμών που επιτρέπουν (ενθαρρύνουν) την απληστία και τις μεθόδους ακραίων πλουτοκρατών σαν τα μέλη της οικογένειας Ρόι ή τις υψηλόβαθμες στελεχικές κατσαρίδες που τους περιβάλλουν, αλλά ποτέ οι δημιουργοί της σειράς δεν ισχυρίστηκαν τέτοιες προθέσεις.

Έχουν γίνει επίσης άπειρες (τεμπέλικες) συγκρίσεις της δυναστείας των Ρόι που τρώγεται ανηλεώς με τις σάρκες της, με το έργο του Σαίξπηρ (παρεμπιπτόντως το μόνο όνομα ίσως που αντιστέκεται στη σύγχρονη απλοποίηση – Σέξπιρ; Με τίποτα!) ή με την αρχαία ελληνική τραγωδία.

Πάνω απ’ όλα όμως, το Succession είναι μια υπερσύγχρονη κωμωδία ηθών της άκρας πλουτοκρατίας, με κάποιο μαγικό τρόπο όμως το εκάστοτε ψυχοδραματικό κρεσέντο (και υπάρχει τουλάχιστον ένα τέτοιο σε κάθε επεισόδιο) είναι εξίσου ισχυρό και πειστικό. Και τώρα η σειρά έχει την ευκαιρία για ένα πραγματικά αλησμόνητο και ιστορικό φινάλε, ειδικά από τη στιγμή που ολοκληρώνεται σχετικά σύντομα (ή πρόωρα), πριν προλάβει να σκοντάψει ή προτού αρχίσει να σέρνεται.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Daily / The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Με αφορμή μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για το μυθικό βρετανικό περιοδικό και την επίδρασή του στη σύγχρονη κουλτούρα, θυμήθηκα το πρώτο τεύχος του που έπεσε στα χέρια μου, πριν από σαράντα χρόνια, όταν ήμουν μαθητής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ