Γιατί αδιαφορούμε τόσο για τα παιδιά στην Ελλάδα;

παιδια Facebook Twitter
Ας μην ξεχνάμε το βασικότερο: η Ελλάδα έχει κατά κοινή παραδοχή ένα εκπαιδευτικό σύστημα που πάσχει, γεμάτο αγκυλώσεις, που δεν προετοιμάζει τα παιδιά για έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία.
0

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΤΕΛΕΥΑΙΑ 24ΩΡΑ: 3 ώρες πριν, Άγιος Παντελεήμονας ‒ 63χρονος κατηγορείται για βιασμό δύο ανήλικων αγοριών· 4 ώρες πριν, Αγρίνιο ‒ στη δημοσιότητα τα στοιχεία του 28χρονου που κατηγορείται για ασέλγεια σε 4χρονο αγόρι· 6 ώρες πριν, βιασμός 12χρονης ‒ η ΕΛ.ΑΣ. εντόπισε τον οίκο ανοχής όπου πήγαινε ο Μίχος το ανήλικο θύμα του· 7 ώρες πριν, Λιβαδειά ‒ αυτοί είναι οι δύο συλληφθέντες για τον βιασμό της 17χρονης.

Τι κάνεις σε αυτή την περίπτωση; Μπαίνεις σε ένα λαγούμι και μένεις εκεί; Μεταναστεύεις;

H πρόνοια για ένα κακοποιημένο ή παραμελημένο παιδί είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Ίσως γιατί υπάρχει ακόμα ένα τρομακτικό κενό στον τρόπο με τον οποίον αντιλαμβάνεται το σύστημα αλλά και η κοινή γνώμη την παιδική προστασία στην Ελλάδα.

Εάν υπάρχει κάτι που έχει αρχίσει να γίνεται ξεκάθαρο τις τελευταίες μέρες είναι πως η Ελλάδα δεν είναι καλό μέρος για να ζει ένα παιδί. Όχι επειδή έχει περισσότερους παιδοβιαστές ή κακοποιητές από άλλες χώρες αλλά γιατί εάν έχει την ατυχία να γεννηθεί σε μια οικογένεια που δεν μπορεί να το φροντίσει ή το κακοποιεί, δεν υπάρχει κανένα δίχτυ ασφάλειας για να το προστατεύσει.

H πρόνοια για ένα κακοποιημένο ή παραμελημένο παιδί είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Ίσως γιατί υπάρχει ακόμα ένα τρομακτικό κενό στον τρόπο με τον οποίον αντιλαμβάνεται το σύστημα αλλά και η κοινή γνώμη την παιδική προστασία στην Ελλάδα.

Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες τα ιδρύματα θεωρούνται απομεινάρι μιας άλλης εποχής και βλαβερά για την ανάπτυξη ενός παιδιού ‒ εδώ και δεκαετίες προωθείται η αναδοχή ως η καλύτερη δυνατή λύση για τα παιδιά. Στην Ελλάδα ακόμα ανοίγουν ιδρύματα και μόλις πέρσι ξεκίνησε, επιτέλους, η πρώτη σοβαρή καμπάνια για την αποϊδρυματοποίηση των παιδιών και την αναδοχή, ένας όρος σχεδόν άγνωστος ακόμα στη χώρα μας.

Το τοπίο των ιδρυμάτων στο οποίο φτάνουν τα κακοποιημένα ή ορφανά παιδιά στην Ελλάδα είναι χαώδες ‒και το χαώδες είναι ένας μάλλον κομψός όρος γι’ αυτή την περίσταση‒ χωρίς ενιαίο θεσμικό πλαίσιο. Μόλις τον Μάιο μπήκαν επίσημα προδιαγραφές για τις ιδιωτικές μονάδες παιδικής προστασίας. Μέχρι τότε οποιοσδήποτε μπορούσε να ανοίξει μια δομή παιδικής προστασίας (από την Εκκλησία ως έναν «φιλάνθρωπο»), χωρίς έλεγχο, χωρίς τα ελάχιστα μέτρα υποχρεωτικής εφαρμογής σωστής λειτουργίας, χωρίς καν την υποχρέωση να τη στελεχώσει από καταρτισμένο προσωπικό.

Ακόμα πιο εξοργιστικό είναι πως μέχρι το 2021 στην Ελλάδα δεν υπήρχε καν η υποχρέωση να έχουν λευκό ποινικό μητρώο οι εργαζόμενοι σε βρεφονηπιακούς σταθμούς ή κοινωνικές δομές.

Πέρα από τις κοινωνικές δομές και τα ιδρύματα όμως, πόσο καλά περνάνε τα παιδιά στην Ελλάδα; Σύμφωνα με τα στοιχεία της UNICEF, η Ελλάδα είναι τρίτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην παιδική φτώχεια, πρώτη στην παιδική παχυσαρκία, αλλά κυρίως, όπως δήλωσε ο επίσημος εκπρόσωπος της UNICEF στην Ελλάδα Λουτσιάνο Καλεστίνι σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή» (το κείμενο, μάλιστα, είχε τίτλο «Ελλάδα, η χειρότερη χώρα για ένα παιδί»), δεν υπάρχει εθνική ατζέντα για τα παιδιά, μόνο δεκαετίες αποσπασματικών νόμων και δράσεων.

Ας μην ξεχνάμε βέβαια και το βασικότερο: η Ελλάδα έχει κατά κοινή παραδοχή ένα εκπαιδευτικό σύστημα που πάσχει, γεμάτο αγκυλώσεις, που δεν προετοιμάζει τα παιδιά για έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία.

Αυτό αντικατοπτρίζεται και στις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στο διεθνές πρόγραμμα PISA, που κατατάσσουν την Ελλάδα 24η στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι μαθητές ξεκινούν πλέον τα φροντιστήρια από το δημοτικό (λέγονται «κέντρα μελέτης» γιατί προφανώς τα έξτρα χρήματα σε αγγλικά, γαλλικά και δραστηριότητες δεν ήταν αρκετά) και συνεχίζουν ακάθεκτοι στο γυμνάσιο και στο λύκειο να ζουν μια αφόρητα πιεστική ζωή γεμάτη με έξτρα μαθήματα, δραστηριότητες και φροντιστήρια προκειμένου να μπουν στο πανεπιστήμιο περίπου παπαγαλίζοντας.

Ζούμε σε μια κοινωνία που αποθεώνει τη μητρότητα και την οικογένεια, τον πυρήνα της ελληνικής κοινωνίας. Δεν είναι παράξενο, λοιπόν, που αυτή η κοινωνία αδιαφορεί τόσο για τα παιδιά της;






 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ