Γιατί το ροζ παραμένει το πιο διχαστικό χρώμα;

Γιατί το ροζ παραμένει το πιο διχαστικό χρώμα; Facebook Twitter
H Barbie σε όλη της τη συνθετική ομορφιά αποδεικνύεται η πιο διαχρονική αντιπρόσωπος του χρώματος, όπως αποδεικνύει και η ταινία που θα δούμε προσεχώς στις οθόνες του πλανήτη.
0

ΝΩΡΙΤΕΡΑ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ, η κυρία Μιράντα Ντίκσον, κάτοικος Εδιμβούργου, αναγκάστηκε να ξαναβάψει την εξώπορτά της μετά από ανώνυμη καταγγελία εις βάρος της που έλαβε το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης. Ο λόγος; Κάποιος είχε αντιδράσει στο γεγονός ότι η πόρτα ήταν βαμμένη ροζ, και συνεπώς δεν ταίριαζε με τον «ιστορικό χαρακτήρα» της γειτονιάς.

Είναι άλλη μια απόδειξη ότι έχουμε πρόβλημα με το ροζ, παρότι τέτοιες διαμάχες μοιάζουν περίεργες δεδομένου ότι το ροζ είναι ένα χρώμα διόλου απειλητικό ενώ συγχρόνως αποτελεί διαχρονικό σύμβολο της παιδικής αθωότητας.

Ωστόσο, είναι γεγονός ότι το ροζ έχει μια μακρά και αντιφατική ιστορία – μια ιστορία με άρωμα κιτς, κακογουστιάς και μερικές φορές παραβατικότητας, κάτι που εξηγεί γιατί το συγκεκριμένο χρώμα παραμένει τόσο διχαστικό.

Φταίνε οι διαφημιστές: η μεταπολεμική άνοδος του ροζ ως κάτι χαριτωμένο και κιτς απεδείχθη εξαιρετικά ανθεκτική.

Το ροζ υιοθετήθηκε από τους πρώιμους ζωγράφους που το χρησιμοποιούσαν για τους τόνους του δέρματος, αλλά η Αναγέννηση, με τη θόλωση των διαφορών μεταξύ Ουρανού και Γης, τα άλλαξε όλα αυτά – η σάρκα και το Άγιο Πνεύμα έγιναν ένα και το αυτό. Καλλιτέχνες όπως ο Φρα Αντζέλικο το οικειοποιήθηκαν ως χρώμα θρησκευτικής ενδυμασίας, εξ ου και ο Αρχάγγελος Γαβριήλ είναι ντυμένος με ροζ χιτώνες.

Γιατί το ροζ παραμένει το πιο διχαστικό χρώμα; Facebook Twitter
Φρα Αντζέλικο, Ο Ευαγγελισμός (1450)

Ίσως οι σπόροι της αμφισημίας να φυτεύτηκαν μερικούς αιώνες αργότερα, όταν το ροζ έγινε σύμβολο πολυτέλειας αλλά και σκανδάλου. Το γεγονός ότι οι ροζ βαφές υφασμάτων ήταν δύσκολο να παραχθούν σήμαινε ότι κάθε αριστοκράτης ήθελε να είναι ντυμένος με αυτό το χρώμα.

Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ το λάτρευε τόσο πολύ, που το 1757 η Sèvres, η εταιρεία πορσελάνης, δημιούργησε ένα απαλό ροζ ειδικά για εκείνη, ονομάζοντάς το Rose Pompadour. Διάσημες προσωπικότητες όπως η Έμα Χάμιλτον, η ερωμένη του Ναυάρχου Νέλσον, ζωγραφίζονταν συχνά με ροζ αποχρώσεις, καθιστώντας το έτσι το χρώμα του πόθου.

Κάτι που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι το ροζ συχνά συνδεόταν με τα μικρά αγόρια, καθώς οι κόκκινες αποχρώσεις του θεωρούνταν η επιτομή του αναδυόμενου ανδρισμού, γι' αυτό και βλέπουμε πολλά πορτρέτα νεαρών κυρίων ντυμένων με αυτό το χρώμα (πριν από την περίοδο του μεσοπολέμου, όταν προτιμήθηκε το μπλε).

Στην πραγματικότητα, η υποτιθέμενη «θηλυπρέπεια» του ροζ χρώματος έχει μεγάλη σχέση με την αμφισβήτησή του. Οι Ναζί χρησιμοποίησαν ένα ροζ τρίγωνο για να ταυτοποιούν τους ομοφυλόφιλους άνδρες στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, και παρόλο που το σύμβολο διεκδικήθηκε αργότερα με πείσμα από την ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, χρειάστηκαν πολλά χρόνια για να νιώσουν άνετα οι στρέιτ άνδρες με το χρώμα.

Φταίνε οι διαφημιστές: η μεταπολεμική άνοδος του ροζ ως κάτι χαριτωμένο και κιτς απεδείχθη εξαιρετικά ανθεκτική, με την Barbie σε όλη της τη συνθετική ομορφιά να αποδεικνύεται η πιο διαχρονική αντιπρόσωπος του χρώματος, όπως αποδεικνύει και η ταινία που θα δούμε προσεχώς στις οθόνες του πλανήτη.

Γιατί το ροζ παραμένει το πιο διχαστικό χρώμα; Facebook Twitter
Η Μέριλιν στην ταινία «Οι άνδρες προτιμούν τις ξανθιές» (1953)

Σχεδόν ταυτόχρονη με την εισαγωγή της Barbie στην ποπ κουλτούρα στα τέλη της δεκαετίας του 1950 ήταν η ροζ εμφάνιση της Μέριλιν Μονρό στην ταινία «Οι άνδρες προτιμούν τις ξανθιές» (1953). Βλέποντας σήμερα την ταινία του Χάουαρντ Χοκς, είναι δύσκολο να μη σκεφτεί κανείς το ροζ χρώμα ως ένα μεταφορικό σωφρονιστήριο για τη Μέριλιν, ως έναν ευτελισμό μιας τραγικής φιγούρας που μας έχει γίνει εμμονή, αλλά σπάνια μας έχει επιτραπεί να την πάρουμε σοβαρά.

Παρεμπιπτόντως, όταν η Μαντόνα οικειοποιήθηκε το ίδιο λουκ στο βίντεο για την επιτυχία της «Material Girl» το 1985, αυτό απλώς επιβεβαίωσε ότι το ροζ χρώμα μπορεί να εκπροσωπεί επίσης κάτι θρασύ και αρπακτικό – το αντίθετο της ευπάθειας που αντιπροσώπευε η Μέριλιν.

Παρά τα ζητήματά του, το ροζ είχε σαφώς πιο θετικό αντίκτυπο στον 21ο αιώνα. Τα ελαφρώς απαξιωτικά σχόλια για τις γυναίκες που φορούσαν ροζ έχουν ανατραπεί προς χάρη θετικών πρωτοβουλιών, όπως ο αγώνας κατά του καρκίνου του μαστού.

Παραμένει ισχυρό επίσης το μοτίβο της ανυπακοής που έχει συνδεθεί με το χρώμα, και φυσικά, ανάγεται στον γκέι ακτιβισμό της δεκαετίας του ‘80. Υπάρχει κάτι φεμινιστικό στην άνοδο του λεγόμενου «millennial pink» (παρότι είναι λίγο δύσκολος ο ακριβής καθορισμός του: είναι πιο κοντά στο σομόν ή στο χρώμα του ροζέ κρασιού;), ενώ η Generation Z προτιμά μια πιο επιθετική απόχρωση την οποία επίσης φαίνεται να υιοθετούν και πολλοί (άνδρες) ράπερ.

Πηγή: The Telegraph   

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ