Η άνοδος και η πτώση του (ελληνικού) blogspot

Η άνοδος και η πτώση του (ελληνικού) blogspot Facebook Twitter
Το Blogger λανσαρίστηκε το 2003 αλλά τα πρώτα ελληνικά blog ξεκίνησαν το 2005. Να ήμασταν διακόσιοι; Τριακόσιοι; Η πλατφόρμα είχε καμιά εικοσαριά interfaces που χρησιμοποιούσαμε με παραλλαγές στα χρώματα και τη γραμματοσειρά. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

«ΕΧΩ ΜΠΕΙ ΚΑΙ αντιγράφω σαν τρελός τα κείμενα του blog μου, γιατί νομίζω πως θα τα σβήσουν όλα» μου έγραψε o T. και μετά άρχισε να μου στέλνει παλιά του κείμενα με τίτλους όπως «ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 28 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2007/itia itia: στον Τέλη για μπριζολάκια με κλαρίνο και ακορντεόν να βαράνε αλύπητα την “Ιτιά” ντάλα μεσημέρι». Άρχισα να ψάχνω αν όντως συμβαίνει κάτι με το Blogger. Τα πιο δημοφιλή αποτελέσματα στο Google ήταν «Υπάρχει ακόμα το Blogger;», «Δεν έχει κλείσει το μπλόγκσποτ;» ή «Η πλατφόρμα που ΑΚΟΜΑ χρησιμοποιούν εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο». Το μόνο σχετικό που κατάφερα να βρω είναι πως η Google κατεβάζει πολλά παλιά blogger sites λόγω inactivity των συνδεδεμένων email. Κανείς δεν ήξερε τι ακριβώς συμβαίνει. 

Το Blogger λανσαρίστηκε το 2003 αλλά τα πρώτα ελληνικά blog ξεκίνησαν το 2005. Να ήμασταν διακόσιοι; Τριακόσιοι; Η πλατφόρμα είχε καμιά εικοσαριά interfaces που χρησιμοποιούσαμε με παραλλαγές στα χρώματα και τη γραμματοσειρά. Όλοι μας γράφαμε με ψευδώνυμο (με εξαίρεση τους ήδη γνωστούς Νίκο Ξυδάκη και Νίκο Δήμου, που έγραφαν με ονοματεπώνυμο) κείμενα που θύμιζαν στην καλύτερη opinion, στη χειρότερη εφηβικό ημερολόγιο. Κάποιοι ελάχιστοι στην αρχή, μετά περισσότεροι, έγραφαν για ποπ κουλτούρα, μουσική, πολιτική ή σινεμά. Το μέσο βασιζόταν σχεδόν αποκλειστικά στο κείμενο. Το tumblr ήταν ακόμα μακριά – βγήκε στην αγορά το 2007.

Με το που γύρισα στην Αθήνα κι άρχισα να δουλεύω στη LiFO (μια δουλειά που βρήκα χάρη στο blog μου), μαζεύτηκα και σταμάτησα να γράφω παραληρηματικές εξομολογήσεις. Tα πρώτα χρόνια της LiFO σχεδόν όλοι μας είχαμε έρθει από κάποιο blog, χάρη στον Στάθη που ήταν ίσως ο μόνος που κατάλαβε τη δυναμική τους.

Κλέβαμε φωτό από το Google ή στην καλύτερη τις βγάζαμε μόνοι μας με αναλογική κάμερα. Βάζαμε buttons που έλεγαν «μην πατήσεις εδώ» και οδηγούσαν σε κάποιο κουλό κλαμπ ποίησης, και υπαινικτικά labels στα κείμενα για να δείξουμε πόσο ψαγμένοι είμαστε («this isn’t chocolate boxes and roses»). Το email μου ήταν [email protected], από την αγαπημένη μου ιστορία του Φ. Σκοτ Φιτζέραλντ. Σήμερα αυτό θα λεγόταν λογοτεχνικό φλεξάρισμα, νομίζω τότε λεγόταν «δήθεν».

Μιλάω στον πρώτο πληθυντικό, αλλά στην πραγματικότητα έγραψα ελάχιστα στο blog μου – μόλις 19 κείμενα χωρίς σημεία στίξης σε 2 χρόνια, κάποια στα αγγλικά για το αναμφισβήτητα πολυπληθές διεθνές κοινό μου. Όταν ξεκίνησα, ζούσα στην Αγγλία και είχα την ψευδαίσθηση ότι γράφω κείμενα, πατάω «publish» και τα στέλνω στο πουθενά, σαν μια σαΐτα στο σκοτάδι. Με το που γύρισα στην Αθήνα κι άρχισα να δουλεύω στη LiFO (μια δουλειά που βρήκα χάρη στο blog μου), μαζεύτηκα και σταμάτησα να γράφω παραληρηματικές εξομολογήσεις. Tα πρώτα χρόνια της LiFO σχεδόν όλοι μας είχαμε έρθει από κάποιο blog, χάρη στον Στάθη που ήταν ίσως ο μόνος που κατάλαβε τη δυναμική τους. 

Την ίδια ώρα η ελληνική «μπλογκόσφαιρα» (τι λέξη!) απογειωνόταν. Οι bloggers οργανώθηκαν, έκαναν πάρτι, παρέες, κάποιοι ερωτεύτηκαν, κάποιοι τσακώθηκαν. Τα πρώτα διάσημα blog, το enteka του Άρη Δημοκίδη, o old boy, o m. hulot, η Ψιλικατζού (αυτούς θυμάμαι τώρα, υπήρχαν πολλοί ακόμα και πολλά από τα παλιά blog είναι πλέον ιδιωτικά) απέκτησαν το δικό τους κοινό, έγραψαν σε site, εφημερίδες και περιοδικά, κάποιοι έβγαλαν βιβλία ή έγιναν δημοσιογράφοι. Στην αρχή τα παραδοσιακά μέσα, που είχαν ήδη πάρει την κατιούσα αλλά δεν το γνώριζαν ακόμα, αντιμετώπιζαν τα blog μάλλον αφ’ υψηλού. Κείμενα με τίτλο «Πώς μοιάζει η ελληνική μπλογκόσφαιρα;» και προτάσεις όπως «μια περιήγηση στα ελληνικά blog μας δείχνει πως ο μπαξές… έχει απ’ όλα» φιγουράριζαν στα ένθετα των κυριακάτικων εφημερίδων. Όλο αυτό ήταν προσωρινό – από τα blog βγήκε μια ολόκληρη γενιά νέων γραφιάδων, αλλά και νέων δημιουργών γενικότερα. Όχι μόνο αυτό, αλλά η γραφή των blog, συνήθως σε πρώτο πρόσωπο και με εξομολογητική διάθεση, «πέρασε» πια και στα παραδοσιακά media, που είχαν μέχρι τότε έναν πολύ πιο τυπικό τρόπο γραφής.

Στην επόμενη πενταετία, έως και το 2010, τα blog έγιναν πλέον «επαγγελματικά» – με συγκεκριμένες θεματικές, μόδα (ποιος θυμάται τις fashion bloggers;), ομορφιά, ταξίδια, πολιτική. Το Blogspot έχασε οριστικά τη μάχη της δημοφιλίας, καθώς το Wordpress άρχισε να κερδίζει (δικαίως μάλλον) έδαφος. Η ανωνυμία των blog σταμάτησε να είναι απελευθερωτική ή αθώα. Σε μια χώρα με εξαιρετικά χαμηλά δημοσιογραφικά στάνταρ, στο χάος του ελληνικού ίντερνετ προστέθηκαν διάφορα συκοφαντικά, ανυπόγραφα blog. Η στυγνή δολοφονία του Σωκράτη Γκιόλια, ιδιοκτήτη(;), υπεύθυνου(;), συνιδρυτή (ποτέ δεν έγινε πλήρως γνωστό) του «αποκαλυπτικού» blog troktiko στις 19 Ιουλίου του 2010 ήταν σίγουρα η στιγμή ενηλικίωσης του ελληνικού Blogspot.   

Τα social media μέχρι τότε ήταν κάτι σαν επέκταση των media brands ή και των blogs – τα χρησιμοποιούσαν όλοι για να διαφημίσουν το περιεχόμενό τους. Από ένα σημείο και μετά (ίσως γύρω στο 2015;), το content στα social ήταν πια σημαντικό από μόνο του. Τα blog έγιναν κάπως βαρετoύτσικα, κατάλοιπα του παρελθόντος, κάτι σαν ψηφιακά μουσεία.

Διαβάζοντας παλιά κείμενα της πρώτης εποχής των blog, τρία πράγματα μου κάνουν εντύπωση. Το πρώτο είναι το πόσο απόλυτοι ή βέβαιοι ήμασταν για τα πάντα. Έγραφα διάφορα τσιτάτα που τα θεωρούσα πολύ σημαντικά με όλη τη σοφία των 20 χρόνων μου, όπως «Αργά ή γρήγορα όλες οι σχέσεις σκοντάφτουν στο εξής ερώτημα: αλλάζουν οι άνθρωποι; Η απάντηση είναι ένα μεγαλοπρεπές “όχι”. Προσπαθούν όμως”». Το δεύτερο είναι πως δεν υπήρχε πουθενά η έννοια του political correctness – σε ένα κείμενο ο Τ. περιέγραφε κάποιον ως «μελαχρινό μπόγο», εγώ έγραφα για έναν τραγουδιστή ότι «έχει μια κακομοιριά σχεδόν γενετική». «Τα κείμενά μου είναι η αποθέωση του incorrect. Σήμερα θα με έβριζαν όλοι», μου έγραψε ο Τ. Η μεγαλύτερή μου έκπληξη όμως δεν ήταν τα κείμενα αλλά τα σχόλια. Δεν έψαξα ποτέ να γίνω φίλη με κάποιον μέσω των blog, ίσα-ίσα ήταν κάτι που το κορόιδευα, κι όμως, τώρα, δεκαοχτώ χρόνια μετά, ο Ηλίας, η Κατερίνα, ο Δημήτρης και η Εβίτα είναι ακόμα φίλοι μου. Να και κάτι που δεν περίμενα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πόσα χρόνια υπομονής για μια άδεια διαμονής;»

Ελλάδα / «Πόσα χρόνια υπομονής για μια άδεια διαμονής;»

Ποια είναι σήμερα η θέση των μεταναστών και των προσφύγων στην Ελλάδα και γιατί συχνά θυμίζει το επιτραπέζιο «φιδάκι»; Τι συμβαίνει με τις ακριβοθώρητες άδειες διαμονής, την πολιτογράφηση και τις συντάξεις;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα

Ρεπορτάζ / Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα που θα γκρεμιστεί και τα αντιπλημμυρικά έργα

Μεταξύ Καλλιθέας και Μοσχάτου ξεκινούν από την Περιφέρεια Αττικής έργα αντιπλημμυρικής προστασίας σε ένα τμήμα του Ιλισού. Εξαιτίας των παρεμβάσεων, που είναι πράγματι αναγκαίες, θα γκρεμιστεί στη λεωφόρο Ποσειδώνος μια πέτρινη πεντάτοξη γέφυρα, η μοναδική στην Αττική.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Οπτική Γωνία / Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Όπως και άλλοι επιφανείς εκπρόσωποι της σύγχρονης ακροδεξιάς, η Ιταλίδα πρωθυπουργός έχει στραφεί στις ιδέες του κομμουνιστή φιλόσοφου περί «πολιτισμικής ηγεμονίας» για την οικοδόμηση μιας δεξιάς κυριαρχίας στον χώρο του πολιτισμού.
THE LIFO TEAM
Συρία: Οι ΗΠΑ προσπαθούν να συμφιλιώσουν ομάδες Κούρδων καθώς η Τουρκία συγκεντρώνει στρατό στο Κομπάνι

Ανάλυση / Συρία: Οι ΗΠΑ προσπαθούν να συμφιλιώσουν ομάδες Κούρδων καθώς η Τουρκία συγκεντρώνει στρατό στο Κομπάνι

Αφίχθη στη Συρία ο υπεύθυνος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για τη βορειοανατολική Συρία, Σκοτ Μπολτζ - Οι Κούρδοι της Συρίας νιώθουν ότι η δέσμευση της Ουάσιγκτον απέναντί ​​τους εξασθενεί γρήγορα
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Δρούζοι: Η μουσουλμανική μειονότητα στη διελκυστίνδα Ισραήλ - Συρίας

Ανάλυση / Δρούζοι: Η μουσουλμανική μειονότητα διχάζεται μεταξύ Ισραήλ και Συρίας

Η μειονότητα των Δρούζων γύρω από τα υψώματα του Γκολάν δεν έχει αποφασίσει αν θέλει να παραμείνει στη Συρία - Η εκστρατεία προσεταιρισμού από το Ισραήλ, η προσπάθεια πειθούς του Τζολάνι και οι μπερδεμένοι Δρούζοι
LIFO NEWSROOM
Τα UFO δεν εμφανίζονται ένα τυχαίο βράδυ Τρίτης την ώρα που βγάζουμε τα σκουπίδια

Tech & Science / Τα UFO δεν εμφανίζονται ένα τυχαίο βράδυ Τρίτης την ώρα που βγάζουμε τα σκουπίδια

Πανικό έχουν προκαλέσει στις ΗΠΑ τα μυστηριώδη drones πάνω από τον ουρανό του Νιου Τζέρσεϊ, αλλά στο αιώνιο κυνήγι για τον εντοπισμό αγνώστου ταυτότητας ιπτάμενων αντικειμένων, η ανθρώπινη μαρτυρία είναι συνήθως ο πιο αδύναμος κρίκος.
THE LIFO TEAM
Πέγκυ Αντωνάκου: Στην Google θα ξεκλειδώσουμε ερωτήσεις και αναζητήσεις που δεν ξέραμε καν ότι μπορούσαμε να απαντήσουμε

Good Business Directory Vol.5 / «Στην Google θα ξεκλειδώσουμε αναζητήσεις που δεν ξέραμε καν ότι μπορούσαμε να απαντήσουμε»

Η γενική διευθύντρια της Google για τη ΝΑ Ευρώπη, Πέγκυ Αντωνάκου, περιγράφει πώς η τεχνολογία και η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξουν τη ζωή μας τα επόμενα χρόνια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι ο ράπερ Noizy που τραγούδησε στις φιέστες του Έντι Ράμα στην Ελλάδα

Ρεπορτάζ / Noizy: Ο υπόδικος τράπερ φίλος του Έντι Ράμα

Δύο μήνες πριν εμφανιστεί στη Θεσσαλονίκη για να τραγουδήσει στην εθνικιστική φιέστα του Αλβανού πρωθυπουργού, οι αρχές του Κοσόβου καταζητούσαν τον Noizy, ύστερα από καταγγελία γνωστού TikΤoker, με τον οποίο είχε beef, για άγριο ξυλοδαρμό και βιασμό. 
ΜΑΡΙΟΣ ΑΫΦΑΝΤΗΣ
Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τις εξελίξεις στη Συρία;

Διεθνή / Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τις εξελίξεις στη Συρία;

Οι σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας και η νέα εποχή στη Συρία: Ο Ιωάννης Γρηγοριάδης, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, κάτοχος έδρας Jean Monnet στις Ευρωπαϊκές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο Μπίλκεντ στην Τουρκία και ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Άλις Μονρό δεν μίλησε;

Οπτική Γωνία / Γιατί η Άλις Μονρό κάλυψε τον παιδόφιλο άντρα της και την κακοποίηση της κόρης της;

Ο δεύτερος σύζυγος της πρόσφατα αποθανούσας, βραβευμένης με Νόμπελ Καναδής συγγραφέως ήταν παιδόφιλος και είχε κακοποιήσει σεξουαλικά τη μικρότερη κόρη της. Γιατί εκείνη παρέμεινε σιωπηλή;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ