Το καθησυχαστικό non-fiction μες στο πανδημικό χάος

Το καθησυχαστικό non-fiction μες στο πανδημικό χάος Facebook Twitter
Μπορεί να αισθανόμαστε πολύ άτυχοι αυτή την περίοδο, αλλά δεν είμαστε μόνοι, ούτε στην αμηχανία μας για το πώς να προχωρήσουμε αποδώ και πέρα ούτε στην αγωνία μας να καταλάβουμε κάτι απ’ όσα μας συμβαίνουν.
0



OΛΟΙ ΕΧΟΥΝ ΑΠΟΨΕΙΣ
 για την πανδημία και σίγουρα είμαι η τελευταία που δικαιούμαι να κρίνω αυτούς που έχουν απόψεις γενικώς. Όμως, η μόνιμη σύνδεση με τις απόψεις των άλλων, είτε στα σόσιαλ είτε μέσα απ’ αυτή την ψυχαναγκαστική κοινωνικοποίηση που έχει ξεκινήσει λόγω χαλάρωσης των μέτρων, με έχει εξαντλήσει. Με κούρασε αυτή η εντελώς ανθρώπινη αντίδρασή μας, να μιλάμε όλη την ώρα γι’ αυτό (το κακό) και να μη βγαίνει κανένα χρήσιμο συμπέρασμα.

Κάπως έτσι πρέπει να νιώθουν, σκέφτηκα, αυτοί που υποψιάζονται ότι δεν πάει πουθενά μια φιλία, μια ψυχοθεραπεία ή μια σχέση γενικώς. Έτσι, πήγα στα βιβλιοπωλεία. Προσπέρασα τη λογοτεχνία. Είχα βάλει στο μάτι τα δοκίμια και τις αναλύσεις που, με επιστημονική βάση, προσπαθούν να καταλάβουν και να εξηγήσουν τον κόσμο γύρω μας. Πήρα μερικά απ’ αυτά. Δεν ήμουν πολύ προσεκτική – πόσο χειρότερα μπορεί να ήταν απ’ τη βροχή αντικρουόμενων συναισθημάτων, ειδήσεων και αβαθών αναλύσεων του Ίντερνετ;

Αμέσως είχαν καταπραϋντική επίδραση πάνω μου. Φυσικά, δεν έλεγαν τίποτε καθησυχαστικό, όμως διψούσα για επιχειρήματα που να βασίζονται σε κάποιου είδους επιστημονική προσέγγιση ή έρευνα, έψαχνα να διαβάσω απόψεις που προέκυψαν από μακροχρόνια ενασχόληση με κάποιο θέμα. Ήθελα αντίδοτο στο τραύμα της μακροχρόνιας έκθεσης στους «σοφούς» του Διαδικτύου, που κάπως ταχύτατα εξάγουν συμπεράσματα για τα πιο περίπλοκα θέματα.

Έτσι, βρέθηκα να σκέφτομαι: αν είναι να αφιερώσω ώρες ακούγοντας τις απόψεις κάποιου για την πανδημία, ας είναι ο διαπρεπής Ελληνοαμερικανός καθηγητής στο Γέιλ, Christakis. Η ενδελεχής παρατήρηση του φαινομένου, η λογική ανάλυση και η προσεκτική εξαγωγή συμπερασμάτων ήταν αυτό που χρειαζόμουν μετά από έναν χρόνο απόλυτης αβεβαιότητας, κάπως σαν να μπαίνει σε τάξη η αταξία ή τουλάχιστον να οριοθετείται το γνωστό και το άγνωστο. 

Μετά από τόσο καιρό έντονων συναισθημάτων και συγκρούσεων για τα πάντα στο Διαδίκτυο και στην offline καθημερινότητα, χρειαζόμουν αυτή την «ψυχρή» απόσταση που έχει ο/η επιστήμονας από το αντικείμενο της μελέτης του/της.


Καθώς προχωρούσα στις αναγνώσεις μου, ένιωθα ακόμα καλύτερα. Μετά από τόσο καιρό έντονων συναισθημάτων και συγκρούσεων για τα πάντα στο Διαδίκτυο και στην offline καθημερινότητα, χρειαζόμουν αυτή την «ψυχρή» απόσταση που έχει ο/η επιστήμονας απ’ το αντικείμενο της μελέτης του/της, ακόμα κι αν αντικείμενο μελέτης είναι ένας κόσμος συμφορών, συγκρούσεων και απωλειών σε ανθρώπινες ζωές, όπως στα διάφορα βιβλία Ιστορίας που επέλεξα για να πείσω τον εαυτό μου να υιοθετήσει μια στωική προσέγγιση στα πράγματα. 

Ζήτησα από άλλους να μου προτείνουν βιβλία. Συνδεθήκαμε έτσι. Όπως με τις υπογραμμίσεις που συναντάει κανείς στα μεταχειρισμένα βιβλία ή στα σχόλια που κάποιος προηγούμενος αναγνώστης έχει θέσει πλάι σε έναν αστερίσκο ή ένα θαυμαστικό, προδίδοντας τα συναισθήματά του την ώρα της ανάγνωσης, έτσι και με τις προτάσεις του στυλ «διάβασε αυτό οπωσδήποτε!» έχει κανείς την εντύπωση ότι διαβάζει με παρέα και απλώς μεσολαβεί μια χωροχρονική απόσταση.

Διαβάζοντας έναν ιστορικό που μου πρότεινε φίλη που έχω να δω έναν χρόνο από κοντά, ένιωσα τα σημάδια μιας αναζωογονητικής επικοινωνίας. Δύσκολα θα ένιωθα έτσι μετά από μερικά μηνύματα με νέα στο inbox.


Κι ενώ διάφοροι cyber-γνώστες αναλύουν ήδη πώς θα ξεχάσουμε, δήθεν, την περίοδο της πανδημίας ολοσχερώς, αποφάσισα να ψάξω βιβλία για το πώς λειτουργούν στην πραγματικότητα το κεφάλι, η μνήμη και οι αισθήσεις μας.

Έτσι έμαθα τη Veronica O’Keane, μια ψυχίατρο. Κλείνοντας το βιβλίο της The Rag and Bone shop, how we make memories and memories make us, αισιοδοξεί αναλογιζόμενη πόσο έχει προχωρήσει η ιατρική, και ειδικά η ψυχιατρική, απ’ όταν σπούδαζε μέχρι την ώρα που γράφει αυτό το βιβλίο, μετά από τριάντα χρόνια εμπειρίας σε ψυχιατρικές κλινικές της Ιρλανδίας. Εξηγεί ότι πολύ πρόσφατα η επιστήμη άρχισε να «ξεκλειδώνει» πεδία στα οποία ήδη είχαν φτάσει και περιπλανηθεί οι μεγάλοι καλλιτέχνες (γι’ αυτό, άλλωστε, το βιβλίο βρίθει αναφορών, από τον Προυστ μέχρι το Μάτριξ). 

Μετά από μερικές εβδομάδες αποτοξίνωσης από τις κυκλικές αναλύσεις περί πανδημίας, ακολουθώντας τη non-fiction δίαιτά μου, έπιασα τον εαυτό μου να σκέφτεται πόσο συναρπαστικό είναι που ζούμε τώρα. Το μυστήριο του κόσμου δεν έχει διαλυθεί (κι ούτε πρόκειται – ευτυχώς). Όμως, με τη βοήθεια επιστημόνων και διανοητών βρίσκουμε, ακόμα και στις πιο αντίξοες συνθήκες, τα σχήματα που πλαισιώνουν τη χαοτική συνθήκη της ζωής μας και μας βοηθούν να εξάγουμε χρήσιμα συμπεράσματα, νοήματα και νέες πληροφορίες.

Μπορεί να αισθανόμαστε πολύ άτυχοι αυτή την περίοδο, αλλά δεν είμαστε μόνοι, ούτε στην αμηχανία μας για το πώς να προχωρήσουμε αποδώ και πέρα ούτε στην αγωνία μας να καταλάβουμε κάτι απ’ όσα μας συμβαίνουν. Παράγεται τόσο πολλή, υψηλού επιπέδου γνώση, που δεν είναι περίεργο να ελπίζει κανείς.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Οπτική Γωνία / «Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Viral έχει γίνει η ανάρτηση του πρώην φίλου και συνεργάτη του Έλον Μασκ, Φίλιπ Λόου, επιφανή νευροεπιστήμονα, ιδρυτή της εταιρείας Neurovigil και εφευρέτη του iBrain, όπου γράφει μεταξύ άλλων ότι λίγη σημασία έχει τελικά αν κάποιος είναι πραγματικά Ναζί από τη στιγμή που ενεργεί ως Ναζί.
THE LIFO TEAM
«Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Social media / «Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Ο σεφ Eraldo μιλά για τους ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς που επανοικειοποιείται και χρησιμοποιεί ως «όπλο» στα viral βίντεό του στο TikTok, αλλά και για την πιθανότητα η εφαρμογή μια μέρα απλώς να εξαφανιστεί.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Βασιλική Σιούτη / Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Η δικαστική έρευνα είναι σε εξέλιξη, αλλά η κοινωνία πιέζει να αποδοθούν ευθύνες στους υπαίτιους. Τα αναπάντητα ερωτήματα είναι αρκετά και η κυβέρνηση δεν έχει πείσει πως έχει κάνει ό,τι χρειάζεται για να διευκολύνει την έρευνα της Δικαιοσύνης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Ρεπορτάζ / Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Πώς ιεραρχούνται τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική; Είναι στη σωστή κατεύθυνση; Θα ήταν εφικτό ο πλημμυρικός κίνδυνος να αντιμετωπιστεί με λύσεις βασισμένες στη φύση, και τι μπορεί να γίνει στον Κηφισό;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ναι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Οπτική Γωνία / «Όχι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Το επικοινωνιολόγ@ Jay Ραΐσης και η κλινική ψυχολόγος, συνιδρύτρια του Orlando LGBT+, Νάνσυ Παπαθανασίου εξηγούν γιατί το κοινωνικό φύλο είναι ένα κατασκεύασμα και πώς η ρητορική μίσους κανονικοποιεί και ενδυναμώνει την άσκηση κάθε είδους βίας στην καθημερινότητα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και τα θολά σημεία

Ρεπορτάζ / Δημόσιοι ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και το περίπλοκο νομικό πλαίσιο

Γιατί χιλιάδες ανελκυστήρες είναι άγνωστοι σήμερα στην πολιτεία; Τι συμβαίνει με τις συμβάσεις συντήρησης και πιστοποίησής τους; Με αφορμή τα πρόσφατα ατυχήματα σε δύο νοσοκομεία, αναζητήσαμε απαντήσεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Βασιλική Σιούτη / Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Μία μέρα μετά την ορκωμοσία του Τραμπ ο πρωθυπουργός δήλωσε πως τυχαίνει να πιστεύει κι αυτός ότι υπάρχουν δύο φύλα, το αρσενικό και το θηλυκό. Πριν από δύο χρόνια όμως έλεγε άλλα. Τι πιστεύει τελικά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ