Μητσοτάκης για Τέμπη: Παραδέχθηκε λάθη, δεν απάντησε για όλα

Μητσοτάκης για Τέμπη: Παραδέχθηκε λάθη, δεν απάντησε για όλα Facebook Twitter
Ο πρωθυπουργός χθες πήρε σαφείς αποστάσεις από τα κυβερνητικά στελέχη που έχουν καταφερθεί κατά συγγενών θυμάτων, λέγοντας πως εκείνος σκύβει το κεφάλι και τους διαβεβαιώνει πως θα μάθουν την αλήθεια.
0

ΗΤΑΝ ΣΑΦΕΣ ΧΘΕΣ, από όσα ανέφερε στη συνέντευξή του ο πρωθυπουργός, ότι έχει αντιληφθεί πλέον πολύ καλά, μετά από τις μαζικές διαδηλώσεις, τι του ζητούν οι πολίτες. Όπως είπε και ο ίδιος, η ελληνική κοινωνία απαιτεί να μάθει την αλήθεια, να αποδοθεί δικαιοσύνη, να τιμωρηθούν οι ένοχοι, να μην ξαναγίνει ποτέ κάτι τέτοιο και να αποκτήσει η Ελλάδα σύγχρονα, ασφαλή, αξιόπιστα ευρωπαϊκά τρένα. Έχει επίσης αντιληφθεί ότι η κυβέρνηση οφείλει να δώσει συγκεκριμένες απαντήσεις, αναγνωρίζοντας εμμέσως ότι εδώ και δύο χρόνια αυτές δεν έχουν δοθεί, παρότι λίγο μετά είπε ότι οι απαντήσεις για τα Τέμπη μπορούν να δοθούν μόνο από τη Δικαιοσύνη.

Έδωσε μεγάλη έμφαση στο τι έκαναν («δώσαμε τη δυνατότητα στη Δικαιοσύνη να ανοίξει τα κινητά τηλέφωνα όλων των εμπλεκόμενων», «δώσαμε τη δυνατότητα να συσταθεί ξανά ο ανεξάρτητος Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων»), αποσιωπώντας όμως τις παραλείψεις και όσα δεν έκαναν (όπως την περιφρούρηση του πεδίου της σύγκρουσης, την εξασφάλιση του αποδεικτικού υλικού κ.ά.). 

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χθες παραδέχθηκε για πρώτη φορά ότι η γενεσιουργός αιτία της φωτιάς έχει σημασία, καθώς κάποια θύματα ζούσαν μετά τη σύγκρουση, και ότι η εμπορική άμαξα μπορεί και να μετέφερε κάποιο ύποπτο φορτίο. 

Υπάρχει, π.χ., ευθύνη σε εκείνον που υπέγραψε τον ρουσφετολογικό διορισμό του ακατάλληλου σταθμάρχη και τον έκρινε επαρκή. Υπάρχει ευθύνη σε όποιον δεν φρόντισε να μη χαθούν τα βίντεο με την εμπορική αμαξοστοιχία από τις κάμερες. Όπως υπάρχει ευθύνη και σε όποιον δεν περιφρούρησε το πεδίο του δυστυχήματος. 

Στην ερώτηση γιατί το διέψευδε κατηγορηματικά αυτό λίγες μέρες μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα, απάντησε πως ήταν απόλυτα βέβαιος διότι αυτό τον είχαν διαβεβαιώσει οι εμπλεκόμενοι: η Hellenic Train, ο ΟΣΕ και η Πυροσβεστική. Γι' αυτά που τότε χαρακτήριζε θεωρίες συνωμοσίας χθες είπε: «Δεν έκανα λάθος. Μετέφερα τις πληροφορίες που είχα». 

Στην ερώτηση γιατί η αστυνομία δεν ερεύνησε ποιοι και γιατί διέγραψαν το βιντεοσκοπημένο υλικό από τις κάμερες που έδειχναν την εμπορική αμαξοστοιχία, δεν είχε κάποια απάντηση, αλλά παραδέχθηκε πως το γεγονός «γεννά κάποια ερωτηματικά» και θα ήλπιζε στον φάκελο του εφέτη ανακριτή «να υπήρχε επιτέλους ένα βίντεο από αυτό το τρένο για να βλέπαμε στο κάτω-κάτω της γραφής αν στα ανοιχτά βαγόνια μετέφερε λαμαρίνες ή και κάτι άλλο».

Για το περίφημο «μπάζωμα», το οποίο ο πρωθυπουργός χαρακτήριζε επίσης θεωρία συνωμοσίας, παρότι είναι γνωστή πρακτική πως δεν αλλάζει κανείς τίποτα στο πεδίο ενός εγκλήματος ή δυστυχήματος που ερευνάται για να μη χαθούν στοιχεία, απάντησε ότι το μέλημά του εκείνη τη στιγμή ήταν «να μπορέσουν να ανασύρουν και να ταυτοποιήσουν τις σορούς». «Αν πάρθηκαν κάποιες επιχειρησιακές αποφάσεις για να σταθεροποιηθεί το έδαφος, για να μπορεί να πάει ένας γερανός να σηκώσει το τρένο, για να δούμε τι υπάρχει από κάτω, αυτές δεν τις γνωρίζω και δεν οφείλω να τις γνωρίζω. Αλλά είμαι σίγουρος ότι όλα έγιναν με καλό σκοπό. Και ο σκοπός εκείνη τη στιγμή δεν ήταν να συγκαλυφθεί οτιδήποτε».

Άφησε, πάντως, κι εδώ, για πρώτη φορά, ανοιχτό το ενδεχόμενο να έγινε κάτι λάθος: «Αν έγινε κάτι επιχειρησιακά λάθος», είπε, «αυτό πάλι θα το κρίνουν οι αρμόδιοι. Και αν ο ανακριτής που έχει ήδη ασχοληθεί με το ζήτημα αυτό κρίνει ότι πρέπει να απαγγείλει κατηγορίες, θα τις απαγγείλει». 

Βέβαια, όλοι οι πραγματογνώμονες των οικογενειών των θυμάτων υποστηρίζουν ότι αυτό δεν θα έπρεπε να γίνει, αλλά να ακολουθηθεί η διεθνής πρακτική και αυτό είναι κάτι αυτονόητο. Υποστηρίζουν επίσης, και υπάρχουν ντοκουμέντα, ότι στα μπάζα που μεταφέρθηκαν βρέθηκαν πεταμένα οστά, βιολογικό υλικό και προσωπικά αντικείμενα των θυμάτων. Το περίεργο εδώ είναι ότι ενώ η κυβέρνηση επιμένει ότι δεν ήταν λάθος αυτός ο χειρισμός, ταυτόχρονα αρνείται να πει ποιος έδωσε την εντολή. Είναι γνωστό ότι οι μεταφορές έγιναν από την Περιφέρεια· εικάζεται ότι αυτό συνέβη μετά από κάποια κυβερνητική εντολή, αλλά κανένας δεν κατονομάζει αυτόν που την έδωσε. Ο πρώην περιφερειάρχης κ. Αγοραστός αρνήθηκε να απαντήσει στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, επικαλούμενος το δικαίωμά του στη σιωπή, στάση που οπωσδήποτε δεν συμβάλει στη διερεύνηση της υπόθεσης ώστε να βρεθεί η αλήθεια. Είναι επίσης δεδομένο ότι ο χώρος έπρεπε να περιφρουρείται και δεν περιφρουρήθηκε. Η κυβέρνηση σε αυτή την περίπτωση θα έπρεπε να είχε αποπέμψει τον υπεύθυνο, αλλά εξακολουθεί να ισχυρίζεται ότι όλα έγιναν σωστά.

Αναρωτιέται δηλαδή κανείς, και αυτό κάνει και την κοινή γνώμη καχύποπτη, γιατί η κυβέρνηση εναποθέτει τα πάντα στη Δικαιοσύνη και δεν ενδιαφέρεται να εντοπίσει και να αποπέμψει όσους αποδείχθηκαν ακατάλληλοι, αντί να τους κρατάει στις θέσεις τους. Υπάρχει, π.χ., ευθύνη σε εκείνον που υπέγραψε τον ρουσφετολογικό διορισμό του ακατάλληλου σταθμάρχη και τον έκρινε επαρκή. Υπάρχει ευθύνη σε όποιον δεν φρόντισε να μη χαθούν τα βίντεο με την εμπορική αμαξοστοιχία από τις κάμερες. Όπως υπάρχει ευθύνη και σε όποιον δεν περιφρούρησε το πεδίο του δυστυχήματος. 

Ο πρωθυπουργός άφησε επίσης για πρώτη φορά ανοιχτό το ενδεχόμενο πιθανής διερεύνησης ποινικών ευθυνών του Κώστα Αχ. Καραμανλή. Είπε πως αν ο ανακριτής και ο εισαγγελέας «αποφασίσουν ότι πρέπει να αποστείλουν αιτιολογημένα τη δικογραφία στη Βουλή, διότι αισθάνονται εκείνη τη στιγμή –έχοντας την πλήρη εικόνα– ότι υπάρχει ενδεχόμενη ποινική εμπλοκή πολιτικών προσώπων, η κυβερνητική πλειοψηφία δεν θα σταθεί εμπόδιο στην περαιτέρω διερεύνηση ενός τέτοιου ενδεχομένου». Στη συνέχεια, ωστόσο, είπε ότι δεν έχει προκύψει κάποιο τέτοιο ενδεχόμενο.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε ότι η Νέα Δημοκρατία ήταν αυτή η οποία άλλαξε το Σύνταγμα, ώστε να μην υπάρχει αποσβεστική προθεσμία, τονίζοντας πως, καθώς μεσολάβησαν δύο εκλογές, οι όποιες ποινικές ευθύνες οποιουδήποτε θα είχαν παραγραφεί και ο λόγος που δεν παραγράφηκαν είναι διότι η Νέα Δημοκρατία άλλαξε το Σύνταγμα.

Για την Εξεταστική Επιτροπή για τα Τέμπη παραδέχθηκε πως δεν ήταν η καλύτερη στιγμή της Βουλής, αλλά χαρακτήρισε δομικό το πρόβλημα των Εξεταστικών Επιτροπών της Βουλής λέγοντας πως «όπως πολλές άλλες, δεν έχουν καταφέρει να διαφωτίσουν την κοινή γνώμη».

Για το αίτημα της ελληνικής κοινωνίας, το οποίο ανέφερε ο ίδιος στην αρχή της συνέντευξης, για «σύγχρονα, ασφαλή, αξιόπιστα ευρωπαϊκά τρένα», υποστήριξε ότι κάνουν μια μεγάλη προσπάθεια να ανατάξουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο, αλλά η αλήθεια είναι ότι δύο χρόνια μετά δεν υπάρχει κανένα ορατό αποτέλεσμα βελτίωσης. 

Ο πρωθυπουργός εχθές πήρε σαφείς αποστάσεις από τα κυβερνητικά στελέχη που έχουν καταφερθεί κατά συγγενών θυμάτων, λέγοντας πως εκείνος σκύβει το κεφάλι και τους διαβεβαιώνει πως θα μάθουν την αλήθεια. 

Με τη χθεσινή συνέντευξή του ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλησε να περάσει το μήνυμα πως δεν κρύβεται και ότι αντιλήφθηκε πλήρως όσα θέλησε να του πει η κοινωνία κατεβαίνοντας στους δρόμους. Παραδέχθηκε κάποια λάθη, διορθώνοντας παλαιότερες αστοχίες, αλλά χρειάζονται περισσότερες εξηγήσεις. Αν οι όποιες διορθώσεις, όμως, δεν συνοδευτούν από πράξεις που θα αποδεικνύουν την αλλαγή στην αντιμετώπιση της υπόθεσης των Τεμπών, το επόμενο ξέσπασμα της ελληνικής κοινωνίας ίσως να είναι ακόμα μεγαλύτερο. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Βασιλική Σιούτη / Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Η δικαστική έρευνα είναι σε εξέλιξη, αλλά η κοινωνία πιέζει να αποδοθούν ευθύνες στους υπαίτιους. Τα αναπάντητα ερωτήματα είναι αρκετά και η κυβέρνηση δεν έχει πείσει πως έχει κάνει ό,τι χρειάζεται για να διευκολύνει την έρευνα της Δικαιοσύνης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ