Ο νεροχύτης χάλασε και βγάζει ρατσιστικό μίσος

Ο νεροχύτης χάλασε Facebook Twitter
Το κακό είναι ανάμεσά μας και ο λόγος του θεωρείται λόγος κανονικός, όχι κατ’ εξαίρεση. Έργο: Paul McCarthy
0

ΕΙΝΑΙ ΤΕΤΑΡΤΗ ΒΡΑΔΥ. Τρώω με δυο φίλες στο κέντρο. Το μαγαζί έχει απλώσει τραπεζάκια στον πεζόδρομο κι ένας μεγαλόσωμος άντρας κάνει πάνω-κάτω ανάμεσά τους με το ύφος του επιτηρητή τη μέρα του διαγωνίσματος. Κινείται με άνεση στον χώρο.

Κοιτάζω τα χέρια του. Σε εμφανές σημείο έχει ναζιστικά τατουάζ. Ρίχνω το βλέμμα μου στα χέρια άλλου άνδρα της παρέας. Κι αυτός τα ίδια σύμβολα. Τι απέγινε η ντροπή; Δεν είναι καν στα μπράτσα τους, είναι λίγο πάνω απ’ την παλάμη.

Λίγες μέρες πριν έχω μιλήσει μ’ έναν «ξένο» που έχει ζήσει περισσότερα συνεχόμενα χρόνια στην Αθήνα από εμένα. Με ρωτάει ντροπαλά αν τα ελληνικά του είναι καλά και ξέρω τι του συμβαίνει. Μου ’χει τύχει κι εμένα, απ’ την άλλη πλευρά, να μη μιλάω τη γλώσσα ενός μέρους και οι γύρω μου να αποφασίζουν να με αποκλείσουν πολύ εύκολα, μιλώντας στη γλώσσα τους.

Φέρνω στον νου μου τους νεοναζί του κέντρου, που ρωτούσαν διερχόμενους άμα ξέρουν ελληνικά. Το ’χω ακούσει και από φίλους που εργάζονται σε πολύ ανοιχτόμυαλα, υποτίθεται, μέρη ότι τους κάνουν υποδείξεις για την ξένη γλώσσα.

Παλιότερα κορόιδευα τους Έλληνες που πάσχιζαν να κάνουν βρετανική προφορά (ας παραδεχτούμε ότι το αποτέλεσμα είναι κάπως γελοίο). Τώρα ξέρω και δεν κοροϊδεύω. Καταλαβαίνω ότι η αγωνιώδης προσπάθεια για καλή προφορά φανερώνει ένα όραμα ένταξης παρά τον ρατσισμό που ίσως να έχουν υποστεί στις δουλειές τους, στη συζήτηση με τον εκμισθωτή, στον καβγά με τον/την ντόπιο/-α σύντροφο.

Αναγνωρίζω σε μετανάστες από και προς την Ελλάδα αυτή την πολύ προσεκτικά δομημένη ομιλία του ανθρώπου που δεν έχει καμία όρεξη να ανοίξει ένας κύκλος ερωτήσεων ή, ακόμα χειρότερα, ένας κύκλος κακοποίησης. Ίσως οι γλώσσες κάτι χάνουν απ’ αυτή την επιβεβλημένη συστολή όσων τις μεταχειρίζονται με προσοχή. Οι άνθρωποι από αλλού μιλούν αλλιώς μια γλώσσα κι αυτό την εμπλουτίζει, νομίζω.

Ακραίες λέξεις και εκφράσεις έχουν κανονικοποιηθεί. Το «λάθρο» ή το «εισβολείς» έχουν γίνει mainstream. Το ίδιο και τα αντίστοιχα νοήματα. «Η κατάντια του κέντρου» ξαφνικά συνδέεται με τους Πακιστανούς και τους Κούρδους στα νηπιαγωγεία, σύμφωνα με το κυβερνών κόμμα. Μπορεί να διαφωνεί κανείς με την προσέγγιση, αλλά το θέμα ετέθη με όρους προβλήματος που απαιτεί λύση: τι γίνεται με τους ξένους στο κέντρο!

Ο ρατσιστής προτάσσει «δικαιώματα» εκ γενετής, νιώθει ότι η γλώσσα ανήκει σ’ αυτόν και στους ομοίους του (τι φτώχεια!). Το σκηνικό πίεσης το συμπληρώνει με το σώμα. Ένα ογκώδες σώμα που πιέζει το νεοναζιστικό τατουάζ του μες στα μούτρα σου, για παράδειγμα, στο κέντρο της Αθήνας και μαζί η μόνιμη παρουσία της αστυνομίας ντυμένης Ρόμποκοπ ανάμεσα σε άοπλους πολίτες βοηθούν στο χτίσιμο μέσα σου της αίσθησης του λαθρεπιβάτη, του ξένου. 

Ενώ τρώγαμε, αναρωτιόμουν: αν δεν ήμουν λευκή, με καλά ελληνικά, πώς θα ένιωθα δίπλα στους ογκώδεις τύπους που τρωγοπίνανε με τα νεοναζί τατουάζ τους σε δημόσια θέα; Πιστεύω, θα είχα αντιδράσει όπως μια φορά σε ένα μπαρ. Ήταν μόνο άντρες κι εγώ φοβόμουν να πιω ακόμα και μισή μπίρα, είχα μαζευτεί στη γωνίτσα μου και ήμουν σε ετοιμότητα να με προστατεύσω οποτεδήποτε.

Ακραίες λέξεις και εκφράσεις έχουν κανονικοποιηθεί. Το «λάθρο» ή το «εισβολείς» έχουν γίνει mainstream. Το ίδιο και τα αντίστοιχα νοήματα. «Η κατάντια του κέντρου» ξαφνικά συνδέεται με τους Πακιστανούς και τους Κούρδους στα νηπιαγωγεία, σύμφωνα με το κυβερνών κόμμα. Μπορεί να διαφωνεί κανείς με την προσέγγιση, αλλά το θέμα ετέθη με όρους προβλήματος που απαιτεί λύση: τι γίνεται με τους ξένους στο κέντρο!

Η εβραϊκή θρησκεία είναι ρετσινιά, σύμφωνα με υπουργούς μας (άλλο που μετά «μετάνιωσαν» δήθεν). Η χώρα έχει αγκαλιάσει την κλειστομυαλιά της. Η καθημερινότητά μας φτωχαίνει απ’ την ομοιογένεια. Μεγάλη μερίδα του κόσμου μάλλον πιστεύει ότι καλοί πρόσφυγες είναι οι διωκόμενοι πρόσφυγες.

Οι μετανάστες δεν θεωρούνται ικανοί να πλουτίσουν τις εμπειρίες μας και τις ζωές μας με την ενεργητικότητά τους και τα ταλέντα τους, όμως, αν πάνε αλλού και δοξαστούν (π.χ. επειδή παίζουν εντυπωσιακό μπάσκετ), η πατρίδα είναι έτοιμη να τους απευθύνει επαίνους που θυμίζουν μεταγλωττισμένη συζήτηση για την αξία της προσπάθειας και της αντοχής στα δύσκολα.

Το κακό είναι ανάμεσά μας και ο λόγος του θεωρείται λόγος κανονικός, όχι κατ’ εξαίρεση. Το μίσος για το «ξένο» είναι κοινωνικά αποδεκτή συμπεριφορά. Το να έχεις και να διαδίδεις ρατσιστικές φαντασιώσεις ή να είσαι πρώην διώκτης των Ελλήνων Εβραίων δεν είναι αιτία αποκλεισμού απ’ την κυβέρνηση.

Η σχέση μας με όλα αυτά μού θυμίζει τους νεροχύτες που χαλάνε και αρχίζουν να «φτύνουν» το βρόμικο εσωτερικό τους. Αυτό που μέχρι πριν ήταν αθέατο, τελικά δεν είχε χωνευτεί καλά, δεν αποβλήθηκε ποτέ πραγματικά απ’ τους σωλήνες, είναι ακόμα μες στο σπίτι και τώρα, υπερχειλές, ξεχύνεται στην επιφάνεια.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ραντεβού θανάτου» στο ΕΠΑΛ

Δημήτρης Πολιτάκης / «Ραντεβού θανάτου» στο ΕΠΑΛ

Το πιο ανησυχητικό είναι πως τέτοιοι νεανικοί θύλακες φασιστικής βίας αντιμετωπίζονται με ανεκτικότητα, ακόμα και με αποδοχή, από μεγάλο μέρος του κοινού που θεωρεί ότι απειλείται θανάσιμα από τους «άπλυτους» φοιτητές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Καταδίκη Χρυσής Αυγής: Είναι κρίμα η ανάταση να κρατήσει λιγότερο απ' όσο της αξίζει

Δημήτρης Χριστόπουλος / Καταδίκη Χρυσής Αυγής: Είναι κρίμα η ανάταση να κρατήσει λιγότερο απ' όσο της αξίζει

Στη μοναδική ιστορική στιγμή που βιώνουμε, αναδεικνύεται η εικόνα ενός μίζερου πολιτικού κόσμου που δεν είναι σε θέση να αντιληφθεί τη σπουδαιότητα της ποινικής καταδίκης, ύστερα από 40 χρόνια ατιμωρησίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Τραμπ & Χίτλερ: Εις το όνομα του Πατρός

Διεθνή / Τραμπ & Χίτλερ: Εις το όνομα του Πατρός

Τη στιγμή που πολλοί φρίττουν για τις αποκαλύψεις που θέλουν τον Πρώην Πρόεδρο των ΗΠΑ να θαύμαζε τον Χίτλερ και απορούν για το πώς κάτι τέτοιο είναι δυνατόν, οι απαντήσεις κρύβονται στον άνθρωπο που μεγάλωσε τον Τραμπ: τον πατέρα του
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Ο Κορνήλιος Καστοριάδης για τον ποιητικό πλούτο της ελληνικής γλώσσας

Ιδέες / Ο Κορνήλιος Καστοριάδης για τον ποιητικό πλούτο της ελληνικής γλώσσας

Στο δοκίμιό του «Εκφραστικά μέσα της ποιήσεως» ο μεγάλος Έλληνας στοχαστής αναλύει την πολυσημία της «πρωτογενούς» ελληνικής γλώσσας και με πλήθος παραδειγμάτων δείχνει πώς οι νεότερες ευρωπαϊκές γλώσσες έπρεπε να καταφύγουν σε «τεχνάσματα» προκειμένου να δημιουργήσουν μια συγκρίσιμη εκφραστική ένταση.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΖΩΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ