Ο Παντελής Βούλγαρης, η δικτατορία των κλικ και ο σεξισμός

Ο Παντελής Βούλγαρης, η δικτατορία των κλικ και ο σεξισμός Facebook Twitter
Μια είδηση για έναν διάσημο άνθρωπο που πέθανε πουλάει, μια είδηση για έναν διάσημο που υποφέρει στο κρεβάτι του πόνου και δίνει μάχη για τη ζωή του δεν πουλάει απλά, ιντριγκάρει μεγάλες κοινωνικές ομάδες. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΔΥΟ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΕ δύο ημέρες ήταν αρκετές για να επιβεβαιώσουν αυτό που οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ, και όχι μόνο, γνωρίζουμε, όπως γνωρίζουν και στο εξωτερικό, και κατατάσσουν τη χώρα μας στις τελευταίες θέσεις παγκοσμίως σε ό,τι αφορά την εγκυρότητα και αξιοπιστία της ελληνικής δημοσιογραφίας. Δύο μικρές ιστορίες είναι μόνο.

Η πρώτη αφορά μια είδηση, που προβλήθηκε τουλάχιστον από έναν ιδιωτικό τηλεοπτικό σταθμό και αναπαράχθηκε από δεκάδες ιστοσελίδες μικρής αλλά και μεγάλης επισκεψιμότητας και επιρροής, αφορά έναν διάσημο άνθρωπο και μια υποτιθέμενη σοβαρή περιπέτεια της υγείας του. Η δεύτερη είναι διαφορετικού χαρακτήρα, με αυτήν αναδεικνύεται ο σεξισμός που κυριαρχεί σε ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, ο οποίος προκαλείται και ενισχύεται και από τα μέσα ενημέρωσης, για την ακρίβεια από πολλά εξ αυτών.

Μια είδηση για έναν διάσημο άνθρωπο που πέθανε πουλάει, μια είδηση για έναν διάσημο που υποφέρει στο κρεβάτι του πόνου και δίνει μάχη για τη ζωή του δεν πουλάει απλά, ιντριγκάρει μεγάλες κοινωνικές ομάδες που δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για ένα τέτοιο γεγονός. Η είδηση, όπως ακριβώς καταγράφηκε σε πολλά ΜΜΕ, έλεγε ότι ο Παντελής Βούλγαρης, «σύμφωνα με πληροφορίες, νοσηλεύεται σε ΜΕΘ, βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση, πάσχει από νεφρική ανεπάρκεια, προσβλήθηκε από Covid και οι επόμενες ώρες είναι κρίσιμες».

Μεγάλο κομμάτι της ελληνικής δημοσιογραφίας πάσχει στο στοιχειώδες, τη διασταύρωση της πληροφορίας. Δεν είναι κάτι δύσκολο, ούτε έχει κόστος, στοιχίζει όσο ένα απλό τηλεφώνημα στον Παντελή Βούλγαρη.

Είναι εξαιρετικός σκηνοθέτης, ιδιαίτερα συμπαθής, έχει μεγάλη αναγνωρισιμότητα, άρα μια είδηση σχετικά με την κατάσταση της υγείας του δίνει πολλά κλικ. Ευτυχώς για όλους, και ιδιαίτερα για τους οικείους και τους φίλους του, ο Παντελής Βούλγαρης είναι απόλυτα καλά στην υγεία του. Ποτέ δεν κινδύνευσε, ποτέ δεν νοσηλεύτηκε σε ΜΕΘ, ποτέ δεν βίωσε κρίσιμες ώρες. Έχει όμως ενδιαφέρον ο τρόπος που δημοσιογραφικά καταγράφηκε αυτή η ψεύτικη είδηση.

Περίπου ενάμιση μήνα πριν, δημοσιογράφος ιδιωτικού τηλεοπτικού σταθμού εκδήλωσε το ενδιαφέρον του για μια συνέντευξη με τον Παντελή Βούλγαρη. Η σύζυγός του, που απάντησε στο τηλέφωνο, είπε απλώς ότι αυτό δεν μπορούσε να γίνει εκείνες τις ημέρες γιατί ο σκηνοθέτης είχε Covid. Σε καμία περίπτωση δεν είπε ότι ήταν σοβαρά, ότι κινδύνευε η υγεία του, γενικά οτιδήποτε θα μπορούσε να προκαλέσει ανησυχία. Μάλιστα, απ’ ό,τι γνωρίζω, πέρναγε τον κορωνοϊό πολύ ελαφριά.

Ενάμιση μήνα μετά από εκείνο το τηλεφώνημα (την περασμένη εβδομάδα δηλαδή, δημοσιογράφος τηλεοπτικής εκπομπής ιδιωτικού καναλιού ανέφερε τα «κακά νέα»: αυτά έλεγαν ότι ο Παντελής Βούλγαρης είναι σε σοβαρή κατάσταση, νοσηλεύεται σε ΜΕΘ, οι επόμενες ώρες είναι κρίσιμες. Από κει και πέρα ανέλαβαν ποικιλώνυμες ιστοσελίδες, κάποιες και μεγάλων δημοσιογραφικών συγκροτημάτων, που αναπαρήγαγαν όσα είπε το κανάλι. Ενδεικτικοί τίτλοι: «Παντελής Βούλγαρης: Στο νοσοκομείο σε κρίσιμη κατάσταση ο σπουδαίος σκηνοθέτης», «Δύσκολες ώρες για τον Παντελή Βούλγαρη» κ.ά.

Μεγάλο κομμάτι της ελληνικής δημοσιογραφίας πάσχει στο στοιχειώδες, τη διασταύρωση της πληροφορίας. Δεν είναι κάτι δύσκολο, ούτε έχει κόστος, στοιχίζει όσο ένα απλό τηλεφώνημα στον Παντελή Βούλγαρη. Με αυτό θα μάθαιναν ότι ο σκηνοθέτης είναι μια χαρά στην υγεία του και ότι όσα γράφονται και λέγονται γι’ αυτόν δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.

Αυτό το τηλεφώνημα δεν έγινε γιατί αφενός σε πολλούς δεν υπάρχει η αυτονόητη λογική της επιβεβαίωσης ή διάψευσης μιας πληροφορίας, αφετέρου κυριαρχεί η δικτατορία των κλικ. Η δημοσιογραφία του διαδικτύου δίνει σημασία στον χρόνο μέσα στο οποίο θα ανέβει μια είδηση, τα υπόλοιπα έπονται. Όποιος προλάβει να ανεβάσει πρώτος μια πληροφορία θεωρείται ότι κάνει καλά τη δουλειά του και οι αναγνώστες θα επικροτήσουν.

Η δεύτερη περίπτωση αφορά τον τρόπο με τον οποίο δεκάδες ιστοσελίδες μετέδωσαν μια πληροφορία από τον χώρο του πόλο. Η Νικόλ Ελευθεριάδου, πολίστρια της εθνικής ομάδας, έβαλε το καθοριστικό γκολ που έδωσε την πρόκριση της ομάδας στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ηταν το πρόσωπο της ημέρας. Πρόκειται μια σπουδαία αθλήτρια στον χώρο της, με πολλές διακρίσεις.

Όμως, στην καταγραφή του γεγονότος από πολλά ΜΜΕ, δεν κυριάρχησε η αθλητική της προσωπικότητα, το παρελθόν της στον χώρο του πόλο, οι εντυπωσιακές ικανότητές της. Αυτό που πρόβαλαν, ιδιαίτερα οι αθλητικές ιστοσελίδες, ήταν η σχέση που διατηρεί με έναν διάσημο μπασκεμπολίστα που παίζει στο ΝΒΑ. «Ήταν η κοπέλα του Σάσα Βεζένκοβ», και, όπως θα έλεγαν –και ίσως λένε– ιδιαιτέρως στην κυριαρχούμενη από σεξισμό ελληνική επαρχία, ήταν «η φίλη του Σάσα, ή Σάσαινα»!

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Οπτική Γωνία / Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Η αδυναμία του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος βρίσκεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και βλέπει την πλάτη της Ζωής Κωνσταντοπούλου, επαναφέρει τα σενάρια συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ και την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα. Πόσο ρεαλιστικά όμως είναι όλα αυτά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Πορνό

Οπτική Γωνία / «Δεν μου αρέσει να νιώθω ότι παίζω τον ρόλο που είδαν σε μια ταινία πορνό»

Τρεις γυναίκες μιλούν για το πώς αντιμετώπισαν το θέμα της συστηματικής παρακολούθησης πορνογραφίας από τον ή την σύντροφό τους και για τις επιπτώσεις που είχε στη σχέση τους.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Ρεπορτάζ / Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Η προκήρυξη διαγωνισμού για την εξόρυξη αντιμονίου στη Βόρεια Χίο έχει φέρει σε αντιπαράθεση την τοπική κοινωνία με την κυβέρνηση. Τι υποστηρίζει κάθε πλευρά και πόσο πιθανός είναι ο περιβαλλοντικός κίνδυνος;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Τις επόμενες μέρες Θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ανταπόκριση από την Κωνσταντινούπολη / «Τις επόμενες μέρες θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ερντογάν εναντίον Ιμάμογλου: Η αρχή ή το τέλος μιας σκληρής σύγκρουσης; O διευθυντής της Milliyet, ο ανταποκριτής της «Süddeutsche Zeitung» και πολίτες περιγράφουν την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη και το χάος που απειλεί τη χώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Eνηλικίωση, αυτή η αναπόφευκτη

Οπτική Γωνία / «Όταν, μεγάλος πια, χάνεις έναν γονιό, είσαι πολύ μεγάλος για να μεγαλώσεις»

Βγάζεις ταυτότητα στα 12, παίρνεις δίπλωμα οδήγησης μετά το λύκειο, έχεις δικαίωμα ψήφου στα 17. Όμως η αληθινή ενηλικίωση έρχεται όταν δεν είσαι πια το παιδί κάποιου.
ΛΙΝΑ ΙΝΤΖΕΓΙΑΝΝΗ
Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη» Ή «Δεν λείπει η άποψη αλλά η έρευνα και η νηφάλια σκέψη»

Συνέντευξη / Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη»

Ο διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης της «Καθημερινής» δίνει την πρώτη του συνέντευξη και μιλά για το μέλλον των εντύπων, την ποιοτική δημοσιογραφία, τα social media αλλά και την κριτική που έχει δεχθεί κατά καιρούς το μέσο στο οποίο εργάζεται. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ