Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες ως αποδιοπομπαίοι τράγοι

Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες ως αποδιοπομπαίοι τράγοι Facebook Twitter
0


ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΕΝΑ ΠΟΛΥ
συγκεκριμένο αφήγημα που συνήθως κινείται τέρμα δεξιά του πολιτικού φάσματος, οι πρόσφυγες και οι μετανάστες, οι «ξένοι» γενικά –και ως τέτοιοι εδώ δεν νοούνται φυσικά οι τουρίστες ή οι «χρυσοί» εξ αλλοδαπής επενδυτές– φταίνε για όλα τα κακά της μοίρας μας: από την οικονομική ανέχεια (καθώς μας «κλέβουν» τις δουλειές) και την εγκληματικότητα μέχρι την υποβάθμιση των γειτονιών μας και από την υπονόμευση των ηθών, των εθίμων και της «ανάδελφης» θρησκευτικής μας πίστης μας μέχρι την ίδια την εδαφική ακεραιότητα της χώρας – το ότι τα εν λόγω επιχειρήματα δεν αντέχουν σε καμία σοβαρή κριτική είναι αδιάφορο, ο ντόρος είναι που έχει σημασία.

Έγραψα στην αρχή «συνήθως» γιατί, ευκαιρίας δοθείσης, όταν είναι δηλαδή να εξυπηρετήσει πολιτικές σκοπιμότητες, το αφήγημα αυτό απλώνεται μέχρι το ακραίο κέντρο, υιοθετούμενο ακόμα και από πολιτικούς που προβάλλονται ως φιλελεύθεροι κεντρώοι εκσυγχρονιστές όπως ο πρωθυπουργός. Ο οποίος, στη χτεσινή συζήτηση στη Βουλή για τις πυρκαγιές που φέτος δοκίμασαν πολύ σκληρά τη χώρα, και αναφερόμενος στη μεγάλη φωτιά του Έβρου που συνεχίζει να είναι ενεργή για 14η μέρα, αντί να παραδεχτεί τις κυβερνητικές ευθύνες και να προβεί σε μια στοιχειώδη αυτοκριτική, προτίμησε να φορτώσει εμμέσως την καταστροφή στου… κασίδη το κεφάλι, στους πρόσφυγες και στους μετανάστες (μαζί και στην κλιματική αλλαγή, για το «ξεκάρφωμα).

Προσωπικά, δυσκολεύομαι πολύ να καταλάβω για ποιον λόγο θα ήθελαν οι πρόσφυγες, οι μετανάστες αλλά και οι διακινητές και από τις δύο πλευρές των ελληνοτουρκικών συνόρων να καταστήσουν «κρανίου τόπο» μια ολόκληρη περιοχή που παρέχει άφθονη φυσική κάλυψη στις κινήσεις τους.

Όλα αυτά μάλιστα λίγες μέρες μετά τα απανωτά περιστατικά με τους προφυλακισμένους, πλέον, «κυνηγούς κεφαλών» στον Έβρο που προέβησαν σε «συλλήψεις» προσφύγων, κατηγορώντας τους ταυτόχρονα για εμπρησμό. Το ότι κανένα απολύτως στοιχείο δεν προέκυψε σε βάρος τους –ελεύθεροι, χωρίς όρους, αφέθηκαν, άλλωστε, από το δικαστήριο και οι 13 «εμπρηστές» πρόσφυγες που είχε μαζέψει ο πρώτος «κυνηγός»– δεν υπέπεσε, φαίνεται, ποτέ στην αντίληψη του πρωθυπουργού ή, αν υπέπεσε, το άφησε διακριτικά –και σκόπιμα– να προσπεράσει.

Ναι μεν καταδίκασε την αυτοδικία, λοιπόν, έλα όμως που η προσέγγιση του ακροδεξιού ακροατηρίου, εν όψει και των δημοτικών εκλογών, απαιτεί να κάνει και σε αυτό τα «γλυκά μάτια», και τι καλύτερο από το να σιγοντάρει τις συνωμοσιολογικές θεωρίες περί προσφύγων και μεταναστών που καίνε τη χώρα: «Είναι περίπου βέβαιο πως η αιτία εκδήλωσής της είναι ανθρωπογενής, και περίπου βέβαιο πως εκδηλώθηκε στα μονοπάτια των παράνομων μεταναστών», είπε χαρακτηριστικά, δίχως ωστόσο να στοιχειοθετήσει κάπως τον ισχυρισμό του. Και μπορεί ο ίδιος να μη συσχέτισε άμεσα τις φωτιές με τους μετανάστες, γνωρίζει όμως πολύ καλά ή θα έπρεπε να γνωρίζει ότι ουκ ολίγοι ακροατές του θα το κάνουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Με μισή αλήθεια (ισχύει ότι ένα μεγάλο ποσοστό των πυρκαγιών είναι ανθρωπογενείς) και μισό ψέμα (αυτό δηλαδή που «έκρυψε» πίσω από την αόριστη αναφορά στα μεταναστευτικά μονοπάτια) φτιάχνεις άλλωστε ένα ολοκληρωμένο ψέμα πολύ πιο πιστευτό από εκείνο που θα σκάρωνες ανακατεύοντας μόνο ψευδή συστατικά.   

Προσωπικά, δυσκολεύομαι πολύ να καταλάβω για ποιον λόγο θα ήθελαν οι πρόσφυγες, οι μετανάστες αλλά και οι διακινητές και από τις δύο πλευρές των ελληνοτουρκικών συνόρων να καταστήσουν «κρανίου τόπο» μια ολόκληρη περιοχή που παρείχε άφθονη φυσική κάλυψη στις κινήσεις τους. Με ποδοσφαιρικούς όρους μιλώντας, πρόκειται για ένα μνημειώδες αυτογκόλ!

Δεν έχει, άραγε, συνειδητοποιήσει ο κ. Μητσοτάκης ότι σαν έρθει η ώρα της κάλπης είναι πολύ πιθανότερο ο ακροδεξιός ψηφοφόρος να προτιμήσει το ορίτζιναλ άκρο από τη «μαϊμού», όσο επιτυχημένος μίμος κι αν είναι η τελευταία; 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΖΩΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ