Πόσο πολύ έχει αλλάξει αυτή η πόλη 

Πόσο πολύ έχει αλλάξει αυτή η πόλη  Facebook Twitter
0

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΠΕΡΙΠΟΥ ΕΝΑΝ ΜΗΝΑ, ένα πρωινό που χιόνιζε, βρέθηκα να περπατάω νωρίς στο Γκάζι. Eίχα ένα επαγγελματικό ραντεβού πέντε-έξι τετράγωνα μετά τον σταθμό του Κεραμεικού. Το τοπίο ήταν πιο αλλόκοτο από πότε. Στην αμήχανη συνύπαρξη χαμηλών σπιτιών και ολοκαίνουριων βιομηχανικών λοφτ είχαν προστεθεί και τα κλειστά κλαμπ, τρύπες που έχασκαν πίσω από ξεσκισμένα πόστερ και άδεια γκαράζ, τοίχοι βαμμένοι κίτρινοι με παρατημένες ζαρντινιέρες μπροστά στις νεραντζιές.

Σκέφτηκα όλες τις γειτονιές που έγιναν ξαφνικά της μόδας στην Αθήνα και γέμισαν μέσα σε ένα βράδυ με εκατοντάδες κλαμπ, μπαρ και εστιατόρια, σε έναν πρωτοφανή μαξιμαλιστικό οίστρο: ελληνάδικα, νεο-ταβέρνες με καρό τραπεζομάντιλα και βασιλικούς σε τσίγκινο γλαστράκι, frozen yoghurt, σουβλατζίδικα με πολυελαίους και μοβ καναπέδες, εστιατόρια μόνο με κρέας, ιρλανδικές παμπ, μπαρ με ναργιλέδες, μπαρ με πλακόστρωτα που θύμιζαν νησί, μπαρ βιομηχανικού τύπου copy-paste από το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη με μπιλιάρδα και καβγάδες, ταράτσες με κοκοφοίνικες και μαξιλάρες.

Και μετά; Μετά τίποτα. «Πώς άλλαξε πάλι αυτή η πόλη», σκέφτηκα. 

Την εποχή της κρίσης η Αθήνα έχασε το ζωντανότερο κομμάτι της, τους νέους κατοίκους της. Όσοι μπορούσαν έφυγαν τρέχοντας για το εξωτερικό, κάποιοι πήγαν στην επαρχία. Τα διαμερίσματα άρχισαν να πωλούνται σε εξευτελιστικές τιμές ‒ ένα ισόγειο στην Κυψέλη πουλήθηκε σε κάποιον 3.000 ευρώ.

Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς πως η σημερινή Αθήνα έχει σχέση με αυτή την άδεια πόλη με τα φτηνά ενοίκια και τα κλειστά μαγαζιά. Από το 2016 οι τιμές των ενοικίων έχουν αυξηθεί πάνω από 41%. Οι τουρίστες κατακλύζουν την πόλη.

Ζούμε σε πόλεις γιατί εκεί συγκεντρώνονται το ταλέντο, το χρήμα, οι ευκαιρίες, αλλά όχι μόνο. Οι πόλεις μάς επιτρέπουν να εξαφανιστούμε, να γίνουμε ανώνυμοι. Συχνά κρύβουν κάτι σαν υπόσχεση.

Η πανδημία τα άλλαξε όλα ξανά. Για δύο χρόνια όλοι ονειρεύονταν να φύγουν, όχι μόνο από την Αθήνα αλλά και από τις πόλεις γενικώς. Ποιος θέλει εν καιρώ πανδημίας να μένει κλεισμένος σε ένα διαμέρισμα από το πρωί ως το βράδυ;

Με την πανδημία συνειδητοποιήσαμε πόσο ευάλωτες είναι οι πόλεις στις αλλαγές. «Άλλαξε η πανδημία τις πόλεις για πάντα»; αναρωτήθηκαν οι «New York Times». «To μέλλον των πόλεων εξαρτάται από τον Covid-19» είχε τίτλο ένα περσινό report της Παγκόσμιας Τράπεζας.

Η κλιματική κρίση και η πανδημία έχουν αλλάξει τον σχεδιασμό των πόλεων διεθνώς. H δήμαρχος του Παρισιού Anne Hidalgo μίλησε για πρώτη φορά το 2020 για το μοντέλο της πόλης των δεκαπέντε λεπτών, μια πόλη που θα θυμίζει αυτή όπου έμεναν οι παππούδες μας, όπου τα πάντα, η δουλειά, τα μαγαζιά, τα σχολεία, θα απέχουν μόλις δεκαπέντε λεπτά από το σπίτι μας. Όλες οι πόλεις, και η Αθήνα, έχουν πλέον μια μακροπρόθεσμη στρατηγική βιωσιμότητας και αειφορίας.

Ζούμε σε πόλεις γιατί εκεί συγκεντρώνονται το ταλέντο, το χρήμα, οι ευκαιρίες, αλλά όχι μόνο. Οι πόλεις μάς επιτρέπουν να εξαφανιστούμε, να γίνουμε ανώνυμοι. Συχνά κρύβουν κάτι σαν υπόσχεση.

Στις Αόρατες Πόλεις του Ίταλο Καλβίνο ο αφηγητής Μάρκο Πόλο μιλάει στον μεγάλο αυτοκράτορα Κουμπλάι Χαν για τις μακρινές πόλεις που έχει επισκεφθεί. Περιγράφει πενήντα πέντε φανταστικές πόλεις, πόλεις στερεωμένες σε δίχτυα, πόλεις ορθογώνιες, πόλεις που τις κατοικούν μόνο νεκροί, πόλεις φτιαγμένες από τις συνήθειες και τις ζωές αυτών που τις κατοικούν. 

«Αν ένας άνθρωπος ξεκινήσει από εκεί και προχωρήσει για τρεις μέρες προς την Ανατολή, θα βρεθεί στη Διομίρα, πόλη με εξήντα ασημένιους τρούλους, μπρούντζινα αγάλματα όλων των θεών, δρόμους τέλεια λιθοστρωμένους, ένα κρυστάλλινο θέατρο, έναν χρυσό πετεινό που τραγουδά κάθε πρωί πάνω σ’ έναν πύργο. Ο ταξιδιώτης γνωρίζει ήδη όλες αυτές τις ομορφιές γιατί τις είδε και σε άλλες πόλεις. Το χαρακτηριστικό όμως αυτής της πόλης είναι πως όποιος φτάνει εδώ μια βραδιά του Σεπτέμβρη, όταν οι μέρες μικραίνουν και οι πολύχρωμες λάμπες ανάβουν όλες μαζί στις πόρτες των ψητοπωλείων και από ένα μπαλκόνι μια γυναικεία φωνή φωνάζει: αχ!, αρχίζει να ζηλεύει εκείνους που πιστεύουν πως έχουν ήδη ζήσει μια νύχτα ίδια με αυτή και πως εκείνη τη φορά ήταν ευτυχισμένοι».

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η ζωή στα χρόνια του Covid: Πώς προσαρμόζονται οι πόλεις, η εργασία, οι κατοικίες, ο τουρισμός και η διασκέδαση

Στήλες / Η ζωή στα χρόνια του Covid: Πώς προσαρμόζονται οι πόλεις, η εργασία, οι κατοικίες, ο τουρισμός και η διασκέδαση

Μιλούν στη LiFO για τον απόηχο της πανδημίας ο αρχιτέκτονας Στέλιος Κόης και o αναπληρωτής καθηγητής Κοινωνιολογίας της Επικοινωνίας στο ΑΠΘ Βασίλης Βαμβακάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς ο τουρισμός μεταμόρφωσε την Αθήνα

Αθήνα / Πώς ο τουρισμός μεταμόρφωσε την Αθήνα

Με αφορμή την προβολή του ντοκιμαντέρ «Push» στο φετινό CineDoc εξετάζουμε το φαινόμενο της στεγαστικής κρίσης που πλήττει πολλές περιοχές της Αθήνας, καθώς και το πώς έχουν αλλάξει σημαντικά οι ισορροπίες στην αγορά κατοικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ