Φοιτητικά ερωτήματα: 7 βήματα για να χτίσεις το βιογραφικό σου

Τι να κάνεις για το βιογραφικό σου και είναι απαραίτητο το LinkedΙn; Facebook Twitter
Άσχετα με το τι σπουδάζετε, υπάρχει κάτι που λέγεται «transferable skills». Φωτ.: Tim Gouw/ Unsplash
0

ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΑΝ τα φοιτητικά χρόνια είναι τα καλύτερα. Ξέρω όμως ότι οι χώροι φοιτητικής κοινωνικοποίησης έχουν στους τοίχους τους αφίσες γεμάτες πιθανές ευκαιρίες: γίνε μέλος της φωτογραφικής ομάδας της σχολής, γίνε εθελόντρια σε φεστιβάλ, έλα στην τάδε οργάνωση για να γίνεις μέλλουσα leader και πάει λέγοντας.

Κι επειδή πια για ό,τι κάνουμε, σκεφτόμαστε και πώς θα βοηθήσει στο βιογραφικό μας, συγκέντρωσα μια λίστα με δυνατότητες που θα ήθελα να ξέρω ότι υπάρχουν απ’ το πρώτο έτος. 

Με γνώμονα το βιογραφικό

1.

Ξεκινάω απ’ το πιο σημαντικό. Πρέπει να ξεχωρίσετε αν θέλετε να κάνετε εθελοντισμό με στόχο μελλοντικές επαγγελματικές ευκαιρίες ή για κοινωνική προσφορά. Το «λίγο απ’ όλα» είναι θεωρητικά μια χαρά, αλλά συχνά οδηγεί την εθελόντρια σε χρόνια ολόκληρα δέσμευσης του χρόνου της επειδή νιώθει ότι αν «παραιτηθεί», εγκαταλείπει κάποιον ευγενή σκοπό. Αν ο λόγος για τον οποίο κάνετε εθελοντισμό είναι η αγορά εργασίας, ο χρόνος αποχώρησης από το πόστο είναι ο χρόνος ολοκλήρωσης του σκοπού σας.

Θεωρήστε δεδομένο πως ό,τι και να σπουδάζετε, κάποτε θα κάνετε κάτι άσχετο. Αυτά τα χρόνια είναι ιδανικά για να φαντασιωθείτε το άσχετο, να αναρωτηθείτε τι άλλο θέλετε να κάνετε εκτός απ’ αυτό που σπουδάζετε και να συνειδητοποιήσετε πώς λειτουργεί ο κόσμος.

Το αν αυτός είναι η σύνδεση μ’ ένα brand, η απόκτηση δεξιοτήτων, το networking ή η εμπειρία πεδίου το ξέρετε εσείς. Χρειάζεται όμως να γράψετε σ’ ένα χαρτί ένα δυο πράγματα που ελπίζετε ν’ αποκτήσετε για να έχετε έναν μπούσουλα για το αν η επένδυση του χρόνου σας σάς δίνει αυτά που επιθυμούσατε. 

2.

Ανάλογα με τον χώρο στον οποίο βρίσκεστε, υπάρχουν άπειροι τρόποι να «αποδείξετε» το ενδιαφέρον σας για τη μελλοντική εργασία σας. Η αρθρογραφία είναι το πρώτο. Υπάρχουν άπειρα φοιτητικά περιοδικά που καλύπτουν εύρος ενδιαφερόντων. Αν, για παράδειγμα, σπουδάζετε πληροφορική, βρείτε ένα φοιτητικό περιοδικό και προτείνετε να γράφετε άρθρα με θέμα την επίλυση κοινών προβλημάτων.

Αν σπουδάζετε ψυχολογία, βρείτε φοιτητικά περιοδικά και στείλτε τους μήνυμα που να λέει ότι θα θέλατε να γράφετε κείμενα με σύντομα explainers όρων. Γενικά, σκεφτείτε προς αυτή την κατεύθυνση. Η διαδικασία αυτή θα σας μάθει να σέβεστε τα deadlines και θα σας δώσει γνωριμίες, πειθαρχία και αυτοεκτίμηση. 

3.

Αν έχετε μπροστά σας το ενδεχόμενο να αφιερώσετε 15 ώρες την εβδομάδα σε μια εταιρεία που θα σας επιτρέψει γενναιόδωρα να κάνετε αρχειοθέτηση ή μετάφραση της σελίδας της, σκεφτείτε την πιθανότητα δημιουργίας λογαριασμού σε social της επιλογής σας. Με τον ίδιο και λιγότερο χρόνο, μπορείτε να αποκτήσετε μια αρχική επαγγελματική παρουσία και να ξεκινήσετε να χτίζετε ένα δίκτυο ανθρώπων που θα ενδιαφέρεται για αυτό που παράγετε. 

4.

Ψάξτε μικρές ΜΚΟ και στείλτε μέιλ ενδιαφέροντος. Είναι γεμάτες παθιασμένους ανθρώπους που θέλουν ν’ αλλάξουν κάτι στον κόσμο και συνήθως δεν έχουν τα χρήματα για να φέρουν το αποτέλεσμα που θα ήθελαν. Εκεί θα έχετε τη δυνατότητα να νιώσετε αληθινά χρήσιμες και υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες η προσφορά σας να εκτιμηθεί, ενώ παράλληλα μαθαίνετε πράγματα χρήσιμα στον τομέα σας.

Τι να κάνεις για το βιογραφικό σου και είναι απαραίτητο το LinkedΙn; Facebook Twitter
Mπορείτε να αποκτήσετε μια αρχική επαγγελματική παρουσία και να ξεκινήσετε να χτίζετε ένα δίκτυο ανθρώπων που θα ενδιαφέρεται για αυτό που παράγετε. Φωτ.: Annie Spratt/ Unsplash

5.

Ψάξτε startups και στείλτε μέιλ ενδιαφέροντος. Έστω ότι σπουδάζετε στο Tμήμα Αλιείας και Υδατοκαλλιέργειας. Βρείτε, για παράδειγμα, μικρές startups που δραστηριοποιούνται στον χώρο της βιωσιμότητας και κάνουν τώρα τα πρώτα τους βήματα και εκφράστε την επιθυμία να συμμετέχετε. Θα γνωρίσετε –fingers crossed– επαγγελματίες που αντιλαμβάνονται επαρκώς την έννοια του ιδιωτικού τομέα και θα δείτε πώς οι ιδέες γίνονται πράξεις. 

6.

Ψάξτε σοβαρά και με επιμέλεια ανθρώπους που αυθόρμητα εκτιμάτε. Είναι ένας influencer του χώρου σας; Είναι κάποια καθηγήτρια; Είναι μια επιχειρηματίας που σας έχει εντυπωσιάσει; Είναι ένας γνωστός των γονιών σας που πάντα ακούγατε ότι ξέρει να πετυχαίνει σε έναν χώρο στον οποίο θέλετε κι εσείς να πετύχετε; Μέιλ/τηλέφωνο/dm στο οποίο με συντομία και ευγένεια εκφράζετε την επιθυμία να προσφέρετε τον χρόνο σας ώστε να μάθετε δίπλα του/της. 

7.

Αν θέλετε να ασχοληθείτε με κάτι και δεν υπάρχει, φτιάξτε το. Η σχολή σας δεν έχει περιοδικό; Κάποιος πρέπει να το φτιάξει. Θέλετε ραδιοφωνικό σταθμό; Ας φτιαχτεί μια ομάδα φοιτητριών και φοιτητών που θέλουν να τρέξουν αυτό το project και κοιτάξτε να βρείτε τρόπο να το έχετε στήσει σε έξι μήνες. Ρητορικό όμιλο; Μια απόφαση είναι. Τέτοιες πρωτοβουλίες θα σας ανοίξουν τα φτερά και θα αλλάξουν τον τρόπο που βλέπετε το εύρος του δυνατού. 

Μαθήματα και πιστοποιήσεις

Άσχετα με το τι σπουδάζετε, υπάρχει κάτι που λέγεται «transferable skills». Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν δεξιότητες οι οποίες είναι απαραίτητες παντού, άσχετα από το είδος της εργασίας. Αυτές είναι, για παράδειγμα, η γνώση χειρισμού προγραμμάτων, η ικανότητα συνεργασίας, η ικανότητα διαχείρισης ενός project. Στις παρακάτω πλατφόρμες μπορείτε να βρείτε διαδικτυακά μαθήματα με πιστοποίηση είτε γι’ αυτό το είδος των δεξιοτήτων, είτε για γνωστικά πεδία που σχετίζονται άμεσα με τον τομέα σας. 

Το Coursera είναι ίσως η πιο αναγνωρίσιμη πλατφόρμα διαδικτυακών μαθημάτων στον κόσμο. Αν και αλλάζει τον τρόπο πληρωμών της σχεδόν κάθε χρόνο, ένα πράγμα παραμένει σταθερό: κάθε μάθημα, ασχέτως κόστους, μπορείτε να το παρακολουθήσετε δωρεάν. Έστω ότι θέλετε να παρακολουθήσετε το «Digital Marketing for Beginners». Όταν γραφτείτε στο σάιτ με το μέιλ σας και βρείτε το μάθημα, θα το πατήσετε και θα ψάξετε να βρείτε το κουμπί που λέει «audit only». Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να δείτε το περιεχόμενο, αλλά δεν μπορείτε να πάρετε πιστοποίηση.

Ωστόσο, κάθε μάθημα έχει την επιλογή «financial aid available». Εκεί συμπληρώνετε δύο φόρμες με τους λόγους για τους οποίους θέλετε να πάρετε πιστοποίηση δωρεάν ή έναντι μικρού αντιτίμου και συνήθως τη δέχονται. Αντίστοιχο σύστημα έχει και το EdX, το οποίο έχει περισσότερες επιλογές σε τομείς STEM. Είναι φανταστικά μέσα όχι μόνο για να πάρετε πιστοποίηση, αλλά και για να μάθετε τι είδους δεξιότητες και γνωστικά πεδία σχετίζονται με τον τομέα σας. 

Οι εταιρείες-κολοσσοί στο παιχνίδι της πιστοποίησης

Τα τεράστια brands όπως η Google, η Amazon, η LVMH και η Microsoft δημιουργούν συνέχεια πιστοποιήσεις, ο σκοπός των οποίων είναι να δημιουργήσουν εργαζόμενες κι εργαζόμενους με υψηλό βαθμό εξοικείωσης με τα προγράμματά και τις «αξίες» τους. Συνήθως είναι δωρεάν για ένα διάστημα και μετά γίνονται επί πληρωμή, οπότε χρειάζονται παρακολούθηση αν θέλετε να τα κάνετε χωρίς αντίτιμο.

Αυτές οι πιστοποιήσεις πιστεύω ότι σημαίνουν λίγα για το τι πράγματι μαθαίνετε, αλλά είναι χρήσιμες για να μάθετε το λεξιλόγιο της αγοράς. Όταν μπείτε πράγματι στην αγορά εργασίας, ειδικά αν είστε σε corporate τομείς, θα χρειαστεί να μάθετε να μιλάτε απ’ την αρχή. Πιστοποιήσεις αυτού του είδους σάς βοηθούν να καταλάβετε νωρίς τον κοινό κώδικα επικοινωνίας που κάποτε θα θεωρηθεί δεδομένο ότι γνωρίζετε. 

LinkedIn, ναι ή όχι;

Ξέρω ότι έχει όλος ο κόσμος. Θα πρότεινα να αναλογιστείς τι άνθρωπος είσαι. Είσαι κάποια που ξέρει ότι θέλει να γίνει μηχανικός και να δουλέψει στο εξωτερικό υλοποιώντας έργα με περιβαλλοντικό πρόσημο; To LinkedIn ενδέχεται να σε βοηθήσει να ψάξεις στοχευμένα αυτό που θες. Είσαι κάποια που τη μία μέρα θέλει να γίνει θεατρολόγος και την άλλη επιδιορθώτρια υπολογιστών; Δεν χρειάζεται να βιαστείς. Ενώ ακούω δεξιά κι αριστερά ότι είναι απαραίτητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε πρόσληψη, ξέρω πολλούς ανθρώπους κάτω των 30 που έχουν επιτυχημένη επαγγελματική πορεία χωρίς αυτό.

Απευθύνομαι περισσότερο στα παιδιά που το θεωρούν απαραίτητο και αγχώνονται όταν γράφω ότι όχι, δεν είναι. Αν ξέρεις τι θέλεις να το κάνεις, μπορεί να είναι χρήσιμο. Αν δεν θες να το κάνεις και θεωρείς ότι πρέπει, όχι, δεν πρέπει. Αυτό που «πρέπει» είναι να βρεθεί ένας τρόπος με τον οποίο νιώθεις άνετα να παρουσιάσεις τον μελλοντικό επαγγελματικό σου εαυτό. Προτιμάς να πηγαίνεις σε συνέδρια και να μιλάς με κόσμο; Προτιμάς να φαίνεσαι μέσω, π.χ., της συγγραφικής σου ιδιότητας; Η επαγγελματική κοινωνικοποίηση έρχεται με πολλούς τρόπους και δεν θα χαλάσει ο κόσμος αν δεν μπεις στο LinkdedIn τώρα αμέσως. 

Τελικώς

Τα φοιτητικά χρόνια φέρνουν δεκάδες δυνατότητες. Η εθελοντική απασχόληση, η ενδοπανεπιστημιακή πρωτοβουλία, η ανεύρεση του «έξτρα» είναι κομμάτι των σπουδών όσο και οι ίδιες οι εξεταστικές. Αυτά τα «γύρω γύρω» σάς δίνουν μια δυνατότητα μοναδική: να εξετάσετε τόσο το ίδιο το αντικείμενο σπουδών σας όσο και χιλιάδες πράγματα άσχετα με αυτό. Θεωρήστε δεδομένο πως ό,τι και να σπουδάζετε, κάποτε θα κάνετε κάτι άσχετο. Αυτά τα χρόνια είναι ιδανικά για να φαντασιωθείτε το άσχετο, να αναρωτηθείτε τι άλλο θέλετε να κάνετε εκτός απ’ αυτό που σπουδάζετε και να συνειδητοποιήσετε πώς λειτουργεί ο κόσμος.

Living
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εστίες εξωτερικού

Ρεπορτάζ / Τι συμβαίνει με τις φοιτητικές εστίες στο εξωτερικό;

Οι κακές, και ενίοτε επικίνδυνες, εγκαταστάσεις των φοιτητικών εστιών στη χώρα μας αποτελούν μια πρωτοφανή κατάσταση στην Ευρώπη και τον δυτικό κόσμο. Η LiFO εξετάζει βέλτιστες πρακτικές φοιτητικής στέγασης που εφαρμόζονται στο εξωτερικό και αφουγκράζεται τις σκέψεις φοιτητών που σπουδάζουν σε πανεπιστήμια ανά την υφήλιο.
ΠΕΤΡΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί κάποιοι άνθρωποι θυμούνται τα όνειρα τους περισσότερο από άλλους

Living / Γιατί κάποιοι άνθρωποι θυμούνται τα όνειρα τους περισσότερο από άλλους

Σύμφωνα με νέες έρευνες, παράγοντες όπως η ηλικία, η ροπή στην ενδοσκόπηση, ακόμα και οι εποχές του χρόνου αποτελούν παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά την ικανότητα να ανακαλούμε τα όνειρά μας.
THE LIFO TEAM
Ο γάτος του μαγαζιού

Living / Ο γάτος του μαγαζιού

Υπεύθυνοι face control, ταμείες, props στη βιτρίνα, support στον πελάτη, επιθεωρητές. Παίρνουν το ρόλο τους στα σοβαρά και είναι φυσικά λόγος για να ξαναπάει κανείς. Γυρίσαμε το κέντρο της Αθήνας, βρήκαμε τις γάτες που ζουν στα μαγαζιά της, τις φωτογραφίσαμε και τις παρουσιάζουμε.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
«Συστήνεται και η κράτηση τραπεζιού». Τα πιο δημοφιλή Game night events της πόλης.

Living / H Aθήνα παίζει Bingo: Αυτά είναι τα πιο δημοφιλή game night events της πόλης!

Από bingo nights, όπου έχει «εμφανιστεί» η Μπρίτνεϊ Σπίαρς, μέχρι γεωγραφικά κουίζ που μπορεί να καταλήξουν σε ζεϊμπέκικα, αυτές είναι οι πιο παιχνιδιάρικες βραδιές της πόλης – και έχουν και τους μόνιμους θαμώνες τους.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
 Vinted over Instagram: Η μανία του reselling αλλάζει το παιχνίδι στα social media

Living / Η μανία με τα ηλεκτρονικά βιντατζάδικα και η παγίδα της δήθεν «καθαρής» ντουλάπας

Δύο κορίτσια που ξέρουν απ' έξω και ανακατωτά το Vinted και το Vestiaire Collective μας αποκαλύπτουν μυστικά που θα κάνουν τις αγορές μας πιο στοχευμένες και έξυπνες, καθώς και τις αδυναμίες τους που προκύπτουν κατά το κυνήγι του επόμενου θησαυρού.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η ομορφιά ως καθρέφτης της εποχής

Living / Η ομορφιά ως καθρέφτης της εποχής

Ζούμε στην εποχή του φυσικού μακιγιάζ, του συνδυασμού αρωμάτων και της σύνθετης ρουτίνας περιποίησης. Από την υπερβολή των ’80s μέχρι το σήμερα, η ομορφιά αποτυπώνει την κοινωνική εξέλιξη και τη μοναδικότητα κάθε γυναίκας.
ΕΦΗ ΑΝΕΣΤΗ
«Είμαι τυφλός και μπορώ να μένω μόνος, μην ξαφνιάζεστε!»

Ζούμε, ρε! / «Είμαι τυφλός και μπορώ να μένω μόνος, μην ξαφνιάζεστε!»

Μπορούν τα τυφλά άτομα να ζήσουν μόνα; Χρειάζονται τα σπίτια τους κάποια ειδική προσαρμογή; Τι είναι η εκπαίδευση στις καθημερινές δεξιότητες; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν για το θέμα με την εκπαιδεύτρια κινητικότητας και προσανατολισμού και ιδρυτικό μέλος της ομάδας «Σκύλοι βοηθοί Ελλάδας», Πέννυ Στούμπου.
THE LIFO TEAM
Millennials και Gen Zers αναζητούν το ιδανικό workplace το 2025

Living / Το ιδανικό εργασιακό περιβάλλον του 2025: Τι ψάχνουν οι Millennials και οι GenZers;

Οι διαφορετικές γενιές που κυκλοφορούν τα τελευταία χρόνια στην αγορά εργασίας περιγράφουν τις συνθήκες που θα τους έκαναν να νιώθουν τη δουλειά τους περισσότερο σαν το σπίτι τους.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Γιατί συχνά νιώθουμε μεγαλύτερη νοσταλγία για τις δυσκολίες παρά για τις χαρές;

Living / Γιατί συχνά νιώθουμε μεγαλύτερη νοσταλγία για τις δυσκολίες παρά για τις χαρές;

Οι άνθρωποι έχουν την τάση να βλέπουν «με ροζ γυαλιά» ακόμα και τις πιο αντίξοες περιόδους της ζωής τους, ακόμα κι αν πρόκειται για συνθήκες οικονομικής ύφεσης, πανδημίας ή πολέμου.
THE LIFO TEAM
O «ξαφνικός θάνατος» της εξ αποστάσεως εργασίας

Living / O «ξαφνικός θάνατος» της εξ αποστάσεως εργασίας

Στον απόηχο της πανδημίας, οι πολιτικές «εργασίας από το σπίτι» έμοιαζαν να δείχνουν τον δρόμο για τον χώρο εργασίας του μέλλοντος, αλλά πλέον οι αποκλειστικά remote θέσεις είναι είδος προς εξαφάνιση.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΗΣ