Η χρήση των social media μας κάνει "γνωστικά και ηθικά ρηχούς"

Η χρήση των social media μας κάνει "γνωστικά και ηθικά ρηχούς" Facebook Twitter
0

Τα μηνύματα στο κινητό και γενικά η χρήση των social media μπορεί να συντελέσουν σε «γνωστική και ηθική 'ρηχότητα'» λένε οι επιστήμονες. Έρευνα υποστηρίζει πως οι άνθρωποι που στέλνουν συχνά μηνύματα ή χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τείνουν να εμφανίζουν λιγότερα «αντανακλαστικά σκέψης» και «δίνουν λιγότερη σημασία σε ηθικούς στόχους ζωής».

 

Ο Nicholas G Carr στο υποψήφιο για Pulitzer βιβλίο του «The Shallows» πραγματεύεται την επιρροή του ίντερνετ και το πώς έχει αλλάξει «τον τρόπο που σκεφτόμαστε, διαβάζουμε και θυμόμαστε». Ο ίδιος θεωρεί πως το διαδίκτυο εξασθενεί την αντανακλαστική σκέψη. Αιτία γι' αυτό είναι η ταχέως αναπτυσσόμενη φύση της διαδικτυακής επικοινωνίας, που συνήθως περιλαμβάνει σύντομα μηνύματα, tweets, και σχόλια που κανένα δεν χρειάζεται πολύ χρόνο επεξεργασίας.


Η «υπόθεση της ρηχότητας» ουσιαστικά προβλέπει πως «η συνεχής πρόσβαση στο ίντερνετ και η συνεχής σύνδεση μέσω φορητών συσκευών στα social media έχουν οδηγήσει σε δραματική εξασθένιση της συνήθους καθημερινής αντανακλαστικής σκέψης».


Με άλλα λόγια, όσο περισσότερο συνηθίζουμε την σύντομη και γρήγορη επικοινωνία, τόσο περισσότερο εξοικειωνόμαστε αντίστοιχα με την σύντομη και γρήγορη σκέψη. Αυτό με τη σειρά του συμβάλλει σε παρακμή των σημαντικών στόχων στη ζωή μας και αύξηση της σπουδαιότητας που δίνουμε στον ηδονισμό και την εικόνα.


Όπως προκύπτει από σχετική έρευνα του 2013 από το University of Wisconsin σε δείγμα 2.314 φοιτητών, όσοι έστελναν πολύ συχνά μηνύματα είχαν επίσης «γνωρίσματα, στόχους και συμπεριφορές που χαρακτηρίζουν ανθρώπους με χαμηλά ενδιαφέροντα και ελάχιστη αντανακλαστική σκέψη». Οι συμμετέχοντες που ανήκαν σε αυτήν την κατηγορία ήταν εκείνοι λιγότερο πιθανό να συμφωνούν με απόψεις όπως «Θέλω να ζήσω μια ηθική ζωή με αρχές» και «Θέλω να ζήσω τη ζωή μου με ακεραιότητα».


Άλλη πρόσφατη έρευνα του τμήματος Ψυχολογίας University of Windsor εξέτασε το πώς τα μηνύματα και οι συνήθειες στα social media συνδέονται με ηθική και/ή γνωστική παρακμή, αναλύοντας την αντίληψη των συμμετεχόντων σε συγκεκριμένα πεδία που αφορούν στόχους ζωής σε επίπεδο ηθικής και ηδονισμού. Διαπιστώθηκε πως «το να στέλνει κανείς συχνά μηνύματα συνδέεται αρνητικά με τους στόχους ζωής σε επίπεδο ηθικής και θετικά με στόχους που αφορούν την εικόνα και τον ηδονισμό.

Ένα επιπλέον συμπέρασμα ήταν και πως οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν πολύ τα social media έτειναν να είναι λιγότερο στοχαστικοί συγκριτικά με αυτούς που ασχολούνταν σε μικρότερο βαθμό.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κρυπτονομίσματα και «οικονομικός μηδενισμός»: Το τέλος της εμπιστοσύνης στην πραγματική αξία του χρήματος

Living / Κρυπτονομίσματα και «οικονομικός μηδενισμός»: Το τέλος της εμπιστοσύνης στην πραγματική αξία του χρήματος

«Για τους χρηματοοικονομικούς μηδενιστές, το μόνο πράγμα που έχει σημασία είναι η αφήγηση», λέει ο Ελληνοαμερικανός οικονομολόγος Δημήτρης Κοφινάς, ο οποίος επινόησε τον όρο.
THE LIFO TEAM
Μέχρι να μας χωρίσει η «Vogue»

Living / Μέχρι να μας χωρίσει η «Vogue»

Για δεκαετίες, τα διάσημα ζευγάρια έδιναν μάχη προκειμένου να προβληθεί ο γάμος τους μέσα από τις σελίδες της «Vogue». Ωστόσο, αν υπολογίσουμε πόσο σύντομα πολλοί από αυτούς τους γάμους διαλύθηκαν, ίσως να είναι κατάρα, όχι ευλογία.
THE LIFO TEAM
Από τη δίαιτα των vegans στην δίαιτα των carnivors: Ποια διατροφή μας κάνει καλό;

Radio Lifo / Από τη δίαιτα των vegans στη δίαιτα των carnivors: Ποια διατροφή μας κάνει καλό;

H καθηγήτρια διατροφής και διαιτητικής συμπεριφοράς του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, Μαίρη Γιαννακούλια, εξηγεί τα υπέρ και τα κατά των δημοφιλέστερων διαιτικών σχημάτων και δίνει χρήσιμες συμβουλές για τη διατήρηση της απώλειας βάρους.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Πώς και γιατί οι ανεμογεννήτριες έγιναν «αποδιοπομπαίος τράγος»;

Περιβάλλον / Πώς και γιατί οι ανεμογεννήτριες έγιναν «αποδιοπομπαίος τράγος»;

Πώς από ελπίδα για μια πιο καθαρή, πιο φτηνή ενέργεια και υποθήκη για ένα πιο «πράσινο» μέλλον, εν όψει της κλιματικής κρίσης, οι ανεμογεννήτριες έγιναν για πολύ κόσμο όχι μόνο ανεπιθύμητες αλλά και ο νο1 «ύποπτος» για εμπρησμούς δασών;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα καλοκαίρι για τα πανηγύρια

Living / Τα πανηγύρια φέτος είχαν μεγάλο σουξέ, και αυτό προκάλεσε γκρίνια

Θρασύτητα και εισβολή στα χωράφια των ντόπιων ή δικαίωμα στη διασκέδαση; Μπορούμε να μιλάμε για την αποικιοποίηση των φασέων στα νησιά; Η νέα γενιά ανακαλύπτει μαζικά τα πανηγύρια, προκαλώντας ανάμεικτες αντιδράσεις.
M. HULOT
«Σε τέσσερις μήνες έχω κάνει 77.000 screenshots»: Kουβεντιάζοντας με μια digital hoarder

Living / «Σε τέσσερις μήνες έχω κάνει 77.000 screenshots»: Kουβεντιάζοντας με μια digital hoarder

«Βλέπω μια συμβουλή για αποσυμπίεση της σπονδυλικής στήλης. Screenshot. Έναν τρόπο δεσίματος του κασκόλ. Screenshot. Συνταγή για ταϊλανδέζικο κοτόπουλο. Screenshot. Έξυπνο πολιτικό σχόλιο στο Facebook. Screenshot».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ