Η χρήση των social media μας κάνει "γνωστικά και ηθικά ρηχούς"

Η χρήση των social media μας κάνει "γνωστικά και ηθικά ρηχούς" Facebook Twitter
0

Τα μηνύματα στο κινητό και γενικά η χρήση των social media μπορεί να συντελέσουν σε «γνωστική και ηθική 'ρηχότητα'» λένε οι επιστήμονες. Έρευνα υποστηρίζει πως οι άνθρωποι που στέλνουν συχνά μηνύματα ή χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τείνουν να εμφανίζουν λιγότερα «αντανακλαστικά σκέψης» και «δίνουν λιγότερη σημασία σε ηθικούς στόχους ζωής».

 

Ο Nicholas G Carr στο υποψήφιο για Pulitzer βιβλίο του «The Shallows» πραγματεύεται την επιρροή του ίντερνετ και το πώς έχει αλλάξει «τον τρόπο που σκεφτόμαστε, διαβάζουμε και θυμόμαστε». Ο ίδιος θεωρεί πως το διαδίκτυο εξασθενεί την αντανακλαστική σκέψη. Αιτία γι' αυτό είναι η ταχέως αναπτυσσόμενη φύση της διαδικτυακής επικοινωνίας, που συνήθως περιλαμβάνει σύντομα μηνύματα, tweets, και σχόλια που κανένα δεν χρειάζεται πολύ χρόνο επεξεργασίας.


Η «υπόθεση της ρηχότητας» ουσιαστικά προβλέπει πως «η συνεχής πρόσβαση στο ίντερνετ και η συνεχής σύνδεση μέσω φορητών συσκευών στα social media έχουν οδηγήσει σε δραματική εξασθένιση της συνήθους καθημερινής αντανακλαστικής σκέψης».


Με άλλα λόγια, όσο περισσότερο συνηθίζουμε την σύντομη και γρήγορη επικοινωνία, τόσο περισσότερο εξοικειωνόμαστε αντίστοιχα με την σύντομη και γρήγορη σκέψη. Αυτό με τη σειρά του συμβάλλει σε παρακμή των σημαντικών στόχων στη ζωή μας και αύξηση της σπουδαιότητας που δίνουμε στον ηδονισμό και την εικόνα.


Όπως προκύπτει από σχετική έρευνα του 2013 από το University of Wisconsin σε δείγμα 2.314 φοιτητών, όσοι έστελναν πολύ συχνά μηνύματα είχαν επίσης «γνωρίσματα, στόχους και συμπεριφορές που χαρακτηρίζουν ανθρώπους με χαμηλά ενδιαφέροντα και ελάχιστη αντανακλαστική σκέψη». Οι συμμετέχοντες που ανήκαν σε αυτήν την κατηγορία ήταν εκείνοι λιγότερο πιθανό να συμφωνούν με απόψεις όπως «Θέλω να ζήσω μια ηθική ζωή με αρχές» και «Θέλω να ζήσω τη ζωή μου με ακεραιότητα».


Άλλη πρόσφατη έρευνα του τμήματος Ψυχολογίας University of Windsor εξέτασε το πώς τα μηνύματα και οι συνήθειες στα social media συνδέονται με ηθική και/ή γνωστική παρακμή, αναλύοντας την αντίληψη των συμμετεχόντων σε συγκεκριμένα πεδία που αφορούν στόχους ζωής σε επίπεδο ηθικής και ηδονισμού. Διαπιστώθηκε πως «το να στέλνει κανείς συχνά μηνύματα συνδέεται αρνητικά με τους στόχους ζωής σε επίπεδο ηθικής και θετικά με στόχους που αφορούν την εικόνα και τον ηδονισμό.

Ένα επιπλέον συμπέρασμα ήταν και πως οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν πολύ τα social media έτειναν να είναι λιγότερο στοχαστικοί συγκριτικά με αυτούς που ασχολούνταν σε μικρότερο βαθμό.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Προτιμώ να δώσω τον σκύλο, παρά να είναι μαζί σου»: Όταν χωρίζεις (και) από το κατοικίδιό σου

Living / «Προτιμώ να δώσω τον σκύλο, παρά να είναι μαζί σου»: Όταν χωρίζεις (και) από το κατοικίδιό σου

Ποιο είναι το νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με τα ζώα συντροφιάς; Ιστορίες –με αίσιο και μη τέλος– για ανθρώπους που χώρισαν εκτός από τους συντρόφους τους και από το κατοικίδιό τους.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
ΕΠΕΞ CHECK «Ο τρόπος που βλέπω το ντύσιμο καθορίστηκε απ’ τον αυτισμό μου»

Living / «Δεν ήμουν το παράξενο παπί, απλώς δεν ήμουν ποτέ πάπια»: Όταν μια γυναίκα της μόδας διαγνώστηκε με αυτισμό στα 50

Για τη Ζ. τα ρούχα δεν είναι απλώς αισθητική επιλογή – είναι μια γλώσσα. Η διάγνωση της νευροδιαφορετικότητάς της την έκανε να ξαναδεί τη ζωή της, την αφοσίωσή της στα υλικά και την υφή τους μέσα από αυτό το πρίσμα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο μήνας μπαίνει, ο μισθός φεύγει: Tips και κόλπα για να εξοικονομήσετε χρήματα

Living / Ο μήνας μπαίνει, ο μισθός φεύγει: Tips και κόλπα για να εξοικονομήσετε χρήματα

Με αφορμή το ο νέο microtrend «no buy challenge» του TikTok, τέσσερις άνθρωποι εξιστορούν τι έκοψαν και πώς, για να εξοικονομήσουν χρήματα και να κάνουν τους μικρούς οικονομικούς τους στόχους πραγματικότητα.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Το πελώριο φίλτρο του νερού της Αθήνας και του Πειραιά | Σπάνιες εικόνες

Ρεπορτάζ / Το πελώριο φίλτρο νερού που λύτρωσε τους Αθηναίους πριν από έναν αιώνα

Την ώρα που η συζήτηση για το νερό έχει ανοίξει για τα καλά στον δημόσιο διάλογο, μας δημιουργήθηκε η απορία από πού διανέμεται στα σπίτια μας το πόσιμο νερό και τι ακριβώς γίνεται εκεί. Η ιστορική εγκατάσταση της ΟΥΛΕΝ, και σήμερα της ΕΥΔΑΠ, από την κατασκευή της μέχρι σήμερα ξεδιψάει και ποτίζει την πρωτεύουσα που ολοένα μεγαλώνει και ζεσταίνεται.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Ο υπερτουρισμός ως προέκταση της ανεξέλεγκτης ανάπτυξης

Living / Ο υπερτουρισμός ως προέκταση της ανεξέλεγκτης ανάπτυξης

Η πρόκληση του υπερτουρισμού, που προκαλεί φθορές στην πολιτιστική κληρονομιά και την τοπική κοινωνία, απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό που να συνδυάζει τις οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις με βιώσιμες πρακτικές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
Αγορά εργασίας: Γιατί οι επιχειρήσεις έχουν έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού;

Good Business Directory Vol.5 / Αγορά εργασίας: Γιατί οι επιχειρήσεις έχουν έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού;

Κορυφαίοι ακαδημαϊκοί, στελέχη του επιχειρηματικού κόσμου και νέοι εξηγούν τις αιτίες αυτού του μεγάλου προβλήματος, τις προεκτάσεις και τις πιθανές λύσεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ