Τα μηνύματα στο κινητό και γενικά η χρήση των social media μπορεί να συντελέσουν σε «γνωστική και ηθική 'ρηχότητα'» λένε οι επιστήμονες. Έρευνα υποστηρίζει πως οι άνθρωποι που στέλνουν συχνά μηνύματα ή χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τείνουν να εμφανίζουν λιγότερα «αντανακλαστικά σκέψης» και «δίνουν λιγότερη σημασία σε ηθικούς στόχους ζωής».
Ο Nicholas G Carr στο υποψήφιο για Pulitzer βιβλίο του «The Shallows» πραγματεύεται την επιρροή του ίντερνετ και το πώς έχει αλλάξει «τον τρόπο που σκεφτόμαστε, διαβάζουμε και θυμόμαστε». Ο ίδιος θεωρεί πως το διαδίκτυο εξασθενεί την αντανακλαστική σκέψη. Αιτία γι' αυτό είναι η ταχέως αναπτυσσόμενη φύση της διαδικτυακής επικοινωνίας, που συνήθως περιλαμβάνει σύντομα μηνύματα, tweets, και σχόλια που κανένα δεν χρειάζεται πολύ χρόνο επεξεργασίας.
Η «υπόθεση της ρηχότητας» ουσιαστικά προβλέπει πως «η συνεχής πρόσβαση στο ίντερνετ και η συνεχής σύνδεση μέσω φορητών συσκευών στα social media έχουν οδηγήσει σε δραματική εξασθένιση της συνήθους καθημερινής αντανακλαστικής σκέψης».
Με άλλα λόγια, όσο περισσότερο συνηθίζουμε την σύντομη και γρήγορη επικοινωνία, τόσο περισσότερο εξοικειωνόμαστε αντίστοιχα με την σύντομη και γρήγορη σκέψη. Αυτό με τη σειρά του συμβάλλει σε παρακμή των σημαντικών στόχων στη ζωή μας και αύξηση της σπουδαιότητας που δίνουμε στον ηδονισμό και την εικόνα.
Όπως προκύπτει από σχετική έρευνα του 2013 από το University of Wisconsin σε δείγμα 2.314 φοιτητών, όσοι έστελναν πολύ συχνά μηνύματα είχαν επίσης «γνωρίσματα, στόχους και συμπεριφορές που χαρακτηρίζουν ανθρώπους με χαμηλά ενδιαφέροντα και ελάχιστη αντανακλαστική σκέψη». Οι συμμετέχοντες που ανήκαν σε αυτήν την κατηγορία ήταν εκείνοι λιγότερο πιθανό να συμφωνούν με απόψεις όπως «Θέλω να ζήσω μια ηθική ζωή με αρχές» και «Θέλω να ζήσω τη ζωή μου με ακεραιότητα».
Άλλη πρόσφατη έρευνα του τμήματος Ψυχολογίας University of Windsor εξέτασε το πώς τα μηνύματα και οι συνήθειες στα social media συνδέονται με ηθική και/ή γνωστική παρακμή, αναλύοντας την αντίληψη των συμμετεχόντων σε συγκεκριμένα πεδία που αφορούν στόχους ζωής σε επίπεδο ηθικής και ηδονισμού. Διαπιστώθηκε πως «το να στέλνει κανείς συχνά μηνύματα συνδέεται αρνητικά με τους στόχους ζωής σε επίπεδο ηθικής και θετικά με στόχους που αφορούν την εικόνα και τον ηδονισμό.
Ένα επιπλέον συμπέρασμα ήταν και πως οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν πολύ τα social media έτειναν να είναι λιγότερο στοχαστικοί συγκριτικά με αυτούς που ασχολούνταν σε μικρότερο βαθμό.