Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία

Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
0

Από το καλοκαίρι του 2014 που ο ζωγράφος Φίκος έδωσε την πρώτη του συνέντευξη στο LIFO.gr μέχρι σήμερα, η καλλιτεχνική του πορεία είναι συνεχώς ανοδική. Με αποκορύφωμα τη δημιουργία της μεγαλύτερης Βυζαντινής τοιχογραφίας που έχει γίνει μέχρι σήμερα, του «Γη και ουρανός», στα προάστια του Κίεβου το 2016, αλλά και με τοιχογραφίες σε Ταϊλάνδη, Μαρόκο και Μεξικό, ανάμεσα σε άλλες, αφήνει το στίγμα του στην διεθνή σκηνή της Τέχνης του Δρόμου. Η πρόσφατη τοιχογραφία του στην Κύπρο, στην παλιά πόλη της Λευκωσίας, έχει τίτλο «Ιέρειες της Αφροδίτης». Τον ρωτάω για την ιδέα πίσω από αυτή για να εισπράξω μια απάντηση δείγμα της μοναδικής ικανότητάς του να προσαρμόζει τις ιδέες του με το περιβάλλον μέσα στο οποίο δημιουργεί.

«Έτυχε να βολτάρω στην παλιά πόλη της Λευκωσίας. Ως γνήσιος πρώην γκραφιτάς-νυν muralist έχω πάντα τα μάτια μου ανοιχτά προς ανεύρεση πιθανών σημείων για ζωγραφική. Εντόπισα λοιπόν τον τοίχο, μου άρεσε, αποφάσισα να τον ζωγραφίσω.Το θέμα είναι πως ο τοίχος βρισκόταν σε ένα στενάκι με "κόκκινα φώτα" και μάλιστα φάτσα-κάρτα μπροστά σε ένα από αυτά, οπότε, δεδομένης της συνήθειάς μου να εμπνέομαι από την ιστορία του εκάστοτε τόπου, προβληματίστηκα αρκετά για το τι θα μπορούσα να ζωγραφίσω που να σχετίζεται με το θέμα αλλά χωρίς να προσβάλλει τις κοπέλες· κάτι το οποίο να μπορούν άνετα να βλέπουν κάθε μέρα. Έτσι, η ίδια η γειτονιά, σε συνδυασμό με την αναδυόμενη θεά της Κύπρου, γέννησαν τις «Ιέρειες της Αφροδίτης» οι οποίες ήταν ιερόδουλες και ιέρειες που ζούσαν μέσα στον ναό της Αφροδίτης και έχαιραν μεγάλου σεβασμού από την κοινωνία κατά την αρχαιότητα.

Στην Ελλάδα κυριαρχεί η φιλοσοφία του «εύκολου-γρήγορου-φτηνού» και αυτός είναι και ο λόγος που δεν κάνω συχνά δουλειές εδώ. Σου λέει ο άλλος, θέλω μια τοιχογραφία την άλλη εβδομάδα και... «να σου βάλω τα υλικά»!

Η τοιχογραφία πήρε 4 ημέρες και έγινε συνδρομή της -γνωστής στη Λευκωσία- «Λούσυ», η οποία είχε το σπιτάκι απέναντι και φυλούσε τα πράγματά μου κάθε βράδυ, μου έφτιαχνε καφέ και γενικά προσέφερε ότι μπορούσε. Το τελικό αποτέλεσμα άρεσε πολύ στις κοπέλες οπότε νομίζω πως πέτυχα το σκοπό μου. Στο τέλος, καθάρισα και το σπιτάκι απέναντι από τα διάφορα που είχαν γράψει με σπρέι».

Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το θέμα είναι πως ο τοίχος βρισκόταν σε ένα στενάκι με «κόκκινα φώτα» , προβληματίστηκα αρκετά για το τι θα μπορούσα να ζωγραφίσω που να σχετίζεται με το θέμα αλλά χωρίς να προσβάλλει τις κοπέλες.

Αυτή την περίοδο όμως δεν ασχολείται μόνο με τις τοιχογραφίες αλλά εικονογραφεί το πρώτο του παιδικό βιβλίο με τίτλο «Όταν μεγαλώσω» που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Νεφέλη. Τον ρωτάω εάν η εικονογράφηση του βιβλίου βασίστηκε στα κείμενα της Ροδούλας Παπά. «Όχι, έγινε το αντίστροφο» μου λέει. «Επέλεξα -σε συνεννόηση με τη συγγραφέα- κάποια επαγγέλματα και πάνω σε αυτά γράφτηκε το κείμενο. Το σκεπτικό ήταν κάθε επάγγελμα να εκπροσωπεί ένα σημαντικό στοιχείο της κοινωνίας, π.χ. ο γλύπτης την τέχνη, οι παίκτες πόλο τον αθλητισμό, ο δικηγόρος τη δικαιοσύνη, η παιδίατρος την υγεία, ο προγραμματιστής την τεχνολογία κ.ο.κ.».

Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter

Αυτό που με εντυπωσιάζει περισσότερο είναι ο τρόπος που δημιούργησε την τοιχογραφία του με αφορμή την εικονογράφηση του βιβλίου στη μεγάλη έκθεση βιβλίου της Φρανκφούρτης. Τον βλέπω στο βίντεο να δημιουργεί live το έργο ανάμεσα στον κόσμο. Η ερώτηση είναι αναμενόμενη: Είναι δυνατόν ένας καλλιτέχνης να συγκεντρωθεί μέσα σε αυτό το περιβάλλον; «Εργάζομαι πάντα με ακουστικά στα αυτιά και σε συνδυασμό με το ότι συνήθως τραγουδάω κιόλας ταυτόχρονα... δεν καταλαβαίνω τίποτα! Δεν είναι λίγες οι φορές που τρόμαξα όταν κάποιος με έπιασε από τον ώμο προκειμένου να μου μιλήσει», μου λέει λύνοντάς μου την απορία.

H εικονογράφηση ενός βιβλίου για έναν δημιουργό που δεν είναι illustrator θα πρέπει να ήταν σίγουρα μια πρόκληση. Ποιες ήταν οι δυσκολίες που συνάντησε; Πέτυχε τον στόχο του; «Νομίζω πως η μεγάλη πρόκληση αυτής της εικονογράφησης ήταν να συνδυαστούν αρμονικά η μεγάλη ποικιλομορφία των θεμάτων με το ελληνιστικό-βυζαντινό ζωγραφικό μου ύφος και όλο αυτό να δίνει μια αίσθηση παιδικού βιβλίου.

Ο στόχος ήταν δύσκολος καθώς, εκτός του ότι δεν είμαι illustrator, τα περισσότερα θέματα ήταν τελείως άγνωστα σε μένα, έτσι κάθε επάγγελμα απαιτούσε μεγάλη έρευνα (τι φοράει ο κάθε επαγγελματίας, τι εργαλεία χρησιμοποιεί, σε τι χώρο εργάζεται κ.λπ.), της οποίας το αποτέλεσμα έπρεπε να παρουσιαστεί με έναν ανάλαφρο, ευχάριστο τρόπο, διατηρώντας παράλληλα αναλλοίωτο το προσωπικό μου ύφος. Δεν ξέρω αν τα πέτυχα όλα αυτά, ξέρω όμως ότι προσπάθησα φιλότιμα!» καταλήγει.

Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Νομίζω πως η μεγάλη πρόκληση αυτής της εικονογράφησης ήταν να συνδυαστούν αρμονικά η μεγάλη ποικιλομορφία των θεμάτων με το ελληνιστικό-βυζαντινό ζωγραφικό μου ύφος και όλο αυτό να δίνει μια αίσθηση παιδικού βιβλίου.
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter

Κλείνοντας τη σύντομη συνομιλία μας, αυτό που θέλω να μάθω περισσότερο είναι για τη νοοτροπία των ξένων απέναντι σε καλλιτέχνες όπως αυτός σε σχέση με την κατάσταση που επικρατεί στις χώρα μας. Έχει εντοπίσει διαφορές στον τρόπο που τον αντιμετωπίζει ο κόσμος;

«Ο κόσμος εκτιμάει πλέον πολύ την τέχνη του δρόμου, και εδώ και στο εξωτερικό» με διαβεβαιώνει και συνεχίζει: «Όσον αφορά το επαγγελματικό κομμάτι όμως, δυστυχώς υπάρχει μεγάλη απόκλιση στις αντιλήψεις. Στην Ελλάδα κυριαρχεί η φιλοσοφία του "εύκολου-γρήγορου-φτηνού" και αυτός είναι και ο λόγος που δεν κάνω συχνά δουλειές εδώ. Σου λέει ο άλλος, θέλω μια τοιχογραφία την άλλη εβδομάδα και... "να σου βάλω τα υλικά"! Υφέρπει η αντίληψη (μου το ‘χουν πει εξάλλου) τού "αφού κάνεις κάτι που έτσι κι αλλιώς σου αρέσει, γιατί να πληρωθείς κιόλας;"! Είμαστε πολύ πίσω σ’ αυτό τον τομέα. 

Στο εξωτερικό σε αντιμετωπίζουν με σεβασμό και αξιοπρέπεια. Επικοινωνούν πολλούς μήνες πριν, μιλάνε για πληρωμές, φροντίζουν για τα πάντα. Επαγγελματικά πράγματα».

Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Στο εξωτερικό σε αντιμετωπίζουν με σεβασμό και αξιοπρέπεια. Επικοινωνούν πολλούς μήνες πριν, μιλάνε για πληρωμές, φροντίζουν για τα πάντα. Επαγγελματικά πράγματα.
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία «Ιέρειες της Αφροδίτης» στην Κύπρο
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία «Ιέρειες της Αφροδίτης» στην Κύπρο
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter

Info

Fikos

 

Urban Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί κάποιοι άνθρωποι θυμούνται τα όνειρα τους περισσότερο από άλλους

Living / Γιατί κάποιοι άνθρωποι θυμούνται τα όνειρα τους περισσότερο από άλλους

Σύμφωνα με νέες έρευνες, παράγοντες όπως η ηλικία, η ροπή στην ενδοσκόπηση, ακόμα και οι εποχές του χρόνου αποτελούν παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά την ικανότητα να ανακαλούμε τα όνειρά μας.
THE LIFO TEAM
Ο γάτος του μαγαζιού

Living / Ο γάτος του μαγαζιού

Υπεύθυνοι face control, ταμείες, props στη βιτρίνα, support στον πελάτη, επιθεωρητές. Παίρνουν το ρόλο τους στα σοβαρά και είναι φυσικά λόγος για να ξαναπάει κανείς. Γυρίσαμε το κέντρο της Αθήνας, βρήκαμε τις γάτες που ζουν στα μαγαζιά της, τις φωτογραφίσαμε και τις παρουσιάζουμε.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
«Συστήνεται και η κράτηση τραπεζιού». Τα πιο δημοφιλή Game night events της πόλης.

Living / H Aθήνα παίζει Bingo: Αυτά είναι τα πιο δημοφιλή game night events της πόλης!

Από bingo nights, όπου έχει «εμφανιστεί» η Μπρίτνεϊ Σπίαρς, μέχρι γεωγραφικά κουίζ που μπορεί να καταλήξουν σε ζεϊμπέκικα, αυτές είναι οι πιο παιχνιδιάρικες βραδιές της πόλης – και έχουν και τους μόνιμους θαμώνες τους.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
 Vinted over Instagram: Η μανία του reselling αλλάζει το παιχνίδι στα social media

Living / Η μανία με τα ηλεκτρονικά βιντατζάδικα και η παγίδα της δήθεν «καθαρής» ντουλάπας

Δύο κορίτσια που ξέρουν απ' έξω και ανακατωτά το Vinted και το Vestiaire Collective μας αποκαλύπτουν μυστικά που θα κάνουν τις αγορές μας πιο στοχευμένες και έξυπνες, καθώς και τις αδυναμίες τους που προκύπτουν κατά το κυνήγι του επόμενου θησαυρού.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η ομορφιά ως καθρέφτης της εποχής

Living / Η ομορφιά ως καθρέφτης της εποχής

Ζούμε στην εποχή του φυσικού μακιγιάζ, του συνδυασμού αρωμάτων και της σύνθετης ρουτίνας περιποίησης. Από την υπερβολή των ’80s μέχρι το σήμερα, η ομορφιά αποτυπώνει την κοινωνική εξέλιξη και τη μοναδικότητα κάθε γυναίκας.
ΕΦΗ ΑΝΕΣΤΗ
«Είμαι τυφλός και μπορώ να μένω μόνος, μην ξαφνιάζεστε!»

Ζούμε, ρε! / «Είμαι τυφλός και μπορώ να μένω μόνος, μην ξαφνιάζεστε!»

Μπορούν τα τυφλά άτομα να ζήσουν μόνα; Χρειάζονται τα σπίτια τους κάποια ειδική προσαρμογή; Τι είναι η εκπαίδευση στις καθημερινές δεξιότητες; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν για το θέμα με την εκπαιδεύτρια κινητικότητας και προσανατολισμού και ιδρυτικό μέλος της ομάδας «Σκύλοι βοηθοί Ελλάδας», Πέννυ Στούμπου.
THE LIFO TEAM
Millennials και Gen Zers αναζητούν το ιδανικό workplace το 2025

Living / Το ιδανικό εργασιακό περιβάλλον του 2025: Τι ψάχνουν οι Millennials και οι GenZers;

Οι διαφορετικές γενιές που κυκλοφορούν τα τελευταία χρόνια στην αγορά εργασίας περιγράφουν τις συνθήκες που θα τους έκαναν να νιώθουν τη δουλειά τους περισσότερο σαν το σπίτι τους.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Γιατί συχνά νιώθουμε μεγαλύτερη νοσταλγία για τις δυσκολίες παρά για τις χαρές;

Living / Γιατί συχνά νιώθουμε μεγαλύτερη νοσταλγία για τις δυσκολίες παρά για τις χαρές;

Οι άνθρωποι έχουν την τάση να βλέπουν «με ροζ γυαλιά» ακόμα και τις πιο αντίξοες περιόδους της ζωής τους, ακόμα κι αν πρόκειται για συνθήκες οικονομικής ύφεσης, πανδημίας ή πολέμου.
THE LIFO TEAM
O «ξαφνικός θάνατος» της εξ αποστάσεως εργασίας

Living / O «ξαφνικός θάνατος» της εξ αποστάσεως εργασίας

Στον απόηχο της πανδημίας, οι πολιτικές «εργασίας από το σπίτι» έμοιαζαν να δείχνουν τον δρόμο για τον χώρο εργασίας του μέλλοντος, αλλά πλέον οι αποκλειστικά remote θέσεις είναι είδος προς εξαφάνιση.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΗΣ