Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Οι τρεις δημιουργοί υιοθετούν τη φόρμα του παιχνιδιού ρόλων για να αναπτύξουν μια σειρά από χαρακτήρες για την «Ετοιμότητα», σε ένα έργο που επιχειρεί να ερευνήσει τις καταστροφικές φαντασιώσεις της κατάστασης επιφυλακής.
0

Το καινοτόμο πρόγραμμα ψηφιακών καλλιτεχνικών αναθέσεων ENTER του Ιδρύματος Ωνάση επιφυλάσσει σήμερα μια έκπληξη. Το νέο έργο των Κωστή Σταφυλάκη, Τεό Τριανταφυλλίδη και Αλέξη Φιδετζή με τίτλο «Σημειώσεις για την Ετοιμότητα: Βήμα πρώτο» (Notes to Readiness: Step 1) δημιουργήθηκε –όπως όλα τα έργα που συμμετέχουν στο πρόγραμμα– μέσα σε 120 ώρες και είναι ένα παιχνίδι που θα εξελιχθεί απόψε σε live χρόνο, με το κοινό να παίζει καθοριστικό ρόλο, αφού θα μπορεί να επηρεάσει και να ανατρέψει την πορεία του, γράφοντας comments στο chat του YouTube.

Αντλώντας έμπνευση από την αντιδραστική κουλτούρα της ετοιμότητας των preppers (επιβιωτιστές, άτομα ή ομάδες ατόμων που ετοιμάζονται για την Αποκάλυψη και άλλες καταστροφές ή πολιτειακές εκτροπές) που αποκτά όλο και περισσότερους οπαδούς παγκοσμίως, οι τρεις καλλιτέχνες συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν ένα ζωντανό παιχνίδι που έρχεται στο πιο επίκαιρο timing, αμέσως μετά το πρωτοφανές παγκόσμιο lockdown λόγω κορωνοϊού.

Οι τρεις δημιουργοί υιοθετούν τη φόρμα του παιχνιδιού ρόλων για να αναπτύξουν μια σειρά από χαρακτήρες για την «Ετοιμότητα», σε ένα έργο που επιχειρεί να ερευνήσει τις καταστροφικές φαντασιώσεις της κατάστασης επιφυλακής. Η «Ετοιμότητα» ξεδιπλώνεται ως μια επική μάχη ανάμεσα σε μια ομάδα από preppers και στη Χρυσή Ορδή, αυτή την ασυγκράτητη μάζα των «απροετοίμαστων», όπως αναφέρονται στην αργκό και την παραφιλολογία των preppers.

Αντλώντας έμπνευση από την αντιδραστική κουλτούρα της ετοιμότητας των preppers (επιβιωτιστές, άτομα ή ομάδες ατόμων που ετοιμάζονται για την Αποκάλυψη και άλλες καταστροφές ή πολιτειακές εκτροπές) που αποκτά όλο και περισσότερους οπαδούς παγκοσμίως, οι τρεις καλλιτέχνες συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν ένα ζωντανό παιχνίδι που έρχεται στο πιο επίκαιρο timing.

Χρησιμοποιώντας τη δομή ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού για οικιακά περιβάλλοντα, οι καλλιτέχνες δημιουργούν ένα live stream που αλληλεπιδρά με το κοινό του YouTube μέσω των YouTube comments. Σε λειτουργία παιχνιδιού, οι χαρακτήρες αυτοί θα μοιραστούν σημειώσεις για την ετοιμότητα, θα προτείνουν στρατηγικές επιβίωσης και θα αναπτύξουν ένα αισθητηριακό γλωσσάρι για τον συνεχιζόμενο εγκλεισμό μας.

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Το kit της επιβίωσης.

Ο Κωστής Σταφυλάκης, εικαστικός καλλιτέχνης, θεωρητικός τέχνης, συγγραφέας και επιμελητής εκθέσεων με διδακτορικό στις πολιτικές επιστήμες, έχει διδάξει θεωρία και σύγχρονη τέχνη, έχει επιμεληθεί σημαντικές εκθέσεις στην Ευρώπη, είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του ViZ Laboratory for Visual Culture και έχει εκθέσει σε διεθνείς διοργανώσεις. Ο Τεό Τριανταφυλλίδης, καλλιτέχνης που δημιουργεί εικονικούς κόσμους και διεπαφές για το ανθρώπινο σώμα, προκειμένου αυτό να κατοικήσει μέσα τους, έχει παρουσιάσει έργα του σε μουσεία ανά τον κόσμο και έχει συμμετάσχει σε Μπιενάλε. Ο Αλέξης Φιδετζής, με σπουδές εικαστικών τεχνών στην ΑΣΚΤ, την Kunstakademie του Μονάχου και το Pratt Institute της Νέας Υόρκης (με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση), ασχολείται με ερευνητικές καλλιτεχνικές πρακτικές εστιάζοντας σε ζητήματα τέχνης και γεωπολιτικής. Χρησιμοποιεί πλήθος μέσων, από σχέδιο μέχρι περφόρμανς. Έχει τιμηθεί με βραβεία και υποτροφίες από ιδρύματα και έχει παρουσιάσει έργα ανά τον κόσμο.

Οι τρεις καλλιτέχνες περιγράφουν στη LiFO τη συμμετοχή τους στο φιλόδοξο εγχείρημα και πώς αυτό ανταποκρίνεται στις τρέχουσες συνθήκες που βιώνουμε.

Τεό Τριανταφυλλίδης

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter

Εγώ συμμετέχω στο όλο εγχείρημα από το Λος Άντζελες. Η δουλειά μου συχνά συνδέεται με τη κατασκευή κόσμων επαυξημένης πραγματικότητας όπου τα avatars των εαυτών μας αλληλεπιδρούν με τις επιλογές των θεατών. Για να δομηθεί η αφήγηση του παιχνιδιού έπρεπε να κατασκευάσουμε χαρακτήρες που να αλληλεπιδρούν με βάση ένα σεναριακό κορμό και τη δυναμική της πρόβας. Χρησιμοποιούμε το zoom ως βασικό εργαλείο, αλλά τροποποιούμε τα χαρακτηριστικά του με τη χρήση μιας πλατφόρμας ομαδικού online παιχνιδιού. Ένας χειριστής, ένας prepper, ένας dungeon master και ο χαρακτήρας της oracle, ενσαρκωμένος από την ηθοποιό Αλίκη Στενού, οργανώνουν τη βασική αλληλεπίδραση. Καλό θα είναι να είστε σε ετοιμότητα για να αναζητήσετε απαντήσεις στις ερωτήσεις του dungeon master. Χρησιμοποιήστε μηχανές αναζήτησης. Χωρίς να κάνουμε spoil το περιεχόμενο, θα πρέπει να εγκαταλείψετε την ιδέα ότι οι κανόνες του παιχνιδιού είναι ιεροί. Οι δομές αυτές είναι για να νοθεύονται.

Αλέξης Φιδετζής

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter

Οι preppers είναι ένα αντιδραστικό subculture που βρίθει στο διαδίκτυο και αντιμετωπίζει, μεταξύ άλλων, την απομόνωση σαν μέτρο αντιμετώπισης του φαντασιακού αγνώστου το οποίο προκαλεί τρόμο. Ξεκινήσαμε να δουλεύουμε με αυτή την θεματική προτού προκύψει η νέα πραγματικότητα που έχει επιβάλει η πανδημία, οπότε όταν ήρθε η πρόταση από τη Στέγη για να συμμετάσχουμε στο ENTER θελήσαμε να εντάξουμε τις μεθόδους επικοινωνίας που χρησιμοποιούμε αυτό τον καιρό ως δομικό στοιχείο του έργου που δημιουργούμε. Μέσα από αυτή την σκέψη προέκυψε η φόρμα ενός διαδραστικού παιχνιδιού, στα πρότυπα του «Dungeons and Dragons», όπου η φιλολογία της απόλυτης καταστροφής διαπλέκεται με τη μυθολογία των παιχνιδιών αυτών και γενικότερα της αισθητικής του fantasy. Έτσι, το κοινό ερχόμενο να επιλέξει εάν επιθυμεί να υποστηρίξει τους preppers ή τη Χρυσή Ορδή, εντάσσεται σε μια κατασκευασμένη διπολικότητα ανάμεσα στους «προετοιμασμένους» και τους «αφελείς», τους «καλούς» και τους «κακούς», τους «πολιτισμένους» και τους «άγριους». Σκοπός είναι να εντάξουμε τον κόσμο σε έναν παρανοϊκό μύθο του Αισώπου όπου ο μέρμηγκας γίνεται βάναυσος απέναντι στην απόγνωση και δομεί την ύπαρξή του γύρω από την σκέψη ότι το τζιτζίκι απειλεί την ίδια του την επιβίωση.

Κωστής Σταφυλάκης

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter

Αυτό που με κινητοποιεί είναι ο περίεργος συντονισμός ανάμεσα στην κουλτούρα των preppers και το βασικό πρόταγμα της εποχής, δηλαδή το κάλεσμα να μετατραπούμε όλοι, ατομικά, σε καταδρομείς της δημόσιας υγείας. Την περίοδο αυτή φτιάξαμε checklists με πράγματα που πρέπει οπωσδήποτε να έχουμε, αναζητήσαμε τρόπους οργάνωσης του παραγωγικού χρόνου με βάση τον διαρκή εγκλεισμό, οργανώσαμε τις μετρημένες εξόδους μας κ.ο.κ. Οι preppers μπορεί να είναι μοναχικοί ερημίτες, να φτιάχνουν κοινοβιακά homesteads, να ανήκουν σε ακροδεξιές πολιτοφυλακές και σε οργανώσεις υπέρ της οπλοκατοχής, να είναι μεγαλοεπενδυτές της Silicon Valley που οργανώνουν την έξοδό τους από την χώρα ή τον πλανήτη σε περίπτωση μιας doomsday, να είναι δημοκρατικοί ή αναρχικοί ακτιβιστές που μυρίζονται ότι η πλανητική διακυβέρνηση οριακά αυτοσυντηρείται. Με πηγή τους Αμερικάνους επιβιωτιστές, οι preppers απλώνονται στη Σκανδιναβία, στη Γερμανία, πρόσφατα και στην Ελλάδα. Συνήθως εμπνέονται από νέο-αντιδραστικές ιδεολογίες.

Σε επίπεδο καλλιτεχνικό, αυτό με ενδιαφέρει ιδιαίτερα καθώς τα έργα που κάνω είναι, συχνότατα, τρόποι να «βαδίσει» κανείς με τον εχθρό. Η ζωή ενός prepper είναι ταυτόχρονα παιχνιδοποιημένη. Οι preppers ζουν μέσα σε βιντεοπαιχνίδια επιβίωσης όπως το Rust ή το Minecraft. Ζούνε σε ένα διαρκές παιχνίδι ρόλων, σαν το γκροτέσκο «Dungeons and Dragons» σκηνικό που φτιάχνουμε. Ο συναισθηματικός τους κόσμος αντιστοιχεί μάλλον στο ρεύμα που έχει ονομαστεί hopepunk – μια νεφελώδης αισθητική συνθήκη που εκτείνεται από τους συναισθηματικούς μονολόγους των κινηματογραφικών χόμπιτ μέχρι τον φυλετικό ηρωισμό βιντεοπαιχνιδιών όπως το «Horizon Zero Dawn». Οι preppers δεν είναι πάντα βαρετοί νευρωτικοί, αλλά ξενιστές της hopepunk αντίληψης περί ενός χαμένου ιπποτισμού που σώζει την τιμή της ανθρωπότητας από τη δήθεν κυνική και ειρωνική πολιτιστική συνθήκη που ζούμε από τη δεκαετία του '90 μέχρι σήμερα. Θα παίξουμε ένα παιχνίδι. Αλλά δεν είναι ένα απλό παιχνίδι.

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter

Σημειώσεις για την Ετοιμότητα: Βήμα Πρώτο (Notes to Readiness: Step 1)

Κωστής Σταφυλάκης, Τεό Τριανταφυλλίδης, Αλέξης Φιδετζής

Παιχνίδι ρόλων, Video σε live-streaming στο YouTube

Live stream: Πέμπτη 14 Μαΐου στις 20:00

Ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση

https://www.onassis.org/el/enter/notes-readiness-step-1-kostis-stafylakis-theo-triantafyllidis-alexis-fidetzis

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ