Μπρούνο Γκαντς: Αποχαιρετισμός στο μελαγχολικό πνεύμα μιας κλονισμένης Ευρώπης

Μπρούνο Γκαντς: Αποχαιρετισμός στο μελαγχολικό πνεύμα μιας κλονισμένης Ευρώπης Facebook Twitter
Αυτή η αορίστως οικεία φυσιογνωμία, πλήρης αγαθών προθέσεων, καλής πίστης, μελαγχολίας αλλά και μιας αινιγματικής συγκατάβασης
1

'Ήταν αυτή η τόσο οικεία φυσιογνωμία του Μπρούνο Γκαντς – οικεία σα να ανήκει σε κάποιον άγνωστο τον οποίο όμως νιώθεις ότι μπορείς να εμπιστευτείς για κάποιον ανεξήγητο λόγο – που σε δέσμευε να τον (παρ)ακολουθήσεις ακόμα και στα πιο βαθιά αδιέξοδα που συχνά έμπλεκαν οι χαρακτήρες του στην οθόνη.

Φορτωμένος για χρόνια στην περιπλάνησή του στο ευρωπαϊκό (γερμανόφωνο κατά κανόνα) σινεμά μ' αυτή την αορίστως οικεία φυσιογνωμία, την πλήρη αγαθών προθέσεων, καλής πίστης, μελαγχολίας αλλά και μιας αινιγματικής συγκατάβασης, έμοιαζε προορισμένος να αναληφθεί κάποτε και να υποδυθεί τον Άγγελο στα «Φτερά του έρωτα» του Βέντερς – έναν ιδανικό και ίσως υπερβολικά καλοντυμένο άγγελο που δεν μπορεί να ανέλθει στο επίπεδο του από μηχανής θεού, αλλά επιβλέπει τους θλιβερούς καιρούς και τις ανθρώπινες αδυναμίες ανήμπορος φύσει και θέσει να παρέμβει ουσιαστικά.

Είναι δύσκολο να ξεδιαλέξει κανείς συγκεκριμένους ρόλους σε μια τόσο εξαντλητική φιλμογραφία, δεν μπορεί να είναι τυχαίο όμως το ότι κάποιοι από τους πιο χαρακτηριστικούς τον τοποθετούσαν σ΄ ένα καθαρτήριο ψυχών ή σ' ένα προθάλαμο θανάτου.

Ως Ελβετός, κουβαλούσε επίσης και κάτι από τον ουδέτερο και ασαφή ρόλο αυτής της χώρας που στέκεται απαθής και αμέριμνη στο γεωγραφικό κέντρο της Ευρώπης. Παρότι η παρουσία του στην οθόνη καταγράφηκε ουσιαστικά από την δεκαετία του '70 και μετά, ο Γκαντς ανέδυε και μια πρώιμη μεταπολεμική αύρα που θύμιζε χαρακτήρες όπως ο Χάρι Λάιμ στον «Τρίτο Άνθρωπο» καθώς περιπλανιέται ημιπαράφρων ως αιώνιος άπατρις εμιγκρές στα χαλάσματα της Ευρώπης.

Μπρούνο Γκαντς: Αποχαιρετισμός στο μελαγχολικό πνεύμα μιας κλονισμένης Ευρώπης Facebook Twitter
Στο ρόλο του μελλοθάνατου Ζίμερμαν στον «Αμερικανό φίλο» του Βέντερς

Όπως έχει γράψει και στο σχετικό λήμμα για τον ηθοποιό στο New Biographical Dictionary of Film, o ιστορικός του σινεμά Ντέιβιντ Τόμσον, «ο Γκαντς μπορεί να μοιάζει κλονισμένος, καταβεβλημένος, συνεσταλμένος, σα να έχει φτάσει στα όριά του, κάτω από την επιφάνεια όμως αναβλύζει η χάρη και το χιούμορ. Φαίνεται ταπεινόφρων και συγκρατημένος σε ό,τι κάνει, σα να τον έχει αγγίξει βαθιά η συνειδητοποίηση (α λα Γκράχαμ Γκριν) ότι είναι πολύ αργά πια για τραγικούς ήρωες».

Ο Μπρούνο Γκαντς δεν υπήρξε ποτέ ακριβώς κατοχυρωμένος πρωταγωνιστής /σταρ αλλά ούτε και «εμβληματικός» καρατερίστας. Δεν είχε το παρουσιαστικό και την στόφα ζεν πρεμιέ αλλά μπορούσε σαφώς να συγκινήσει τις γυναίκες. Διέθετε ευρεία γκάμα και ήταν πολυσχιδής και παραγωγικότατος μέχρι το τέλος. Μόνο το 2018 έπαιξε στο "The Party" της Σάλι Πότερ, στο "Radegund" του Τέρενς Μάλικ, στην ταινία "The Tobacconist" ως Σίγκμουντ Φρόιντ και στο "The House That Jack Built" του Λαρς Φον Τρίερ μεταξύ άλλων (!).

Είναι δύσκολο να ξεδιαλέξει κανείς συγκεκριμένους ρόλους σε μια τόσο εξαντλητική φιλμογραφία, δεν μπορεί να είναι τυχαίο όμως το ότι κάποιοι από τους πιο χαρακτηριστικούς τον τοποθετούσαν σ΄ ένα καθαρτήριο ψυχών ή σ' ένα προθάλαμο θανάτου. Όπως ο Ζίμερμαν στον «Αμερικανό φίλο» του Βέντερς ή ο Αλέξανδρος στο «Μία αιωνιότητα και μία μέρα» του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Συχνές ήταν και οι εμφανίσεις του σε ρόλους αθώων που συνθλίβονταν από την αδυσώπητη ισχύ εξωπραγματικών περιστάσεων όπως ο κλασικός χαρακτήρας του Τζόναθαν Χάρκερ στο «Νοσφεράτου» του Χέρτζογκ.

Προσωπικά, μπορώ να τον ανακαλέσω πιο χαρακτηριστικά - και σαν από όνειρο γιατί έχουν περάσει πολλά χρόνια - σε μια ταινία ελβετικής παραγωγής του 1983 που είχα δει τυχαία κάποτε, με τίτλο «Στη λευκή πόλη» (In the White City). Εκεί, υποδύεται ένα ναυτικό που την κοπανάει από τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις και μένει ξέμπαρκος και μετέωρος στη Λισαβώνα όπου περιφέρεται χαμένος σαν ήρωας του Πεσόα μεταξύ επιθυμίας για λήθη και υπαρξιακού κλονισμού και το μόνο που θέλει είναι να κοιμηθεί, να περπατήσει, να παρατηρήσει, να ονειρευτεί.

Μπρούνο Γκαντς: Αποχαιρετισμός στο μελαγχολικό πνεύμα μιας κλονισμένης Ευρώπης Facebook Twitter
«Στη λευκή πόλη» του 1983 υποδύεται ένα ναυτικό που μένει ξέμπαρκος και μετέωρος στη Λισαβώνα και περιφέρεται χαμένος σαν ήρωας του Πεσόα

Στην ύστερη φάση της καριέρας του, ο πιο γνωστός ρόλος του υπήρξε σαφώς η ενσάρκωση του Χίτλερ λίγο πριν το τέλος στην «Πτώση» - μία από τις ελάχιστες ή η μοναδική ίσως περίπτωση ταινίας όπου ηθοποιός υποδύθηκε τον ηγέτη των Ναζί ως ιστορικό πρόσωπο και όχι ως εξωγήινο πνεύμα του απόλυτου κακού, προσεγγίζοντας τον χαρακτήρα μέσω σοβαρής έρευνας και αναλυτικής υποκριτικής μεθόδου.

Ενδεχομένως μάλιστα να είναι και ο ρόλος στον οποίο τον έχουν δει πλέον οι περισσότεροι θεατές έστω και μέσα από αυτά τα ατέλειωτα «angry-führer» χιουμοριστικά memes που έχουν κατακλύσει με διαφορετικά πλαίσια αναφοράς εδώ και χρόνια το ίντερνετ.

Μπρούνο Γκαντς: Αποχαιρετισμός στο μελαγχολικό πνεύμα μιας κλονισμένης Ευρώπης Facebook Twitter
Στους δύο πιο γνωστούς ρόλους του: ως άγγελος στα «Φτερά του έρωτα» και ως Χίτλερ στο «Η πτώση»
Μπρούνο Γκαντς: Αποχαιρετισμός στο μελαγχολικό πνεύμα μιας κλονισμένης Ευρώπης Facebook Twitter

Ο ίδιος πάντως ήταν πρόθυμος να αποδεχτεί το γεγονός ότι κάποιες ερμηνείες του λειτουργούσαν ως γέφυρα υπέρβασης της πραγματικότητας για τους πιο εύπιστους των θεατών, με προεξέχουσα βεβαίως αυτή του φύλακα αγγέλου στα «Φτερά του έρωτα». Όπως έλεγε σε μια συνέντευξή του στους Irish Times το 2005: «Μου έχει τύχει πολλές φορές να με δουν στο δρόμο άνθρωποι με τα παιδιά τους και να μου ζητάνε να τα ευλογήσω. Και στο αεροπλάνο μου έχει τύχει αρκετές φορές να με κοιτάζει καθησυχασμένος ο άνθρωπος στο διπλανό κάθισμα και να μου λέει 'τώρα που είσαι εσύ μαζί μας, δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος'. Πόσο αστείο...».

 
Απώλειες
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Γιάννης Μπουτάρης: Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Απώλειες / Γιάννης Μπουτάρης (1942-2024): Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Τολμηρός, αιρετικός, ανήσυχος και αυθεντικός, ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης που έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών, έζησε μια μυθιστορηματική ζωή
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Paul Morrissey (1938-2024)

Απώλειες / Ο Paul Morrissey (1938-2024) έδωσε φωνή στα «ανθρώπινα σκουπίδια»

Ο εμβληματικός σκηνοθέτης της cult τριλογίας «Flesh» - «Trash» - «Heat» ταυτίστηκε με τον Άντι Γουόρχολ και το νεοϋορκέζικο αβανγκάρντ των ’60s, ως ο πιο ανεξάρτητος από τους ανεξάρτητους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Απώλειες / Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Το ΠΑΣΟΚ πενθεί τη Βάσω Παπανδρέου, τη μεγάλη κυρία της ελληνικής σοσιαλδημοκρατίας, μια σημαντική πολιτική προσωπικότητα η οποία, τα τελευταία χρόνια, πριν η δημόσια φωνή της σιγήσει, μίλησε με τόλμη για όλα, αλλά ο θόρυβος της εποχής την είχε σκεπάσει.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
MAGGIE SMITH

Απώλειες / Μάγκι Σμιθ (1934-2024): Μια ηθοποιός καθηλωτική στη διακριτική της διαδρομή

Οι κυρίες τη θαύμασαν στο «Downton Abbey», τα παιδιά τη λάτρεψαν στον Χάρι Πότερ, το θέατρο και το σινεμά έχασαν τη βασίλισσα της ένρινης ειρωνείας και έναν εθνικό θησαυρό της Αγγλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Παπαδημητρίου: Ο συνθέτης των επιτυχιών, που πέθανε προχθές

Απώλειες / Αλέξης Παπαδημητρίου (1944-2024): Ο συνθέτης επιτυχιών που τραγούδησαν όλοι οι Έλληνες

Τραγούδια του συνθέτη και τραγουδοποιού Αλέξη Παπαδημητρίου, που πέθανε προχθές σε ηλικία 80 ετών, είχαν ερμηνεύσει οι Μαρινέλλα, Πάριος, Καλογιάννης, Κανελλίδου κ.ά., όπως και όλη η ελληνική ποπ του ’80 και του ’90.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια
Ο αγαπημένος μου ευρωπαίος ηθοποιός.Την αιωνιότητα του Αγγελόπουλου την είχα δει εφτά φορές.Και με τα φτερά του έρωτα και τόσο μακριά τόσο κοντά είχα πάθει πλάκα.Αυτές οι τρεις ταινίες είναι και οι αγαπημένες μου από ευρωπαϊκό σινεμά.