«Έχω δει διαστημόπλοια να φλέγονται στον ώμο του Ωρίωνα...»: RIP Ρούτγκερ Χάουερ

«Έχω δει διαστημόπλοια να φλέγονται στον ώμο του Ωρίωνα...»: RIP Ρούτγκερ Χάουερ Facebook Twitter
Μεγαλειώδης και απείρως εμβληματικός στο ρόλο του Roy Batty, του πανίσχυρου, μοιρολατρικού, (αυτο)καταστροφικού ανδροειδούς («ρέπλικας») στο Blade Runner.
3

Παρότι ο Ρούτγκερ Χάουερ υπήρξε ψυχρά επιβλητικός - και σχεδόν πάντα με μια υπόσχεση απειλής χαραγμένη στο βλέμμα του εκείνο που ήταν σα να λέει ότι τα έχει δει όλα και τίποτα δεν έχει σημασία πια – στις περισσότερες από τις εμφανίσεις του στη μεγάλη οθόνη, κανένας άλλος ρόλος δεν στάθηκε ικανός να πλησιάσει το μεγαλείο του Roy Batty, του πανίσχυρου, «πανκ» (έτσι έμοιαζε σαφώς τότε, κερδίζοντας ακόμα παραπάνω πόντους), μοιρολατρικού, (αυτο)καταστροφικού ανδροειδούς («ρέπλικας») στο Blade Runner.

Σε όλη σχεδόν την ταινία απειλούσε να κλέψει το ηθικό πλεονέκτημα από τον «Blade Runner» Deckard (Χάρισον Φορντ) και στο τέλος το καταφέρνει με τον πιο συγκινητικό ίσως μονόλογου μελλοθάνατου στην ιστορία του σινεμά:

«Έχω δει πράγματα που εσείς οι άνθρωποι δεν θα πιστεύατε. Διαστημόπλοια να φλέγονται στον ώμο του Ωρίωνα. Ακτίνες Γ να λάμπουν στο σκοτάδι κοντά στην Πύλη Tannhäuser. Όλες εκείνες οι στιγμές θα χαθούν για πάντα στο χρόνο σαν δάκρυα στη βροχή. Καιρός να πεθάνω».

 

Ο μονόλογος είχε διαμορφωθεί από τον ίδιο τον ηθοποιό που αυτοσχεδίασε πάνω στο κείμενο του σεναριογράφου της ταινίας, David Peoples, και μάλιστα το επικολυρικό φινάλε είναι όλο δικό του. Όσο για την Πύλη Tannhäuser, ακόμα αποτελεί ένα μυστήριο: πρόκειται για αναφορά στον κεντρικό χαρακτήρα – ποιητή και ιππότη του Μεσαίωνα – της ομώνυμης όπερας του Βάγκνερ ενώ στο αφηγηματικό πλαίσιο της ταινίας μπορούμε να υποθέσουμε ότι αποτελεί κάποια διαστημική τρύπα χωροχρονικής μετάβασης.

Είναι αδύνατο να υπολογίσει κανείς το τεράστιο ειδικό βάρος του Ολλανδού ηθοποιού στη σύγχρονη κουλτούρα και μόνο γι' αυτή τη σκηνή, και μόνο για αυτόν τον μονόλογο που αποτελεί το τελευταίο κομμάτι του επίσης μνημειώδους soundtrack που είχε γράψει ο Βαγγέλης Παπαθανασίου για την ταινία που γύρισε ο Ρίντλεϊ Σκοτ το 1982 και που τότε είχε θεωρηθεί εμπορική αποτυχία (απίστευτο μοιάζει με τις μυθικές διαστάσεις που έχει αποκτήσει έκτοτε – αλλά αληθινό).

«Έχω δει διαστημόπλοια να φλέγονται στον ώμο του Ωρίωνα...»: RIP Ρούτγκερ Χάουερ Facebook Twitter
«Το ωτοστόπ του τρόμου»

Συγκλονιστικά απόκοσμος – σαν κάποια εξωγήινη δύναμη απόλυτου σκότους – ήταν και μερικά χρόνια μετά ως μανιακός δολοφόνος των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων στο «Ωτοστόπ του τρόμου» του 1986, ενώ την προηγούμενη χρονιά ήταν ο «κακός» στο μεσαιωνικό έπος «Σάρκα και αίμα» του συμπατριώτη του Πολ Βερχόφεν, του σκηνοθέτη που τον είχε αναδείξει στις αρχές της δεκαετίας του '70, μέσα από την ολλανδική τηλεοπτική σειρά "Floris" (επίσης τοποθετημένη στον Μεσαίωνα) και μια σειρά από ταινίες με πιο χαρακτηριστική ίσως το εκρηκτικά και σπαρακτικά σκαμπρόζικο "Turkish Delight".

Ακόμα κι όταν δεν ήταν αμετανόητα «κακός» ή νοσηρά «μηδενιστής» ή σαρκαστικός «άρχων του τρόμου», η μοιρολατρία που έβγαζε έσταζε σαν υδράργυρος στην οθόνη, όπως όταν υποδύθηκε εξαιρετικά τον κεντρικό χαρακτήρα στην κινηματογραφική του βιβλίου του Γίοζεφ Ροτ «Ο θρύλος του Αγίου Πότη» που γύρισε ο Ερμάνο Όλμι το 1988.

«Έχω δει διαστημόπλοια να φλέγονται στον ώμο του Ωρίωνα...»: RIP Ρούτγκερ Χάουερ Facebook Twitter
«Ο θρύλος του Αγίου Πότη»

Την επομένη χρονιά από το Blade Runner, η μοίρα του επιφύλαξε την τιμή να πρωταγωνιστήσει στην τελευταία ταινία του Σαμ Πέκινπα, "The Osterman Weekend", από τα τέλη της δεκαετίας του '80 όμως και μετά, το Χόλιγουντ τον τοποθέτησε στην πινακοθήκη των «εξωτικών ψυχασθενών υψηλού κύρους» και αναπόφευκτα, σε μια αιώνια cult τυποποίηση από την οποία μόνο σποραδικά κατάφερνε να δραπετεύει.

Πιο πρόσφατα, απέδειξε θριαμβευτικά ότι «το έχει» ακόμα και μάλιστα με την ίδια απειλητική ένταση, ως πατριάρχης της οικογένειας Stackhouse στο τηλεοπτικό "True Blood". Με τα βαμπίρ είχε αποδείξει επίσης ότι «το έχει» πολλές φορές, μεταξύ αυτών και ως Βαν Χέλσινγκ στο "Dracula 3D" του Ντάριο Αρτζέντο αλλά και ως βαμπίρ ο ίδιος στη μίνι σειρά που είχε βασιστεί στο βιβλίο "Salem's Lot" του Στίβεν Κινγκ, και χρόνια νωρίτερα στην πρώτη κινηματογραφική εκδοχή του "Buffy the Vampire Slayer."

«Έχω δει διαστημόπλοια να φλέγονται στον ώμο του Ωρίωνα...»: RIP Ρούτγκερ Χάουερ Facebook Twitter
Στο τηλεοπτικό 'True Blood"

Το 2007 είχε εκδοθεί η αυτοβιογραφία του με τον αναπόφευκτο ίσως τίτλο – παραπομπή σε εκείνο το πεισιθανάτιο σπάραγμα του Roy Batty, "All Those Moments [Όλες εκείνες οι στιγμές]: Stories of Heroes, Villains, Replicants, and Blade Runners". Στην πρώτη σελίδα υπάρχει το εξής επίγραμμα του ίδιου:

«Τι έρχεται πρώτα, η πίστη ή η επιτυχία; Δεν ξέρω. Ό,τι και να ισχύει όμως, πρέπει να πιστεύεις ότι όλα θα λειτουργήσουν τελικά. Μοιάζει παράξενο ίσως, αλλά ποτέ μου σχεδόν δεν είχα αυτοπεποίθηση, συγχρόνως όμως ποτέ μου δεν είχα πρόβλημα να παίρνω γρήγορες αποφάσεις. Συνεπώς, με κάποιο τρόπο υπήρχε η αυτοπεποίθηση μέσα κι ας μην την αντιλαμβανόμουν»

Απώλειες
3

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Γιάννης Μπουτάρης: Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Απώλειες / Γιάννης Μπουτάρης (1942-2024): Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Τολμηρός, αιρετικός, ανήσυχος και αυθεντικός, ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης που έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών, έζησε μια μυθιστορηματική ζωή
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Paul Morrissey (1938-2024)

Απώλειες / Ο Paul Morrissey (1938-2024) έδωσε φωνή στα «ανθρώπινα σκουπίδια»

Ο εμβληματικός σκηνοθέτης της cult τριλογίας «Flesh» - «Trash» - «Heat» ταυτίστηκε με τον Άντι Γουόρχολ και το νεοϋορκέζικο αβανγκάρντ των ’60s, ως ο πιο ανεξάρτητος από τους ανεξάρτητους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Απώλειες / Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Το ΠΑΣΟΚ πενθεί τη Βάσω Παπανδρέου, τη μεγάλη κυρία της ελληνικής σοσιαλδημοκρατίας, μια σημαντική πολιτική προσωπικότητα η οποία, τα τελευταία χρόνια, πριν η δημόσια φωνή της σιγήσει, μίλησε με τόλμη για όλα, αλλά ο θόρυβος της εποχής την είχε σκεπάσει.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
MAGGIE SMITH

Απώλειες / Μάγκι Σμιθ (1934-2024): Μια ηθοποιός καθηλωτική στη διακριτική της διαδρομή

Οι κυρίες τη θαύμασαν στο «Downton Abbey», τα παιδιά τη λάτρεψαν στον Χάρι Πότερ, το θέατρο και το σινεμά έχασαν τη βασίλισσα της ένρινης ειρωνείας και έναν εθνικό θησαυρό της Αγγλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Παπαδημητρίου: Ο συνθέτης των επιτυχιών, που πέθανε προχθές

Απώλειες / Αλέξης Παπαδημητρίου (1944-2024): Ο συνθέτης επιτυχιών που τραγούδησαν όλοι οι Έλληνες

Τραγούδια του συνθέτη και τραγουδοποιού Αλέξη Παπαδημητρίου, που πέθανε προχθές σε ηλικία 80 ετών, είχαν ερμηνεύσει οι Μαρινέλλα, Πάριος, Καλογιάννης, Κανελλίδου κ.ά., όπως και όλη η ελληνική ποπ του ’80 και του ’90.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM

σχόλια

3 σχόλια
Δυσκολεύομαι να εκφράσω το πόσο πολύ με έχει επηρεάσει αυτή η ταινία και ειδικά η ερμηνεία του Ρούτγκερ Χάουερ, αυτού του εξαιρετικού ηθοποιού...Η σκηνή του μονόλογου είναι πραγματικά μεγαλειώδης, τα πάντα σε αυτήν, σκηνοθεσία, μουσική, ατμόσφαιρα, ερμηνείες, είναι σαν να βρέθηκαν όλα μαζί την κατάλληλη στιγμή ώστε αυτό που θα έβγαινε να μείνει για πάντα στην ιστορία του σινεμά ως το πιό επιδραστικό φινάλε.
Εξαιρετικός και πολύ ιδιαίτερος ηθοποιός με απόκοσμο βλέμμα. Κατάφερε να κλέψει στην κυριολεξία την παράσταση από τον Ford στο Blade Runner, δημιουργώντας έναν Roy Batty που ήταν πολύ πιο ανθρώπινος- παρ'ότι replicant- από τον Deckard. Η ερμηνείες του που μου έχουν μείνει αξέχαστες- εκτός Blade Runner- είναι στο The Hitcher και στο Flesh and Blood. Ax, νιώθω ότι μαζί με τους μεγάλους ηθοποιούς που φεύγουν, φεύγει και μεγάλο κομμάτι της νιότης μου.Σε ευχαριστώ Rutger για τις αξέχαστες ερμηνείες σου.