Ο Steve Gianakos γεννήθηκε στην Νέα Υόρκη το 1938, από Έλληνες γονείς.
Το 1964 αποφοίτησε από το Pratt Institute του Μπρούκλιν με ειδίκευση στις Καλές Τέχνες, και από τη επόμενη κιόλας χρονιά ξεκίνησε να διδάσκει στο School of Visual Arts της Νέα Υόρκης όπου έμεινε μέχρι το 1970.
Το 1966, στο αποκορύφωμα του κινήματος της pop art, ο Gianakos πραγματοποίησε την πρώτη του έκθεση και από τότε δεν έχει σταματήσει να παίζει στα έργα του με την διαστροφή και με το χιούμορ, δημιουργώντας ένα ολόδικό του και άκρως αναγνωρίσιμο σήμερα στυλ ζωγραφικής.
Με θαυμαστές όπως ο ίδιος ο πρωτεργάτης της pop art, Roy Lichtenstein, o Gianakos ξεχώρισε από την πρώτη στιγμή για τις προβοκατόρικες παραστάσεις του που μοιάζουν να παρασύρουν τους αθώους ήρωες των παιδικών εικονογραφήσεων της δεκαετίας του '50 σε ένα σεξουαλικά παράλογο κόσμο.
Η αθώα νεολαία παρουσιάζει όλο και πιο αποκλίνουσα συμπεριφορά, η οποία ξετυλίγεται μπροστά μας με τον πιο μινιμαλιστικό τρόπο γραφής.
Κατά τη διάρκεια του μισού αιώνα δημιουργίας που μετρά ο ελληνικής καταγωγής καλλιτέχνης του έχουν απονεμηθεί δεκάδες βραβεία, όπως το σημαντικό Βραβείο Γκούγκενχαϊμ (1996), ενώ έργα του περιλαμβάνονται σε συλλογές μουσείων όπως το ΜοΜΑ, το Whitney Museum of American Art, και το Solomon R. Guggenheim Museum.
Ο Gianakos ξεχώρισε για τις προβοκατόρικες παραστάσεις του που μοιάζουν να παρασύρουν τους αθώους ήρωες των παιδικών εικονογραφήσεων της δεκαετίας του '50 σε ένα σεξουαλικά παράλογο κόσμο
Μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από τριάντα ατομικές εκθέσεις, πέντε εξ αυτών στην Ελλάδα, και έχει συμμετάσχει σε εκατοντάδες άλλες ομαδικές εκθέσεις σε ολόκληρο τον κόσμο.
Τέλος, το 2010, στα πλαίσια της έκθεσης "Illustration Lifo" στο Μουσείο Μπενάκη έλαβε χώρα ένα ειδικό αφιέρωμα στον πολυγραφότατο καλλιτέχνη.
Τα έργα του Gianakos παραπέμπουν στην εποχή της "αθωότητας" των δεκαετιών του '60 και του '70, όταν το κίνημα της Pop art επιχειρούσε ισχυρή κριτική της μαζικής κουλτούρας της εποχής, μέσα από μία φαινομενικά επιφανειακή προσέγγιση των ηθών και των ποπ τάσεων που επικρατούσαν.
Με τους ήρωες του να μπλέκουν συνεχώς σε περίεργα ερωτικά παιχνίδια, το έργο του Gianakos μοιάζει να περιγελά όχι μόνο τα διαχρονικά κοινωνικά στερεότυπα αλλά και αυτά του κόσμου της υψηλής τέχνης.
Με αφορμή την τελευταία του ατομική έκθεση στη Νεοϋορκέζικη γκαλερί Fredericks and Freiser -που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Δεκέμβρη- ρίχνουμε μια ματιά σε μερικά από τα πιο πρόσφατα αλλά και παλαιότερα έργα του.
σχόλια