Πόσο ρατσιστική είναι τελικά η ελληνική δικαιοσύνη;

Μια δικαιοσύνη... «τυφλά» ρατσιστική Facebook Twitter
Ποιος άραγε ο λόγος της «γενικής συσκότισης»; Φοβόμαστε κανέναν, υπάρχουν πράγματα που πρέπει να μείνουν κρυφά και γιατί; Οι ίδιοι οι Χρυσαυγίτες, πάντως, που αρχικά έσκουζαν να καλυφθεί τηλεοπτικά η δίκη τους «για να μάθει ο κόσμος την αλήθεια», δεν χαλάστηκαν καθόλου με αυτή την εξέλιξη. Φωτο: SOOC
9

 

Πόσο ρατσιστική είναι τελικά η ελληνική δικαιοσύνη; Γιατί εξαντλεί την αυστηρότητά της σε φτωχοδιάβολους μετανάστες ενώ αποδεικνύεται εξαιρετικά μεγαλόψυχη όταν πρόκειται να κρίνει δράστες ακόμα κι εξόφθαλμων ρατσιστικών πράξεων κι ενεργειών; Τα παραδείγματα δεν είναι λίγα αλλά ας αρκεστούμε στα πρόσφατα και πιο "τρανταχτά": Στα «μαλακά» πέσανε πέρσι οι τραμπούκοι πιστολέρο της Μανωλάδας με το "big boss" να μένει στο απυρόβλητο, «φιλικές» ήταν οι ποινές που έπεσαν προ μηνός στον εργοδότη-βασανιστή του Αιγύπτιου εργάτη στη Σαλαμίνα και τους συνεργούς του, «χάδι» χαρακτηρίζονται οι πρόσφατες ποινές στους Αυτόνομους Εθνικιστές ενώ μ' αυτά και μ' εκείνα υπάρχουν φόβοι ότι ακόμα και οι εγκληματίες Χρυσαυγίτες μπορεί να τη γλιτώσουν τελικά φτηνά. Οι δικαστικές αποφάσεις υποτίθεται «δεν κρίνονται», ολοένα περισσότεροι όμως προβληματιζόμαστε για τον ρόλο της δικαιοσύνης και το δικαστικό "ακαταλόγιστο".


Ποινές-«χάδι» μοίρασε το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων την Παρασκευή σε 8 από τους 32 κατηγορούμενους-μέλη των λεγόμενων Αυτόνομων Εθνικιστών που τον Ιανουάριο του '10 είχαν επιτεθεί με ξύλα, κοντάρια και στυλιάρια σε αντιφασιστική συγκέντρωση στην Πανόρμου. Πρόκειται για ένα νεοναζιστικό μόρφωμα που επιχείρησε να αποκτήσει έναν "cult" χαρακτήρα, υιοθετώντας φρασεολογία, εμφάνιση και μεθόδους αντίστοιχες του Α/Α χώρου. Το δικαστήριο απαίτησε την αναγνώριση των ενόχων από τουλάχιστον δύο μάρτυρες, έτσι οι περισσότεροι κατηγορούμενοι έμειναν στο απυρόβλητο- κανείς τους άλλωστε δεν παραδέχτηκε ότι συμμετείχε στη συγκεκριμένη επίθεση (επικαλέστηκαν ομαδικώς «ψώνια» ή «βόλτα» στην περιοχή) - και πιθανότατα ήταν το σύμπαν που συνωμότησε ώστε να βρεθούν ταυτόχρονα στο ίδιο μέρος.

 

Αυξάνονται οι φόβοι ότι οι μπορεί εντέλει να πέσουν στα μαλακά και οι κατηγορούμενοι ναζί στην παραμερισμένη από την επικαιρότητα λόγω των αραιότερων συνεδριάσεων του Τριμελούς Εφετείου στον Κορυδαλλό αλλά και των απανωτών πολιτικών εξελίξεων δίκη της ΧΑ.


Η εισαγγελέας πρότεινε την ενοχή και των 32 για διατάραξη κοινής ειρήνης, επικίνδυνη σωματική βλάβη και οπλοφορία, εξαιρώντας από τις τελευταίες δύο κατηγορίες 12 άτομα που δεν αναγνωρίστηκαν από μάρτυρες. Πρότεινε μάλιστα ποινές «αντίστοιχες με την πολύ σοβαρή απαξία των πράξεων» ύψους 5 ετών για τη διατάραξη κοινής ειρήνης και από 4 και 2 έτη για τις απόπειρες/επικίνδυνες σωματικές βλάβες και τις οπλοφορίες/οπλοχρησίες αντίστοιχα. Στην αγόρευσή της υπογράμμισε ότι η βία ήταν συστατικό στοιχείο της ιδεολογίας των δραστών, όπως άλλωστε φανερώνουν και οι αναρτήσεις μίσους των Αυτόνομων Εθνικιστών στο Διαδίκτυο, συμπληρώνοντας ότι η ομάδα αυτή «συγκροτήθηκε προκειμένου να τελέσει βιαιοπραγίες κατά ανθρώπων που διαδήλωναν ειρηνικά». Άλλωστε, όπως σημείωσε, «οι δράστες έφυγαν συντεταγμένα και περήφανοι για τις πράξεις τους, γι' αυτό και κανείς δεν συνελήφθη τυχαία». Ωστόσο, από τους μόλις οκτώ ψευτοπαληκαράδες που εντέλει καταδικάστηκαν, οι δύο «έφαγαν» μόλις 2 έως 4 μήνες και οι υπόλοιποι από 3,5 έως 4 έτη με αναστολή. Ο συνήγορος μάλιστα των φασιστοειδών Γιάννης Ζωγράφος (δικηγόρος και της ΧΑ) είχε το θράσος να χαρακτηρίσει τη σύλληψη «πολιτικά στημένη ενέργεια» (ήταν βλέπεις κι από τις σπάνιες περιπτώσεις που η ΕΛΑΣ κινήθηκε άμεσα κι αποτελεσματικά κατά ακροδεξιών συμμοριτών).


Στο μεταξύ, αυξάνονται οι φόβοι ότι οι μπορεί εντέλει να πέσουν στα μαλακά και οι κατηγορούμενοι ναζί στην παραμερισμένη από την επικαιρότητα λόγω των αραιότερων συνεδριάσεων του Τριμελούς Εφετείου στον Κορυδαλλό αλλά και των απανωτών πολιτικών εξελίξεων δίκη της ΧΑ. Τρεις μήνες μετά την έναρξή της, το δικαστήριο δεν έχει μπει καν στην ουσία της υπόθεσης κι εξετάζει ακόμα ενστάσεις διαδίκων, ενώ τα πρωτοκλασάτα στελέχη της ΧΑ (Μιχαλολιάκος, Μίχος, Παναγιώταρος, Παππάς, Κασιδιάρης) έχουν αποφυλακιστεί και τους ξανατρώμε στη μάπα τηλεοπτικώς. Ο τελευταίος κιόλας αποφυλακίστηκε δίχως να έχει συμπληρωθεί το δεκαοκτάμηνο που προβλέπει ο νόμος και που ίσχυσε για όλους τους άλλους κατηγορούμενους, ακόμα και για τον «φυρερίσκο» της ΧΑ. Το Συμβούλιο Εφετών μάλιστα έκρινε ουσιαστικά λανθασμένη την προφυλάκισή του εφόσον «η κατά νόμον βαρύτητα της πράξης δεν αρκεί για την επιβολή προσωρινής κράτησης». Στις 8/7, εξάλλου, ο εισαγγελέας Λιόγας σε πρότασή του στο δικαστικό συμβούλιο έκρινε «θεμιτή» την υποκλοπή από τον Κασιδιάρη της περίφημης συνομιλίας του με τον γγ της κυβέρνησης Σαμαρά Τάκη Μπαλτάκο εφόσον μάλιστα «αποτελούσε το μόνο αναγκαίο και πρόσφορο μέσο που αυτός (ο κατηγορούμενος) διέθετε για την ενίσχυση των ισχυρισμών του».

Μια δικαιοσύνη... «τυφλά» ρατσιστική Facebook Twitter
Στα «μαλακά» πέσανε πέρσι οι τραμπούκοι πιστολέρο της Μανωλάδας με το "big boss" να μένει στο απυρόβλητο.Φωτο: SOOC

Μια άλλη δυσοίωνη εξέλιξη υπήρξε η αποβολή της πολιτικής αγωγής για τη βασική κατηγορία της σύστασης εγκληματικής οργάνωσης που βαρύνει κυρίως τον Μιχαλολιάκο και την κοινοβουλευτική ομάδα των «Αβγών». Όπως μας πληροφορεί το Παρατηρητήριο για τη δίκη της ΧΑ, «η πολιτική αγωγή θα είναι μεν παρούσα στη δίκη των πυρηναρχών και των δευτεροκλασάτων στελεχών που αναλάμβαναν όλες τις «βρωμοδουλειές», όχι όμως και σε αυτή του αρχηγού της ΧΑ και της υπόλοιπης κοινοβουλευτικής ομάδας», μια δικαστική απόφαση που και η οικογένεια του Παύλου Φύσσα χαρακτήρισε «ντροπή»... Την περασμένη εβδομάδα, εξάλλου, το δικαστήριο έκρινε ότι η δίκη οφείλει να συνεχιστεί χωρίς ραδιοτηλεοπτική κάλυψη, ούτε καν μαγνητοφωνημένα πρακτικά! Ποιος άραγε ο λόγος της «γενικής συσκότισης»; Φοβόμαστε κανέναν, υπάρχουν πράγματα που πρέπει να μείνουν κρυφά και γιατί; Οι ίδιοι οι Χρυσαυγίτες, πάντως, που αρχικά έσκουζαν να καλυφθεί τηλεοπτικά η δίκη τους «για να μάθει ο κόσμος την αλήθεια», δεν χαλάστηκαν καθόλου με αυτή την εξέλιξη.

Υπερβολικά «χαλαρή» υπήρξε όμως η Θέμις και σε δύο άλλες υποθέσεις που αφορούν εγκληματικές πράξεις με ρατσιστικό περιεχόμενο και που χάρη στην ιδιαζόντως απεχθή φύση τους πήραν μεγάλη δημοσιότητα, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό: τους βασανιστές του 31χρονου Αιγύπτιου εργάτη Ουαλίντ Τάλεμπ στη Σαλαμίνα φέτος τον Ιούλιο και τους κουμπουροφόρους επιστάτες της Μανωλάδας πέρσι. Στην πρώτη περίπτωση, παρά τις γεμάτες κυνισμό, αναλγησία και χωρίς καμία ένδειξη μεταμέλειας απολογίες των τεσσάρων κατηγορουμένων για τα βασανιστήρια σε βάρος του Αιγύπτιου εργάτη που τόλμησε να απαιτήσει τα δεδουλευμένα του – τον κακοποιούσαν άγρια για περισσότερες από 18 ώρες πίνοντας μπίρες ενόσω τον είχαν δεμένο με αλυσίδα από τον λαιμό σε έναν στάβλο -, παρά την επιμονή της πολιτική αγωγής για τα ολοφάνερα ρατσιστικά κίνητρα των δραστών απέναντι σε έναν ανυπεράσπιστο άνθρωπο χωρίς κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα (άποψη που δεν συμμερίστηκε ο εισαγγελέας), το εφετείο Πειραιά ύστερα από αρκετές αναβολές υπήρξε «αυστηρό» μόνο με τον Γιώργο Σγούρδα, ιδιοκτήτη του φούρνου όπου εργαζόταν το θύμα και πρώην δημοτικού συμβούλου εκλεγμένου με τη ΝΔ: Τον έκρινε ένοχο για τις κατηγορίες της ληστείας, της αρπαγής και της βαριάς σκοπούμενης βλάβης και τον καταδίκασε σε 13 χρόνια και 3 μήνες χωρίς αναστολή ενόψει έφεσης, ενώ του απαγορεύτηκε να πλησιάσει ξανά τον Τάλεμπ. Αν είχε μετρήσει το ρατσιστικό κίνητρο ως άλλωστε όφειλε (υπάρχει κανείς που να πιστεύει ότι θα συμπεριφέρονταν έτσι σε Έλληνα;), η ποινή θα ήταν αρκετά βαρύτερη τόσο γι' αυτόν όσο και για τους υπόλοιπους τρεις αλήτες που κρίθηκαν απλώς ένοχοι για συναυτουργία, με το ελαφρυντικό της μετεφηβικής ηλικίας στον υιό Σγούρδα που φέρεται επίσης να είχε σχέσεις με την τοπική οργάνωση της ΧΑ. Οι Ζαχαριάδης και Ζότο έφαγαν δέκα χρόνια ενώ ο Σγούρδας τζούνιορ πέντε κι αφέθηκαν ελεύθεροι με αναστολή. Στις 9/5 μάλιστα κι ενώ η δίκη συνεχιζόταν, άγνωστοι εισέβαλαν στο κατάλυμά του και προξένησαν καταστροφές. Ο Ουαλίντ αντιμετωπίζει σήμερα προβλήματα υγείας στα μάτια και το αριστερό του πόδι εξαιτίας εκείνων των βασανιστηρίων, παρακολουθείται από ψυχολόγο και φοβάται να κυκλοφορήσει στο νησί.

Πέρσι τέτοια εποχή εξάλλου (30/7) το Μικτό Ορκωτό Εφετείο Πάτρας έκρινε... πανηγυρικά αθώο τον μεγαλοεπιχειρηματία Νίκο Βαγγελάτο και το πρωτοπαλίκαρό του Κ. Χαλούλο για την επίθεση με καραμπίνες εναντίον των μεταναστών εργατών γης που έκαναν το «έγκλημα» να διεκδικήσουν τα έτσι κι αλλιώς αστεία μεροκάματά τους (ούτε 20 Ευρώ) ύστερα από μήνες απλήρωτης εργασίας σε ολοήμερη βάση στα φραουλοχώραφα της Μανωλάδας. Υπήρξαν μάλιστα τραυματίες από τα σκάγια. Ένοχοι κρίθηκαν οι δύο κατηγορούμενοι επιστάτες Γ. Χαλούλος και Θ. Αποστολόπουλος για πρόκληση επικίνδυνων σωματικών βλαβών ο ένας, για απλή συνέργεια σε πρόκληση επικίνδυνων σωματικών βλαβών ο δεύτερος και τους επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης 14 χρόνια συν επτά μήνες και 8 χρόνια συν επτά μήνες αντίστοιχα, με αναστολή κιόλας. Η πρόταση της εισαγγελέως που ζητούσε να καταδικαστεί ο Βαγγελάτος για εμπορία ανθρώπων δεν εισακούστηκε, ενώ ούτε το ρατσιστικό κίνητρο αναγνωρίστηκε - είναι βλέπεις σύνηθες να πυροβολούνται και οι Έλληνες εργαζόμενοι που διεκδικούν δικαιώματα (ή μήπως μια... καλή αρχή;)! Υπήρξε τέτοια η κατακραυγή που η εισαγγελέας Ευτέρπη Κουτζαμάνη άσκησε έφεση υπέρ του νόμου, αίτηση αναίρεσης κατέθεσαν και τα θύματα, εντέλει όμως ο αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Κωνσταντίνος Παρασκευαϊδης έκρινε πέρσι τον Οκτώβρη ότι «δεν υπάρχει λόγος να ασκηθεί αναίρεση στην απόφαση καθώς έχει πλήρη και εμπεριστατωμένη αιτιολογία» και η υπόθεση έκλεισε οριστικά...

Οπτική Γωνία
9

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η επιστήμη έχει μια νέα θεωρία για την καταγωγή του φιλιού

Tech & Science / Η επιστήμη έχει μια νέα θεωρία για την καταγωγή του φιλιού

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη, η προέλευση του φιλιού ανάγεται σε μια πρακτική περιποίησης των μεγάλων πιθήκων που χτενίζουν το τρίχωμα των οικείων τους με τα δάχτυλά τους και χρησιμοποιούν τα χείλη τους για να απομακρύνουν τα υπολείμματα.
LIFO NEWSROOM
Ο δεύτερος θάνατος των θυμάτων της χούντας 

Οπτική Γωνία / Ο δεύτερος θάνατος των θυμάτων της χούντας 

Το νόημα της επετείου του Πολυτεχνείου δεν είναι η απλή τίμηση των θυμάτων. Είναι μνήμη κι αγώνας ενάντια σε κάθε μορφή κρατικού αυταρχισμού και βίας, σε μηχανισμούς που λειτουργούν αθόρυβα μες στο εδώ και τώρα.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Αντώνης Σαμαράς: Ο διχαστικός influencer της πολιτικής που απέτυχε

Οπτική Γωνία / Αντώνης Σαμαράς: Ο διχαστικός influencer της πολιτικής που απέτυχε

Πόσες φορές να προσπεράσεις τον τοξικό του λόγο; Πόσες φορές να μην ενοχληθείς με τα υπερπατριωτικά τσιτάτα του; Πόσες φορές να μην απαντήσεις σε έναν πολιτικό που διαρκώς εκτοξεύει μισαλλόδοξες απόψεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

5 σχόλια
Δεν ξέρω από πού προκύπτει ότι οι δικαστικές αποφάσεις δεν κρίνονται. Δεν είναι Θεότητες οι δικαστές. Μπορεί να μην έχουμε τη δικαιοδοσία να ανατρέψουμε μια δικαστική απόφαση παρά μόνο με συγκεκριμένες διαδικασίες. Αλλά κριτική πρέπει σαν πολίτες να κάνουμε.
Γεια χαρά, θα ήθελα να σχολιάσω το άρθρο σας και, ως νομικός, να μπορέσω να συνεισφέρω κατά το δυνατόν στη συζήτηση. Ζητώ συγγνώμη για την μεγάλη έκταση του σχολίου και ελπίζω να αξίζει τον κόπο της ανάγνωσής του.Λέτε «Οι δικαστικές αποφάσεις υποτίθεται ‘δεν κρίνονται’». Νομίζω πως αυτό είναι μια κακή φράση-σύνθημα με εσφαλμένη λογική. Και εσείς ο ίδιος ασκείτε με αυτό το άρθρο σας κριτική σε κάποιες δικαστικές ενέργειες και έχετε κάθε δικαίωμα προς τούτο. Η κριτική στις δικαστικές αποφάσεις (και τις εισαγγελικές διώξεις κλπ) είναι κριτική σε μια από τις τρεις θεσμικές εξουσίες και το να μπορούμε να την ασκούμε είναι δημοκρατικά ζωτικής σημασίας.Αν υπάρχει κάποιο νόημα στο να περιορίζεται (όχι όμως να αποκλείεται) η κρίση επί των δικαστικών και εισαγγελικών ενεργειών και αποφάσεων, αυτό μάλλον εντοπίζεται σε κάποιες συγκεκριμένες περιπτώσεις: Σε αξιωματούχους άλλων κρατών, ως ένδειξη μείωσης της εθνικής μας κυριαρχίας. Στους άλλους δικαστές, ιδίως αυτούς που ίσως κληθούν αύριο να δικάσουν την υπόθεση σε δεύτερο βαθμό ή στον Άρειο Πάγο, διότι αν την κρίνουν (ως τρίτοι και όχι ως αρμόδιοι δικαστές), θα πλήξουν την ανεξαρτησία του δικαστή. Επίσης νοείται περιορισμός στους λειτουργούς των άλλων εξουσιών (βουλευτές, μέλη της κυβέρνησης) για λόγους πολιτειακής ισορροπίας, να δείχνουν δηλαδή σαφή σεβασμό στην ανεξαρτησία της δικαιοσύνης. Οι δημόσιοι υπάλληλοι στο πλαίσιο των καθηκόντων τους επίσης πρέπει να είναι πάρα πολύ προσεκτικοί στην έκφραση γνώμης επί δικαστικών αποφάσεων. Αλλά και οι δικηγόροι πρέπει να είναι προσεκτικοί στα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιούν όταν αξιολογούν μια απόφαση, διότι είναι συλλειτουργοί και αυτοί της δικαιοσύνης πρέπει να διαφυλάττουν το κύρος της, χωρίς όμως να περιορίζονται ως προς το νομικό και πραγματικό περιεχόμενο των αντιρρήσεών τους.Κριτική άλλωστε ασκείται καθημερινά, ιδίως επιστημονική: στα νομικά περιοδικά, στα νομικοστραφή ιστολόγια και fora, ακόμα και στις δημόσιες συζητήσεις στους δικηγορικούς συλλόγους και τις νομικές σχολές και τη Σχολή Δικαστών. Και εδώ έρχεται το άλλο ζήτημα: στο κράτος δικαίου η δικαιοσύνη είναι μια εξουσία του νόμου και, συνεπώς, της νομικής επιστήμης που τον μελετά. Έχει μεγάλη αφοσίωση στις βασικές αρχές του νόμου και στην διαδικασία εφαρμογής του. Ιδίως η αφοσίωση στη διαδικασία συχνά εκλαμβάνεται ως (και μερικές φορές είναι) τυπολατρία. Έχει απέχθεια στις αυτοσχέδιες «λύσεις» (τουλάχιστον στην Ευρώπη) και στις υπερβάσεις λόγω σκοπιμότητας. Αφήνει έξω από το σκεπτικό της τις εφήμερες συναισθηματικές επιρροές και τις μονομερείς πολιτικές και κοινωνικές θέσεις του συγκεκριμένου λειτουργού της.Γιατί τα γράφω αυτά; Διότι η κριτική μας πρέπει να συνυπολογίζει και τους νομικούς κανόνες. Όλοι μας έχουμε (και καλά κάνουμε!) άποψη για το τι είναι δίκαιο και σωστό και μερικές φορές έχουμε την εντύπωση πως οι νομικοί και ιδίως οι δικαστές (δια των αποφάσεών τους) έχουν μιαν άλλη, ίσως στρεβλή εικόνα για το δίκιο αυτό, ακόμα και ότι ζουν σε έναν άλλον κόσμο. Εκεί χρειάζεται η κριτική μας να γίνει πιο συγκεκριμένη και πιο πλήρης, ώστε να είναι τελικά χρήσιμη.Επομένως, ορίστε μερικές αντιρρήσεις μου στο άρθρο σας.Η πολιτική αγωγή είναι θεσμός που επιτρέπει στον άμεσα ζημιωθέντα από το έγκλημα να έχει, μέσω του συνηγόρου του, ενεργό ρόλο στη δίκη: να κάνει ερωτήσεις, να εισφέρει αποδεικτικά στοιχεία, να προτείνει την ενοχή (ή την αθώωση!) του κατηγορουμένου (όχι όμως να προτείνει ύψος ποινής). Αλλά προσοχή, μόνο ο άμεσα ζημιωθείς από κάποιο έγκλημα και μόνο για το έγκλημα αυτό. Δεν είναι νοητή παράσταση πολιτικής αγωγής ως προς έγκλημα που αφορά την προστασία του γενικού συμφέροντος του κοινωνικού συνόλου.Υπεραπλουστευτικός κανόνας: για όποιο έγκλημα μπορείς ως ιδιώτης να ζητήσεις αποζημίωση από τον δράστη, γι’ αυτό το έγκλημα μπορείς να παραστείς ως πολιτική αγωγή. Σε μια δίκη π.χ. απόπειρας ανθρωποκτονίας με όπλο, δεν θα σου επιτραπεί να παραστείς ως πολιτική αγωγή για το έγκλημα της οπλοκατοχής και δεν θα μπορέσεις να κάνεις ερωτήσεις και να προτείνεις την ενοχή για αυτό (αν δηλαδή ο κατηγορούμενος είχε άδεια για το όπλο), αλλά θα κάνεις ερωτήσεις μόνο για το πώς χρησιμοποίησε το όπλο για να αποπειραθεί να σε δολοφονήσει. Τα σχετικά με την άδεια του όπλου, φυσικά, θα τα ρωτήσει και θα τα κρίνει το δικαστήριο.Στην περίπτωση της εγκληματικής οργάνωσης, η μάλλον κρατούσα γνώμη ήταν ήδη, πριν την δίκη της Χ.Α., εναντίον της δυνατότητας παράστασης πολιτικής αγωγής, με ύπαρξη βέβαια και αντίθετης γνώμης στη θεωρία (πηγή: Βούλγαρης σε Λ. Μαργαρίτη, ΚΠΔ, 2012, σελ. 341). Πρακτικά, στην προκειμένη δίκη αυτό σημαίνει ότι η πολιτική αγωγή δεν θα μπορεί να κάνει ερωτήσεις για αυτό το έγκλημα, δηλαδή δεν θα μπορεί να κάνει καμία ερώτηση στους κατηγορούμενους που βαρύνει μόνο αυτή η κατηγορία. Τα υπόλοιπα, όπως προείπα, δεν θα μείνουν αδιερεύνητα και αναπάντητα αλλά θα τα διερευνήσει και θα τα κρίνει το δικαστήριο.Για την απομαγνητοφώνηση των πρακτικών, εξ όσων γνωρίζω και με επιφύλαξη, γίνεται μόνο στις αστικές δίκες και μόνο σε όσα δικαστήρια υπάρχει πρόβλεψη και κονδύλια για τον εξοπλισμό και τη δουλειά αυτή. Εγώ, με την μικρή μου πείρα και σε χαμηλόβαθμα δικαστήρια, δεν έχω δει ποτέ απομαγνητοφώνηση ποινικής δίκης. Μακάρι να γινόταν παντού και σε όλες τις δίκες διότι τότε θα ήμασταν όλοι περισσότερο προσεκτικοί στο τι λέμε αλλά, έως τότε, πιθανότατα το δικαστήριο που δικάζει τα μέλη της Χ.Α. δεν πρωτοτύπησε, πολύ περισσότερο δεν νομίζω ότι έσφαλε.Για την τηλεοπτική κάλυψη της δίκης, προβλέπεται ήδη από το 2002 (άρ. 8 Ν. 3090/2002) ότι πρέπει i) να συναινούν ο εισαγγελέας και οι διάδικοι (ενν. όλοι οι διάδικοι) και ii) να συντρέχει ουσιώδες δημόσιο συμφέρον (που θα το κρίνει το δικαστήριο). Σε διαδικτυακό δημοσίευμα (πηγή: jailgoldendawn.com) διαβάζω ότι δεν συναίνεσε η υπεράσπιση ενός, τουλάχιστον, από τους κατηγορουμένους, οπότε (από όσο μπορώ να γνωρίζω!) το δικαστήριο ορθώς απέρριψε το αίτημα. Επετράπη ωστόσο η λήψη φωτογραφιών.Για τις λοιπές δίκες στις οποίες αναφέρεστε δεν έχω να κάνω κάποιο σχόλιο διότι δεν γνωρίζω κάτι παραπάνω που θα ήταν χρήσιμο.Κάποιες γενικές παρατηρήσεις:- Για την άσκηση της ποινικής δίωξης από τον εισαγγελέα αρκούν σοβαρές ενδείξεις αλλά για την καταδίκη από το δικαστήριο απαιτούνται αποδείξεις.- Οι αναβολές δεν είναι μόνο παρελκυστικό μέσο αλλά, κυρίως, μέσο για να υποστηριχθεί η ποινική διαδικασία (αναβολή για να έρθει νέος μάρτυρας ή κάποιο έγγραφο) ή να προσαρμόζεται αυτή στην πραγματική ζωή των διαδίκων και των δικηγόρων τους (ασθένειες κατηγορουμένων, άλλα δικαστήρια δικηγόρων, απρόβλεπτα γεγονότα κλπ) και το φόρτο των δικαστηρίων (αναβολή λόγω ωραρίου γραμματέως).- Ενιαία και πλήρη στατιστικά στοιχεία διώξεων, καταδικών, απαλλαγών, εθνικότητας κατηγορουμένων κλπ δυστυχώς δεν υπάρχουν στην Ελλάδα ώστε να βγάλουμε ασφαλέστερα συμπεράσματα. Μεγάλη έλλειψη αυτή.- Ο αυστηρότερος νόμος δε σημαίνει απαραίτητα καλύτερη αντιμετώπιση του εγκλήματος. Οι μεγαλύτερες ποινές στους καταδικαζόμενους το ίδιο. Είναι φυσικά μεγάλη κουβέντα αλλά ένα γρήγορο παράδειγμα που δεν κουράζομαι να επαναλαμβάνω: σε ποια περίπτωση θα μειώνονταν οι παραβάσεις ταχύτητας, όταν είχαμε την δυνατότητα να εντοπίζουμε και να τιμωρούμε κάθε μία τέτοια παράβαση με πρόστιμο €5 ή όταν πιάνουμε μία μόνο παράβαση στις χιλιάδες που γίνονται καθημερινά και την τιμωρούμε ως πλημμέλημα με σχετικά βαριές ποινές;Trivium: το άγαλμα της Lady Justice στο Old Bailey του Λονδίνου, αντίθετα με τα ειωθότα, δεν έχει δεμένα τα μάτια, κάτι που ακόμα και πολλοί Λονδρέζοι αγνοούν. Σε κάθε περίπτωση, η εικόνα της «τυφλής δικαιοσύνης» είναι κατά τη γνώμη μου κάπως αποτυχημένη σαν σύλληψη.
Νομικά τα λέτε πολύ σωστά. Και μάλλον έτσι κρίνουν και οι περισσοτεροι δικαστές. Εκεί που εχετε απόλυτα άδικο είναι στον παραλληλισμό της προπαγανδας μισους μιας ναζιστικής συμμορίας που κάνει ΠΡΑΞΗ με μαχαίρια και λοστούς πάνω σε ανθρώπινα σώματα και ΖΩΕΣ, με την αυστηρότητα των ποινών των τροχαίων παραβάσεων. Εστω και ως παραδειγμα. Αυτό το ναζιστικό μόρφωμα χρειαζεται εξοντωτικές ποινές κατα τη γνώμη μου. Δε ξερω αν συλλαμβανετε το μεγεθος του εγκλήματος. Μια μαχαιριά στα σπλάχνα σας που θα κόψει ή θα αλλάξει τη ζωή σας, εξαιτίας αυτού που είστε πχ αλλοδαπός ή ομοφυλόφιλος ή αυτού που πρεσβεύετε πχ αριστερός. Η ευκολία και η επιείκεια με την οποία μιλατε για αδιστακτους δολοφόνους με τα κατώτερα κίνητρα που η ανθρωπότητα πλήρωσε πολλές φορές, με τρομάζει. Ετσι τρομαζει και τον αρθρογράφο η ανάλογη σκέψη των δικαστών. ΥΓ σκεφτείτε πάλι μια μαχαιριά στα πλευρά σας ή σε ένα αγαπημένο σας πρόσωπο και πείτε μας πάλι για τις αυστηρες ποινές του κοκ κλπ Έλεος....
Δηλαδή tktk μιλάς για μια "δικαιοσύνη" εκδικητική κι όχι σωφρονιστική που θα εξυπηρετεί κάποιους σκοπούς όποιοι κι αν είναι αυτοί. Σαν να λέμε ο σκοπός αγιάζει τα μέσα, μια άλλη Ιερά Εξέταση. Εγώ πάλι πιστεύω πως καλύτερα να αφήνουμε τη δικαιοσύνη να τη χειρίζονται οι ειδικοί. Διότι αν το πας έτσι, θα μπορούσε κάποιος να παραθέσει εγκλήματα αλλοδαπών (όπως στην περίπτωση της Μυρτώς που σιγά σιγά ξεχάστηκε κι αυτή) και να ζητάμε κι εκεί πολύ σκληρή τιμωρία, εξοντωτική όπως είπες για να εξαλειφθούν τέτοια φαινόμενα. Τέτοια φαινόμενα δεν εξαλείφονται όσο σκληρή κι αν είναι η τιμωρία (αν έπαιζε ρόλο αυτό τότε στις χώρες που ισχύει η θανατική ποινή θα περιμέναμε να μην υπάρχει καθόλου εγκληματικότητα, κάτι τέτοιο όμως φυσικά δεν ισχύει) οπότε ας αφήσουμε τη δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της όπως ξέρει.
Trollolo είναι άλλο τα μεμονωμένα εγκλήματα αλλοδαπών ή όποιων άλλων, και άλλο η συστηματική προπαγάνδα εναντίον της ζωής ολόκληρων ομαδων πληθυσμών. Αυτή τη διαφορα καποτε πρεπει να την καταλάβετε. Γι αυτό και σε όλη τη δύση υπαρχουν οι αυστηρότεροι αντιρατσιστικοί νόμοι. Για όσα αναφέρεις περί θανατικών ποινών συμφωνώ. Εδώ μιλάμε για οργανώσεις με συγκεκριμενους σκοπούς, οι οποίες χρήζουν διάλυσης με εξοντωτικές ποινές. Να δεις μετα αν θα παει το καθε ανώμαλο βλαμμένο να γίνει "στρατιώτης" τους. Εδώ μετα τις συλλήψεις αρχισαν να καρφώνουν ο ένας τον άλλο. Αλλα με δικαστες που τους δίωξαν μονο επειδή δεν είναι χριστιανοί πιστοί...τι να περιμένεις. Σταματήστε να χαιδεύετε τους ναζιστές. Σας επιασαν οι δημοκρατικές ευαισθησίες....
Χαιδεύω τους ρατσιστές επειδή θεωρώ ότι η δικαιοσύνη πρέπει να είναι σωφρονιστική κι όχι εκδικητική; Κάνεις πολύ μεγάλο λάθος. Αν αφήναμε τη δικαιοσύνη και την τιμωρία κάθε ενόχου σε θερμοκέφαλους τότε θα είμασταν ζούγκλα. Υπάρχουν νόμοι και κανονισμοί που δε μπορούν να παραβλέπονται. Το κυριότερο δε, είναι τα στοιχεία. Θα ήθελες εσύ ας πούμε να σε κατηγορήσει άδικα κάποιος για κάτι που δεν έχεις κάνει κι ενώ δεν έχει στοιχεία για να το υποστηρίξει να σε καταδίκαζαν; Θα ήσουν αθώος αλλά θα ήσουν στη φυλακή για κάτι που δεν είχες διαπράξει. Αυτά πρέπει να αποφεύγονται γι'αυτό υπάρχουν τέτοιοι κανόνες στα δικαστήρια. Επίσης, μην ηρωοποιούμε όλους τους αλλοδαπούς ή μετανάστες. Άνθρωποι είναι κι αυτοί και μπορούν να είναι καλοί ή κακοί, ένοχοι ή αθώοι. Ποιος μου λέει εμένα ότι κάποιοι (που αποδεδειγμένα υπάρχουν άτομα που το έχουν κάνει) δε στήνουν υποθέσεις για να έχουν μια άνιση μεταχείριση στην έκδοση κάρτας παραμονής; Υπάρχουν και μετανάστες που εκμεταλλεύονται καταστάσεις προς όφελός τους, να τα βλέπουμε κι αυτά. Όσο για τα μεμονωμένα περιστατικά εγκληματικότητας από αλλοδαπούς, δε θα έλεγα ότι είναι τόσο μεμονωμένα, υπάρχουν δυστυχώς άπειρα παραδείγματα και η δικαιολογία της εξαθλίωσης δε μου λέει προσωπικά κάτι. Δεν του φταίει ένας αθώος να τον σκοτώσει κάποιος επειδή είναι εξαθλιωμένος, δεν είμαστε ζούγκλα. Εξαθλιωμένοι είμαστε σχεδόν όλοι σε αυτή τη χώρα. Επίσης, αν Έλληνας σκοτώσει αλλοδαπό είναι ΠΑΝΤΑ έγκλημα ρατσιστικό ακόμα κι αν έχει γίνει για άλλο λόγο. Αν αλλοδαπός σκοτώσει Έλληνα δεν ενέχει ποτέ η πράξη του ρατσισμό αυτόματα (λες και ένας αλλοδαπός δε μπορεί να είναι ρατσιστής) και αντιμετωπίζουν συνήθως πιο επιεικείς ποινές. Ας μην παίρνουμε ένα παράδειγμα λοιπόν μιας δίκης η οποία απλά μπορεί να οδηγήσει σε αθώωση λόγω έλλειψης στοιχείων και επιλέγουμε να ξεχάσουμε διάφορες άλλες υποθέσεις καταφανώς άδικες. Τέλος, όσον αφορά αυτό με τους δικαστές, ποιος σου είπε ότι όλοι οι δικαστές είναι χριστιανοί; Δεν υπάρχουν αλλόθρησκοι Έλληνες στην Ελλάδα ή απλά άθεοι; Μην είμαστε υπερβολικοί.
Κ. Αντωνόπουλε παρατηρώ πως γενικά γράφετε άρθρα για θέματα δικαστικά.Θα σας παρακαλούσα επομένως να μιλήσετε με 3-4 άτομα του χώρου,κατά προτίμηση δικαστές, πριν γράψετε το επόμενο άρθρο σας ώστε να μην εκφράζετε τόσο άστοχες εκτιμήσεις,εκτός του κλάδου.Να θυμάστε πρώτ'απ'όλα πως ο δικαστικός λειτουργικά αποκλειστικά και μόνο βάσει στενά καθορισμένης διαδικασίας.όπου κάθε λέξη δεν έχει την καθημερινή ερμηνεία,αλλά την νομική που βασίζεται στη θέληση του νομοθέτη και την -όχι αορίστως ελεύθερη- ερμηνεία του δικαστή.Οι κατηγορίες φυσικά πρέπει να βασίζονται σε κάποια πραγματικά περιστατικά,να πληρούν κάποιες προϋποθέσεις.Η εμπορία ανθρώπων/trafficking π.χ. δεν μπορεί να στοιχειοθετεί με βάση τα στοιχεία της υπόθεσης.Δεν σημαίνει πως επειδή το είπε ο/η εισαγγελέας είναι και σωστό,εξέφρασε την άποψη του και οι δικαστές αποφάνθηκαν αρνητικά.Είναι μια συγκεκριμένη κατηγορία που δεν υφίσταται απλώς με την παράνομη εργασία με τη θέληση των εργατών και λόγω της μη αμοιβής τους.Πέρα από το επιστημονικό, σε προσωπικό επίπεδο θα ήθελα να αναφερθώ στην εξής φράση σας :"Αν είχε μετρήσει το ρατσιστικό κίνητρο ως άλλωστε όφειλε (υπάρχει κανείς που να πιστεύει ότι θα συμπεριφέρονταν έτσι σε Έλληνα; Πηγή: www.lifo.gr"Επιτρέψτε μου να το διαφωνήσω.Αφεντικά που φέρονται με τέτοιο τρόπο θα φέρονταν έτσι και σε έναν Έλληνα με τα ίδια(ή παρόμοια) χαρακτηριστικά του εν λόγω θύματος.Αν ήταν Έλληνας π.χ. άστεγος/ανασφάλιστος/χωρίς χαρτιά/με κάθε τρόπο ανυπεράσπιστος απέναντι στην ισχύ του αφεντικού πιστεύω πως θα συνέβαινε το ίδιο.Κλασικό παράδειγμα ο θεσμός των κολίγων που ήταν στους Έλληνες και τους φέρονταν βάναυσα(κάποιες φορές υπήρχαν και παρόμοια βασανιστήρια με τα αναφερθέντα εδώ).
Μην είμαστε υπερβολικοί, ούτε να βλέπουμε μονόπλευρα κάποια θέματα. Η δικαιοσύνη γενικά όσο οξύμωρο κι αν ακούγεται δεν είναι ποτέ τόσο δίκαιη εξαιτίας πολλών παραγόντων όπως νόμων, ελαφρυντικών, καλής υπεράσπισης, κ.ά. Αναφερόμαστε ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις συγκεκριμένες και φαίνεται λες και η ελληνική δικαιοσύνη υστερεί έναντι άλλων (ας ρίξουμε μια ματιά στην αμερικάνικη και τότε η σύγκριση θα μας δικαιώσει) αλλά επιλεκτικά "θάβουμε" υποθέσεις άλλες όπως δολοφονίες Ελλήνων από αλλοδαπούς (ενίοτε με ρατσιστικά κίνητρα) από ανθρώπους που στη χώρα τους ήταν καταζητούμενοι ή έστω είχαν ιστορικό και δε μιλάμε για τις ποινές που τους επιβάλλονται που πολλές φορές είναι πολύ κατώτερες των εγκλημάτων που διέπραξαν σε σχέση με τις χώρες προέλευσή τους ή άλλες χώρες γενικά. Δε χρειάζεστε κάποιες φορές να γινόμαστε πιο ρατσιστές κι από τους ρατσιστές, να βλέπουμε ρατσισμό παντού ή να γινόμαστε ρατσιστές και μεταξύ μας.