Να πώς ζωγράφιζαν οι μεγάλοι δάσκαλοι όταν ήταν παιδιά

Να πώς ζωγράφιζαν οι μεγάλοι δάσκαλοι όταν ήταν παιδιά Facebook Twitter
Edward Hopper. Ένα μικρό αγόρι, κοιτάει τη θάλασσα, 23 Οκτωβρίου 1891, όταν ο Hopper ήταν 9 ετών. The Arthayer R. Sanborn Hopper Collection Trust.
2

Ο Πικάσο ολοκλήρωσε τις Δεσποινίδες της Αβινιόν ( 1907) στα 26 του, ο Νταλί την Εμμονή της Μνήμης (1931) στα 27 και ο Μιχαήλ Άγγελος αποκάλυψε τον Δαβίδ του όταν ήταν 29. Τρία αριστουργήματα που ολοκληρώθηκαν πριν οι  δημιουργοί τους γίνουν τριάντα ετών. Πώς αυτοί οι δημιουργοί ολοκλήρωσαν αυτά τα αριστουργήματα σε τόσο νεαρή ηλικία; Αν το ταλέντο είναι το πρώτο σκέλος της απάντησης, το γεγονός ότι όλοι τους ξεκίνησαν την ενασχόλησή τους με την τέχνη νωρίς είναι σίγουρα το δεύτερο. Παρουσιάζουμε επτά έργα σπουδαίων καλλιτεχνών που δημιούργησαν σε νεαρή ηλικία. 

Albrecht Dürer,

Αυτοπορτρέτο σε ηλικία 13 ετών, (1484)

 

Να πώς ζωγράφιζαν οι μεγάλοι δάσκαλοι όταν ήταν παιδιά Facebook Twitter
Albrecht Dürer, Αυτοπορτρέτο σε ηλικία 13 ετών, 1484. Εικόνα από τη Wikimedia Commons.


Ο Dürer στα 28 του ζωγράφισε το πιο διάσημο αυτοπορτρέτο του -ένα έργο που παρουσιάζει τον καλλιτέχνη με πλούσιο γούνινο παλτό και με μακριά μαλλιά να κρέμονται χαλαρά γύρω από τους ώμους του. Το παραπάνω βέβαια αριστοτεχνικό πορτρέτο που ολοκλήρωσε όταν ήταν μόλις 13 χρονών, δεν είναι λιγότερο εντυπωσιακό. Έγινε την εποχή που άρχισε να εργάζεται ως μαθητευόμενος σε κατάστημα κοσμημάτων στη Νυρεμβέργη. Λίγο καιρό πριν είχε εγκαταλείψει την οικογενειακή επιχείρηση για να εκπαιδευτεί δίπλα στον καλλιτέχνη Michael Wolgemut, με τον οποίο έμαθε την τέχνη της ξυλογλυπτικής. Ο Dürer θα συνεχίσει το επαναστατικό έργο του και θα γίνει ο σημαντικότερος Γερμανός καλλιτέχνης της Αναγέννησης.

Paul Klee

Γυναίκα με ομπρέλα, (1883–5)

Να πώς ζωγράφιζαν οι μεγάλοι δάσκαλοι όταν ήταν παιδιά Facebook Twitter
Παιδικό σχέδιο μιας κυρίας με ομπρέλα, (1883-1885) που έκανε μεταξύ 4 και 6 ετών ο Paul Klee. Εικόνα από τη Wikimedia Commons.


Το 1902, έχοντας μόλις ολοκληρώσει τέσσερα χρόνια σπουδών τέχνης στη Ρώμη ο Klee ανακάλυψε καταχωνιασμένα παιδικά του σχέδια - μεταξύ αυτών και το σκίτσο της γυναίκας που κρατούσε μια ομπρέλα. Ο ίδιος περιέγραψε τα έργα αυτά -που δημιούργησε από τα τρία μέχρι τα δέκα του- ως «τα πιο σημαντικά που έχω κάνει μέχρι τώρα». Ο δάσκαλος του Bauhaus θα συνεχίσει να εκθειάζει τις αρετές της παιδικής τέχνης καθ 'όλη τη διάρκεια της καριέρας του φτάνοντας μάλιστα στο σημείο να αντιγράψει σχέδια του γιου του και να τα ενσωματώσει σε ώριμους πίνακες του ώστε να αγγίξει την ακατέργαστη ποιότητα που τόσο βαθιά εκτιμούσε. 

Georgia O'Keeffe

Άτιτλο (Χέρι), (περ. 1902)

Να πώς ζωγράφιζαν οι μεγάλοι δάσκαλοι όταν ήταν παιδιά Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Άτιτλο (Χέρι), περ. 1902. Δωρεά του The Georgia O’Keeffe Foundation. Georgia O’Keeffe Museum. © Georgia O’Keeffe Museum.
 

Το 1901, η 14χρονη O'Keeffe εγκατέλειψε το ειδυλλιακό αγρόκτημα της οικογένειάς της για να φοιτήσει στη Sacred Heart Academy, ένα καθολικό οικοτροφείο στα περίχωρα του Μάντισον του Ουισκόνσιν. Την πρώτη μέρα στην Ακαδημία, οι μαθητές κλήθηκαν να σκιτσάρουν ένα γύψινο παιδικό χέρι. Ο δάσκαλος βρήκε την εκδοχή της O'Keeffe πολύ μικρή και έντονα σκιαγραφημένη, γεγονός που την στεναχώρησε ιδιαίτερα. Τους επόμενους μήνες, η νεαρή O'Keeffe εργάστηκε σκληρά για να βελτιωθεί. Ο δάσκαλός της όχι μόνο την επαινούσε για τις προσπάθειές της αλλά έγραφε το όνομά της πάνω τους και περήφανα τα κρεμούσε στους τοίχους της τάξης. «Ήταν σοκαριστικό να βλέπω το όνομά μου τόσο μεγάλο και μαύρο στα αχνά σχέδια μου», θυμόταν χρόνια αργότερα η ζωγράφος. «Δεν έμοιαζε να είναι το όνομά μου - ήταν κάποιου που βρισκόταν έξω από μένα.»

Pablo Picasso

The Picador, (1889–90)

Να πώς ζωγράφιζαν οι μεγάλοι δάσκαλοι όταν ήταν παιδιά Facebook Twitter
Pablo Picasso, The Picador, 1890.Εικόνα από τη Wikimedia Commons.

Ο πρώτος δάσκαλος του Πικάσο ήταν ο πατέρας του, ο José Ruiz y Blasco, ο οποίος δίδασκε σχέδιο σε μια τοπική σχολή τέχνης. Βλέποντας τις δεξιότητες και τη βελτίωση του γιου του, ο Blasco συχνά του ζητούσε να προσθέσει τις τελευταίες πινελιές στους πίνακες του. Χωρίς ίχνος μετριοφροσύνης ο Πικάσο θα πει χρόνια αργότερα: «Ποτέ δεν έμοιαζα σαν παιδί. Όταν ήμουν 12 ετών ζωγράφιζα σαν τον Ραφαήλ.» Αν και τα σχέδια του από την εποχή εκείνη αποκαλύπτουν έναν ολοκληρωμένο ζωγράφο με εντυπωσιακή μυϊκή δύναμη, ο Picador - ο πρώτος του πίνακας που ολοκλήρωσε όταν ήταν οκτώ - έγινε πριν ο Picasso ξεκινήσει επίσημα τα μαθήματα τέχνης. Εκτός από την έμφυτη ιδιοφυΐα του αυτό το πρώιμο έργο σηματοδοτεί και την μανιώδη ενασχόλησή του με την ταυρομαχία και τις παγίδες της.

Salvador Dalí

Τοπίο κοντά στο Figueres, (1910–1914)

Να πώς ζωγράφιζαν οι μεγάλοι δάσκαλοι όταν ήταν παιδιά Facebook Twitter
Salvador Dali, Τοπίο κοντά στο Figueres, 1910-1914. Εικόνα από τη Wikimedia Commons.

Το παραπάνω έργο είναι ο πρώτος πίνακας του Νταλί, που ζωγράφισε μεταξύ έξι και 10 ετών στο πίσω μέρος μιας κενής καρτ ποστάλ (κοιτώντας προσεκτικά διακρίνεται και ένα τυπωμένο σχέδιο μέσα από το λεπτά ζωγραφισμένο ουρανό και τα σύννεφα). Ο Νταλί μεγάλωσε στην μικρή ισπανική πόλη Figueres, κοντά στη Βαρκελώνη και σε πολλά από τα πρώτα του έργα απεικονίζει το γνώριμό του καταλανικό τοπίο. Εμπνευσμένος από τον Ramón Pichot, τον δάσκαλο και οικογενειακό φίλο, ο νεαρός Νταλί καλλιέργησε ιμπεριαλιστικό ύφος. Ο Pichot -επαγγελματίας καλλιτέχνης και φίλος του Πικάσο- έπεισε τον πατέρα του Νταλί να στείλει το γιο του σε σχολή τέχνης στη Μαδρίτη - βοηθώντας να ξεκινήσει τη σταδιοδρομία του μοναδικού, παγκοσμίου φήμης σουρεαλιστή.

Edward Hopper

Ένα μικρό αγόρι, κοιτάει τη θάλασσα, (1891)

Να πώς ζωγράφιζαν οι μεγάλοι δάσκαλοι όταν ήταν παιδιά Facebook Twitter
Edward Hoppe. Ένα μικρό αγόρι, κοιτάει τη θάλασσα, 23 Οκτωβρίου 1891, όταν ο Hopper ήταν 9 ετών. The Arthayer R. Sanborn Hopper Collection Trust.

Ο Χόπερ, που γεννήθηκε σε μία μεσοαστική οικογένεια στο Nyack της Νέας Υόρκης ξεκίνησε να ζωγραφίζει στα πέντε του. Οι γονείς του ήταν πολύ ενθαρρυντικοί. Στα επτά του του πήραν δώρο έναν μαυροπίνακα ενώ στα δέκα του βιβλία με οδηγίες για σχέδιο και ζωγραφική. Ο ίδιος φαίνεται να είχε προβλέψει το μέλλον του και είχε γράψει στο κουτί με τις μπογιές του τη φράση "would-be artist".  Όπως και το νεαρό αγόρι του σκίτσου, ο Hopper πέρασε μεγάλο μέρος της νεανικής του ζωής κοντά στο νερό - το παιδικό του δωμάτιο έβλεπε στον ποταμό Hudson- και συχνά γυρόφερνε στις όχθες του με ένα μπλοκ στο χέρι για να καταγράψει την κατασκευή και συντήρηση των σκαφών που αγκυροβολούσαν εκεί.

Michelangelo Buonarroti

Το μαρτύριο του Αγίου Αντωνίου, (1487)

Να πώς ζωγράφιζαν οι μεγάλοι δάσκαλοι όταν ήταν παιδιά Facebook Twitter
Μιχαήλ Άγγελος,Το μαρτύριο του Αγίου Αντωνίου, (1487-88). Εικόνα από τη Wikimedia Commons.

Το ταλέντο του Μιχαήλ Άγγελου ήταν φανερό στα 12-13 του όπως φαίνεται και σ' αυτό το εξαιρετικό έργο. Οι πρώτοι βιογράφοι του υποστήριζαν ότι εκτός από μερικά σχέδια, το συγκεκριμένο έργο -που ανήκει σε μια σειρά που απεικονίζει πειρασμούς και δοκιμασίες που υπέστη ο Άγιος Αντώνιος κατά τη διάρκεια ενός προσκυνήματος στην έρημο - ήταν το πρώτο έργο που ζωγράφισε ο Ιταλός καλλιτέχνης. Παρόλο που πρόκειται για αντίγραφο ενός χαρακτικού του Γερμανού καλλιτέχνη, του 15ου αιώνα Martin Schongauer, ο Μιχαήλ Άγγελος άλλαξε ελαφρώς το πρωτότυπο ενσωματώνοντας τη κοιλάδα του ποταμού Άρνο στο παρασκήνιο.

Εικαστικά
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης διοργανώνει τη μεγαλύτερη έκθεση έργων του Μιχαήλ Άγγελου στην ιστορία του

Culture / Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης διοργανώνει τη μεγαλύτερη έκθεση έργων του Μιχαήλ Άγγελου στην ιστορία του

Στην έκθεση θα παρουσιαστούν περισσότερα από 150 σχέδια, μαρμάρινα γλυπτά και άλλα έργα του σπουδαίου Ιταλού αρχιτέκτονα, γλύπτη και ζωγράφου
LIFO NEWSROOM
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν

Εικαστικά / «Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν

Η Σεβερίν Κελιδωνά διασχίζει τις χίπστερ γειτονιές του Μπρούκλιν για να επισκεφθεί μια έκθεση με πίνακες, ρούχα και προσωπικά αντικείμενα της θρυλικής ζωγράφου
ΣΕΒΕΡΙΝ ΚΕΛΙΔΩΝΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ