Άδοξο τέλος για το Filmstruck, το ψηφιακό κανάλι της Criterion Collection

9

Πριν από 2 χρόνια η είδηση ενθουσίασε το κινηματογραφόφιλο κοινό των ΗΠΑ και παράλληλα όσους ανά τον κόσμο πίστευαν ότι σύντομα θα έρθει και η διεύρυνση. Η διάσημη συλλογή της Criterion θα ήταν διαθέσιμη μέσω ενός streaming site με το όνομα Filmstruck, χωρίς φυσικά η εταιρία να σταματήσει τα δισκάκια-κουκλιά που κυκλοφορεί. Μια μικρή ομάδα από curators αναλάμβανε μάλιστα να οργανώσει καλύτερα το υλικό που είχε, να φτιάχνει μικρά ντοκιμαντέρ και θεματικά αφιερώματα.

Επιπρόσθετα, η Criterion δεν ήταν μόνη της. Το κανάλι δημιουργήθηκε από την Warner που θα έβαζε μέσα δεκάδες κλασικά αμερικανικά φιλμ, τα οποία προβάλλει παράλληλα στο TCM. Ο γάμος έμοιαζε ονειρεμένος. 

Χθες, ένας αρκετά υπολογίσιμος αριθμός κριτικών, σινεφίλ, ηθοποιών και σκηνοθετών της χώρας εξέφρασε κάτι ανάμεσα σε στενοχώρια και οργή για την είδηση-κεραυνό που ήρθε από τη Warner και ανακοίνωνε το πρόωρο κλείσιμο του Filmstruck.

 

 

Η οργή προήλθε από το γεγονός πως στην ανακοίνωση της εταιρίας δε γίνεται σαφές πως αυτό συμβαίνει γιατί το project απέτυχε οικονομικά, αλλά γιατί πλέον προσανατολίζεται στο κλείσιμο όλων των περιφερειακών streaming υπηρεσιών της για τη δημιουργία μιας ενιαίας και μεγαλύτερης, με πολύ πιο εμπορικό προσανατολισμό στα πρότυπα του Netflix. 

 

Συγκεκριμένα, όλα ξεκίνησαν από την καλοκαιρινή εξαγορά της WarnerMedia από την ΑΤ&Τ που περιλάμβανε μυστικά προαπαιτούμενα, ένα εκ των οποίων ήταν και το κλείσιμο του FilmStruck, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Variety.

 

 

Ο λόγος δεν ήταν τόσο η οικονομική ζημία, άλλωστε ο προϋπολογισμός του Filmstruck είναι ψίχουλα σε σχέση με τον αντίστοιχο μιας tentpole ταινίας που το στούντιο κυκλοφορεί 4-5 τέτοιες το χρόνο. Η ΑΤ&Τ θεωρούσε πως η στρατηγική της Warner να διακλαδίζει το περιεχόμενό της ήταν λανθασμένη και αποφάσισε να τερματίσει οτιδήποτε θεωρούνταν «ειδικού κοινού». 

 

Η δήλωση που συνοδεύει το κλείσιμο του καναλιού είναι διαφωτιστική: «Είμαστε πολύ περήφανοι για τη δημιουργικότητα και τις καινοτομίες που εισήγαγε η πολύ ταλαντούχα ειδική ομάδα μας που δούλεψε για το Filmstruck τα 2 αυτά χρόνια. Παρά το ότι το κανάλι είχε μια πολύ αφοσιωμένη βάση θεατών, παραμένει κυρίως μια εξειδικευμένη υπηρεσία. Σκοπεύουμε να μελετήσουμε όσα μάθαμε από τη λειτουργία του, ώστε να διαμορφώσουμε νέες αποφάσεις στον χώρο του streaming και να μεταφέρουμε αυτή την επένδυση σε μια πιο συλλογική υπηρεσία.»

 

 

Η Warner εν ολίγοις βλέπει το Netflix να προελαύνει, τη Disney να ετοιμάζει τη δική της πολυθρύλητη υπηρεσία μέσα στο 2019 και ετοιμάζει κάτι παρόμοιο, θεωρώντας πως το diversity στις ψηφιακές βιβλιοθήκες δεν έχει καμία θέση. Όπως έγραφε χθες ο δημοσιογράφος Matt Singer στο Screen Crush, το Netflix έχει αυτή τη στιγμή στην κατηγορία classics 55 ταινίες, κάποιες εκ των οποίων μόνο classics δε θεωρούνται.

 

Η μεγάλη επένδυση της εποχής είναι το original υλικό και η διαχείρισή του στο μέλλον, κάτι που οδηγεί στο οξύμωρο πως στην εποχή της ευκολότερης από ποτέ πρόσβασης στην κινηματογραφική ιστορία, η επιλογή αυτή πετιέται στα σκουπίδια. 

 

Παράλληλα, το κλείσιμο του Filmstruck μπορεί να διαβαστεί και διαφορετικά. Πολλοί μιλούν για έναν μικρό θρίαμβο των φυσικών μέσων και συνεκδοχικά της κινηματογραφικής αίθουσας.

 

Το «ειδικό κοινό» το οποίο ανέφερε, μάλλον υποτιμητικά, η Warner, εξακολουθεί να αγοράζει DVD και Blu-Ray, γνωρίζοντας πως μόνο έτσι μια ταινία του ανήκει, καθώς μια συνδρομητική εταιρία μπορεί ανά πάσα στιγμή να κατεβάσει από τη βάση της μια ταινία, ακόμη και αν κάποιος την έχει αγοράσει! Αυτό συνέβη πρόσφατα για έναν αριθμό ταινιών στο iTunes, ανοίγοντας ξανά τη συζήτηση για το τί ακριβώς σημαίνει αγορά ταινίας στον ψηφιακό κόσμο.

 

 

Το κοινό του Filmstruck εξακολουθεί και στηρίζει την Criterion, τις κινηματογραφικές λέσχες, τα φεστιβάλ και τις μεμονωμένες αίθουσες και αυτό θα συνεχίσει να κάνει όσο τα μεγάλα στούντιο εξακολουθούν να το αγνοούν. 

 

Σημαίνουν, τέλος, όλα αυτά κάτι για την Ελλάδα; Σε μια αρχική ανάγνωση όχι, όμως είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο πως με την είσοδο και εδώ του Netflix αλλά και τη διαρκή βελτίωση των καταλόγων που προσφέρουν (είτε δωρεάν είτε με έξτρα χρέωση) οι τηλεφωνικές εταιρίες στα ψηφιακά πακέτα τους, αργά ή γρήγορα το ποσοστό του παράνομου downloading θα μειωθεί και οι υπηρεσίες αυτές θα αποκτήσουν ακόμη μεγαλύτερη δύναμη.

 

Όσο βέβαια το κάθε στούντιο πιστεύει πως μπορεί να προσελκύσει παγκόσμιο κοινό μόνο με τις δικές του δυνάμεις θα βάζει ένα ακόμη αυτογκόλ σε αυτό τον κλάδο καθώς θα πρέπει να αναλυθεί το πόσες συνδρομές (ακόμη και αν είναι φθηνές) είναι εφικτό να πληρώνει κάθε σπίτι.

 

Αλλιώς, ακόμη και τώρα, τα δισκάκια, ο μόνος τρόπος για τον οποίο είναι κάποιος σίγουρος ότι «έχει» μια ταινία, δεν υπάρχουν μόνο στο εξωτερικό, βρίσκονται και εδώ. Και φυσικά οι αίθουσες, που μάλιστα αυξάνονται και ανακαινίζονται, με την ελπίδα πως το σινεμά δεν είναι μια συνήθεια που αργοπεθαίνει. 

 

Οθόνες
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Μυθολογίες / «Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Ο σκηνοθέτης που μόλις παρουσίασε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Κρέας», μοιράζεται μια λίστα που περιλαμβάνει από ρουμάνικο νέο κύμα μέχρι την ταινία με το πιο αταίριαστο ζευγάρι στην ιστορία του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η Εύα Κοταμανίδου μιλά για τα γυρίσματα του «Θιάσου» και για το μεγαλείο του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Σαν Σήμερα / Εύα Κοταμανίδου: «Όλοι είχαμε μια έγνοια, ότι γυρίζοντας την ταινία αυτή κάναμε μια ουσιαστική αντίσταση»

Η ηθοποιός που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1936 είχε καταγράψει τις αναμνήσεις της από την ιστορική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην οποία πρωταγωνιστούσε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK «Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων 

Οθόνες / «Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων 

Οι σημερινοί έφηβοι μεγαλώνουν σε ένα τρομακτικό χάος πληροφορίας και επιρροών που τους διαμορφώνουν, χωρίς τον έλεγχο της οικογένειάς τους. Μια βρετανική σειρά στο Netflix θέτει ερωτήματα για τους λόγους που οδηγούν σε ακραίες καταστάσεις - προσοχή, περιέχει spoiler.
M. HULOT
Ariane Labed: «Δεν με ενδιαφέρει να σκίσω το γυναικείο σώμα στις ταινίες μου, το σέβομαι»

Οθόνες / Ariane Labed: «Δεν με ενδιαφέρει να σκίσω το γυναικείο σώμα στις ταινίες μου· το σέβομαι»

Με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης της μεγάλου μήκους ταινίας -στην οποία υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία-, την κινηματογραφική διασκευή του γοτθικού μυθιστορήματος Sisters της Ντέιζι Τζόνσον, η Ariane Labed μιλάει στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για το σινεμά που την εξιτάρει και την κάνει να ρισκάρει.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Εμείς οι εκ γενετής λάτρεις της τέχνης δώσαμε όλη την περιουσία μας σε DVD και εισιτήρια κινηματογραφικά (κι εξακολουθούμε να δίνουμε ό,τι βγάζουμε από την δουλειά μας κι ό,τι μας έχει απομείνει εκεί).Αλλά πράγματι είναι δυσάρεστο να κλείνουν ιντερνετικά ποιοτικά κινηματογραφικά κανάλια. Ειδικά όταν μιλάμε για την CRITERION COLLECTION, την εταιρεία που κυκλοφορεί BOX-SET με ταινίες του Μπέργκμαν και τόσων άλλων σπουδαίων κινηματογραφιστών που λατρεύουμε με ασίγαστο πάθος.Υ.Γ: Τι ωραία τα memes που έχετε βάλει στο ρεπορτάζ, με τα πλάνα από ταινίες, με τους ηθοποιούς που ''κλαίνε στο άκουσμα της είδησης''.Ειδικά ο Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν. Κι ο Μάρλον Μπράντο από το '' a streetcar named desire''. Και φυσικά η λατρεμένη μου Ιρέν Ζακόμπ που σκουπίζει το δάκρυ της οδηγώντας.)