Άδοξο τέλος για το Filmstruck, το ψηφιακό κανάλι της Criterion Collection

9

Πριν από 2 χρόνια η είδηση ενθουσίασε το κινηματογραφόφιλο κοινό των ΗΠΑ και παράλληλα όσους ανά τον κόσμο πίστευαν ότι σύντομα θα έρθει και η διεύρυνση. Η διάσημη συλλογή της Criterion θα ήταν διαθέσιμη μέσω ενός streaming site με το όνομα Filmstruck, χωρίς φυσικά η εταιρία να σταματήσει τα δισκάκια-κουκλιά που κυκλοφορεί. Μια μικρή ομάδα από curators αναλάμβανε μάλιστα να οργανώσει καλύτερα το υλικό που είχε, να φτιάχνει μικρά ντοκιμαντέρ και θεματικά αφιερώματα.

Επιπρόσθετα, η Criterion δεν ήταν μόνη της. Το κανάλι δημιουργήθηκε από την Warner που θα έβαζε μέσα δεκάδες κλασικά αμερικανικά φιλμ, τα οποία προβάλλει παράλληλα στο TCM. Ο γάμος έμοιαζε ονειρεμένος. 

Χθες, ένας αρκετά υπολογίσιμος αριθμός κριτικών, σινεφίλ, ηθοποιών και σκηνοθετών της χώρας εξέφρασε κάτι ανάμεσα σε στενοχώρια και οργή για την είδηση-κεραυνό που ήρθε από τη Warner και ανακοίνωνε το πρόωρο κλείσιμο του Filmstruck.

 

 

Η οργή προήλθε από το γεγονός πως στην ανακοίνωση της εταιρίας δε γίνεται σαφές πως αυτό συμβαίνει γιατί το project απέτυχε οικονομικά, αλλά γιατί πλέον προσανατολίζεται στο κλείσιμο όλων των περιφερειακών streaming υπηρεσιών της για τη δημιουργία μιας ενιαίας και μεγαλύτερης, με πολύ πιο εμπορικό προσανατολισμό στα πρότυπα του Netflix. 

 

Συγκεκριμένα, όλα ξεκίνησαν από την καλοκαιρινή εξαγορά της WarnerMedia από την ΑΤ&Τ που περιλάμβανε μυστικά προαπαιτούμενα, ένα εκ των οποίων ήταν και το κλείσιμο του FilmStruck, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Variety.

 

 

Ο λόγος δεν ήταν τόσο η οικονομική ζημία, άλλωστε ο προϋπολογισμός του Filmstruck είναι ψίχουλα σε σχέση με τον αντίστοιχο μιας tentpole ταινίας που το στούντιο κυκλοφορεί 4-5 τέτοιες το χρόνο. Η ΑΤ&Τ θεωρούσε πως η στρατηγική της Warner να διακλαδίζει το περιεχόμενό της ήταν λανθασμένη και αποφάσισε να τερματίσει οτιδήποτε θεωρούνταν «ειδικού κοινού». 

 

Η δήλωση που συνοδεύει το κλείσιμο του καναλιού είναι διαφωτιστική: «Είμαστε πολύ περήφανοι για τη δημιουργικότητα και τις καινοτομίες που εισήγαγε η πολύ ταλαντούχα ειδική ομάδα μας που δούλεψε για το Filmstruck τα 2 αυτά χρόνια. Παρά το ότι το κανάλι είχε μια πολύ αφοσιωμένη βάση θεατών, παραμένει κυρίως μια εξειδικευμένη υπηρεσία. Σκοπεύουμε να μελετήσουμε όσα μάθαμε από τη λειτουργία του, ώστε να διαμορφώσουμε νέες αποφάσεις στον χώρο του streaming και να μεταφέρουμε αυτή την επένδυση σε μια πιο συλλογική υπηρεσία.»

 

 

Η Warner εν ολίγοις βλέπει το Netflix να προελαύνει, τη Disney να ετοιμάζει τη δική της πολυθρύλητη υπηρεσία μέσα στο 2019 και ετοιμάζει κάτι παρόμοιο, θεωρώντας πως το diversity στις ψηφιακές βιβλιοθήκες δεν έχει καμία θέση. Όπως έγραφε χθες ο δημοσιογράφος Matt Singer στο Screen Crush, το Netflix έχει αυτή τη στιγμή στην κατηγορία classics 55 ταινίες, κάποιες εκ των οποίων μόνο classics δε θεωρούνται.

 

Η μεγάλη επένδυση της εποχής είναι το original υλικό και η διαχείρισή του στο μέλλον, κάτι που οδηγεί στο οξύμωρο πως στην εποχή της ευκολότερης από ποτέ πρόσβασης στην κινηματογραφική ιστορία, η επιλογή αυτή πετιέται στα σκουπίδια. 

 

Παράλληλα, το κλείσιμο του Filmstruck μπορεί να διαβαστεί και διαφορετικά. Πολλοί μιλούν για έναν μικρό θρίαμβο των φυσικών μέσων και συνεκδοχικά της κινηματογραφικής αίθουσας.

 

Το «ειδικό κοινό» το οποίο ανέφερε, μάλλον υποτιμητικά, η Warner, εξακολουθεί να αγοράζει DVD και Blu-Ray, γνωρίζοντας πως μόνο έτσι μια ταινία του ανήκει, καθώς μια συνδρομητική εταιρία μπορεί ανά πάσα στιγμή να κατεβάσει από τη βάση της μια ταινία, ακόμη και αν κάποιος την έχει αγοράσει! Αυτό συνέβη πρόσφατα για έναν αριθμό ταινιών στο iTunes, ανοίγοντας ξανά τη συζήτηση για το τί ακριβώς σημαίνει αγορά ταινίας στον ψηφιακό κόσμο.

 

 

Το κοινό του Filmstruck εξακολουθεί και στηρίζει την Criterion, τις κινηματογραφικές λέσχες, τα φεστιβάλ και τις μεμονωμένες αίθουσες και αυτό θα συνεχίσει να κάνει όσο τα μεγάλα στούντιο εξακολουθούν να το αγνοούν. 

 

Σημαίνουν, τέλος, όλα αυτά κάτι για την Ελλάδα; Σε μια αρχική ανάγνωση όχι, όμως είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο πως με την είσοδο και εδώ του Netflix αλλά και τη διαρκή βελτίωση των καταλόγων που προσφέρουν (είτε δωρεάν είτε με έξτρα χρέωση) οι τηλεφωνικές εταιρίες στα ψηφιακά πακέτα τους, αργά ή γρήγορα το ποσοστό του παράνομου downloading θα μειωθεί και οι υπηρεσίες αυτές θα αποκτήσουν ακόμη μεγαλύτερη δύναμη.

 

Όσο βέβαια το κάθε στούντιο πιστεύει πως μπορεί να προσελκύσει παγκόσμιο κοινό μόνο με τις δικές του δυνάμεις θα βάζει ένα ακόμη αυτογκόλ σε αυτό τον κλάδο καθώς θα πρέπει να αναλυθεί το πόσες συνδρομές (ακόμη και αν είναι φθηνές) είναι εφικτό να πληρώνει κάθε σπίτι.

 

Αλλιώς, ακόμη και τώρα, τα δισκάκια, ο μόνος τρόπος για τον οποίο είναι κάποιος σίγουρος ότι «έχει» μια ταινία, δεν υπάρχουν μόνο στο εξωτερικό, βρίσκονται και εδώ. Και φυσικά οι αίθουσες, που μάλιστα αυξάνονται και ανακαινίζονται, με την ελπίδα πως το σινεμά δεν είναι μια συνήθεια που αργοπεθαίνει. 

 

Οθόνες
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

3 σχόλια
Εμείς οι εκ γενετής λάτρεις της τέχνης δώσαμε όλη την περιουσία μας σε DVD και εισιτήρια κινηματογραφικά (κι εξακολουθούμε να δίνουμε ό,τι βγάζουμε από την δουλειά μας κι ό,τι μας έχει απομείνει εκεί).Αλλά πράγματι είναι δυσάρεστο να κλείνουν ιντερνετικά ποιοτικά κινηματογραφικά κανάλια. Ειδικά όταν μιλάμε για την CRITERION COLLECTION, την εταιρεία που κυκλοφορεί BOX-SET με ταινίες του Μπέργκμαν και τόσων άλλων σπουδαίων κινηματογραφιστών που λατρεύουμε με ασίγαστο πάθος.Υ.Γ: Τι ωραία τα memes που έχετε βάλει στο ρεπορτάζ, με τα πλάνα από ταινίες, με τους ηθοποιούς που ''κλαίνε στο άκουσμα της είδησης''.Ειδικά ο Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν. Κι ο Μάρλον Μπράντο από το '' a streetcar named desire''. Και φυσικά η λατρεμένη μου Ιρέν Ζακόμπ που σκουπίζει το δάκρυ της οδηγώντας.)