Benedetta: Η βλάσφημη σκηνή και οι εξηγήσεις του Βερχόφεν (που δεν έπεισαν κανέναν)

Benedetta: Η βλάσφημη σκηνή και οι εξηγήσεις του Βερχόφεν (που δεν έπεισαν κανέναν) Facebook Twitter
0

Μπορεί βραβείο να μην πήρε η Benedetta του, όμως, οι Κάνες καιρό είχαν να σοκαριστούν τόσο με ταινία και επίσης άλλο τόσο καιρό είχαν και τα media να εκδηλώσουν τέτοια επιθετικότητα, αναφορικά με τις καλλιτεχνικές προθέσεις ενός σκηνοθέτη.

Σε κάθε περίπτωση ο Πολ Βερχόφεν το έκανε το θαύμα του και με την λεσβιακή σκηνή μεταξύ δύο καλογριών στη νέα του ταινία, κατάφερε να συσπειρώσει πολύ κόσμο εναντίον του και κυρίως δημοσιογράφους και περιοδικά, που, συνήθως φέρονταν με μία κάποια κοσμοπολίτικη επιείκεια.

Εμπνευσμένο από πραγματικά γεγονότα, το θρίλερ του Βερχόφεν αυτή τη φορά εστίαζε στη λεσβιακή σχέση μοναχών σε ένα μοναστήρι της Νάπολης κατά τη διάρκεια του 17ου αιώνα και ενώ η πανούκλα καταπίνει τη μία ευρωπαϊκή πόλη μετά την άλλη.

Στο πλαίσιο της απεικόνισης αυτής της αμαρτωλής σχέσης υπάρχει μία εξαιρετικά τολμηρή σκηνή, όπου ένα ξύλινο αγαλματίδιο της Παρθένου Μαρίας χρησιμοποιείται ως σεξουαλικό παιχνίδι.  Η συγκεκριμένη σκηνή, μετά και τη χθεσινή έκβαση του Φεστιβάλ Κανών, θεωρείται ότι «έκοψε» πόντους από τον Βερχόφεν, ο οποίος αν και συνάντησε και θετικές κριτικές, αμέσως μετά την επίσημη προβολή της ταινίας του αντιλήφθηκε το μέγεθος της βλασφημίας του.

Το Variety ούτε λίγο ούτε πολύ έκανε λόγο για «γούστα του σκηνοθέτη» και «για μία σκήνη που εξυπηρετούσε αποκλειστικά το βίτσιο του», ενώ το Indiewire έκανε λόγο για μία «συνολικά βλάσφημη ταινία».

Φυσικά, ο 82χρονος σκηνοθέτης επιτυχιών όπως το «Βασικό Ένστικτο» δεν έκατσε με τα χέρια σταυρωμένα, λέγοντας ότι τέτοιου είδους κριτική και η υπερβολική χρήση της λέξης «βλάσφημος» καταντά ηλιθιότητα.

«Δεν μπορώ να καταλάβω πώς μπορείς να είσαι βλάσφημος αφηγούμενος ένα πραγματικό γεγονός. Και κυρίως είναι λάθος να μιλάς για βλασφημία όταν περιγράφεις κάτι που έγινε πριν από 450 χρόνια. Έτσι, λοιπόν, πιστεύω, ότι η χρήση της λέξης ‘βλασφημία’ είναι ηλίθια στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Ο εκνευρισμός του Βερχόφεν εν προκειμένω εξηγείται από το ότι η ταινία του βασίζεται στο βιβλίο της Τζούντιθ Μπράουν Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy που αφηγείται μεν πραγματικά περιστατικά, αλλά δεν αναφέρεται πουθενά το περιστατικό με το αγαλματάκι.

«Από την έρευνα μου ανακάλυψε ότι πίσω στο 1625, γυναίκες που συνευρίσκονταν σεξουαλικά μεταξύ τους, τιμωρούνταν μεν και μάλιστα σκληρά, αλλά όχι στην πυρά. Ωστόσο, χρειαζόμουν ένα αφηγηματικό όπλο της τελευταίας στιγμής, μια επανάσταση, ότι στο τέλος οι άνθρωποι θα τάσσονταν με το μέρος της Μπενεντέτα και όχι με τον Νούντσιο. Τότε ήταν που ανακάλυψα ότι στο 1625 δεν έκαιγαν τις γυναίκες για κάτι τέτοιο, εκτός κι αν είχαν χρησιμοποιήσει στη συνεύρεση τους κάποιο όργανο», εξήγησε ο Βερχόφεν, αν και λίγο κατάφερε να εξευμενίσει όσους επέμεναν να βλέπουν μία ξεκάθαρη προσβολή στο πρόσωπο της Παρθένου, αλλά και προς την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία.

Βέβαια, όχι ότι τον πολυνοιάζει τον Βερχόφεν, ο οποίος εργάζεται ήδη πάνω στην επόμενη ταινία του, η οποία βασίζεται σε μία νουβέλα του Γκι Ντε Μωπασάν.

Με στοιχεία από Dazed 

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Μυθολογίες / «Ήτανε πέναλτι, κύριε Πάνο;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Από μια εισπρακτική αποτυχία και απαγορευμένη ταινία του 1932, μέχρι την ωμή βία της Pieta (που δεν ξέρει γιατί την έχει δει επανειλημμένα) και την cult σουρεαλιστική ματιά του Τσιώλη, η σκηνοθέτρια μας χαρίζει μια σπάνια σινεφίλ λίστα που συνδυάζει θράσος και ανθρωπισμό.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ