Benedetta: Η βλάσφημη σκηνή και οι εξηγήσεις του Βερχόφεν (που δεν έπεισαν κανέναν)

Benedetta: Η βλάσφημη σκηνή και οι εξηγήσεις του Βερχόφεν (που δεν έπεισαν κανέναν) Facebook Twitter
0

Μπορεί βραβείο να μην πήρε η Benedetta του, όμως, οι Κάνες καιρό είχαν να σοκαριστούν τόσο με ταινία και επίσης άλλο τόσο καιρό είχαν και τα media να εκδηλώσουν τέτοια επιθετικότητα, αναφορικά με τις καλλιτεχνικές προθέσεις ενός σκηνοθέτη.

Σε κάθε περίπτωση ο Πολ Βερχόφεν το έκανε το θαύμα του και με την λεσβιακή σκηνή μεταξύ δύο καλογριών στη νέα του ταινία, κατάφερε να συσπειρώσει πολύ κόσμο εναντίον του και κυρίως δημοσιογράφους και περιοδικά, που, συνήθως φέρονταν με μία κάποια κοσμοπολίτικη επιείκεια.

Εμπνευσμένο από πραγματικά γεγονότα, το θρίλερ του Βερχόφεν αυτή τη φορά εστίαζε στη λεσβιακή σχέση μοναχών σε ένα μοναστήρι της Νάπολης κατά τη διάρκεια του 17ου αιώνα και ενώ η πανούκλα καταπίνει τη μία ευρωπαϊκή πόλη μετά την άλλη.

Στο πλαίσιο της απεικόνισης αυτής της αμαρτωλής σχέσης υπάρχει μία εξαιρετικά τολμηρή σκηνή, όπου ένα ξύλινο αγαλματίδιο της Παρθένου Μαρίας χρησιμοποιείται ως σεξουαλικό παιχνίδι.  Η συγκεκριμένη σκηνή, μετά και τη χθεσινή έκβαση του Φεστιβάλ Κανών, θεωρείται ότι «έκοψε» πόντους από τον Βερχόφεν, ο οποίος αν και συνάντησε και θετικές κριτικές, αμέσως μετά την επίσημη προβολή της ταινίας του αντιλήφθηκε το μέγεθος της βλασφημίας του.

Το Variety ούτε λίγο ούτε πολύ έκανε λόγο για «γούστα του σκηνοθέτη» και «για μία σκήνη που εξυπηρετούσε αποκλειστικά το βίτσιο του», ενώ το Indiewire έκανε λόγο για μία «συνολικά βλάσφημη ταινία».

Φυσικά, ο 82χρονος σκηνοθέτης επιτυχιών όπως το «Βασικό Ένστικτο» δεν έκατσε με τα χέρια σταυρωμένα, λέγοντας ότι τέτοιου είδους κριτική και η υπερβολική χρήση της λέξης «βλάσφημος» καταντά ηλιθιότητα.

«Δεν μπορώ να καταλάβω πώς μπορείς να είσαι βλάσφημος αφηγούμενος ένα πραγματικό γεγονός. Και κυρίως είναι λάθος να μιλάς για βλασφημία όταν περιγράφεις κάτι που έγινε πριν από 450 χρόνια. Έτσι, λοιπόν, πιστεύω, ότι η χρήση της λέξης ‘βλασφημία’ είναι ηλίθια στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Ο εκνευρισμός του Βερχόφεν εν προκειμένω εξηγείται από το ότι η ταινία του βασίζεται στο βιβλίο της Τζούντιθ Μπράουν Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy που αφηγείται μεν πραγματικά περιστατικά, αλλά δεν αναφέρεται πουθενά το περιστατικό με το αγαλματάκι.

«Από την έρευνα μου ανακάλυψε ότι πίσω στο 1625, γυναίκες που συνευρίσκονταν σεξουαλικά μεταξύ τους, τιμωρούνταν μεν και μάλιστα σκληρά, αλλά όχι στην πυρά. Ωστόσο, χρειαζόμουν ένα αφηγηματικό όπλο της τελευταίας στιγμής, μια επανάσταση, ότι στο τέλος οι άνθρωποι θα τάσσονταν με το μέρος της Μπενεντέτα και όχι με τον Νούντσιο. Τότε ήταν που ανακάλυψα ότι στο 1625 δεν έκαιγαν τις γυναίκες για κάτι τέτοιο, εκτός κι αν είχαν χρησιμοποιήσει στη συνεύρεση τους κάποιο όργανο», εξήγησε ο Βερχόφεν, αν και λίγο κατάφερε να εξευμενίσει όσους επέμεναν να βλέπουν μία ξεκάθαρη προσβολή στο πρόσωπο της Παρθένου, αλλά και προς την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία.

Βέβαια, όχι ότι τον πολυνοιάζει τον Βερχόφεν, ο οποίος εργάζεται ήδη πάνω στην επόμενη ταινία του, η οποία βασίζεται σε μία νουβέλα του Γκι Ντε Μωπασάν.

Με στοιχεία από Dazed 

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ