«Διορθώσεις»: Ένα ντοκιμαντέρ για την καθημερινότητα των χορευτών της Λυρικής

Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Η ιδέα ήταν να παρατηρήσω με την κάμερα την καθημερινότητα των χορευτών, να εισέλθω στον μικρόκοσμό τους και να τον παρατηρήσω σε βάθος χρόνου με κινηματογραφικούς όρους. Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος
0

Για την πρώτη μου μεγάλου μήκους ταινία αναζητούσα έναν οριοθετημένο χώρο, τον οποίο θα μπορούσα να εξερευνήσω κινηματογραφικά.

Η ιδέα ήταν να παρατηρήσω με την κάμερα την καθημερινότητα των χορευτών, να εισέλθω στο μικρόκοσμό τους και να τον παρατηρήσω σε βάθος χρόνου με κινηματογραφικούς όρους.

Καθοριστική ήταν η πρόσβαση και η στήριξη που μου παρείχαν ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργος Κουμεντάκης, ο διευθυντής του Μπαλέτου της Κωνσταντίνος Ρήγος καθώς και οι ίδιοι οι χορευτές. Πρόκειται για έναν θεσμό με κανόνες και ιεραρχία.

Κάλυψα σχεδόν μία ολόκληρη καλλιτεχνική σεζόν, το 2019. Σε διάστημα 8-10 μηνών τράβηξα 220 ώρες υλικού. Αφηγηματικό άξονα αποτελεί η προετοιμασία τριών παραγωγών: της «Λίμνης των Κύκνων» σε χορογραφία του Κωνσταντίνου Ρήγου, του «Herrumbre» του Νάτσο Ντουάτο (φημισμένος Ισπανός χορογράφος) και της «Ιεροτελεστίας της Άνοιξης» που έφτιαξε ο Δάφνις Κόκκινος (υπήρξε χορευτής και συνεργάτης της Πίνα Μπάους).

Τίποτα δεν ήταν προσχεδιασμένο: ούτε η δομή της ταινίας ούτε τα νοήματά της. Τα πάντα προέκυψαν κατά τη διαδικασία του μοντάζ, το οποίο ολοκλήρωσα ο ίδιος μέσα σε έναν χρόνο. Το σενάριο, λοιπόν, γράφτηκε στο μοντάζ, όχι από πριν, όπως συμβαίνει στη μυθοπλασία.

Κατά τα γυρίσματα προέκυψαν τα εξής ερωτήματα: πώς θα κινηματογραφήσω τον χορό; Πώς θα καταγράψω το ανθρώπινο σώμα; Πριν αρχίσω το γύρισμα έβαλα κάποιους δημιουργικούς περιορισμούς. Επέλεξα μονοπλάνα και ολόκληρα αποσπάσματα από τις χορογραφίες. Επιπλέον, φρόντιζα να καταγράφω πάντα ολόκληρο το ανθρώπινο σώμα (με ευρυγώνιο φακό), δεν το έσπασα σε μικρά κομμάτια, όπως συνηθίζεται να κινηματογραφείται ο χορός στην τηλεόραση ή στον κινηματογράφο. Ήθελα να σεβαστώ τη χορογραφία και την κίνηση του χορευτή, να μην την καπελώσω με σκηνοθετικά και μονταζιακά τρικ.

Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Στο γύρισμα δεν συνοδευόμουν από συνεργείο ή ηχολήπτη, όπως συνηθίζεται. Είχα αναλάβει τα πάντα ο ίδιος, την κάμερα και τον ήχο, καθώς ήθελα να έχω διακριτική παρουσία στους χώρους της Λυρικής. Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος

Κατά το γύρισμα ήμουν δεκτικός με ενστικτώδη και ζωώδη τρόπο στο πώς κινούνταν και ανέπνεαν οι χορευτές.

Η κάμερα κινηματογραφεί μετωπικά το περιβάλλον, δεν παρεμβαίνει ποτέ και παρατηρεί από απόσταση και ψύχραιμα όσα διαδραματίζονται μπροστά της. Δεν υπάρχουν συνεντεύξεις ούτε voice over αφηγητής. Η ταινία παραπέμπει περισσότερο σε μυθοπλασία παρά σε ντοκιμαντέρ, ενώ η τεκμηρίωση προκύπτει από τη δράση που έχει καταγράψει η κάμερα. Δεν πρόκειται, λοιπόν, για οπτικοποίηση γραπτού λόγου (ενός προσχεδιαμένου σεναρίου) με εικόνες και πλάνα, όπως συμβαίνει συνήθως στα τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ.

Υπάρχει έντονο το στοιχείο της αφαίρεσης και του αναστοχασμού. Η αποσπασματική γραφή της ταινίας, μέσω των σεκάνς και των μονοπλάνων, επιτρέπει στον θεατή να έχει συμμετοχικό ρόλο στο φιλμ. Αυτός είναι ο στόχος.

Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Ο Δάφνις Κόκκινος στις πρόβες της παράστασης «Η ιεροτελεστία της άνοιξης» του Δάφνη Κόκκινου. Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος

Στην ταινία συνυπάρχουν δύο επίπεδα: η κινηματογραφική, δηλαδή η αφηρημένη διάσταση, π.χ. ο εσωτερικός χώρος και χρόνος του χορευτή, και η πραγματολογική διάσταση: για παράδειγμα, μέσα από μια σύσκεψη του Δ.Σ. της ΕΛΣ, που είχα την τύχη να τραβήξω, ενημερωνόμαστε για το συνταξιοδοτικό αδιέξοδο των χορευτών.

Το γύρισμα αποτέλεσε, λοιπόν, και την έρευνά μου. Από αυτό θα προέκυπτε το υλικό για να χτίσω την ταινία.

Τίποτα δεν ήταν προσχεδιασμένο: ούτε η δομή της ταινίας ούτε τα νοήματά της. Τα πάντα προέκυψαν κατά τη διαδικασία του μοντάζ, το οποίο ολοκλήρωσα ο ίδιος μέσα σε έναν χρόνο. Το σενάριο λοιπόν γράφτηκε στο μοντάζ, όχι από πριν, όπως συμβαίνει στη μυθοπλασία.

Στα γυρίσματα επιχείρησα να οργανώσω το τυχαίο. Προσπάθησα να δώσω μεγάλη προσοχή στη μοναδικότητα της στιγμής, να την αποσπάσω από το σύνολο. «Να κάνεις ορατό αυτό, που χωρίς εσένα, ενδεχομένως δεν θα έβλεπε κανείς», έλεγε ο Ρομπέρ Μπρεσόν.

Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Επιχείρησα να καταγράψω την αθέατη και ανθρώπινη αλληλεπίδραση ανάμεσα στους χορευτές, τους χορογράφους και όλους τους συντελεστές που υποστηρίζουν το έργο και τη λειτουργία αυτού του θεσμού. Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος

Κατά το γύρισμα, αλλά και κατά τη διαδικασία του μοντάζ, προσπαθούσα να βρω σκηνές που θα μου επιτρέψουν να υπερβώ τα όρια της άμεσης πραγματικότητας.

Επιπλέον επιχείρησα να καταγράψω την αθέατη και ανθρώπινη αλληλεπίδραση ανάμεσα στους χορευτές, τους χορογράφους και όλους τους συντελεστές που υποστηρίζουν το έργο και τη λειτουργία αυτού του θεσμού.

Στο γύρισμα δεν συνοδευόμουν από συνεργείο ή ηχολήπτη, όπως συνηθίζεται. Είχα αναλάβει τα πάντα ο ίδιος, την κάμερα και τον ήχο, καθώς ήθελα να έχω διακριτική παρουσία στους χώρους της Λυρικής. Σε καμία περίπτωση δεν ήθελα να παρεμποδίσω τη λειτουργία της ή τους χορευτές.

Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος
Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος
Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος
Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος
Το ντοκιμαντέρ του Θοδωρή Σκριβάνου «Διορθώσεις» παρουσιάζεται στον Δαναό Facebook Twitter
Φωτ.: Θοδωρής Σκριβάνος

Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν με την παρουσία συντελεστών του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Ημερομηνίες προβολών: Πέμπτη 27 Απριλίου στις 20:00 // Σάββατο 29 Απριλίου στις 16:00 // Κυριακή 30 στις 16:00 στις 16:00

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

29ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: Όσα θα δούμε στη φετινή διοργάνωση

Πολιτισμός / 29ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: Όσα θα δούμε στη φετινή διοργάνωση

Η χορογράφος και καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Λίντα Καπετανέα ανακοίνωσε το πρόγραμμα και το θέμα που διατρέχει τις φετινές εκδηλώσεις, με τίτλο «Επιστροφή στο Σώμα».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ωραία μυλωνού

Πολιτισμός / «Η ωραία μυλωνού»: Μια πρωτότυπη χορευτική περφόρμανς στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής

Με άξονα τη φωνή, το σώμα και την κίνηση, η μεσόφωνος Λένια Ζαφειροπούλου και ο χορογράφος Τάσος Καραχάλιος ακολουθούν τον ρομαντικό ήρωα του Μύλλερ και ερμηνεύουν τα τραγούδια του Σούμπερτ.
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ