Explainer: Γιατί μας κάνει τέτοιο trigger η Σοφία Χατζηπαντελή

Explainer: Γιατί μας κάνει τέτοιο trigger η Σοφία Χατζηπαντελή Facebook Twitter
0

—Κατ’ αρχάς ποια είναι η Σοφία Χατζηπαντελή;

Η Σοφία Χατζηπαντελή είναι μοντέλο με καταγωγή από την Κύπρο. Διέμενε και εργαζόταν στις ΗΠΑ, ωστόσο, εδώ και χρόνια είναι γνωστή και στην Ελλάδα, λόγω της απόφασής της να επιβάλει στον στερεότυπο και όχι ιδιαίτερα ανεκτικό χώρο της μόδας, το μονόφρυδό της. Αυτό before it was cool έννοιες όπως το ugly shaming, η διαφορετικότητα, η αποδοχή.

—Ωραία. Γιατί, όμως, όλο αυτό το ανανεωμένο ενδιαφέρον για τη Χατζηπαντελή;

Θα είναι κριτής στο GNTM, το reality μόδας, το οποίο τα τελευταία χρόνια κάνει ανοίγματα στο διαφορετικό. Κάποτε με επιτυχία, κάποτε εντελώς συμβατικά. Ας πούμε, σε τόσες σεζόν προβολής ποτέ δεν είδαμε «διαφορετικό» σωματότυπο ή ηλικία να φτάνει στην κορυφή ή να «αντέχει» στο περιβάλλον του τηλεοπτικού show.

—Ναι, αλλά γιατί τόσος θόρυβος γι’ αυτή τη γυναίκα;

Γιατί κάτω από κάθε post που την αφορά –όχι μόνο τώρα, από την αρχή που μας συστήθηκε- «κολυμπάει» ένας σεβαστός οχετός σχολίων εναντίον της. Αυτά κυμαίνονται από χιουμοριστικά ή ειρωνικά έως υβριστικά και απειλητικά.

—Έχουμε κάποιο παράδειγμα;

Για να μην ασχοληθούμε με τις αναρτήσεις άλλων Μέσων, φτάνει να αναφέρουμε ότι μόνο στην επίσημη σελίδα της LIFO στο Facebook , χθες ημέρα Τρίτη, οπότε και ανακοινώθηκε η νέα κριτική επιτροπή του reality, συγκεντρώθηκαν περί τα 110 σχόλια. Περισσότερα από τα μισά αφορούσαν την Χατζηπαντελή και την εμφάνισή της. Σε άλλο post, από το φεμινιστικό site της LIFO, το ampa.lifo.gr, τα σχόλια έφτασαν τα 146 και το ugly shaming άλλαξε πίστα. Σημειωτέον ότι το άρθρο αναφερόταν στον τρόπο που το μοντέλο επιμένει με πίστη και σθένος στην απόφασή της να μην πειράξει αυτό το μοναδικό χαρακτηριστικό του προσώπου της, φτάνοντας να δεχθεί ακόμα και απειλές για τη ζωή της.

—Για τα φρύδια της;!

Για τα φρύδια της.

—Δεν είναι υποκριτικό όλο αυτό;

Υποκριτικό και θλιβερό, ταυτόχρονα. Άθελά της, η Χατζηπαντελή αποδεικνύει ότι οι πύρινοι για ανεκτικότητα και συμπεριληπτικότητα πάνε περίπατο, όταν προσκρούουν σε παγιωμένες απόψεις περί αισθητικής και ομορφιάς. Και φυσικά, ο τρόπος που εκφράζεται αυτή η «παγιωμένη» άποψη γίνεται σε πλαίσιο χυδαιότητας, το οποίο –τι κρίμα...- συντηρείται και από γυναίκες. Το ωραίο μάλιστα είναι ότι πρόκειται για σχολιαστές που αποθεώνουν την Τέχνη, την αισθητική και την εικόνα της Φρίντα Κάλο - όπου την πετυχαίνουν- αλλά δεν ανέχονται την εικόνα μιας γυναίκας που επιμένει να αγαπά το πρόσωπό της, ακριβώς όπως είναι και να μην καταφύγει σε καμία βελτίωση / αλλαγή / συμμόρφωση με τις επιταγές των αλληλοεξαρτώμενων βιομηχανιών μόδας / ομορφιάς / θεάματος.

—Μήπως η επιλογή του συγκεκριμένου μοντέλου έγινε και για λόγους τηλεθέασης;

Πολύ πιθανόν. Όμως, η Χατζηπαντελή έχει ατζέντα που αφορά το διαφορετικό στον χώρο της μόδας, από την πρώτη στιγμή που δραστηριοποιήθηκε στον χώρο, οπότε, η παρουσία της μόνο καλό θα κάνει προς αυτή την κατεύθυνση.

—Υπάρχει περίπτωση όλο αυτό να συντηρείται από την ίδια μόνο και μόνο για τις εντυπώσεις;

Αυτό ισχυρίζονται και όσοι παθαίνουν trigger με την εικόνα της. «Τα ποδαράκια και τις μασχάλες, όμως, τα ξυρίζει» είναι το βασικό και φτηνό τους επιχείρημα. Ωστόσο, ακόμα και έτσι να είναι, είναι προφανές ότι δεν το έχει ανάγκη. Παρά το ugly shaming η Χατζηπαντελή είναι μία πολύ όμορφη γυναίκα, που απλώς αποφάσισε ότι θέλει να συνδυάσει τις δραστηριότητές της στον χώρο της μόδας με ένα δύσκολο cause. Παλαιότερα είχε φιλοξενηθεί και στην Ελλάδα, στο πλαίσιο συνεδρίου ακριβώς γι’ αυτό. Γενικώς και ευτυχώς, δεν ιδρώνει το αυτί της ούτε από σχόλια, ούτε από παραινέσεις οίκων μόδας και κατάφερε να κάνει το μονόφρυδό της, όχι απλώς σήμα - κατατεθέν της, αλλά statement για τα διαφορετικά πρότυπα ομορφιάς, τα οποία υποστηρίζει όπου σταθεί και όπου βρεθεί. 

—Ναι, όμως, δεν μας ντροπιάζουν όλες αυτές οι αντιδράσεις στα social media και γενικώς;

Προφανώς και δεν περιμένουμε την Χατζηπαντελή για να γίνουμε ρεζίλι. Απλώς στο πρόσωπό της συναντιούνται όλα τα δεινά της ελληνικής κοινωνίας: η μηδενική ανοχή, η ματσίλα που δεν αντέχει άλλα πρότυπα ομορφιάς πέρα από εκείνα που μας φόρεσε η πατριαρχία και ο καπιταλισμός στην πιο glossy εκδοχή του (που είναι η μόδα), ο εσωτερικευμένος μισογυνισμός, η βαθιά αγένεια και το bullying προς ό,τι δεν καταλαβαίνουμε. Με τις υγειές μας.

—Μήπως το πρόβλημα έχει να κάνει κυρίως με την τριχοφυΐα με την οποία πολύς κόσμος δεν αντιδρά καλά; Ας πούμε, παρόμοιες αντιδράσεις βλέπουμε και σε άρθρα που έχουν να κάνουν με την επιλογή της Λούρδης να μην ξυρίζει τις μασχάλες της; 

Όχι, έχει να κάνει με την άρνηση να γίνει κατανοητή η αυτοδιάθεση του σώματος και το δικαίωμα στο να επιλέξει κάποια να υπάρχει έξω από τα πρότυπα και πέρα από τις νόρμες. Και αυτό είναι τεράστιο πρόβλημα. Για όλους. 

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Λόρεν Γκρίνφιλντ: «Μόλις αποκτήσουμε ξανά χρήματα, επιστρέφουμε στις ίδιες συμπεριφορές»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω χρήματα, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ