Explainer: Γιατί μας κάνει τέτοιο trigger η Σοφία Χατζηπαντελή

Explainer: Γιατί μας κάνει τέτοιο trigger η Σοφία Χατζηπαντελή Facebook Twitter
0

—Κατ’ αρχάς ποια είναι η Σοφία Χατζηπαντελή;

Η Σοφία Χατζηπαντελή είναι μοντέλο με καταγωγή από την Κύπρο. Διέμενε και εργαζόταν στις ΗΠΑ, ωστόσο, εδώ και χρόνια είναι γνωστή και στην Ελλάδα, λόγω της απόφασής της να επιβάλει στον στερεότυπο και όχι ιδιαίτερα ανεκτικό χώρο της μόδας, το μονόφρυδό της. Αυτό before it was cool έννοιες όπως το ugly shaming, η διαφορετικότητα, η αποδοχή.

—Ωραία. Γιατί, όμως, όλο αυτό το ανανεωμένο ενδιαφέρον για τη Χατζηπαντελή;

Θα είναι κριτής στο GNTM, το reality μόδας, το οποίο τα τελευταία χρόνια κάνει ανοίγματα στο διαφορετικό. Κάποτε με επιτυχία, κάποτε εντελώς συμβατικά. Ας πούμε, σε τόσες σεζόν προβολής ποτέ δεν είδαμε «διαφορετικό» σωματότυπο ή ηλικία να φτάνει στην κορυφή ή να «αντέχει» στο περιβάλλον του τηλεοπτικού show.

—Ναι, αλλά γιατί τόσος θόρυβος γι’ αυτή τη γυναίκα;

Γιατί κάτω από κάθε post που την αφορά –όχι μόνο τώρα, από την αρχή που μας συστήθηκε- «κολυμπάει» ένας σεβαστός οχετός σχολίων εναντίον της. Αυτά κυμαίνονται από χιουμοριστικά ή ειρωνικά έως υβριστικά και απειλητικά.

—Έχουμε κάποιο παράδειγμα;

Για να μην ασχοληθούμε με τις αναρτήσεις άλλων Μέσων, φτάνει να αναφέρουμε ότι μόνο στην επίσημη σελίδα της LIFO στο Facebook , χθες ημέρα Τρίτη, οπότε και ανακοινώθηκε η νέα κριτική επιτροπή του reality, συγκεντρώθηκαν περί τα 110 σχόλια. Περισσότερα από τα μισά αφορούσαν την Χατζηπαντελή και την εμφάνισή της. Σε άλλο post, από το φεμινιστικό site της LIFO, το ampa.lifo.gr, τα σχόλια έφτασαν τα 146 και το ugly shaming άλλαξε πίστα. Σημειωτέον ότι το άρθρο αναφερόταν στον τρόπο που το μοντέλο επιμένει με πίστη και σθένος στην απόφασή της να μην πειράξει αυτό το μοναδικό χαρακτηριστικό του προσώπου της, φτάνοντας να δεχθεί ακόμα και απειλές για τη ζωή της.

—Για τα φρύδια της;!

Για τα φρύδια της.

—Δεν είναι υποκριτικό όλο αυτό;

Υποκριτικό και θλιβερό, ταυτόχρονα. Άθελά της, η Χατζηπαντελή αποδεικνύει ότι οι πύρινοι για ανεκτικότητα και συμπεριληπτικότητα πάνε περίπατο, όταν προσκρούουν σε παγιωμένες απόψεις περί αισθητικής και ομορφιάς. Και φυσικά, ο τρόπος που εκφράζεται αυτή η «παγιωμένη» άποψη γίνεται σε πλαίσιο χυδαιότητας, το οποίο –τι κρίμα...- συντηρείται και από γυναίκες. Το ωραίο μάλιστα είναι ότι πρόκειται για σχολιαστές που αποθεώνουν την Τέχνη, την αισθητική και την εικόνα της Φρίντα Κάλο - όπου την πετυχαίνουν- αλλά δεν ανέχονται την εικόνα μιας γυναίκας που επιμένει να αγαπά το πρόσωπό της, ακριβώς όπως είναι και να μην καταφύγει σε καμία βελτίωση / αλλαγή / συμμόρφωση με τις επιταγές των αλληλοεξαρτώμενων βιομηχανιών μόδας / ομορφιάς / θεάματος.

—Μήπως η επιλογή του συγκεκριμένου μοντέλου έγινε και για λόγους τηλεθέασης;

Πολύ πιθανόν. Όμως, η Χατζηπαντελή έχει ατζέντα που αφορά το διαφορετικό στον χώρο της μόδας, από την πρώτη στιγμή που δραστηριοποιήθηκε στον χώρο, οπότε, η παρουσία της μόνο καλό θα κάνει προς αυτή την κατεύθυνση.

—Υπάρχει περίπτωση όλο αυτό να συντηρείται από την ίδια μόνο και μόνο για τις εντυπώσεις;

Αυτό ισχυρίζονται και όσοι παθαίνουν trigger με την εικόνα της. «Τα ποδαράκια και τις μασχάλες, όμως, τα ξυρίζει» είναι το βασικό και φτηνό τους επιχείρημα. Ωστόσο, ακόμα και έτσι να είναι, είναι προφανές ότι δεν το έχει ανάγκη. Παρά το ugly shaming η Χατζηπαντελή είναι μία πολύ όμορφη γυναίκα, που απλώς αποφάσισε ότι θέλει να συνδυάσει τις δραστηριότητές της στον χώρο της μόδας με ένα δύσκολο cause. Παλαιότερα είχε φιλοξενηθεί και στην Ελλάδα, στο πλαίσιο συνεδρίου ακριβώς γι’ αυτό. Γενικώς και ευτυχώς, δεν ιδρώνει το αυτί της ούτε από σχόλια, ούτε από παραινέσεις οίκων μόδας και κατάφερε να κάνει το μονόφρυδό της, όχι απλώς σήμα - κατατεθέν της, αλλά statement για τα διαφορετικά πρότυπα ομορφιάς, τα οποία υποστηρίζει όπου σταθεί και όπου βρεθεί. 

—Ναι, όμως, δεν μας ντροπιάζουν όλες αυτές οι αντιδράσεις στα social media και γενικώς;

Προφανώς και δεν περιμένουμε την Χατζηπαντελή για να γίνουμε ρεζίλι. Απλώς στο πρόσωπό της συναντιούνται όλα τα δεινά της ελληνικής κοινωνίας: η μηδενική ανοχή, η ματσίλα που δεν αντέχει άλλα πρότυπα ομορφιάς πέρα από εκείνα που μας φόρεσε η πατριαρχία και ο καπιταλισμός στην πιο glossy εκδοχή του (που είναι η μόδα), ο εσωτερικευμένος μισογυνισμός, η βαθιά αγένεια και το bullying προς ό,τι δεν καταλαβαίνουμε. Με τις υγειές μας.

—Μήπως το πρόβλημα έχει να κάνει κυρίως με την τριχοφυΐα με την οποία πολύς κόσμος δεν αντιδρά καλά; Ας πούμε, παρόμοιες αντιδράσεις βλέπουμε και σε άρθρα που έχουν να κάνουν με την επιλογή της Λούρδης να μην ξυρίζει τις μασχάλες της; 

Όχι, έχει να κάνει με την άρνηση να γίνει κατανοητή η αυτοδιάθεση του σώματος και το δικαίωμα στο να επιλέξει κάποια να υπάρχει έξω από τα πρότυπα και πέρα από τις νόρμες. Και αυτό είναι τεράστιο πρόβλημα. Για όλους. 

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ