Η απίστευτη Οσκαρική ιστορία του Κλοντ Λελούς

Η απίστευτη Οσκαρική ιστορία του Κλοντ Λελούς Facebook Twitter
0

Με το που μπήκε στο Civic Auditorium της Σάντα Μόνικα, την αίθουσα διεξαγωγής των 39ων βραβείων Όσκαρ, ακριβώς πριν από 49 χρόνια, ο Κλοντ Λελούς δεν είχε υπολογίσει καθόλου την γενναιοδωρία των Αμερικανών, αλλά και τον ενθουσιασμό ενός άνδρα που δεν κρατιόταν να του προλάβει τα καλά νέα. Είχε βέβαια προηγηθεί, έναν χρόνο νωρίτερα, ο Χρυσός Φοίνικας για το Ένας Άνδρας, Μια Γυναίκα, μια τεράστια επιτυχία, για τη ρομαντική του αφαιρετικότητα, τη λυπητερή δωρικότητα της Ανούκ Αιμέ, και τα ατελείωτα μουσικά "σαμπανταμπαντά" του Φράνσις Λε, και ο Λελούς, αγαπητός ακόμη και στα Cahiers du Cinéma σε εκείνην τη φάση, ήταν υποψήφιος για τα βραβεία σκηνοθεσίας, σεναρίου, και καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.

To trailer του «Ένας Άνδρας, Μια Γυναίκα»

 

Στο Παρίσι, που τον συνάντησα, μαζί με την ηθοποιό, Ελζά Σιλμπερστάϊν, με την ευκαιρία μιας ακόμη κινηματογραφικής ιστορίας αγάπης που σκηνοθέτησε, το "Μια Αγκαλιά στην Άκρη του Κόσμου", του έκανα δύο σχετικές ερωτήσεις, μιας και βρισκόμαστε στην τροχιά των Όσκαρ, και είναι από τους λίγους Γάλλους που πήραν μια γεύση από τα βραβεία που συνήθως επιφυλάσσουν οι Αμερικανοί για τα δικά τους παιδιά.

- Κύριε Λελούς, αναρωτιέμαι πώς η Ακαδημία των Όσκαρ, με το ιστορικό των βραβεύσεων που την χαρακτηρίζει, τόλμησε να δώσει Όσκαρ σεναρίου στο Ένας Άνδρας, Μια Γυναίκα, μια ταινία όπου το σενάριο δεν είναι εντελώς ορατό, με την έννοια της αυστηρής δομής, και χρησιμεύει ως αφορμή για την σκηνοθετική άποψη σας πάνω στον έρωτα, και χορευτές τους δύο πρωταγωνιστές πάνω στους διαλόγους και τη μουσική. 

Ενδιαφέρουσα η ερώτησή σας. Βέβαια, θα μου επιτρέψετε να σας πω πως βρίσκω το σενάριο δυνατό, για μια ιστορία όχι μόνο για την αγάπη, αλλά και πάνω στο θάνατο. Κοιτάξτε, το σενάριο, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι φυλακή, αλλά έξοδος κινδύνου σε περίπτωση που εγώ ή οι ηθοποιοί δεν βρεθούμε σε φόρμα. Λογικά, ένα απλό σενάριο θα μπορούσε να γυριστεί από έναν βοηθό, αλλά ιδανικά, ένας σκηνοθέτης οφείλει να το αποθεώσει, να το μετατρέψει σε μια υπερβατική εμπειρία. Εγώ κάνω σινεμά όπως ένας μουσικός της τζαζ: υπάρχει ένα βασικό θέμα, αλλά οι ανάπτυξη του είναι πάντα πιο ενδιαφέρουσα και δυνατή από το θέμα, όσο διαρκεί η ταινία. Οι ηθοποιοί λειτουργούν όπως οι μουσικοί και ο καθένας από αυτούς φέρνει το ταλέντο του, παραλλάσσει και προσθέτει. Εγώ είμαι εκεί για να τους ενθαρρύνω και να ισορροπώ. Αυτό έκαναν ο Ζαν Ντυζαρντέν και η Ελζά Σιλμπερστάϊν στο "Μιά Αγκαλιά στην Άκρη του Κόσμου", το ίδιο συνέβη και με τον Ζαν Λουί Τρεντινιάν  και την Ανούκ Αιμέ τότε. Επίσης, στο σινεμά και το θέατρο οι ηθοποιοί συνηθίζουν να μιλάνε υπερβολικά όμορφα, να λένε τα λόγια τους τρομερά καλά. Εμένα πάλι μου αρέσουν οι ηθοποιοί που κάνουν βλακείες, λάθη, στραβοπατήματα, βήματα πίσω. Το καθημερινό κυνηγάω, και στην τύχη επαφίεμαι, αλλιώς θα καθόμουν σπίτι μου. Το απρόοπτο είναι πιο έξυπνο και πιό πονηρό από τη λογική μου ακι τις χαζές μου συνήθειες. Γιατί αλλιώς, από καταβολής κόσμου, οι ιστορίες είναι μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού. Υπάρχουν οι ευγενικοί, οι κακοί, οι θαρραλέοι, οι φοβιτσιάρηδες και οι απατεώνες, και αυτό είναι όλο

Η απίστευτη Οσκαρική ιστορία του Κλοντ Λελούς Facebook Twitter
Ξαφνιασμένος ή υποψιασμένος; Ο Κλοντ Λελούς παίρνει το Όσκαρ απ' την Πατρίσια Νιλ

-Ήσασταν παρών στην απονομή των Όσκαρ, για το Ένας Άνδρας, Μια Γυναίκα;

Ναι και μάλιστα έφτασα, όπως πάντα καθυστερημένος, γιατί είχε αργήσει η πτήση μου. Αγχωμένος μπαίνω στην αίθουσα και ένας άγνωστος κύριος στον διάδρομο, με πλησιάζει και μου λέει "απόψε, θα κερδίσετε δύο Όσκαρ"! Μένω άφωνος, γιατί δεν πίστευα πως θα κερδίσω απολύτως τίποτε και ήξερα πως δεν το λένε από πριν. "Σσσσσ", μου κάνει με το δάχτυλο του, λέγοντας μου να μην το πως σε κανέναν. Προφανώς, ήταν από εκείνους που ήξεραν.

Κάθομαι και όντως με φωνάζουν όταν η ταινία κερδίζει το Όσκαρ καλύτερου ξενόφωνου φιλμ. Ανεβαίνω στο πόντιουμ και ευχαριστώ πολύ τυπικά, γιατί τα αγγλικά μου ήταν άθλια, λέω κάτι σαν "Τενκ Γιού", πριν επιστρέψω στη θέση μου, με ξανατραβάνε επάνω, γιατί είχα μόλις κερδίσει και το Όσκαρ σεναρίου (ΣΣ, ανάμεσα στους υποψήφιους, ήταν ο Μπίλι Γουάϊλντερ και ο Μικελάντζελο Αντονιόνι). Δεν ήξερα τι να πω και άκουσα τον παρουσιαστή Μπομπ Χόουπ να λέει, νομίζω, πως ο στρατηγός Ντε Γκολ πρέπει να είναι ευχαριστημένος από τις νίκες μου.

Δεν πολυκατάλαβα τι μου συνέβη, με αγκάλιαζαν ο Τζον Γουέϊν, ο Μάρλον Μπράντο και ο Στιβ Μακουίν και μου έλεγαν με νοήματα πως ήθελαν να κάνουν ταινίες μαζί μου. Δεν ξενύχτησα, δεν γιόρτασα, γιατί έπρεπε να πάρω την πρωινή πτήση από το Λος Άντζελες και να πάω στο Βιετνάμ για να γυρίσω το Vivre pour Vivre!

 


(Αυτή είναι η στιγμή που παρέλαβε το πρώτο του Όσκαρ)

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ