Η τολμηρή αφροαμερικανική πρωτοπορία του Όσκαρ Μισό στο 11ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Η τολμηρή αφροαμερικανική πρωτοπορία του Όσκαρ Μισό στο 11ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Facebook Twitter
Η Σίλβια Λάντρι είναι το «θύμα» ενός ερωτικού τριγώνου και όταν ο επικείμενος γάμος της στραβώνει, έρχεται αντιμέτωπη με την ενδιαφέρουσα πρόκληση της συνεισφοράς σε ένα σχολείο για μαύρα παιδιά.
0



Ο ΟΣΚΑΡ ΜΙΣΟ ΔΙΚΑΙΩΣ θεωρείται ο πατέρας του αφροαμερικανικού κινηματογράφου στις ΗΠΑ. Ξεκίνησε ως συγγραφέας και μεταπήδησε στον κινηματογράφο με το μελόδραμα «Homesteader» το 1919.

Η δεύτερη ταινία του, το «Εντός των Πυλών», που προβάλλεται στο πλαίσιο του 11ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου που διοργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, αναστάτωσε, συζητήθηκε εκτεταμένα στη φάση της έγκρισης από την Επιτροπή Λογοκρισίας και απαγορεύτηκε σε κάποιες αίθουσες το 1920 εξαιτίας του πολιτικού της περιεχομένου.

Βάση της οι περιπέτειες της κεντρικής ηρωίδας, δοσμένες σε συνεχή φλασμπάκ, από τον Βορρά στον Νότο της χώρας και πάλι πίσω. Η Σίλβια Λάντρι είναι το «θύμα» ενός ερωτικού τριγώνου και όταν ο επικείμενος γάμος της στραβώνει, έρχεται αντιμέτωπη με την ενδιαφέρουσα πρόκληση της συνεισφοράς σε ένα σχολείο για μαύρα παιδιά.

Το Όσκαρ του Μπάρι Τζένκινς για το «Moonlight», η Κλεοπάτρα Τζόουνς και ο Σαφτ, ακόμη και η Madea του Τάιλερ Πέρι, χρωστούν τα πάντα στην επιμονή και στο όραμα του Όσκαρ Μισό.

Με ζωηρές απεικονίσεις φόνων, βιασμού, λιντσαρίσματος και μια ατμόσφαιρα αναταραχής που σιγοβράζει στην αφήγηση, ο Μισό δήλωσε πως δεν ήταν στις προθέσεις του να αντιδράσει ευθέως στο ρατσιστικό έπος του Γκρίφιθ «Η γέννηση ενός Έθνους», τη δοξασμένη ταινία που κατά τα άλλα έβγαλε λάδι την Κου Κλουξ Κλαν και διαιώνισε τον μύθο του ευτυχισμένου σκλάβου, με λευκούς να παίζουν με βαμμένα πρόσωπα (το πλέον ντροπιαστικό blackface).

Αντίθετα, επιχείρησε να αποτυπώσει το κλίμα και το πνεύμα της κοινότητας που τον ενδιέφερε και στην οποία φυσικά ανήκε, αμέσως μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο ‒ ειρωνικά, το μεγάλο κραχ του 1929 θα φρέναρε σημαντικά και αμετάκλητα την απόπειρά του να επεκτείνει το όραμά του για έναν εναλλακτικό ανεξάρτητο κινηματογράφο, φτιαγμένο από αφρικανικής καταγωγής κινηματογραφιστές, στις παρυφές των παντοδύναμων, λευκότατων στούντιο.

Το «Εντός των Πυλών» είναι εν πολλοίς μια αυτοβιογραφική παραλλαγή: προτού η οικογένειά του αντιμετωπίσει οικονομικά προβλήματα και ο ίδιος αισθανθεί την ανάγκη να επαναστατήσει μπροστά στην κοινωνική καταπίεση που αισθάνθηκε στο πετσί του, ο Μισό φοίτησε σε καλό σχολείο και αυτή ακριβώς η διάκριση ανάμεσα στους ομόφυλούς του με παιδεία και μόρφωση (απεικονίζονται με πιο ανοιχτόχρωμο δέρμα στην ταινία) και τους πιο καταφρονεμένους (οι πιο σκούροι και πιο «άμοιροι» στην υπόθεση) αποτελεί το κυρίως ζητούμενο σε ένα δράμα με πολλή πλοκή και κάθετες ανατροπές, έτσι ώστε να κρατήσουν το ενδιαφέρον ενός κοινού που ζητούσε διασκέδαση σε ένα τοπίο άγριων διαχωρισμών.

Ήταν η εποχή που ο Μισό λάνσαρε το φυλετικό σινεμά (race movies) για να ικανοποιηθούν οι ψυχαγωγικές ανάγκες ανθρώπων αφρικανικής καταγωγής, που, σε πολλές περιπτώσεις, και να ήθελαν, δεν θα μπορούσαν να μπουν στις αίθουσες για να παρακολουθήσουν οποιοδήποτε φιλμ ‒ διόλου τυχαία, βάφτισε την εταιρεία παραγωγής των ταινιών του Lincoln.

Η τολμηρή αφροαμερικανική πρωτοπορία του Όσκαρ Μισό στο 11ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Facebook Twitter

Επίσης, ηθελημένα ο Μισό επέλεγε ήσυχη mise en scène. Αφενός, καλλιέργησε ένα μεσοαστικό και συνεπώς εύπεπτο στυλ, για να μην ξενίσει τους θεατές του, αφετέρου δεν είχε τα οικονομικά μέσα για να εφαρμόσει πιο πολύπλοκες τεχνικές, όπως, για παράδειγμα, ο Γκρίφιθ ή οι συνάδελφοί του, που εργάζονταν εντός του συστήματος.

Πολλές δεκαετίες αργότερα, και μετά τη μαζική αφύπνιση της αντικουλτούρας με τα κινήματα και τις διεκδικήσεις των '60s, το «μαύρο» σινεμά θα διεκδικούσε εκ νέου μια δυναμική θέση στην πίτα των αιθουσών. Διότι, εκτός από το αυτονόητο, αλλά ακυρωμένο δικαίωμα στην πολυφωνία και στις ίσες ευκαιρίες στον τομέα της εργασίας, οι παραγωγοί κατάλαβαν πως το african american κινηματογραφικό ιδίωμα είχε ψωμί, εμπορικά μιλώντας.

Το Όσκαρ του Μπάρι Τζένκινς για το «Moonlight», η Κλεοπάτρα Τζόουνς και ο Σαφτ, ακόμη και η Madea του Τάιλερ Πέρι, χρωστούν τα πάντα στην επιμονή και στο όραμα του Όσκαρ Μισό, και κυρίως στη θεματική τόλμη του «Εντός των Πυλών», που βρέθηκε σε μία και μοναδική κόπια στην Ισπανία (με τίτλο «La Negra»), αποκαταστάθηκε με έξτρα μουσική επένδυση του DJ Spooky, μπήκε σε σειρά, ακόμη και χωρίς κάποιες πράξεις, και πλέον βρίσκει τον δρόμο της σε αφιερώματα που της αξίζουν.

Η ταινία «Εντός των πυλών» του Όσκαρ Μισό προβάλλεται στο πλαίσιο του 11ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου που διοργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και μπορείτε να την παρακολουθήσετε online εδώ.

 

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM