ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Kreuzweg και Tu dors Nicole στις Νύχτες Πρεμιέρας

Kreuzweg και Tu dors Nicole στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
0

Πολύ σωστά ο Ορέστης Ανδρεαδάκης προλόγισε την ταινία του νεαρού Γερμανού σκηνοθέτη Ντίτριχ Μπρίγκεμαν ως την ''έκπληξη του τελευταίου φεστιβάλ Βερολίνου'' και ως ''μία ταινία που την παίρνεις μαζί σου για πολλές ώρες μετά την προβολή της''. Ο ίδιος ο Μπρίγκεμαν βρίσκεται στην Αθήνα και χθες συνομίλησε με το κοινό του κατάμεστου Ideal αμέσως μετά το τέλος της ταινίας του. Το μόνο που είχα να του πω μαζί με τα θερμά μου συγχαρητήρια ήταν πως πρόκειται για έναν άξιο επίγονο του μεγάλου Καρλ Ντράγιερ, μα δυστυχώς έπρεπε να αλλάξω κινηματογράφο για την επόμενη προβολή. Τι ήταν αυτό άραγε που θα με έκανε να ξεστομίσω τέτοια...βαριά κουβέντα για την περίπτωση του κυρίου Μπρίγκεμαν; Κατ' αρχάς το σεναριακό εύρημα του:

Ένα 14χρονο κορίτσι, η Μαρία, μεγαλώνει σ' ένα ασφυκτικά θρησκευόμενο περιβάλλον με μία μάνα στα πρόθυρα της υστερίας και έναν άβουλο πατέρα. Μοναδική παρηγοριά της η φιλία της με τη Μπερναντέτ, τη Γαλλίδα νταντά της, επίσης θρησκευόμενη, αλλά σίγουρα πιο χαλαρή από τους γονείς της. Η Μαρία έχει κι ένα 4χρονο αδερφάκι, άρρωστο από αυτισμό και ανίκανο να μιλήσει. Όλη της η έννοια είναι πως θα γίνει καλά ή, σωστότερα, πως θα το κάνει η ίδια καλά με τον δικό της ανορθόδοξο τρόπο. Διότι η Μαρία έχει βάλει σκοπό της ζωής της να θυσιάσει την ύπαρξη της στο Χριστό, ακολουθώντας το δρόμο του μαρτυρίου Του προς τον Σταυρό, για να θεραπευτεί ο μικρός αδερφός της. Σε ένα περιβάλλον που απαγορεύονται δια ροπάλου η ροκ μουσική ως σατανιστική και οι πιο αθώες σχέσεις με τα αγόρια, η φιλάσθενη Μαρία θα παραδώσει πνεύμα στον Κύριο μέσα σε νοσοκομείο, αρνούμενη για οποιαδήποτε σίτηση. Την ώρα που οι νοσοκόμοι θα προσπαθήσουν να την επαναφέρουν στη ζωή, ω! του θαύματος το μικρό αγόρι στα χέρια της μάνας τους θα πει τα πρώτα λόγια του. Το επόμενο θλιβερό στάδιο αυτής της μεταφυσικής τραγωδίας θα είναι η πρόταση για αγιοποίηση της από τη μάνα της στο τραπέζι του εργολάβου κηδειών...

Μία βασανιστική παραβολή, όλο υπαρξιακή αγωνία, χωρίς καμία προσπάθεια σκηνοθετικού εντυπωσιασμού. Αν και καμιά φορά ο εντυπωσιασμός επιτυγχάνεται με τα πιο λιτά μέσα! Ο Ντίτριχ Μπρίγκεμαν γύρισε όλη την ταινία σε 14 σκηνές - μονοπλάνα, καταργώντας στην ουσία το μοντάζ και την έννοια της δράσης. Το Kreuzweg (ελλ. τίτλος Οι σταθμοί του Σταυρού) βλέπεται σαν ένα κινηματογραφικό συγκινητικό δοκίμιο με τη χριστιανική πίστη στο μεταίχμιο του θρησκευτικού ψυχωτικού παραληρήματος και την εμφανέστατη πρόθεση του δημιουργού να αποδομήσει τον συντηρητισμό του καθολικισμού. Δεν είναι τυχαίο που μόλις τελείωσε η προβολή και πήρε το λόγο, ρώτησε αν υπάρχει κάποιος Καθολικός στο θρήσκευμα μεταξύ του κοινού!

Απ' ότι είδα στο πρόγραμμα των Νυχτών Πρεμιέρας, δεν έχει προγραμματιστεί επαναληπτική προβολή. Σε λίγες εβδομάδες, όμως, βγαίνει κανονικά στις ελληνικές αίθουσες από τη SEVEN. Το Kreuzweg είναι ένα διαμάντι συμπαραγωγής Γερμανίας - Γαλλίας, που απέσπασε στη Μπερλινάλε το βραβείο σεναρίου και το βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής. Μην το χάσετε!

Από τον γαλλόφωνο Καναδά η επόμενη ταινία που συμμετείχε στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών του Φεστιβάλ Κανών και που προβλήθηκε χθες βράδυ στην αίθουσα Odeon Όπερα 1. Μία ασπρόμαυρη νεανική κομεντί του Στεφάν Λαφλέρ, νωχελική μεσ' στη ραστώνη ενός φαινομενικά ξέγνοιαστου καλοκαιριού.

Ηρωίδα η νεαρή Νικόλ που αρνείται να μεγαλώσει και εγκαθίσταται στο εξοχικό σπίτι των γονιών της με τη Βερονίκ, την καλύτερη της φίλη. Τα δυο κορίτσια σχεδιάζουν να πάνε ταξίδι στην Ισλανδία μέχρι που στο σπίτι εγκαθίστανται επίσης ο μεγαλύτερος αδερφός της Νικόλ, που είναι μουσικός, μαζί με τη ροκ μπάντα του. Τότε οι ισορροπίες θα ανατραπούν. Η Βερονίκ θα τα φτιάξει με τον ντράμερ της μπάντας, τον οποίο ''ζαχάρωνε'' και η Νικόλ, αρνούμενη στη συνέχεια να ακολουθήσει τη φίλη της στην Ισλανδία. Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη όταν η Νικόλ θα απολυθεί από τη δουλειά της σε μαγαζί με second hand ρούχα, κατηγορούμενη ότι έκλεψε εμπόρευμα. Στο τέλος, η Νικόλ μοιάζει να ξαναγίνεται παιδί και βρίσκει παρηγοριά στην επαφή της με έναν πιτσιρίκο που είναι ερωτευμένος μαζί της και που μιλάει με φωνή ώριμου άντρα - από τις πιο ξεκαρδιστικά αστείες παρουσίες στην ταινία αυτή του μικροκαμωμένου αγοριού με την αταίριαστη ''μεγαλίστικη'' φωνή! Παίρνει όμως και την εκδίκηση της από τους άλλους: Ρίχνει το ταμπούρο από τα ντραμς του νεαρού μουσικού στην πισίνα με φανερή ικανοποίηση! Στο τελευταίο πλάνο, μια και το ταξίδι στην Ισλανδία ματαιώθηκε, πηγαίνει η Ισλανδία στον Καναδά, αφού - ποιητική αδεία - το νερό της πισίνας γίνεται θερμοπίδακας Γκέιζερ και ξερνάει τη ντραμς στα ουράνια!

Το Tu dors Nicole (ελλ. τίτλος Ξύπνα με όταν μεγαλώσω) είναι ουσιαστικά μία ταινία για το Ωραίο και το Μεγάλο που βρίσκεται συχνά στα πιο απλά πράγματα της καθημερινότητας. Κατά τη γνώμη μου θα μπορούσε να είναι μισής και όχι μιάμισης ώρας διάρκειας, παρουσιάζοντας έτσι πιο συμπυκνωμένες τις προσωπικές εκρήξεις στο μικρόκοσμο των ηρώων της. Βλέπεται όμως ευχάριστα για το σπιρτόζικο χιούμορ της, τους εκκεντρικούς χαρακτήρες της και την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα της που άνετα θα χαρακτηριζόταν hommage στο σινεμά του Φρανσουά Τριφό!

Η ταινία προβλήθηκε στο τμήμα Πανόραμα των φετινών Νυχτών Πρεμιέρας και δεν υπάρχει προγραμματισμένη επαναληπτική προβολή.

0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM