«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις Facebook Twitter
Τη Μαρία υποδύεται η Νόα Κοέν, μια 22χρονη Ισραηλινή ηθοποιός και μοντέλο.
0

Δεν είναι ασυνήθιστο για ταινίες που έχουν να κάνουν με ιστορίες της Βίβλου να προκαλούν αντιδράσεις κατά την κυκλοφορία τους, αλλά η νέα παραγωγή του Netflix «Mary», δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.

Η ταινία αποτελεί μια βιογραφία της Μαρίας, μητέρας του Ιησού, και ξεκινά από τη δική της παιδική ηλικία. Οι γονείς της ήταν ο Ιωακείμ και η Άννα, μετά από μακρόχρονες προσπάθειες της μητέρας της να συλλάβει. Ακολούθως, η Μαρία αφιερώθηκε στον ναό ως νεαρό κορίτσι, πριν γνωρίσει τον Ιωσήφ και ταξιδέψει μαζί του στη Βηθλεέμ, όπου είναι αναγκασμένη να κρύβεται για να γλιτώσει το βρέφος από τους άνδρες του βασιλιά Ηρώδη, καθώς εκείνος διατάζει τη σφαγή των αθώων.

Τη Μαρία υποδύεται η Νόα Κοέν, μια 22χρονη Ισραηλινή ηθοποιός και μοντέλο, η οποία δεν είναι η πρώτη φορά που παίζει σε αμφιλεγόμενη ταινία. Είχε κατηγορηθεί ότι συμμετείχε στο «ξέπλυμα» της εθνοκάθαρσης 120.000 χριστιανών στο Αρτσάχ από το Αζερμπαϊτζάν, μετά την εμφάνισή της στην ταινία (συμπαραγωγής Ισράηλ-Αζερμπαϊτζάν) Silent Game του 2022.

Ο τόνος και το ύφος της ταινίας συνοψίζονται ιδανικά ίσως στην κατάληξή της, όπου η Μαρία λέει ότι «η αγάπη θα σου κοστίσει ακριβά, η αγάπη θα τρυπήσει την καρδιά σου, αλλά στο τέλος, η αγάπη θα σώσει τον κόσμο».

Ωστόσο, η εθνικότητα της νεαρής ηθοποιού ήταν σημαντικό στοιχείο για την επιλογή της στον ρόλο της Παναγίας. «Ήταν κρίσιμο για την ταινία να επιλεγεί η Μαρία, μαζί με το μεγαλύτερο μέρος του βασικού καστ, από το Ισραήλ, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η αυθεντικότητα», δήλωσε ο σκηνοθέτης του Mary, D J Caruso, γνωστός κυρίως για θρίλερ και ταινίες τρόμου όπως το Disturbia και το xXx: Return of Xander Cage.

«Mary»: Η ταινία του Netflix για την ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις Facebook Twitter
Ο Άντονι Χόπκινς στον ρόλο του Ηρώδη.

Πολλοί άνθρωποι όμως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εξέφρασαν την αντίθεσή τους μ' αυτό το σκεπτικό, ιδιαίτερα σε μια εποχή που οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή είναι τόσο υψηλές. Όπως χαρακτηριστικά έγραψε ένας χρήστης του X, «υπάρχει κάτι βαθιά προσβλητικό στο να υποδύεται μια Ισραηλινή ηθοποιός την Παναγία, την ώρα που το Ισραήλ διαπράττει γενοκτονία κατά των Παλαιστινίων, διαλύοντας μερικές από τις παλαιότερες χριστιανικές κοινότητες στον κόσμο και εξαφανίζοντας τα μνημεία κληρονομιάς τους».

Επικριτικό ήταν και το πρόσφατο κύριο άρθρο στον ιστότοπο Muslim Girl, τοποθετώντας την απόφαση να πάρει τον ρόλο η Ισραηλινή ηθοποιός σ’ ένα ευρύτερο πολιτικό και κοινωνικό πλαίσιο. «Οι αντιδράσεις γύρω από την ταινία δεν αφορούν μια επιλογή του καστ», αναφέρει το άρθρο. «Αφορούν τις ιστορίες που αφηγούμαστε και το ποιος δικαιούται να τις αφηγηθεί. Η επιλογή μιας Ευρωπαίας Ισραηλινής ηθοποιού για τον ρόλο της Μαρίας ευθυγραμμίζει διακριτικά την αρχαία φιγούρα με μια σύγχρονη, ευρωκεντρική ισραηλινή ταυτότητα, ενώ παράλληλα αποσιωπά το γεγονός ότι το κράτος του Ισραήλ ιδρύθηκε το 1948 μετά από ένα κύμα ευρωπαϊκής μετανάστευσης... Για τους Παλαιστίνιους, που ζουν υπό κατοχή και συνεχή εκτόπιση, τέτοιες επιλογές επιδεινώνουν μια μακρά ιστορία διαγραφής από την επίσημη πολιτισμική και ιστορική αφήγηση».

«Mary»: Η ταινία του Netflix για την ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις Facebook Twitter
Η συγχώνευση του ιερού και του κοσμικού στην ταινία έχει ως αποτέλεσμα μια σύγχρονη εκδοχή.

Όπως  ήταν αναμενόμενο, υπήρξαν διαφορετικές αναγνώσεις του ίδιου ζητήματος. Κάποιοι σημείωσαν ότι η άρνηση της εβραϊκής ταυτότητας του Ιησού δεν σημαίνει μόνο ότι αναιρείται η σαφής και ξεκάθαρη μαρτυρία της Αγίας Γραφής, αλλά και ολόκληρη η αφήγηση της σωτηρίας, και το να ισχυρίζεται κανείς ότι η Μαρία ως ιστορικό πρόσωπο είναι «Παλαιστίνια» –ένας λαός και μια έννοια που δεν υπήρχε την εποχή της γέννησης του Ιησού– συνιστά έναν επιπόλαιο και ενδεχομένως κακόβουλο αναχρονισμό.

Όσο για τους συντηρητικούς χριστιανούς, οι αντιρρήσεις τους στρέφονται κυρίως στην παρουσίαση της σχέσης της Μαρίας με τον Ιωσήφ ως «μη αγνή», αλλά και στις θρησκευτικές και ιστορικές ανακρίβειες της ταινίας. Το τελευταίο βέβαια είναι μάλλον αναπόφευκτο από τη στιγμή που ελάχιστα σχετικά στοιχεία είναι γνωστά για τη ζωή της Μαρίας. Συχνά απεικονίζεται περισσότερο ως ένα σύμβολο ή μια εικόνα παρά ως ένα πραγματικό πρόσωπο, που ορίζεται μόνο από τον θεϊκό της σκοπό: κάθε σχετική αναφορά εκτός από μία στα Ευαγγέλια αφορά αποκλειστικά την αφήγηση της γέννησης του Ιησού, ενώ ο Ιωάννης δεν της δίνει καν όνομα. (Αντίθετα, είναι [ως Μαριάμ] η μόνη γυναίκα που κατονομάζεται στο Κοράνι, όπου έχει ένα κεφάλαιο που φέρει το όνομά της και εξυψώνεται ως η υψηλότερη γυναίκα σε όλο το Ισλάμ).

Παρότι η Παναγία έχει εμφανιστεί ως χαρακτήρας σε πολλές ταινίες και την έχουν υποδυθεί κατά καιρούς ηθοποιοί όπως η Ολίβια Χάσεϊ, η Ντόροθι Μαγκουάιρ και η Μάγια Μόργκενστερν, ο ρόλος της ήταν σχεδόν πάντα δευτερεύων. Οι βιβλικές ιστορίες τείνουν κατά κύριο λόγο να αφορούν άνδρες, τόσο στις γραφές όσο και στην οθόνη.

«Mary»: Η ταινία του Netflix για την ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις Facebook Twitter
Παρότι η Παναγία έχει εμφανιστεί ως χαρακτήρας σε πολλές ταινίες, ο ρόλος της ήταν σχεδόν πάντα δευτερεύων.

Η συγχώνευση του ιερού και του κοσμικού στην ταινία έχει ως αποτέλεσμα μια πολύ σύγχρονη εκδοχή. Για παράδειγμα, ο Αρχάγγελος Γαβριήλ, ντυμένος με ρέοντα γαλάζια ράσα και επιρρεπής στο να εμφανίζεται απροειδοποίητα, μοιάζε μ’ ένα αλλόκοτο υβρίδιο ερωτικού συνοδού και μοντέλου σε διαφήμιση σαμπουάν. Και ο Ηρώδης του Άντονι Χόπκινς, παρότι εύκολα συνιστά την κορυφαία ερμηνεία της ταινίας, μερικές φορές μοιάζει με μια μίξη από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του ηθοποιού: μια πρέζα Χάνιμπαλ Λέκτερ, μια σταγόνα Βασιλιά Λιρ, μια ιδέα από Ρίτσαρντ Νίξον και μια δόση Τίτου Ανδρόνικου.

Ο τόνος και το ύφος της ταινίας συνοψίζονται ιδανικά ίσως στην κατάληξή της, όπου η Μαρία λέει ότι «η αγάπη θα σου κοστίσει ακριβά, η αγάπη θα τρυπήσει την καρδιά σου, αλλά στο τέλος, η αγάπη θα σώσει τον κόσμο». Για τις παλαιότερες γενιές ειδικά, αυτό μπορεί να μοιάζει ανυπόφορα κακόγουστο, μια επαναχρησιμοποίηση εύκολων σλόγκαν αυτοβελτίωσης, αλλά οι δημιουργοί της ταινίας φαίνονται να απευθύνονται περισσότερο σ’ ένα πολύ πιο νεαρό κοινό.

Με στοιχεία από The Telegraph

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ