«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις Facebook Twitter
Τη Μαρία υποδύεται η Νόα Κοέν, μια 22χρονη Ισραηλινή ηθοποιός και μοντέλο.
0

Δεν είναι ασυνήθιστο για ταινίες που έχουν να κάνουν με ιστορίες της Βίβλου να προκαλούν αντιδράσεις κατά την κυκλοφορία τους, αλλά η νέα παραγωγή του Netflix «Mary», δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.

Η ταινία αποτελεί μια βιογραφία της Μαρίας, μητέρας του Ιησού, και ξεκινά από τη δική της παιδική ηλικία. Οι γονείς της ήταν ο Ιωακείμ και η Άννα, μετά από μακρόχρονες προσπάθειες της μητέρας της να συλλάβει. Ακολούθως, η Μαρία αφιερώθηκε στον ναό ως νεαρό κορίτσι, πριν γνωρίσει τον Ιωσήφ και ταξιδέψει μαζί του στη Βηθλεέμ, όπου είναι αναγκασμένη να κρύβεται για να γλιτώσει το βρέφος από τους άνδρες του βασιλιά Ηρώδη, καθώς εκείνος διατάζει τη σφαγή των αθώων.

Τη Μαρία υποδύεται η Νόα Κοέν, μια 22χρονη Ισραηλινή ηθοποιός και μοντέλο, η οποία δεν είναι η πρώτη φορά που παίζει σε αμφιλεγόμενη ταινία. Είχε κατηγορηθεί ότι συμμετείχε στο «ξέπλυμα» της εθνοκάθαρσης 120.000 χριστιανών στο Αρτσάχ από το Αζερμπαϊτζάν, μετά την εμφάνισή της στην ταινία (συμπαραγωγής Ισράηλ-Αζερμπαϊτζάν) Silent Game του 2022.

Ο τόνος και το ύφος της ταινίας συνοψίζονται ιδανικά ίσως στην κατάληξή της, όπου η Μαρία λέει ότι «η αγάπη θα σου κοστίσει ακριβά, η αγάπη θα τρυπήσει την καρδιά σου, αλλά στο τέλος, η αγάπη θα σώσει τον κόσμο».

Ωστόσο, η εθνικότητα της νεαρής ηθοποιού ήταν σημαντικό στοιχείο για την επιλογή της στον ρόλο της Παναγίας. «Ήταν κρίσιμο για την ταινία να επιλεγεί η Μαρία, μαζί με το μεγαλύτερο μέρος του βασικού καστ, από το Ισραήλ, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η αυθεντικότητα», δήλωσε ο σκηνοθέτης του Mary, D J Caruso, γνωστός κυρίως για θρίλερ και ταινίες τρόμου όπως το Disturbia και το xXx: Return of Xander Cage.

«Mary»: Η ταινία του Netflix για την ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις Facebook Twitter
Ο Άντονι Χόπκινς στον ρόλο του Ηρώδη.

Πολλοί άνθρωποι όμως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εξέφρασαν την αντίθεσή τους μ' αυτό το σκεπτικό, ιδιαίτερα σε μια εποχή που οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή είναι τόσο υψηλές. Όπως χαρακτηριστικά έγραψε ένας χρήστης του X, «υπάρχει κάτι βαθιά προσβλητικό στο να υποδύεται μια Ισραηλινή ηθοποιός την Παναγία, την ώρα που το Ισραήλ διαπράττει γενοκτονία κατά των Παλαιστινίων, διαλύοντας μερικές από τις παλαιότερες χριστιανικές κοινότητες στον κόσμο και εξαφανίζοντας τα μνημεία κληρονομιάς τους».

Επικριτικό ήταν και το πρόσφατο κύριο άρθρο στον ιστότοπο Muslim Girl, τοποθετώντας την απόφαση να πάρει τον ρόλο η Ισραηλινή ηθοποιός σ’ ένα ευρύτερο πολιτικό και κοινωνικό πλαίσιο. «Οι αντιδράσεις γύρω από την ταινία δεν αφορούν μια επιλογή του καστ», αναφέρει το άρθρο. «Αφορούν τις ιστορίες που αφηγούμαστε και το ποιος δικαιούται να τις αφηγηθεί. Η επιλογή μιας Ευρωπαίας Ισραηλινής ηθοποιού για τον ρόλο της Μαρίας ευθυγραμμίζει διακριτικά την αρχαία φιγούρα με μια σύγχρονη, ευρωκεντρική ισραηλινή ταυτότητα, ενώ παράλληλα αποσιωπά το γεγονός ότι το κράτος του Ισραήλ ιδρύθηκε το 1948 μετά από ένα κύμα ευρωπαϊκής μετανάστευσης... Για τους Παλαιστίνιους, που ζουν υπό κατοχή και συνεχή εκτόπιση, τέτοιες επιλογές επιδεινώνουν μια μακρά ιστορία διαγραφής από την επίσημη πολιτισμική και ιστορική αφήγηση».

«Mary»: Η ταινία του Netflix για την ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις Facebook Twitter
Η συγχώνευση του ιερού και του κοσμικού στην ταινία έχει ως αποτέλεσμα μια σύγχρονη εκδοχή.

Όπως  ήταν αναμενόμενο, υπήρξαν διαφορετικές αναγνώσεις του ίδιου ζητήματος. Κάποιοι σημείωσαν ότι η άρνηση της εβραϊκής ταυτότητας του Ιησού δεν σημαίνει μόνο ότι αναιρείται η σαφής και ξεκάθαρη μαρτυρία της Αγίας Γραφής, αλλά και ολόκληρη η αφήγηση της σωτηρίας, και το να ισχυρίζεται κανείς ότι η Μαρία ως ιστορικό πρόσωπο είναι «Παλαιστίνια» –ένας λαός και μια έννοια που δεν υπήρχε την εποχή της γέννησης του Ιησού– συνιστά έναν επιπόλαιο και ενδεχομένως κακόβουλο αναχρονισμό.

Όσο για τους συντηρητικούς χριστιανούς, οι αντιρρήσεις τους στρέφονται κυρίως στην παρουσίαση της σχέσης της Μαρίας με τον Ιωσήφ ως «μη αγνή», αλλά και στις θρησκευτικές και ιστορικές ανακρίβειες της ταινίας. Το τελευταίο βέβαια είναι μάλλον αναπόφευκτο από τη στιγμή που ελάχιστα σχετικά στοιχεία είναι γνωστά για τη ζωή της Μαρίας. Συχνά απεικονίζεται περισσότερο ως ένα σύμβολο ή μια εικόνα παρά ως ένα πραγματικό πρόσωπο, που ορίζεται μόνο από τον θεϊκό της σκοπό: κάθε σχετική αναφορά εκτός από μία στα Ευαγγέλια αφορά αποκλειστικά την αφήγηση της γέννησης του Ιησού, ενώ ο Ιωάννης δεν της δίνει καν όνομα. (Αντίθετα, είναι [ως Μαριάμ] η μόνη γυναίκα που κατονομάζεται στο Κοράνι, όπου έχει ένα κεφάλαιο που φέρει το όνομά της και εξυψώνεται ως η υψηλότερη γυναίκα σε όλο το Ισλάμ).

Παρότι η Παναγία έχει εμφανιστεί ως χαρακτήρας σε πολλές ταινίες και την έχουν υποδυθεί κατά καιρούς ηθοποιοί όπως η Ολίβια Χάσεϊ, η Ντόροθι Μαγκουάιρ και η Μάγια Μόργκενστερν, ο ρόλος της ήταν σχεδόν πάντα δευτερεύων. Οι βιβλικές ιστορίες τείνουν κατά κύριο λόγο να αφορούν άνδρες, τόσο στις γραφές όσο και στην οθόνη.

«Mary»: Η ταινία του Netflix για την ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις Facebook Twitter
Παρότι η Παναγία έχει εμφανιστεί ως χαρακτήρας σε πολλές ταινίες, ο ρόλος της ήταν σχεδόν πάντα δευτερεύων.

Η συγχώνευση του ιερού και του κοσμικού στην ταινία έχει ως αποτέλεσμα μια πολύ σύγχρονη εκδοχή. Για παράδειγμα, ο Αρχάγγελος Γαβριήλ, ντυμένος με ρέοντα γαλάζια ράσα και επιρρεπής στο να εμφανίζεται απροειδοποίητα, μοιάζε μ’ ένα αλλόκοτο υβρίδιο ερωτικού συνοδού και μοντέλου σε διαφήμιση σαμπουάν. Και ο Ηρώδης του Άντονι Χόπκινς, παρότι εύκολα συνιστά την κορυφαία ερμηνεία της ταινίας, μερικές φορές μοιάζει με μια μίξη από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του ηθοποιού: μια πρέζα Χάνιμπαλ Λέκτερ, μια σταγόνα Βασιλιά Λιρ, μια ιδέα από Ρίτσαρντ Νίξον και μια δόση Τίτου Ανδρόνικου.

Ο τόνος και το ύφος της ταινίας συνοψίζονται ιδανικά ίσως στην κατάληξή της, όπου η Μαρία λέει ότι «η αγάπη θα σου κοστίσει ακριβά, η αγάπη θα τρυπήσει την καρδιά σου, αλλά στο τέλος, η αγάπη θα σώσει τον κόσμο». Για τις παλαιότερες γενιές ειδικά, αυτό μπορεί να μοιάζει ανυπόφορα κακόγουστο, μια επαναχρησιμοποίηση εύκολων σλόγκαν αυτοβελτίωσης, αλλά οι δημιουργοί της ταινίας φαίνονται να απευθύνονται περισσότερο σ’ ένα πολύ πιο νεαρό κοινό.

Με στοιχεία από The Telegraph

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

Πολιτισμός / Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

«Ο χαρακτηρισμός της ταινίας ως "πολύ προκλητικής" από τις αρχές της Τουρκίας δεν είναι τίποτα περισσότερο από απροκάλυπτη ομοφοβία» τόνισε ο σκηνοθέτης του Queer
LIFO NEWSROOM
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Οθόνες / «Είδα το "Nymphomaniac" σαν φεμινιστικό ύμνο»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Νικίτα Μιχάλκοφ, Ανιές Βαρντά, Μπέργκμαν, αλλά και «Love Story», «Against all odds»: Η σχέση της δημοσιογράφου Τζούλης Αγοράκη με το σινεμά εδραιώθηκε μέσα από πολύ διαφορετικές μεταξύ τους ταινίες.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Οθόνες / «The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Η νέα ρομαντική σειρά του Cinobo βρίσκεται στο σταυροδρόμι της τριλογίας «Before», του «Normal People» και του «One Day». Δανειζόμενη το αφηγηματικό εύρημα του τελευταίου, καταγράφει τις Πρωτοχρονιές ενός ζευγαριού και μαζί τους τις δυσκολίες μα και τη γοητεία των πρώτων -άντα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Pulp Fiction / Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Τελευταία υποδύθηκε μια πορνοστάρ, την αδερφή της Κάλλας, και σκηνοθέτησε μια σειρά βασισμένη σε ένα «σκανδαλώδες» βιβλίο. Η Ελληνοϊταλίδα ηθοποιός και σκηνοθέτις βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ