Ο Γιώργος Λάνθιμος μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τη «Θυσία ενός Ιερού Ελαφιού»

Ο Γιώργος Λάνθιμος μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τη «Θυσία ενός Ιερού Ελαφιού» Facebook Twitter
Φωτο: Antony Jones/Getty Images
1

Πριν την τετ α τετ συνέντευξή μας, ο Γιώργος Λάνθιμος είχε απαντήσει, αν και δεν του αρέσει να δίνει σαφείς εξηγήσεις, στα βασικά ερωτήματα του οικογενειακού θρίλερ που έφερε στις Κάννες, τη «Θυσία ενός Ιερού Ελαφιού», στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου.

Δίνοντας βαρύτητα στην υπόγεια πλευρά της ταινίας, οδήγησε τη Νικόλ Κίντμαν σε μια όσο γίνεται λιγότερο σοβαροφανή προσέγγιση του θέματος, επαναλαμβάνοντας κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων: «Και μην ξεχνάς Νικόλ, κάνουμε κωμωδία!».

Θίγοντας τις δύο βασικές παραμέτρους του φιλμ, για την Kubrick όψη του είπε: «δεν ξέρω αν εννοείτε το ύφος και την αισθητική αλλά το σενάριο υπαγορεύει τη σκηνοθεσία μου» και για την αρχαιοελληνική παραπομπή στο μεταφυσικό, ο Έλληνας δημιουργός συμπλήρωσε: «με τον συνσεναριογράφο μου, Ευθύμη Φιλίππου, θελήσαμε να ανοίξουμε διάλογο με το αρχαίο κείμενο της "Ιφιγένειας" του Ευριπίδη. Οι έννοιες της ηθικής, της εκδίκησης και της επιλογής προϋπήρχαν στη μυθολογία, την τραγωδία και τη θρησκεία. Τα αρχέγονα ερωτήματα απασχολούσαν τον άνθρωπο από την αρχή της ύπαρξης του».


Δύο ώρες αργότερα συνάντησα τον Γιώργο, δύο χρόνια μετά τον «Αστακό» και την αθηναϊκή πρεμιέρα, στην ταράτσα του Palais des Festivals. Ήταν εξαιρετικά ευδιάθετος και μάλλον ανακουφισμένος που θα τελείωνε τον πρώτο γύρο των αναμετρήσεων του με τους δημοσιογράφους, μια διαδικασία που διασχίζει με ευγένεια, αλλά ποτέ με πραγματική άνεση.

Οι ιστορίες που φτιάχνουμε έχουν να κάνουν με το πώς, ως άνθρωποι, αντιμετωπίζουμε καθημερινά καταστάσεις που προκύπτουν, και προφανώς μας ενδιαφέρει να εξετάσουμε καταστάσεις στα άκρα, για να αποκαλύψουμε περισσότερα για την ανθρώπινη φύση, μέσα από όσα υπάρχουν αλλά δεν φαίνονται ή δεν συζητιούνται γιατί είναι ταμπού.

Από το ξεκίνημα της ενασχόλησης μου με τη δουλειά του δημοσιογράφου-κριτικού, η αρνητική μου γνώμη για μια ταινία με οδηγούσε σε έναν εύσχημο τρόπο απόδρασης από την αγενή ειλικρίνεια του κριτικού, όταν επρόκειτο να κάνω συνέντευξη με τις συντελεστές της ταινίας που δεν μου άρεσε.

Άλλωστε, σε ένα ρεπορτάζ μπορείς να ρωτήσεις και να μάθεις πολλά και τελείως αποκομμένα από την ξερή γνώμη ή την δοκιμιακή ανάλυση. Το λέω γιατί είναι σπάνιο να έχω συνεντεύξεις για μια ταινία που με έχει συναρπάσει πραγματικά. Η πολυθεματική δύναμη και η υφολογική ακρίβεια ενός τόσο καταρτισμένου δημιουργού, με κάνει πάντα να τον συγχαρώ αυθεντικά, γιατί τολμάει να εξελίσσεται, να ρωτάει, να πηγαίνει παραπέρα - στην περίπτωση αυτή, να ενσωματώσει το μεταφυσικό στοιχείο με έναν εντελώς δικό του τρόπο.

Ο Γιώργος Λάνθιμος μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τη «Θυσία ενός Ιερού Ελαφιού» Facebook Twitter
Με τον συνσεναριογράφο μου, Ευθύμη Φιλίππου, θελήσαμε να ανοίξουμε διάλογο με το αρχαίο κείμενο της «Ιφιγένειας» του Ευριπίδη. Οι έννοιες της ηθικής, της εκδίκησης και της επιλογής προϋπήρχαν στη μυθολογία, την τραγωδία και τη θρησκεία. Φωτο: EPA/GUILLAUME HORCAJUELO


— Από πού να αρχίσουμε τώρα;

Ωχ, πρέπει να μιλήσουμε ελληνικά, σωστά. Έχω ξεσυνηθίσει μετά από τόσες συνεντεύξεις στα αγγλικά.

 
— Επιστροφή στη μητρική γλώσσα. Επιβάλλεται και από το αρχαιοελληνικό στοιχείο της ταινίας. Τι ήθελες να πετύχεις με το φιλμ; Τι επιδίωξες;

Αυτό που κάνουμε πάντα είναι να θέτουμε ερωτήσεις για θέματα που μας απασχολούν. Οι ιστορίες που φτιάχνουμε έχουν να κάνουν με το πώς, ως άνθρωποι, αντιμετωπίζουμε καθημερινά καταστάσεις που προκύπτουν, και προφανώς μας ενδιαφέρει να εξετάσουμε καταστάσεις στα άκρα, για να αποκαλύψουμε περισσότερα για την ανθρώπινη φύση, μέσα από όσα υπάρχουν αλλά δεν φαίνονται ή δεν συζητιούνται γιατί είναι ταμπού. Από εκεί ξεκινάμε, και να γράφουμε την ταινία, και να σκηνοθετώ, και να προχωράω σε όλες τις δημιουργικές διαδικασίες.

 
— Και πάνω λοιπόν που νόμιζα πως έγινε αισθηματίας, σχεδόν ρομαντικός με τον «Αστακό» (γελάει), ενσωματώνεις το μεταφυσικό στοιχείο, με όποιον τρόπο θέλει να το ερμηνεύσει κανείς. Εγώ το βλέπω σαν μια Κατάρα, που εκφράζεται με Κιουμπρίκειες σημάνσεις και φτάνει σε μια Λανθιμική συντέλεια.

Όπα, όλο αυτό είναι μια καλή περιγραφή της ταινίας.

 
— Είναι μια από τις πιθανές αναγνώσεις. Δεν ήξερα πως σε απασχολούσε το ανεξήγητο μέσα από τους ελληνικούς μύθους και επίσης, είναι φανερή μια επιστροφή στον «Κυνόδοντα», στην έννοια της οικογένειας...

Δεν υπήρχε καμία πρόθεση να πάω πίσω στον «Κυνόδοντα». Απλά, η ιστορία που φτιάξαμε και αυτά που επιδιώξαμε να διερευνήσουμε, είναι λογικό να γίνουν μέσα από το πρίσμα της οικογένειας, γιατί οι οικογενειακοί δεσμοί παραμένουν οι ισχυρότεροι που γνωρίζουμε στον κόσμο, στη ζωή μας. Οπότε, αν θες να σπρώξεις στα άκρα τα ερωτήματα που σχετίζονται με τη δικαιοσύνη, την αγάπη, το σωστό, το λάθος, ο καλύτερος τρόπος είναι να ανατρέξεις σε τέτοιους ισχυρούς δεσμούς.

— Έχεις απέναντί σου τη Νικόλ Κίντμαν και της ζητάς να μην κάνει τίποτε. Πώς το καταφέρνει αυτό; Πώς «αδειάζει»;

Ναι, είναι πολύ δύσκολο και δεν σημαίνει και τίποτε, γιατί ποτέ κανείς δεν μπορεί να μην κάνει τίποτε. Αυτό που δεν μου αρέσει είναι να βλέπω τη συνηθισμένη τεχνική ενός ηθοποιού, που κάνει μια πολύ συνειδητή προσπάθεια να μεταδώσει κάτι συγκεκριμένο. Αυτό μου φαίνεται επιφανειακό και ψεύτικο. Άρα προσπαθούμε να κάνουμε ασυνείδητα τα πράγματα, δηλαδή να βρίσκονται εκεί, στη στιγμή, απέναντι στον άλλον άνθρωπο, με τα συγκεκριμένα λόγια του σεναρίου. Προσπαθώ να πετύχω την πραγματική παρουσία τους, γιατί αλλιώς το συγκεκριμένο στο μυαλό τους γίνεται πολύ πιο μικρό και προφανές.


— Στον «Κυνόδοντα» είχες έναν λόγο στο τσεπάκι σου στην απονομή των Όσκαρ. Δυστυχώς, δεν χρειάστηκε να τον εκφωνήσεις. Στον «Αστακό», στην φετινή υποψηφιότητα του, είχες μαζί σου ανάλογο χαρτάκι;

Όχι, έχω πλέον μάθει να μην πάω προετοιμασμένος. Άλλωστε, το μόνο που πρέπει να πω είναι ένα ευχαριστώ στους ανθρώπους που με βοήθησαν στην ταινία, άρα δεν είναι δύσκολο να θυμηθώ τα λόγια μου.

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ

σχόλια

1 σχόλια
Αν δεις τον Λανθιμο με το ματι του διανοουμενου ηδη ξερεις τι θελει να πει, να εκφρασει. Αν ομως τον δεις με το ματι αυτου που το ψαχνει μενεις μετεωρος κι αβοηθητος. Κι αν τον δεις με το ματι που που βλεπει φτηνα σηριαλ τοτε θα καταραστεις την ωρα και τη στιγμη που αρχισες να βλεπεις το εργο. Η μεταφορικη/συμβολικη γλωσσα ειναι καλη, αλλα ειναι σαν το αλατι: θελει με μετρο. Το οτι εχει ταλεντο δεν μπορει να το αρνηθει κανεις, αν εξαιρεσουμε την ομαδα των φτηνων σηριαλ, κατι εκατομυρια δηλαδη. Προσωπικα χαιρομαι που υπαρχει, και δρα, ο Λανθιμος.