«Οι Παρατηρητές»: Μεταφυσικός τρόμος από την κόρη του Σιάμαλαν

«Οι Παρατηρητές»: Μεταφυσικός τρόμος με τη σφραγίδα Σιάμαλαν Facebook Twitter
Οι συνθήκες ευνοούν μια ταινία τρόμου βασισμένη στον κοινό φόβο της παρακολούθησης, μα η Σιάμαλαν, τιμώντας την οικογενειακή παράδοση, εστιάζει πρωτίστως στο μυστήριο, με τη μυστικοπάθεια να διέπει το μεγαλύτερο μέρος της δημιουργίας της.
0

ΜΟΙΡΑΙΑ, ΘΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ πολλά κείμενα τις επόμενες μέρες για το ντεμπούτο της Ισάνα Νάιτ Σιάμαλαν, με άξονα τις έκδηλες ομοιότητες αλλά και τις διαφορές του με το σινεμά του διάσημου πατέρα της, Μ. Νάιτ Σιάμαλαν. Με αυτό ως δεδομένο, ίσως είναι καλύτερο να προσεγγίσουμε την ταινία εργοκεντρικά. Άλλωστε οι περισσότεροι θεατές θα κόψουν εισιτήριο για να παρακολουθήσουν το μεταφυσικό θρίλερ «Οι Παρατηρητές» («Τhe Watchers») και όχι το «ντεμπούτο της κόρης του Σιάμαλαν».

Έχουμε, λοιπόν, μια ταινία τρόμου με concept. Kαι ποιο είναι αυτό το concept; Ένα δάσος με τέρατα που τους αρέσει να παρακολουθούν και μια τετραμελής ομάδα ανθρώπων, οχυρωμένη σε κτίσμα με γυάλινη πρόσοψη, ώστε να μπορούν να τους δουν αυτά τα άγνωστα, απειλητικά πλάσματα. Έχουμε, ταυτόχρονα, και μυστήριο. Με τι μοιάζουν αυτά τα πλάσματα; Γιατί τους αρέσει να παρατηρούν τους ανθρώπους και τι θέλουν από αυτούς; Και πώς βρέθηκε αυτή η περίεργη κατασκευή στην καρδιά του ιρλανδικού δάσους; 

Θα μπορούσαμε να έχουμε μια παραβολή έξοχη και σύγχρονη, σχετική με την κατάργηση της ιδιωτικότητας και την αποθέωση της αυτοπροβολής στους καιρούς μας, αλλά η Σιάμαλαν πριμοδοτεί τη μυθολογία και εστιάζει στην ατέλεια, μέσω της κουρασμένης θεματικής του τραύματος.

Οι συνθήκες ευνοούν μια ταινία τρόμου βασισμένη στον κοινό φόβο της παρακολούθησης, μα η Σιάμαλαν, τιμώντας την οικογενειακή παράδοση, εστιάζει πρωτίστως στο μυστήριο, με τη μυστικοπάθεια να διέπει το μεγαλύτερο μέρος της δημιουργίας της. Η επιτυχία αυτού του τύπου σινεμά εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη φύση, το μέγεθος και την ποιότητα των αποκαλύψεων, καθώς και από τη λογική πορεία που ακολουθήθηκε μέχρι να φτάσουμε ως εκεί, καλώς εχόντων των πραγμάτων ομαλά και οργανικά. Τα μυστικά των «Παρατηρητών» θα ικανοποιήσουν μερικώς όσους αγαπούν τον λαογραφικό τρόμο, κυρίως λόγω του κυριολεκτικού τρόπου με τον οποίο τον αντιλαμβάνεται η Σιάμαλαν, αλλά ταυτόχρονα «μικραίνουν» πολύ την ταινία.  

«Οι Παρατηρητές»: Μεταφυσικός τρόμος με τη σφραγίδα Σιάμαλαν Facebook Twitter
Όσο κι αν η Ντακότα Φάνινγκ φέρνει με την εμπειρία της φυσικότητα στο exposition, όσο κι αν υποπαίζει εξισορροπητικά τα πιο εξωφρενικά στιγμιότυπα, θαύματα δεν μπορεί να κάνει.

Θα επιχειρήσουμε μια σύντομη ανάλυση, δίχως να αποκαλύψουμε τα μυστικά. Αυτοί που βρίσκονται μέσα στο κουτί και επιδεικνύονται είναι «τέλειοι» άνθρωποι και εκείνοι που τους παρακολουθούν «ατελείς», που ζηλεύουν, θαυμάζουν και θα ήθελαν να τους μοιάσουν. Οι πρώτοι πρέπει να ακολουθήσουν ορισμένους κανόνες που θέτουν οι δεύτεροι, να μη δυσαρεστήσουν το κοινό τους δηλαδή, αλλιώς θα κατασπαραχθούν. Ταυτόχρονα και οι πρώτοι νιώθουν ατελείς εντός τους, αλλά το κρύβουν επιμελώς. 

Θα μπορούσαμε να έχουμε μια παραβολή έξοχη και σύγχρονη, σχετική με την κατάργηση της ιδιωτικότητας και την αποθέωση της αυτοπροβολής στους καιρούς μας, αλλά η Σιάμαλαν πριμοδοτεί τη μυθολογία και εστιάζει στην ατέλεια, μέσω της κουρασμένης θεματικής του τραύματος. Όταν τελειώνει η ταινία, έχεις ξεχάσει για τα καλά το σκέλος της παρατήρησης και φεύγεις από την αίθουσα με ένα πολυφορεμένο επιμύθιο περί αποδοχής και λυτρωτικής αγάπης, που εδώ επιβάλλεται με το στανιό, έπειτα από τέσσερα (!) ψευδοφινάλε.

«Οι Παρατηρητές»: Μεταφυσικός τρόμος με τη σφραγίδα Σιάμαλαν Facebook Twitter
Τα μυστικά των «Παρατηρητών» θα ικανοποιήσουν μερικώς όσους αγαπούν τον λαογραφικό τρόμο, κυρίως λόγω του κυριολεκτικού τρόπου με τον οποίο τον αντιλαμβάνεται η Σιάμαλαν, αλλά ταυτόχρονα «μικραίνουν» πολύ την ταινία.  

Ναι, ενώ τα υλικά είναι εκεί, υπάρχει μια σύγχυση ως προς τη στοχοθεσία, πηγάζουσα πρωτίστως από το σενάριο. Ένα σενάριο όχι τρομακτικό, μα τρομακτικά επεξηγηματικό· παρακολουθείς την ταινία και νιώθεις ότι ο υπεύθυνος στην αίθουσα προβολής πάτησε να τη δούμε με το commentary track ενεργό. Όσο κι αν η Ντακότα Φάνινγκ φέρνει με την εμπειρία της φυσικότητα στο exposition, όσο κι αν υποπαίζει εξισορροπητικά τα πιο εξωφρενικά στιγμιότυπα, θαύματα δεν μπορεί να κάνει. Για καλή τύχη της Σιάμαλαν, η σωστή επιλογή συνεργατών –θα μας επιτρέψετε να ξεχωρίσουμε τον Έιμπελ Κορζενιόφσκι και τον τόσο ευπρόσδεκτα παλιομοδίτικο συναισθηματισμό των εγχόρδων του– παράγει αποτέλεσμα διόλου ενοχλητικό για το μάτι και το αυτί. Το μυαλό είναι μια άλλη ιστορία. 

Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ