Ούτε καν

Ούτε καν Facebook Twitter
Το πρόβλημα της ταινίας είναι η συνοχή της, και τα ατού οι ιδέες, η ευφυΐα των κινηματογραφικών συνδυασμών και το ρίσκο στην εκτέλεση, παρά τις αρρυθμίες.
0

Το Ούτε Καν δεν είναι μόνο η πιο φιλόδοξη ταινία του Τζόρνταν Πιλ, αλλά από τις πλέον θαρραλέες στο mainstream σινεμά των τελευταίων ετών, φορτισμένη και φορτωμένη με θέματα, προθέσεις, ιστορικές και κινηματογραφικές αναφορές σε πολιτισμό και δημιουργούς. Αυτό δεν σημαίνει πως είναι εντελώς επιτυχημένη: μέσα στην πολύπλοκη ροή της, ο εμφανής ψυχαγωγικός χαρακτήρας της διακόπτεται από σημασιοδοτήσεις που χρήζουν επεξήγησης, σαν χάρτης με υποσημειώσεις που οδηγούν την πλοκή. Διαφορετικές ιστορίες προσπαθούν να ευθυγραμμιστούν, και πολύ συχνά χωρίζουν οι δρόμοι τους. Ενδιάμεσα, εντυπωσιακές σκηνές, αποσπασματικές και τοποθετημένες έτσι ώστε να προβληματίζουν μετά το αρχικό τους εφέ, εκπλήσσουν με την εικόνα και τη δύναμη της πρωτοτυπίας τους. Η δομή και η κυρίαρχη αίσθηση, ωστόσο, βασίζεται, ή μάλλον, δανείζεται, από τις δυο πιο εμβληματικές περιπέτειες του Στίβεν Σπίλμπεργκ από τη δεκαετία του '70.

Εκμετάλλευση και ρατσισμός δεν είναι εκπλήξεις στη συνήθη προβληματική του Πιλ, αλλά η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη που σίγουρα αναλαμβάνει μόνος του έξτρα κοινωνική ευθύνη μέσα από ταινίες-δηλώσεις, πραγματεύεται το θέαμα και τη συναλλαγή του κοινού με τον καθρέφτη των επιλογών του.

Ο νεφελώδης, «αεικίνητος» ουρανός σε ένα καλιφορνέζικο ράντσο βρέχει αντικείμενα που σκοτώνουν τον πατέρα του Ότις (Ντάνιελ Καλούγια, μαγνητικός) και της Έμεραλντ (Κίκι Πάλμερ, με επιδερμικό ενθουσιασμό στην προσέγγιση, που ταιριάζει περισσότερο στα καθήκοντά της ως οικοδέσποινας του τηλεοπτικού Password) – ο ηλεκτρισμός που κρύβουν τα σύννεφα εγκυμονεί κίνδυνο εικαστικά παρεμφερή με εκείνον στις Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου. Κι ενώ γίνεται γρήγορα σαφές πως μια εξωγήινη οντότητα καραδοκεί εκεί ψηλά, και παίζει κρυφτό που μένει να αποκωδικοποιηθεί, τα δύο αδέλφια συγκροτούν μια ετερόκλητη ομάδα, μαζί με έναν πωλητή ηλεκτρονικών ειδών (Μπράντον Περέα, ένας ευπρόσδεκτος newcomer) και έναν λακωνικό και πείσμονα οπερατέρ (νόστιμα εκκεντρικός ο uber καρατερίστας ηθοποιός Μάικλ Γουίνκοτ, συνήθως ο κακός του Χόλιγουντ) για να εξολοθρεύσουν αλλά και να καταγράψουν τη δυσδιάκριτη απειλή, στήνοντας ένα σχέδιο που διαρθρώνεται ακριβώς σαν τη μονομαχία της ομάδας στα Σαγόνια του Καρχαρία εναντίον του τέρατος, με τον Γουίνκοτ στον ρόλο του Ρόμπερτ Σο.

Ούτε καν Facebook Twitter
O Ντάνιελ Καλούγια είναι μαγνητικός στον ρόλο του Ότις.

Τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Ο βαρύς Ότις και η ορμητική και αισιόδοξη Έμεραλντ είναι απόγονοι του Έντουαρντ Μούιμπριτζ, του μαύρου τζόκεϊ που απαθανατίστηκε στο φιλμάκι του αναβάτη από το 1887, το κατά τεκμήριο πρώτο δείγμα κινούμενων εικόνων στην Ιστορία, με τίτλο Animal Locomotion (ένας μαύρος καβάλα στ’ άλογο, με τέτοιον τίτλο, δεν χρειάζεται περαιτέρω σχόλιο για την αβίαστα ρατσιστική συμπαραδήλωση). Έχουν λοιπόν αναλάβει την οικογενειακή επιχείρηση με ειδικότητα στη χρήση αλόγων για οπτικοακουστικές παραγωγές. Πολύ κοντά στο ράντσο τους, ο Ρίκι Τζουπ Παρκ (ο υποψήφιος στα Όσκαρ για το Μινάρι, Στίβεν Γιάν) έχει στήσει το δικό του εύρωστο circus, ένα κέντρο ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων με έμφαση στην εμπειρία western στην ύπαιθρο, αν και στο γραφείο του φυλάει ενθύμια από το τηλεοπτικό σίριαλ, γύρω στα τέλη των '90s στο οποίο συμμετείχε ως παιδί, όπου και γλίτωσε την τελευταία στιγμή από τη δολοφονική επίθεση του σταρ χιμπατζή, από τη στιγμή που τρόμαξε από το σκάσιμο του μπαλονιού στη μεγάλη σκηνή των γενεθλίων. Μετά το μακελειό, μέρος του οποίου καταγράφεται στην πρώτη σκηνή της ταινίας και σίγουρα πιο τρομακτική στιγμή στη φιλμογραφία του Τζόρνταν Πιλ, ο αφηνιασμένος Gordy επιχείρησε να τον χαιρετίσει με μπουνίτσα όταν ο Ρίκι κρύφτηκε έντρομος κάτω από ένα τραπέζι, αλλά πρόλαβαν οι αστυνομικοί και «καθάρισαν» το ζώο. Σώθηκε, αλλά στοιχειώθηκε: κάτι μεταφυσικό διακατέχει την καθ’ όλα χαρωπή μπίζνα του, και το νεφέλωμα μάλλον τον έχει υπόψη του.

Ούτε καν Facebook Twitter
Ο Τζόρνταν Πιλ στα γυρίσματα της ταινίας.

Όντας παγιδευμένος, όπως όλοι, στο παγκόσμιο lockdown του 2020, ο δημιουργός του Τρέξε σκέφτηκε πέρα και ψηλά, συλλαμβάνοντας μέσα στην απογοήτευσή του μια ταινία με το βλέμμα στον ουρανό. Οι απόγονοι του Μούμπριτζ και το πρώην παιδί-θαύμα μοιράζονται ορφάνια και εγκατάλειψη. Ο κοινός τους τόπος είναι η show business και η μοίρα τους δεν διαφέρει από το συντριπτικό ποσοστό των καταφρονεμένων της διασκέδασης και της ψυχαγωγίας, που οφείλουν να επανεφεύρουν τον εαυτό τους για να επιβώσουν.

Ο Ρίκι Παρκ, επειδή σαν από θαύμα τη γλίτωσε από μια καταστροφική περίσταση, σαν να βρέθηκε στο μάτι του τυφώνα, και μάλιστα κράτησε σουβενίρ ένα παπούτσι που μυστηριωδώς στάθηκε όρθιο, σαν τη γόβα της Ντόροθι στον Μάγο του Οζ, νομίζει πως είναι προνομιούχος μέσα στην ατυχία του. Και αήττητος, ό,τι κι αν συμβεί. Το αντίθετο από τον απαισιόδοξο, συννεφιασμένο Ότις του πάντα εύγλωττου στις σιωπές του και τόσο εκφραστικού Καλούγια, ο οποίος συνοψίζει το φορτίο που κουβαλά στη σεκάνς μέσα στο βαν, μια από τις καλύτερες του Ούτε Καν. Εκμετάλλευση και ρατσισμός δεν είναι εκπλήξεις στη συνήθη προβληματική του Πιλ, αλλά η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη που σίγουρα αναλαμβάνει μόνος του έξτρα κοινωνική ευθύνη μέσα από ταινίες-δηλώσεις, μετά την τεράστια επιτυχία του Τρέξε, όπως διαφάνηκε και με το Us, πραγματεύεται το θέαμα και τη συναλλαγή του κοινού με τον καθρέφτη των επιλογών του. Δεν έχω να προσθέσω τίποτε πιο καινούριο ή καλύτερο από όσα έχει γράψει ο Γάλλος διανοητής Γκι Ντεμπόρ στην περίφημη «Κοινωνία του Θέαματος»: «Οι εικόνες που αποσπάσθηκαν από κάθε όψη της ζωής συγχωνεύονται σε μια κοινή πορεία όπου η ενότητα αυτής της ζωής δεν είναι δυνατό πλέον να αποκατασταθεί. Η αποσπασματικά θεωρημένη πραγματικότητα εκτυλίσσεται εντός της ίδιας της γενικής ενότητας ως ένας κεχωρισμένος ψευδόκοσμος, αντικείμενο της μοναδικής παρατήρησης. Η εξειδίκευση των εικόνων του κόσμου επανευρίσκεται ολοκληρωμένη, εντός του κόσμου της αυτονομημένης εικόνας, όπου το ψευδές εξαπάτησε τον ίδιο του τον εαυτό. Το θέαμα, γενικά, ως συγκεκριμένη αντιστροφή της ζωής, είναι η αυτόνομη κίνηση του μη-ζώντος». Groovy, ε; Και πολύ '60s.

Ούτε καν Facebook Twitter
Ο Ρίκι Παρκ, επειδή σαν από θαύμα τη γλύτωσε από μια καταστροφική περίσταση, σαν να βρέθηκε στο μάτι του τυφώνα, και μάλιστα κράτησε σουβενίρ ένα παπούτσι που μυστηριωδώς στάθηκε όρθιο, σαν τη γόβα της Ντόροθι στον "Μάγο του Οζ", νομίζει πως είναι προνομιούχος μέσα στην ατυχία του.

Αν και επηρεάστηκε, με δική του ομολογία, από anime και παλιότερο σινεμά, η μικροβιβλική συντέλεια στη μέση της εμβληματικής, τοπογραφικά και από πλευράς οικείων εικόνων μιλώντας, αμερικανικής υπαίθρου, ο Πιλ εμβολιάζει με γαλλική αμφισβήτηση τα θεμέλια του ψυχαγωγικού αξιώματος. Το προσπαθεί από την αρχή της κινηματογραφικής του καριέρας, και εδώ το θεωρητικοποιεί, όχι μόνο διαλογικά αλλά και εικαστικά. Και, ως Αμερικανός, φυσικά διοχετεύει το concept του μέσα από genres.

Ας μην ανησυχούν όσοι βλέπουν το είδος του horror να εργαλιοποιείται. Το Ούτε Καν δεν εμπίπτει εύκολα σε μια κατηγορία, και αν πρέπει, είναι περισσότερο ένα μεταφορικό sci-fi από έναν δημιουργό που ψάχνει το περιεχόμενο της ηθικής σε πλαίσια απροσδόκητα, ανησυχεί για την αλλοτρίωση, και υπενθυμίζει την ανάγκη για έναν αγώνα διεκδίκησης – ακούγεται δραματική περίπτωση, και συχνά έτσι είναι το σινεμά του Τζόρνταν Πιλ, ανάμεσα στα αφομοιωμένα χιουμοριστικά breaks.

Ούτε καν Facebook Twitter
Το "Ούτε Καν" δεν εμπίπτει εύκολα σε μια κατηγορία, και αν πρέπει, είναι περισσότερο ένα μεταφορικό sci-fi από έναν δημιουργό που ψάχνει το περιεχόμενο της ηθικής σε πλαίσια απροσδόκητα και ανησυχεί για την αλλοτρίωση.

Το πρόβλημα της ταινίας είναι η συνοχή της, και τα ατού οι ιδέες, η ευφυΐα των κινηματογραφικών συνδυασμών και το ρίσκο στην εκτέλεση, παρά τις αρρυθμίες. Και όσοι επίσης κόπτονται για τα spoilers (καλά κάνουν, αν και χάνουν φαιά ουσία με τις λεπτομέρειες και γίνονται στείρα fanboys and girls), το ζουμί του πονήματος του Ντεμπόρ, δηλαδή πως οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται το θέαμα μόνο από τις διαμεσολαβημένες εικόνες, είναι πιο αποκαλυπτικό για το έργο, παρά μια λεπτομερής περιγραφή της πλοκής του.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

10 επιλογές για τα θερινά (και όχι μόνο) σινεμά

Οθόνες / 10 ταινίες, 10 λόγοι να βρεθείς σε ένα θερινό σινεμά αυτό το καλοκαίρι

Η ενισχυμένη δεκάδα των ταινιών που περιμένουμε στα μέσα του καλοκαιριού μέχρι και τις ζεστές πρώτες εβδομάδες του Σεπτεμβρίου περιλαμβάνει τα πάντα: παγκόσμιες πρεμιέρες, Μarvel και σταρ, οσκαρικά φιλμ που ποντάρουν στην επιθυμία του κοινού να τα απολαύσει κανονικά, στην αίθουσα δηλαδή, κωμωδίες και επανεκδόσεις, και μια πολυαναμενόμενη μεταφορά μαζικού μπεστ σέλερ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα τρία αγαπημένα επεισόδια του Τζόρνταν Πιλ από τη «Ζώνη του Λυκόφωτος»

TV Series / Τα τρία αγαπημένα επεισόδια του Τζόρνταν Πιλ από τη «Ζώνη του Λυκόφωτος»

Λίγο πριν από την πρεμιέρα της νέας τηλεοπτικής εκδοχής της θρυλικής σειράς, ο νέος μετρ του τρόμου Τζόρνταν Πιλ («Τρέξε», «Εμείς») προτείνει τρία κλασικά επεισόδια από την αρχική περίοδό της

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Λόρεν Γκρίνφιλντ: «Μόλις αποκτήσουμε ξανά χρήματα, επιστρέφουμε στις ίδιες συμπεριφορές»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω χρήματα, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ