Ούτε καν

Ούτε καν Facebook Twitter
Το πρόβλημα της ταινίας είναι η συνοχή της, και τα ατού οι ιδέες, η ευφυΐα των κινηματογραφικών συνδυασμών και το ρίσκο στην εκτέλεση, παρά τις αρρυθμίες.
0

Το Ούτε Καν δεν είναι μόνο η πιο φιλόδοξη ταινία του Τζόρνταν Πιλ, αλλά από τις πλέον θαρραλέες στο mainstream σινεμά των τελευταίων ετών, φορτισμένη και φορτωμένη με θέματα, προθέσεις, ιστορικές και κινηματογραφικές αναφορές σε πολιτισμό και δημιουργούς. Αυτό δεν σημαίνει πως είναι εντελώς επιτυχημένη: μέσα στην πολύπλοκη ροή της, ο εμφανής ψυχαγωγικός χαρακτήρας της διακόπτεται από σημασιοδοτήσεις που χρήζουν επεξήγησης, σαν χάρτης με υποσημειώσεις που οδηγούν την πλοκή. Διαφορετικές ιστορίες προσπαθούν να ευθυγραμμιστούν, και πολύ συχνά χωρίζουν οι δρόμοι τους. Ενδιάμεσα, εντυπωσιακές σκηνές, αποσπασματικές και τοποθετημένες έτσι ώστε να προβληματίζουν μετά το αρχικό τους εφέ, εκπλήσσουν με την εικόνα και τη δύναμη της πρωτοτυπίας τους. Η δομή και η κυρίαρχη αίσθηση, ωστόσο, βασίζεται, ή μάλλον, δανείζεται, από τις δυο πιο εμβληματικές περιπέτειες του Στίβεν Σπίλμπεργκ από τη δεκαετία του '70.

Εκμετάλλευση και ρατσισμός δεν είναι εκπλήξεις στη συνήθη προβληματική του Πιλ, αλλά η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη που σίγουρα αναλαμβάνει μόνος του έξτρα κοινωνική ευθύνη μέσα από ταινίες-δηλώσεις, πραγματεύεται το θέαμα και τη συναλλαγή του κοινού με τον καθρέφτη των επιλογών του.

Ο νεφελώδης, «αεικίνητος» ουρανός σε ένα καλιφορνέζικο ράντσο βρέχει αντικείμενα που σκοτώνουν τον πατέρα του Ότις (Ντάνιελ Καλούγια, μαγνητικός) και της Έμεραλντ (Κίκι Πάλμερ, με επιδερμικό ενθουσιασμό στην προσέγγιση, που ταιριάζει περισσότερο στα καθήκοντά της ως οικοδέσποινας του τηλεοπτικού Password) – ο ηλεκτρισμός που κρύβουν τα σύννεφα εγκυμονεί κίνδυνο εικαστικά παρεμφερή με εκείνον στις Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου. Κι ενώ γίνεται γρήγορα σαφές πως μια εξωγήινη οντότητα καραδοκεί εκεί ψηλά, και παίζει κρυφτό που μένει να αποκωδικοποιηθεί, τα δύο αδέλφια συγκροτούν μια ετερόκλητη ομάδα, μαζί με έναν πωλητή ηλεκτρονικών ειδών (Μπράντον Περέα, ένας ευπρόσδεκτος newcomer) και έναν λακωνικό και πείσμονα οπερατέρ (νόστιμα εκκεντρικός ο uber καρατερίστας ηθοποιός Μάικλ Γουίνκοτ, συνήθως ο κακός του Χόλιγουντ) για να εξολοθρεύσουν αλλά και να καταγράψουν τη δυσδιάκριτη απειλή, στήνοντας ένα σχέδιο που διαρθρώνεται ακριβώς σαν τη μονομαχία της ομάδας στα Σαγόνια του Καρχαρία εναντίον του τέρατος, με τον Γουίνκοτ στον ρόλο του Ρόμπερτ Σο.

Ούτε καν Facebook Twitter
O Ντάνιελ Καλούγια είναι μαγνητικός στον ρόλο του Ότις.

Τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Ο βαρύς Ότις και η ορμητική και αισιόδοξη Έμεραλντ είναι απόγονοι του Έντουαρντ Μούιμπριτζ, του μαύρου τζόκεϊ που απαθανατίστηκε στο φιλμάκι του αναβάτη από το 1887, το κατά τεκμήριο πρώτο δείγμα κινούμενων εικόνων στην Ιστορία, με τίτλο Animal Locomotion (ένας μαύρος καβάλα στ’ άλογο, με τέτοιον τίτλο, δεν χρειάζεται περαιτέρω σχόλιο για την αβίαστα ρατσιστική συμπαραδήλωση). Έχουν λοιπόν αναλάβει την οικογενειακή επιχείρηση με ειδικότητα στη χρήση αλόγων για οπτικοακουστικές παραγωγές. Πολύ κοντά στο ράντσο τους, ο Ρίκι Τζουπ Παρκ (ο υποψήφιος στα Όσκαρ για το Μινάρι, Στίβεν Γιάν) έχει στήσει το δικό του εύρωστο circus, ένα κέντρο ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων με έμφαση στην εμπειρία western στην ύπαιθρο, αν και στο γραφείο του φυλάει ενθύμια από το τηλεοπτικό σίριαλ, γύρω στα τέλη των '90s στο οποίο συμμετείχε ως παιδί, όπου και γλίτωσε την τελευταία στιγμή από τη δολοφονική επίθεση του σταρ χιμπατζή, από τη στιγμή που τρόμαξε από το σκάσιμο του μπαλονιού στη μεγάλη σκηνή των γενεθλίων. Μετά το μακελειό, μέρος του οποίου καταγράφεται στην πρώτη σκηνή της ταινίας και σίγουρα πιο τρομακτική στιγμή στη φιλμογραφία του Τζόρνταν Πιλ, ο αφηνιασμένος Gordy επιχείρησε να τον χαιρετίσει με μπουνίτσα όταν ο Ρίκι κρύφτηκε έντρομος κάτω από ένα τραπέζι, αλλά πρόλαβαν οι αστυνομικοί και «καθάρισαν» το ζώο. Σώθηκε, αλλά στοιχειώθηκε: κάτι μεταφυσικό διακατέχει την καθ’ όλα χαρωπή μπίζνα του, και το νεφέλωμα μάλλον τον έχει υπόψη του.

Ούτε καν Facebook Twitter
Ο Τζόρνταν Πιλ στα γυρίσματα της ταινίας.

Όντας παγιδευμένος, όπως όλοι, στο παγκόσμιο lockdown του 2020, ο δημιουργός του Τρέξε σκέφτηκε πέρα και ψηλά, συλλαμβάνοντας μέσα στην απογοήτευσή του μια ταινία με το βλέμμα στον ουρανό. Οι απόγονοι του Μούμπριτζ και το πρώην παιδί-θαύμα μοιράζονται ορφάνια και εγκατάλειψη. Ο κοινός τους τόπος είναι η show business και η μοίρα τους δεν διαφέρει από το συντριπτικό ποσοστό των καταφρονεμένων της διασκέδασης και της ψυχαγωγίας, που οφείλουν να επανεφεύρουν τον εαυτό τους για να επιβώσουν.

Ο Ρίκι Παρκ, επειδή σαν από θαύμα τη γλίτωσε από μια καταστροφική περίσταση, σαν να βρέθηκε στο μάτι του τυφώνα, και μάλιστα κράτησε σουβενίρ ένα παπούτσι που μυστηριωδώς στάθηκε όρθιο, σαν τη γόβα της Ντόροθι στον Μάγο του Οζ, νομίζει πως είναι προνομιούχος μέσα στην ατυχία του. Και αήττητος, ό,τι κι αν συμβεί. Το αντίθετο από τον απαισιόδοξο, συννεφιασμένο Ότις του πάντα εύγλωττου στις σιωπές του και τόσο εκφραστικού Καλούγια, ο οποίος συνοψίζει το φορτίο που κουβαλά στη σεκάνς μέσα στο βαν, μια από τις καλύτερες του Ούτε Καν. Εκμετάλλευση και ρατσισμός δεν είναι εκπλήξεις στη συνήθη προβληματική του Πιλ, αλλά η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη που σίγουρα αναλαμβάνει μόνος του έξτρα κοινωνική ευθύνη μέσα από ταινίες-δηλώσεις, μετά την τεράστια επιτυχία του Τρέξε, όπως διαφάνηκε και με το Us, πραγματεύεται το θέαμα και τη συναλλαγή του κοινού με τον καθρέφτη των επιλογών του. Δεν έχω να προσθέσω τίποτε πιο καινούριο ή καλύτερο από όσα έχει γράψει ο Γάλλος διανοητής Γκι Ντεμπόρ στην περίφημη «Κοινωνία του Θέαματος»: «Οι εικόνες που αποσπάσθηκαν από κάθε όψη της ζωής συγχωνεύονται σε μια κοινή πορεία όπου η ενότητα αυτής της ζωής δεν είναι δυνατό πλέον να αποκατασταθεί. Η αποσπασματικά θεωρημένη πραγματικότητα εκτυλίσσεται εντός της ίδιας της γενικής ενότητας ως ένας κεχωρισμένος ψευδόκοσμος, αντικείμενο της μοναδικής παρατήρησης. Η εξειδίκευση των εικόνων του κόσμου επανευρίσκεται ολοκληρωμένη, εντός του κόσμου της αυτονομημένης εικόνας, όπου το ψευδές εξαπάτησε τον ίδιο του τον εαυτό. Το θέαμα, γενικά, ως συγκεκριμένη αντιστροφή της ζωής, είναι η αυτόνομη κίνηση του μη-ζώντος». Groovy, ε; Και πολύ '60s.

Ούτε καν Facebook Twitter
Ο Ρίκι Παρκ, επειδή σαν από θαύμα τη γλύτωσε από μια καταστροφική περίσταση, σαν να βρέθηκε στο μάτι του τυφώνα, και μάλιστα κράτησε σουβενίρ ένα παπούτσι που μυστηριωδώς στάθηκε όρθιο, σαν τη γόβα της Ντόροθι στον "Μάγο του Οζ", νομίζει πως είναι προνομιούχος μέσα στην ατυχία του.

Αν και επηρεάστηκε, με δική του ομολογία, από anime και παλιότερο σινεμά, η μικροβιβλική συντέλεια στη μέση της εμβληματικής, τοπογραφικά και από πλευράς οικείων εικόνων μιλώντας, αμερικανικής υπαίθρου, ο Πιλ εμβολιάζει με γαλλική αμφισβήτηση τα θεμέλια του ψυχαγωγικού αξιώματος. Το προσπαθεί από την αρχή της κινηματογραφικής του καριέρας, και εδώ το θεωρητικοποιεί, όχι μόνο διαλογικά αλλά και εικαστικά. Και, ως Αμερικανός, φυσικά διοχετεύει το concept του μέσα από genres.

Ας μην ανησυχούν όσοι βλέπουν το είδος του horror να εργαλιοποιείται. Το Ούτε Καν δεν εμπίπτει εύκολα σε μια κατηγορία, και αν πρέπει, είναι περισσότερο ένα μεταφορικό sci-fi από έναν δημιουργό που ψάχνει το περιεχόμενο της ηθικής σε πλαίσια απροσδόκητα, ανησυχεί για την αλλοτρίωση, και υπενθυμίζει την ανάγκη για έναν αγώνα διεκδίκησης – ακούγεται δραματική περίπτωση, και συχνά έτσι είναι το σινεμά του Τζόρνταν Πιλ, ανάμεσα στα αφομοιωμένα χιουμοριστικά breaks.

Ούτε καν Facebook Twitter
Το "Ούτε Καν" δεν εμπίπτει εύκολα σε μια κατηγορία, και αν πρέπει, είναι περισσότερο ένα μεταφορικό sci-fi από έναν δημιουργό που ψάχνει το περιεχόμενο της ηθικής σε πλαίσια απροσδόκητα και ανησυχεί για την αλλοτρίωση.

Το πρόβλημα της ταινίας είναι η συνοχή της, και τα ατού οι ιδέες, η ευφυΐα των κινηματογραφικών συνδυασμών και το ρίσκο στην εκτέλεση, παρά τις αρρυθμίες. Και όσοι επίσης κόπτονται για τα spoilers (καλά κάνουν, αν και χάνουν φαιά ουσία με τις λεπτομέρειες και γίνονται στείρα fanboys and girls), το ζουμί του πονήματος του Ντεμπόρ, δηλαδή πως οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται το θέαμα μόνο από τις διαμεσολαβημένες εικόνες, είναι πιο αποκαλυπτικό για το έργο, παρά μια λεπτομερής περιγραφή της πλοκής του.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

10 επιλογές για τα θερινά (και όχι μόνο) σινεμά

Οθόνες / 10 ταινίες, 10 λόγοι να βρεθείς σε ένα θερινό σινεμά αυτό το καλοκαίρι

Η ενισχυμένη δεκάδα των ταινιών που περιμένουμε στα μέσα του καλοκαιριού μέχρι και τις ζεστές πρώτες εβδομάδες του Σεπτεμβρίου περιλαμβάνει τα πάντα: παγκόσμιες πρεμιέρες, Μarvel και σταρ, οσκαρικά φιλμ που ποντάρουν στην επιθυμία του κοινού να τα απολαύσει κανονικά, στην αίθουσα δηλαδή, κωμωδίες και επανεκδόσεις, και μια πολυαναμενόμενη μεταφορά μαζικού μπεστ σέλερ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα τρία αγαπημένα επεισόδια του Τζόρνταν Πιλ από τη «Ζώνη του Λυκόφωτος»

TV Series / Τα τρία αγαπημένα επεισόδια του Τζόρνταν Πιλ από τη «Ζώνη του Λυκόφωτος»

Λίγο πριν από την πρεμιέρα της νέας τηλεοπτικής εκδοχής της θρυλικής σειράς, ο νέος μετρ του τρόμου Τζόρνταν Πιλ («Τρέξε», «Εμείς») προτείνει τρία κλασικά επεισόδια από την αρχική περίοδό της

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM