Painkiller: Μια σειρά για την επιδημία των οπιοειδών που μαστίζει την Αμερική

Painkiller: Μια σειρά για την επιδημία των οπιοειδών που μαστίζει την Αμερική Facebook Twitter
Στη σειρά παρελαύνουν μια σειρά από πρόσωπα -εμπνευσμένα από αληθινούς  χαρακτήρες-, επιστήμονες και άνθρωποι που πονούν, θύτες και θύματα, φιλόδοξα στελέχη εταιρειών, ενώ περιγράφονται συμφωνίες και εξαγορές συνειδήσεων, χρηματισμοί και κενά στο σύστημα της υγειονομικής περίθαλψης. Φωτ.: Netflix
0

Το 2020 η οξυκωδόνη, η οποία πωλείται με διάφορες εμπορικές ονομασίες, με πιο «διάσημη» αυτή του χαπιού OxyContin, ήταν το 54ο πιο συχνά συνταγογραφούμενο φάρμακο στις Ηνωμένες Πολιτείες, με περισσότερες από 12 εκατομμύρια συνταγές. Περιγράφεται ως ένα ισχυρό, ημισυνθετικό οπιοειδές που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία του μέτριου έως σοβαρού πόνου. Στην περιγραφή της χρήσης του επισημαίνεται σήμερα κάτι που παραβλεπόταν εδώ και δεκαετίες: ο κίνδυνος κατάχρησης και εθισμού σε αυτό, οι κίνδυνοι εξαιτίας της υπερδοσολογίας και οι εξαιρετικά σοβαρές παρενέργειες στο νευρικό και μυϊκό σύστημα, συμπεριλαμβανομένου του θανάτου. 

Ο εθισμός στην οξυκωδόνη αποδείχτηκε πολύ εύκολος, κυρίως εξαιτίας της τάσης και της προθυμίας με την οποία οι γιατροί τη συνταγογραφούσαν, αποσιωπώντας επί χρόνια τις ολέθριες παρενέργειες, ενώ υποτιμούσαν και παρέβλεπαν τα σημάδια στέρησης που παρουσίαζαν οι ασθενείς τους, απλώς αυξάνοντας την εκάστοτε δόση. Οι ιατρικές μελέτες αναφέρουν ότι όταν λαμβάνεται από το στόμα, έχει περίπου 1,5 φορά ισχυρότερη επίδραση από την ισοδύναμη ποσότητα μορφίνης. Η επιτυχία του φαρμάκου οφειλόταν και στο ότι η ανακούφιση από τον πόνο άρχιζε συνήθως εντός δεκαπέντε λεπτών και διαρκούσε έως και έξι ώρες. Έτσι, με κάποιον τρόπο οι άνθρωποι που υπέφεραν από τραυματισμούς μπορούσαν για λίγες ώρες, μέχρι την επόμενη δόση, να συνεχίσουν τη ζωή τους «κανονικά», να εργάζονται, ή να ξεχνούν για λίγο τον πόνο.

Ο εθισμός στην οξυκωδόνη αποδείχτηκε πολύ εύκολος, κυρίως εξαιτίας της τάσης και της προθυμίας με την οποία οι γιατροί τη συνταγογραφούσαν, αποσιωπώντας επί χρόνια τις ολέθριες παρενέργειες, ενώ υποτιμούσαν και παρέβλεπαν τα σημάδια στέρησης που παρουσίαζαν οι ασθενείς τους, απλώς αυξάνοντας την εκάστοτε δόση.

Η ιστορία ενός από τα πιο επικίνδυνα φάρμακα συνδέεται με την οικογένεια Sackler και παρουσιάζεται σε μια σειρά έξι επεισοδίων στο Netflix, που ρίχνει φως στις καταστροφικές επιπτώσεις της επιδημίας των οπιοειδών. Μέσα από μια συναρπαστική αφήγηση ξεδιπλώνεται ο χαρακτήρας του πολυεκατομμυριούχου Richard Sackler, που υποδύεται ο Matthew Broderick, και της Edie Flowers, που υποδύεται η Uzo Aduba. Η τελευταία αφηγείται, ως ερευνήτρια, πώς μέσα από παραπλανητικές στρατηγικές μία από τις πιο πλούσιες, διάσημες και προβεβλημένες οικογένειες της Αμερικής έχτισε «μια αυτοκρατορία του πόνου». Στους τίτλους τέλους της σειράς διαβάζουμε ότι περίπου 300.000 άνθρωποι έχουν πεθάνει τις τελευταίες δύο δεκαετίες από υπερβολική δόση συνταγογραφούμενων παυσίπονων όπως το OxyContin, το «blockbuster drug» των Sackler.  

Από τη σειρά παρελαύνουν πρόσωπα εμπνευσμένα από αληθινούς χαρακτήρες, επιστήμονες και άνθρωποι που πονούν, θύτες και θύματα, φιλόδοξα στελέχη εταιρειών, ενώ περιγράφονται συμφωνίες και εξαγορές συνειδήσεων, χρηματισμοί και κενά στο σύστημα της υγειονομικής περίθαλψης. Βασίστηκε στα βιβλία «Empire of Pain» του Patrick Radden Keefe και «Pain Killer» του Barry Meier και αναλύει όλα τα λάθη που έγιναν μέσα σε ένα σύστημα που αφορά την υγεία αλλά στοχεύει κυρίως στο κέρδος.

Δύο σπουδαία βιβλία για μια θανατηφόρα επιδημία 

painkiller
Patrick Radden Keefe, «Empire of Pain»

Το «Empire of Pain» του Patrick Radden Keefe, best seller και από τα πιο αξιοσημείωτα του 2021, σύμφωνα με τους «New York Times» είναι ένα πορτρέτο τριών γενεών της οικογένειας Sackler, της οποίας η περιουσία χτίστηκε από το Valium και η φήμη της καταστράφηκε από το OxyContin. 

Το βιβλίο ακολουθεί την ιστορία της δυναστείας των πολυεκατομμυριούχων φιλάνθρωπων και φιλότεχνων, που το όνομά τους έχει κοσμήσει τους τοίχους πολλών ιστορικών ιδρυμάτων, του Χάρβαρντ, του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης, της Οξφόρδης, του Λούβρου. Είναι μία από τις πλουσιότερες οικογένειες στον κόσμο, υπεύθυνη ωστόσο για την παραγωγή και την εμπορία του παυσίπονου που αποτέλεσε τον καταλύτη της κρίσης των οπιοειδών.

Painkiller: Μια σειρά για την επιδημία των οπιοειδών που μαστίζει την Αμερική Facebook Twitter
Το ισχυρό φάρμακο που διαφημίστηκε ως σωτηρία για εκατομμύρια ανθρώπους πυροδότησε μια εθνική τραγωδία. Φωτ.: Netflix

Η οικογένεια με μακιαβελικές μεθόδους χειραγώγησε γιατρούς, επηρέασε τον FDA και υποβάθμισε την εθιστικότητα του φαρμάκου, ενώ, έχοντας ένα επιτελείο μεγάλων νομικών όπως ο τέως δήμαρχος της Νέας Υόρκης, Ρούντι Τζουλιάνι, κατάφερε να αποφύγει να της αποδοθούν ευθύνες σχετικά με τη χρήση του φαρμάκου. Το «Empire of Pain» είναι ένα πορτρέτο της δεύτερης χρυσής εποχής της Αμερικής, μια μελέτη της ατιμωρησίας της οικονομικής και κοινωνικής ελίτ και μια ωμή παρουσίαση της απληστίας που δημιούργησε μία από τις μεγαλύτερες περιουσίες του κόσμου.

 Barry Meier
Tο «Pain Killer» του βραβευμένου δημοσιογράφου Barry Meier

Το δεύτερο βιβλίο στο οποίο βασίστηκε η σειρά είναι το «Pain Killer» του βραβευμένου δημοσιογράφου Barry Meier, του οποίου το ειδικό ρεπορτάζ στους «New York Times» προκάλεσε εθνικό ενδιαφέρον για το OxyContin. Καταγράφει την άνοδο της βιομηχανίας διαχείρισης πόνου, αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, και αποκαλύπτει τις υπερβολές και τις καταχρήσεις της.

Το ισχυρό φάρμακο που διαφημίστηκε ως σωτηρία για εκατομμύρια ανθρώπους πυροδότησε μια εθνική τραγωδία. Όταν βγήκε στην αγορά το OxyContin, θεωρήθηκε ένα φαρμακευτικό όνειρο, ένα «θαυματουργό» φάρμακο, προάγγελος μιας τεράστιας αλλαγής στην ιατρική περίθαλψη, ενώ θα έφερνε και τεράστια κέρδη στον παρασκευαστή του.

Painkiller: Μια σειρά για την επιδημία των οπιοειδών που μαστίζει την Αμερική Facebook Twitter
Το βιβλίο, όπως και η ομότιτλη σειρά του Netflix, επισημαίνουν ότι ο πόλεμος κατά των ναρκωτικών δεν μπορεί σήμερα να περιοριστεί στο μέτωπο που αφορά τα παράνομα ναρκωτικά που διακινούνται λαθραία αλλά οφείλει να αντιμετωπίσει και μερικές από τις πιο θανατηφόρες ουσίες που παράγονται και πωλούνται νόμιμα στην Αμερική. Φωτ.: Netflix

Το φάρμακο αποδείχτηκε τόσο «θαυματουργό» όσο και εθιστικό, και σημάδεψε πόλεις, κωμοπόλεις και προάστια, αυξάνοντας την εγκληματικότητα και τα ποσοστά βίας και θανάτων των χρηστών του. Καθώς οι αναφορές στα περιστατικά υπερβολικής δόσης OxyContin γίνονταν πρωτοσέλιδα και ειδήσεις στα δίκτυα, γιατροί και ιατρικοί επισκέπτες που προωθούσαν το φάρμακο, ρυθμιστικές αρχές, στελέχη της βιομηχανίας και νομοθέτες έσπευσαν να υποβαθμίσουν τη ζημιά.

Πίσω από όλα αυτά βρισκόταν μία από τις πλουσιότερες οικογένειες της Αμερικής που συνέβαλε στην ενίσχυση του προβλήματος και είχε τα μέσα να καλύπτει τις αντιδράσεις. Τα αντανακλαστικά των Αρχών αποδείχτηκαν πολύ αργά, η απειλή που προέκυψε με τη ραγδαία αύξηση της κατάχρησης συνταγογραφούμενων φαρμάκων σε νέους ανθρώπους υπήρξε καθοριστική και είχε τεράστια διάδοση, με την κρίση των οπιοειδών να έχει κορυφωθεί πλέον και πολλούς να υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει επιστροφή.

Painkiller: Μια σειρά για την επιδημία των οπιοειδών που μαστίζει την Αμερική Facebook Twitter
Η οικογένεια Sackler μπορεί να έχει χαρακτηριστεί ως η "πιο κακή οικογένεια στην Αμερική" και "οι χειρότεροι έμποροι ναρκωτικών στην ιστορία", αλλά το όνομά της φιγουράριζε μέχρι πολύ πρόσφατα στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Στη φωτογραφία η τηλεοπτική οικογένεια Sackler. Φωτ.: Netflix

Το βιβλίο, όπως και η ομότιτλη σειρά του Netflix, επισημαίνουν ότι ο πόλεμος κατά των ναρκωτικών σήμερα δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο στο μέτωπο των παράνομων ναρκωτικών που διακινούνται λαθραία αλλά οφείλει να επεκταθεί και σε μερικές από τις πιο θανατηφόρες ουσίες που παράγονται και πωλούνται νόμιμα στην Αμερική. Το OxyContin, που πωλήθηκε για πρώτη φορά το 1996 ως μέρος της θεραπείας καρκινοπαθών και άλλων πασχόντων από χρόνιο πόνο, έγινε το μαγικό χαπάκι για πολλούς εφήβους, που, παίρνοντας ένα «Oxy», είχαν την πρώτη  εμπειρία με ουσίες, οδηγούνταν πολύ γρήγορα στην εξάρτηση, στη σκοτεινή πλευρά του φαρμάκου και πολλοί από αυτούς στον θάνατο.

Η ιστορία της φιλότεχνης οικογένειας Sackler

Painkiller: Μια σειρά για την επιδημία των οπιοειδών που μαστίζει την Αμερική Facebook Twitter
Οι αγωγές και οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται μέχρι σήμερα, ενώ τα ποσά που έχουν δοθεί κατά τη διαδικασία ξεπερνούν τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια. Στη φωτογραφία σκηνή της σειράς από την έρευνα της εισαγγελίας. Φωτ.: Netflix

Η οικογένεια Sackler μπορεί να έχει χαρακτηριστεί ως η «πιο κακή οικογένεια στην Αμερική» και οι «χειρότεροι έμποροι ναρκωτικών στην ιστορία», αλλά το όνομά τους φιγουράριζε μέχρι πολύ πρόσφατα στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, από το Metropolitan Museum of Art, το Smithsonian και το Guggenheim μέχρι το Ashmolean της Οξφόρδης, το V&A στο Λονδίνο και το Dundee, την Tate, τις Serpentine Galleries και το Λούβρο (ήταν το πρώτο μουσείο που το 2019 αφαίρεσε το όνομα της οικογένειας από τις αίθουσές του), σε μεγάλα θέατρα και πανεπιστημιακά ερευνητικά κέντρα. Από το 2021 μέχρι το 2023 περισσότερα από 25 ιδρύματα παγκοσμίως έχουν αποσύρει τις πλακέτες με το όνομά τους ή έχουν μετονομάσει αίθουσες και πτέρυγες που έφεραν το όνομα Sackler, αποσύροντας την αιγίδα της. 

Στις διαμαρτυρίες εναντίον των Sacklers πρωτοστάτησε η ομάδα  PAIN που ίδρυσε η Nan Goldin το 2017, η οποία ενημέρωσε και ευαισθητοποίησε τον κόσμο της τέχνης για τον ρόλο των αυτών των μαικήνων»στην κρίση των οπιοειδών στις ΗΠΑ. Μετά από αυτό, πολλά μουσεία δήλωσαν ότι δεν θα δέχονταν πλέον δωρεές από τα μέλη της οικογένειας.

Ατέρμονοι και πολύπλοκοι δικαστικοί αγώνες

Painkiller: Μια σειρά για την επιδημία των οπιοειδών που μαστίζει την Αμερική Facebook Twitter
Καθώς οι αναφορές για τις υπερβολικές δόσεις OxyContin έγιναν πρωτοσέλιδα και ειδήσεις των δικτύων, γιατροί, ιατρικοί επισκέπτες που προωθούσαν το φάρμακο, ρυθμιστικές αρχές, στελέχη της βιομηχανίας και νομοθέτες έσπευσαν να υποβαθμίσουν τη ζημιά.

Οι Sacklers είναι οι ιδιοκτήτες της Purdue Pharma, της φαρμακευτικής εταιρείας της οποίας το κύριο φάρμακο είναι το OxyContin. Σχεδόν και οι 50 Πολιτείες των ΗΠΑ έχουν καταθέσει αγωγές κατά των μελών της οικογένειας Sackler για τον φερόμενο ρόλο τους στην κρίση των οπιοειδών. Οι αγωγές και οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται μέχρι σήμερα, ενώ τα ποσά που έχουν δοθεί κατά τη διάρκεια των διαδικασιών ξεπερνούν τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια. Σε έναν πρώτο διακανονισμό του 2019, η οικογένεια θα έδινε 3 δισεκατομμύρια δολάρια. Έτσι και θα παρέμεναν δισεκατομμυριούχοι και δεν θα διώκονταν ποινικά για τη συμβολή τους στη κρίση των οπιοειδών.

Η Purdue κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στο White Plains της Νέας Υόρκης λίγο μετά τον πρώτο διακανονισμό, αλλά πολλές Πολιτείες επιδιώκουν υψηλότερες αποζημιώσεις. Οι Sacklers μεταβίβασαν παράνομα τουλάχιστον 10,7 δισεκατομμύρια δολάρια από την Purdue σε υπεράκτιους λογαριασμούς, όταν η εταιρεία άρχισε να δέχεται νομικό έλεγχο, ενώ τα μέλη της οικογένειας θεωρούνται πλέον υπεύθυνα για την υγειονομική κρίση που έχει προκύψει. Το 2021 ζήτησαν να τους δοθεί ασυλία και να προστατευθούν τα περιουσιακά τους στοιχεία από αγωγές που συνδέονται με την κρίση των οπιοειδών.

Τον Σεπτέμβριο του 2021 η εταιρεία κατάφερε την έγκριση ενός σχεδίου ύψους 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο θα διέλυε νομικά τη φαρμακοβιομηχανία τους και θα την αναδιάρθρωνε σε μια εταιρεία κοινής ωφέλειας που θα επικεντρωνόταν στην αντιμετώπιση της κρίσης των οπιοειδών και στην αποζημίωση ατόμων και οικογενειών που υπέστησαν ζημιά από τα προϊόντα της.

Ακολουθεί πλήθος αποφάσεων που μπορεί να φαίνονται βαρετές στον αναγνώστη, αλλά δείχνουν ότι οι Sacklers είναι αποφασισμένοι να θωρακιστούν πίσω από διακανονισμούς, να αποφύγουν την ποινική δίωξη και να διατηρήσουν ένα μεγάλο μέρος της περιουσίας τους.

Η ιστορία μιας αυτοκρατορίας

Painkiller: Μια σειρά για την επιδημία των οπιοειδών που μαστίζει την Αμερική Facebook Twitter
Αριστερά ο Raymond Sackler και η σύζυγός του Beverly. Δεξ. ο Mortimer Sackler και η σύζυγός του Theresa.

Η ιστορία της αυτοκρατορίας ξεκινά όταν ο Arthur, ο Μortimer και ο Raymond Sackler, τρία παιδιά Εβραίων μεταναστών από τη Γαλικία και την Πολωνία, μεγάλωναν στο Μπρούκλιν τη δεκαετία του 1930. Και οι τρεις σπούδασαν Ιατρική και αναφέρονται ως πρωτοπόροι στις φαρμακευτικές τεχνικές που έθεσαν τέρμα στην κοινή πρακτική των λοβοτομών. Με τον Arthur πατριάρχη της οικογένειας αγόρασαν μια μικρή φαρμακευτική εταιρεία, την Purdue-Frederick, και «επινόησαν» την ιατρική διαφήμιση, ένα είδος μάρκετινγκ πολύ μπροστά από την εποχή του, οργανώνοντας καμπάνιες που απευθύνονταν απευθείας στους γιατρούς και επιστρατεύοντας διακεκριμένους γιατρούς για να υποστηρίξουν τα προϊόντα της Purdue.

Ο Arthur υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους συλλέκτες έργων τέχνης της γενιάς του και δώρισε την πλειονότητα των συλλογών του σε μουσεία σε όλο τον κόσμο. Μετά τον θάνατό του τα αδέλφια και ο ανιψιός του ονόμασαν την εταιρεία Purdue Pharma και τα ηνία πέρασαν στα χέρια του Richard Sackler, γιου του Raymond. Αυτός συνέχισε την έρευνά του για τα παυσίπονα καθ' όλη τη δεκαετία του 1990 ως επικεφαλής της Purdue Pharma και ηγήθηκε της κερδοφόρας κούρσας της εταιρείας, με τα μέλη της οικογένειας, γιους, ανιψιούς/-ές, εγγονούς/-ές, να απολαμβάνουν χωρίς ανησυχία τα τεράστια κέρδη.

Είναι ουσιαστικά ο «εφευρέτης» του OxyContin. Ενώ υπήρχαν ανησυχίες σχετικά με τις εθιστικές ιδιότητές του, οι  εκπρόσωποι πωλήσεων της Purdue Pharma παρέπεμπαν τους γιατρούς ή όσους είχαν ενστάσεις σε μια πλαστή μελέτη που έδειχνε ότι ο εθισμός εμφανιζόταν μόνο σε μια μειοψηφία ασθενών. Τα στοιχεία αυτά καταρρίφθηκαν από έναν από τους αρχικούς συγγραφείς της μελέτης, τον Hershel Jick. Παρ' όλα αυτά, το OxyContin εγκρίθηκε από τον FDA το 1995 από τον δρα Κέρτις Ράιτ, ο οποίος έγινε υπάλληλος της Purdue Pharma μόλις δύο χρόνια μετά. Τα μπόνους στους αντιπροσώπους πωλήσεων και στους γιατρούς που υπέγραφαν τις περισσότερες συνταγές ήταν παραπάνω από γενναιόδωρα.

Painkiller: Μια σειρά για την επιδημία των οπιοειδών που μαστίζει την Αμερική Facebook Twitter
Ο τηλεοπτικός Ρέιμοντ Σάκλερ που υποδύεται ο Μάθιου Μπρόντερικ σε σκηνή της σειράς. Φωτ.: Netflix

Υπάρχει μια ιστορία που διαβάζω σε ξένα μέσα ότι ο Αbraham Sackler είπε κάποτε στους τρεις γιους του «αυτό που έχω να σας δώσω είναι ένα καλό όνομα». Κι αυτό τουλάχιστον οι Sacklers το έχασαν για πάντα. Ο υπερβολικός πλούτος των τελευταίων ετών –η οικογένεια συμπεριλήφθηκε για πρώτη φορά στη λίστα του Forbes με τις πλουσιότερες οικογένειες της Αμερικής το 2015– προέρχεται από την αύξηση των πωλήσεων του OxyContin. «Η κρίση των οπιοειδών δεν ήταν κάτι που απλώς συνέβη, όπως ένας τυφώνας ή μια πλημμύρα», λέει ο παραγωγός της σειράς Alex Gibney. «Ήταν κάτι που κατασκευάστηκε από εταιρείες που ήθελαν να έχουν εξωφρενικό κέρδος. Συνειδητοποίησα ότι αυτή η κρίση των οπιοειδών για την οποία ακούω τόσο πολλά δεν ήταν απλώς μια κρίση, ήταν στην πραγματικότητα ένα έγκλημα».

«Ζούμε σε μια χώρα όπου οι έμποροι ναρκωτικών που διακινούνται στους δρόμους μπαίνουν συχνά στη φυλακή», αναφέρει ο συν-σεναριογράφος Micah Fitzerman-Blue, «αντίθετα με τα διεφθαρμένα εταιρικά στελέχη που έφτιαξαν και διακίνησαν το φάρμακο, τα οποία δεν έχουν μπει στη φυλακή».

Προτιμήστε να δείτε τη σειρά σαν ντοκιμαντέρ για την άνοδο και την πτώση μιας οικογένειας και την κρίση των οπιοειδών. «Πολλοί τοξικομανείς, βρίσκοντας τα συνταγογραφούμενα παυσίπονα πολύ ακριβά ή πολύ δύσκολο να τα προμηθευτούν, έχουν στραφεί στην ηρωίνη. Σύμφωνα με την Αμερικανική Εταιρεία Ιατρικής της Εξάρτησης, τέσσερις στους πέντε ανθρώπους που δοκιμάζουν ηρωίνη σήμερα ξεκίνησαν με συνταγογραφούμενα παυσίπονα. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία από τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων δείχνουν ότι εκατόν σαράντα πέντε Αμερικανοί πεθαίνουν πλέον κάθε μέρα από υπερβολική δόση οπιοειδών», γράφει το «New Yorker». 

Το τρέιλερ της σειράς. 

Με πληροφορίες από Netflix, FDA, τα βιβλία «Empire of Pain» του Patrick Radden Keefe και «Pain Killer» του Barry Meier, τα περιοδικά «TIME» και «New Yorker», το PAIN (Prescription Addiction Intervention Now) και τους «New York Times».






 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 κινηματογραφικά διαμάντια που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Aπό τη θρυλική «Βασίλισσα της Αφρικής» και τα αριστουργηματικά «Απομεινάρια μιας μέρας», στην ταινία που μας έκανε να προσέξουμε τον Νόα Μπάουμπακ και το ντοκιμαντέρ του Έντγκαρ Ράιτ για τους Sparks.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΣΑΒΒΑΤΟ The Deepest Breath: Αγωνία και τρόμος στο ντοκιμαντέρ του Netflix για την ελεύθερη κατάδυση

Daily / The Deepest Breath: Αγωνία και τρόμος στο ντοκιμαντέρ του Netflix για την ελεύθερη κατάδυση

Είναι λεπτά τα όρια ανάμεσα στο σασπένς και τη χειραγώγηση του θεατή, αλλά είναι δύσκολο να αντισταθεί κανείς σ’ αυτό το ντοκιμαντέρ και στο τραγικό love story που αποτελεί τον πυρήνα του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ