Queer: Ερμηνεία καριέρας από τον Ντάνιελ Κρεγκ

Queer Facebook Twitter
Ποιος το περίμενε ο θεσμικός 007 να σταθεί στο ύψος τόσο ασυνήθιστων περιστάσεων και να συλλάβει με εφιαλτική μεγαλοπρέπεια τον άνομο Λι.
0

«Δεν είμαι queer, είμαι διαμελισμένος», απαντά ο μυστηριώδης ταξιδευτής με το λευκό κοστούμι και το πιστόλι στη ζώνη Μπιλ Λι (συχνό λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Αμερικανού συγγραφέα) όταν αναρωτιέται για την ταυτότητά του ακόμη και σε κατάσταση αφασίας, σε μία από τις ψυχεδελικές αναζητήσεις του στην άκρη του νου. Η έκταση της εσωτερικής, αφομοιωμένης ερωτικής καταπίεσης (όχι πάντα ταυτόσημη με τη σεξουαλική συμπεριφορά) του εκπατρισμένου Αμερικανού, άλλοτε αγέρωχου και ενίοτε αποκαμωμένου τυχοδιώκτη στη Νότια Αμερική αμέσως μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο συγκρίνεται μόνο με την εμμονική επιθυμία του να συλλάβει το άπιαστο, να φτάσει στην άλλη άκρη του πεποιημένου κόσμου, να ξεγελάσει τη θνητότητα.

Ο Γουίλιαμ Μπάροουζ, ο οποίος έγραψε το «Queer» ανάμεσα στο «Junkie» και το «Γυμνό Γεύμα», αλλά το δημοσίευσε δεκαετίες αργότερα, όταν ανακαλύφθηκε και λατρεύτηκε από τη νεοϋορκέζικη underground σκηνή των '80s και εκτέθηκε σε συνεντεύξεις που ενδεχομένως δεν περίμενε να του προκύψουν δήλωσε πως δεν ένιωθε πως ανήκε στους γκέι λογοτεχνικούς κύκλους ή στην γκέι κοινότητα και πως δεν είχε υπάρξει γκέι ούτε μια μέρα στη ζωή του – ίσως αυτός είναι ο πιο απροσδόκητος διαφοροποιός ορισμός των συχνά συγκεχυμένων εννοιών γκέι και κουίρ από έναν καλλιτέχνη παλιότερης γενιάς. Σαν υπερταχεία που ξεκινά από το ανοιγμένο του κεφάλι, το ταξίδι του Λι στο χείλος του ασυνείδητου βασικά μαρκάρεται από δύο σταθμούς, τη γνωριμία του με τον νεαρότερό του Γιουτζίν, έναν απόστρατο περιπλανώμενο που ψάχνει έναν σκοπό στην πόλη του Μεξικού στις αρχές των '50s, χωρίς όμως να βιάζεται, και τη μετ’ εμποδίων κοινή τους αναζήτηση του φυσικού παραισθησιογόνου γιαγκέ στη ζούγκλα, όπου συναντούν μια υποτίθεται θρυλική και δυσεύρετη βοτανολόγο (η Λέσλι Μάνβιλ, που τρομάξαμε να αναγνωρίσουμε).

Ο Ιταλός σκηνοθέτης βρήκε ένα εφέ για να «χωρέσει» φαντασματικά τον Λι στον Γιουτζίν, να τον πλησιάσει πνευματικά προτού γίνουν εραστές, να δει από μέσα την ψυχή του μήπως και τον συγκινήσει.

Αγριεμένη και σκιαχτική, τον προειδοποιεί πως αυτό που θα βιώσει δεν μοιάζει με την πρέζα που έχει συνηθίσει αλλά με έναν καθρέφτη της ψυχής που διαρκεί μια μικρή αιωνιότητα. Και μπορεί ο πιο κολεγιακός τύπος Γιουτζίν να τον ακολουθεί στο τριπ με τον ίδιο ράθυμο τρόπο που δέχτηκε να κάνουν σεξ, παραδόξως «συναινετικά αποπλανημένος», πάντα με μια απαλή απόσταση (έξοχος ο Ντριου Στάρκι σε μια λιτή ερμηνεία όπου καλείται να περνά δίπλα από συναισθήματα), αλλά ο Λι το θέλει πολύ, και το ζει μέχρι το μεδούλι, αποφασισμένος να δοκιμάσει μια δραματική και επώδυνη απόδραση από τον ρεαλισμό.

Queer Facebook Twitter
Άνετα πρόκειται για ερμηνεία καριέρας και μία από τις μεγαλύτερες που έχουμε δει για το μαρτύριο της επιθυμίας.

Το ίδιο κάνει άλλωστε και ο Λούκα Γκουαντανίνο: γυρισμένο στη μυθική Τσινετσιτά, το «Queer» μοιάζει με εξωτική φαντασίωση από την αρχή ως το τέλος, μια μακρινή ηχώ χρωμάτων και αισθήσεων, από την ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα των μπαρ και των δρόμων του Μεξικού με τις κοκορομαχίες, τα ναρκωτικά, τα μπουρδέλα, τις σιλουέτες της μιας νύχτας αλλά και τον υπαινιγμό μιας μεγάλης ευκαιρίας μέχρι την ακόμα πιο ιδρωμένη και παραισθητική ζούγκλα της αχαρτογράφητης ψυχεδέλειας, δεκαετίες προτού σκάσουν μαζικά τα μανιτάρια και εκλαϊκευθούν οι ψυχοτρόπες εμπειρίες, πάντα με την επιμελημένη από τον ίδιο τον σκηνοθέτη συνοδεία της κοφτερής πρωτότυπης μουσικής των Ρέζνορ - Ρος κι ενός νόστιμου σάουντρακ ανόμοιων παλιότερων τραγουδιών που ελέγχεται για εκτροχιασμένο εκλεκτισμό. Ο συνεχής πειραματισμός του Λι ενέχει πάντα κάτι οριακό και εξαιρετικά επείγον – η λαχτάρα του για ηδονή θα ξέπεφτε στο επίπεδο του αδιάφορου kink αν δεν έπασχε τόσο πολύ από την επιθυμία για ταύτιση με τον άνθρωπο που ποθεί και αγαπά.

Ο Ιταλός σκηνοθέτης βρήκε ένα εφέ για να «χωρέσει» φαντασματικά τον Λι στον Γιουτζίν, να τον πλησιάσει πνευματικά πριν γίνουν εραστές, να δει από μέσα την ψυχή του, μήπως και τον συγκινήσει. Κι όταν ο νεαρός του φίλος τού χαρίζει με το αζημίωτο μερικά ψίχουλα σάρκας, συμπόνιας και φροντίδας και τον ιντριγκάρει με την ανάγκη του για ανεξαρτησία, ο Λι δεν κινείται ποτέ προς αυτόν με ιδιοκτησιακές διαθέσεις (μάλιστα, στην αρχή κοντοστέκεται όταν τον βλέπει να φορά στον λαιμό το αστέρι του Δαβίδ, για να μη στενοχωρηθεί η μητέρα του!), ίσως επειδή εκτιμά και συμμερίζεται την ελευθερία και φοβάται μη χάσει έναν συνοδοιπόρο που δεν έχει αντίρρηση να διαμελισθεί από υπέρβαση και καύλα παρά να βουλιάξει με τους υπόλοιπους αγγλόφωνους της παρέας του Green Lantern στις αρπαχτές συνάξεις πίσω στο Μεξικό – η διαφορά που λέγαμε…  

Queer Facebook Twitter
Γυρισμένο στη μυθική Τσινετσιτά, το «Queer» μοιάζει με εξωτική φαντασίωση από την αρχή ως το τέλος, μια μακρινή ηχώ χρωμάτων και αισθήσεων.

Σε αυτήν τη συναρπαστική διαδρομή με τις αφηγηματικές νάρκες που απέφυγε ο Τζάστιν Κουρίτσκις και τις λεπτές ισορροπίες μεταξύ του queer υδράργυρου του Μπάροουζ και του δυσθεώρητου ηφαίστειου που κυνηγάει ο ήρωας, ο Ντάνιελ Κρεγκ παίζει με 40 πυρετό και εννοεί κάθε αρπαχτικό και μαγκωμένο βλέμμα πόθου, κάθε βύθιση στη ναρκωμένη ψευδαίσθηση μιας ζωής σε παύση, όλη την περιφρόνηση που νιώθει για το «σινάφι» του και τον αυτοεξευτελισμό του άνισου έρωτα. Άνετα πρόκειται για ερμηνεία καριέρας και μία από τις μεγαλύτερες που έχουμε δει για το μαρτύριο της επιθυμίας. Ποιος το περίμενε ο θεσμικός 007 να σταθεί στο ύψος τόσο ασυνήθιστων περιστάσεων και να συλλάβει με εφιαλτική μεγαλοπρέπεια τον άνομο Λι, ένα τρισδιάστατο φάντασμα που μπορεί να αυταπατάται, αλλά δεν προδίδει το σκίρτημα, αφαιρεί από την έκφραση, μα είναι πάντα παρών.  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ