Richard Attenborough, ο παραγωγικός ευπατρίδης του βρετανικού σινεμά

Richard Attenborough, ο παραγωγικός ευπατρίδης του βρετανικού σινεμά Facebook Twitter
0
Richard Attenborough, ο παραγωγικός ευπατρίδης του βρετανικού σινεμά Facebook Twitter
Ως σκηνοθέτης, προτιμούσε το περιεχόμενο από το στιλ. Ως ηθοποιός, μπορούσε να παίξει τα πάντα, απαλλαγμένος από νέος από το βάρος της φωτογενούς ομορφιάς.

Από τις λίστες με τους ηθοποιούς που βραβεύτηκαν με Όσκαρ σκηνοθεσίας, ποτέ δεν παραλείπουμε τον Γουόρεν Μπίτι, τον Μελ Γκίμπσον, τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ και τον Κέβιν Κόσνερ, αλλά πάντα μας διέφευγε ο Ρίτσαρντ Άτενμπρο, ή Ατέμπορο ελληνιστί, ο πιο υπεύθυνος και ευσυνείδητος εργάτης του αγγλικού κινηματογράφου.

Ίσως γιατί το πλατύ, διεθνές κοινό δεν τον ταύτισε με κάποιον συγκεκριμένο ρόλο (με την εξαίρεση του στοργικού παππού αλλά πλανεμένου επιχειρηματία στο Jurassic Park του Στίβεν Σπίλμπεργκ), αλλά με το Γκάντι, το ευγενές, ευαίσθητο και φιλειρηνικό έπος που "ανέβασε" στην μεγάλη οθόνη, υπογράφοντας την παραγωγή και την σκηνοθεσία, με κόπο, θυσίες και βάσανα, αλλά με τεράστια εμπορική, ηθική και καλλιτεχνική ανταμοιβή.


Πριν από το φιλμ των 8 Όσκαρ (τη χρονιά που κέρδισε τον Εξωγήινο, του Στίβεν Σπίλμπεργκ και πάλι), υπήρξε από τα πλέον οικεία πρόσωπα στους Βρετανούς σινεφίλ επί 40 συναπτά χρόνια πριν από το Γκάντι, έχοντας παίξει πάμπολλους χαρακτήρες στο μεταπολεμικό σινεμά της χώρας του, χωρίς να διστάζει να δοκιμαστεί στις ΗΠΑ αλλά και σε πιό καλλιτεχνικές ταινίες, όπως το θαυμάσιο Chess Players του Σατγιατζίτ Ρέϊ.

Για να του εμπιστευτούν τα κεφάλαια για το Γκάντι, είχε αποδείξει με το ιστορικό Young Winston (1972) και το πολεμικό Bridge Too Far (1977), πως ήταν ικανός να χειριστεί πολλούς ηθοποιούς, ακόμη περισσότερους κομπάρσους, συνεργεία, τοποθεσίες, εποχές και λογιστικά προβλήματα με αφηγηματική αποτελεσματικότητα.


Ωστόσο, αν πιστέψουμε τα Όσκαρ, ως σκηνοθέτης έμελλε να καταξιωθεί. Και γύρισε ουκ ολίγες ταινίες, πριν και μετά τη διπλή βράβευση του. Ανάμεσα σ' αυτές, την επίσης ευγενικά φιλελεύθερη Κραυγή Ελευθερίας για τον αγωνιστή Μπίκο, το νερόβραστο In Love and War, το μεγαλεπήβολο Τσάπλιν που αξίζει μόνο για την ιδιοφυΐα του Ρόμπερτ Ντάουνι, και το πολύ έξυπνο μελόδραμα Shadowlands, με την Ντέμπρα Γουίνγκερ και τον αγαπητό του Άντονι Χόπκινς.

Ως σκηνοθέτης, προτιμούσε το περιεχόμενο από το στιλ. Ως ηθοποιός, μπορούσε να παίξει τα πάντα, απαλλαγμένος από νέος από το βάρος της φωτογενούς ομορφιάς. Ως προσωπικότητα, βοήθησε με την παρουσία του και τις συντονισμένες κινήσεις του τη βρετανική βιομηχανία, με παραγωγές, lobbying, φιλανθρωπίες και συμμετοχές σε επιτροπές, πάντα με έναν καλό λόγο και πολύ συναίσθημα. Γι' αυτή την πλευρά του, τιμήθηκε παντοιοτρόπως στη χώρα του: Sir, Lord, πρόεδρος στο Channel 4 και Fellow στην Βρετανική Ακαδημία, αν και για τους συνομιλητές του και τον κόσμο, ήταν, χαϊδευτικά, ο Lord Dickie. Οι Αμερικανοί τον αποδέχθηκαν και τον εμπιστεύτηκαν για την πειθώ και την απλότητα του, το ιδιαίτερο ταλέντο του να στρογγυλεύει μεγάλα σενάρια, χωρίς να τα ευτελίζει.


Έφυγε πλήρης ημερών στα 90 του χρόνια, ευρέως καταξιωμένος αλλά βαθιά πικραμένος, αδυνατώντας να συνέλθει από το χαμό της κόρης και της εγγονής του στο φονικό τσουνάμι της Ταϊλάνδης το 2004. Έκτοτε, δεν έπαιξε στο σινεμά και αποτραβήχτηκε στο σπίτι του στο Λονδίνο. Τα τελευταία νέα γύρω από τη υγεία του μετέδιδε ο αδελφός του, διάσημος ντοκιμαντερίστας Ντέϊβιντ Άτενμπρο, το επώνυμο του οποίου παράφρασε η Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη, ως Άτεμπεργκ.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ