«Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ»: Το λιτό αριστούργημα του Μπρεσόν επιστρέφει στις αίθουσες

Στην τύχη ο Μπαλταζάρ Facebook Twitter
Είναι μία από τις πιο συγκινητικές ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ, δίχως να μεταχειρίζεται τους μηχανισμούς και τα τεχνάσματα του μελοδράματος ούτε να επιχειρεί συναισθηματικές επικλήσεις στα φιλοζωικά μας ένστικτα.
0


ΤΟ ΕΟ ΤΟΥ του Γέρζι Σκολιμόφσκι, ως μια υποκειμενική και –ας μας επιτραπεί καταχρηστικά ο όρος‒ ιμπρεσιονιστική παραλλαγή του Au hasard Balthazar, αναθέρμανε το ενδιαφέρον για την ταινία του Ρομπέρ Μπρεσόν. Το σινεμά του τελευταίου μοιάζει, χρόνο με τον χρόνο, να απομακρύνεται από το σινεφιλικό μας διαιτολόγιο, ίσως γιατί ο ρυθμός του δοκιμάζει περισσότερο το ολοένα μειούμενο attention span μας, ίσως και επειδή κάποιες ταινίες του έχουν θρησκευτικές απολήξεις και η διερεύνηση της θρησκευτικότητας –προσοχή, όχι η θρησκευτική ταυτότητα που επανέρχεται δυναμικά (και, ενίοτε, άκρως συντηρητικά) ως στοιχείο αυτοπροσδιορισμού‒ δεν αφορά πολλούς.

Στο φιλμ λειτουργεί ως δραματουργικό όχημα για να δούμε τα έργα των ανθρώπων και, ταυτόχρονα, ως σύμβολο, ίσως όχι απαραίτητα της αγιοσύνης –αν θες να αγιάσεις, πρέπει να αμαρτήσεις, λέει ο ποιητής‒, μα σίγουρα της καλοσύνης.

Κι όμως, ο Μπαλταζάρ θα κέρδιζε και θεατές ελάχιστα εξοικειωμένους με ένα σινεμά που σήμερα αποκαλούμε arthouse, αν του έδιναν μια ευκαιρία. Είναι, βλέπεις, μία από τις πιο συγκινητικές ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ, δίχως να μεταχειρίζεται τους μηχανισμούς και τα τεχνάσματα του μελοδράματος ούτε να επιχειρεί συναισθηματικές επικλήσεις στα φιλοζωικά μας ένστικτα, εστιάζοντας στη (δεδομένη) χαριτωμενιά του γλυκύτατου γαϊδαράκου που φέρει το όνομα του τίτλου. Τα περισσότερα κείμενα για την ταινία τη διαβάζουν ως χριστιανική παραβολή και επόμενο είναι, καθώς η χριστιανική σημειολογία είναι έκδηλη. Θα δούμε, για παράδειγμα, τον Μπαλταζάρ να φορά στεφάνι, θα τον δούμε να μοιράζει και τον άρτο.

«Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ»: Το λιτό αριστούργημα του Μπρεσόν επιστρέφει στις αίθουσες Facebook Twitter
Η διαδρομή του Μπαλταζάρ αποτελεί αφορμή για την ανάδειξη της ανθρώπινης εμπειρίας.

Ο Μπαλταζάρ, βέβαια, δεν είναι ακριβώς χαρακτήρας, τουλάχιστον όχι με την έννοια του ανθρώπου, είναι ένα πλάσμα πέρα από τα ανθρώπινα, ένα ον αν-ήθικο, μα όχι ανήθικο. Στο φιλμ λειτουργεί ως δραματουργικό όχημα για να δούμε τα έργα των ανθρώπων και, ταυτόχρονα, ως σύμβολο, ίσως όχι απαραίτητα της αγιοσύνης –αν θες να αγιάσεις, πρέπει να αμαρτήσεις, λέει ο ποιητής‒, μα σίγουρα της καλοσύνης. Σε νεαρή ηλικία, όταν δυο παιδάκια θα τον επιλέξουν και θα τον λατρέψουν, θα γνωρίσει την άδολη αγάπη.

Στη συνέχεια, καθώς αλλάζει ιδιοκτήτες, θα γίνει στωικός αποδέκτης εκτόνωσης των χειρότερων ανθρώπινων συμπεριφορών και ενστίκτων, της ερωτικής ζήλιας, της κτητικότητας, της υστεροβουλίας, της κακοποίησης. Κάθε φορά που ένας άνθρωπος υποκύπτει σε αυτά τα ένστικτα, την πληρώνει ο Μπαλταζάρ, δηλαδή η αθωότητα στην πιο αγνή, καθαρή μορφή της, η καλοσύνη μας.

Η διαδρομή του Μπαλταζάρ αποτελεί αφορμή για την ανάδειξη της ανθρώπινης εμπειρίας και, για όσους ερμηνεύσουν το ζώο (και) ως συμβολικό φορέα αυτής, και αποτύπωσή της, με την ταινία να μετατρέπεται σε υπαρξιακό αδελφάκι της έτερης μπρεσονικής αναγωγής της λιτότητας στην υψηλότερη μορφή κινηματογραφικής τέχνης, του Α man escaped.

Το τέλος θα έρθει γι’ αυτόν αναπόφευκτα, σε ανύποπτο χρόνο και με απρόβλεπτο τρόπο, όπως για όλους μας. Θα φύγει μεταξύ αμνών, οι οποίοι θα του γυρίσουν την πλάτη καθώς αφήνει την τελευταία του πνοή. Έπειτα, θα ρίξουν ένα βλέφαρο στο κουφάρι του και θα προχωρήσουν, σαν να μη συνέβη τίποτα, αντί να τον περιτριγυρίσουν και να τον «κρύψουν» μέσα τους.

Στην τύχη ο Μπαλταζάρ Facebook Twitter
Το τέλος θα έρθει γι’ αυτόν αναπόφευκτα, σε ανύποπτο χρόνο και με απρόβλεπτο τρόπο, όπως για όλους μας. Θα φύγει μεταξύ αμνών, οι οποίοι θα του γυρίσουν την πλάτη καθώς αφήνει την τελευταία του πνοή.

Ίσως, τελικά, ως «αμνοί» κι εμείς κατά τις χριστιανικές διδαχές, απλώς να μην έχουμε τα εργαλεία για να οικειοποιηθούμε την καλοσύνη. Ίσως να είχε δίκιο ο Καρδινάλιος Λαμπέρτο στον Νονό 3 και, παρά τους αιώνες που περιβαλλόμαστε από τη χριστιανοσύνη, ο «Χριστός» να μην εισχώρησε ποτέ μέσα μας, η χριστιανική μας ταυτότητα να είναι απλώς το ηθικό πλεονέκτημα απέναντι στην εγγενή αδυναμία μας να τηρήσουμε τη θεμελιώδη εντολή της διδασκαλίας του, εκείνη που (υποτίθεται ότι) κατάργησε όλες τις προηγούμενες.

Γι’ αυτό κάθε φορά το τέλος θα γράφεται με τον ίδιο τρόπο, με τον Μπαλταζάρ άψυχο σε ένα λιβάδι, μόνο και ξεχασμένο, δίχως βοήθεια από τους λίγους που προσπάθησαν να τον προσεγγίσουν τρυφερά και ματαιώθηκαν βάναυσα από τους πολλούς, οι οποίοι τον βασάνισαν και τον εκμεταλλεύτηκαν, καταναλώνοντας λίγο λίγο την ανθρώπινή τους φύση. 

Η ταινία «Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ» θα προβάλλεται στον κινηματογράφο Άστυ από την Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού στο εικαστικά υποβλητικό, παγωμένο Ice Tower της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς

Berlinale 75 / «Τhe Ice Tower»: Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού

Η Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς σπάει αθόρυβα την ψευδαίσθηση του παραμυθιού, δημιουργώντας μια τεράστια, παγωμένη φιλμική επιφάνεια με στραφταλιστές αντανακλάσεις και κενή ψυχή, όπως ακριβώς είναι στην ουσία της η snow queen.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Οθόνες / 10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Ξεψαχνίσαμε τον κατάλογο που προσφέρουν οι πλατφόρμες streaming και σας παρουσιάζουμε δέκα ταινίες κατάλληλες για την πιο αγαπησιάρικη μέρα του χρόνου, ώστε να μη χρειαστεί να καταφύγετε ξανά στις συνηθισμένες επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Pulp Fiction / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Οι οσκαρικές φιλοδοξίες του Netflix για το Emilia Pérez έπεσαν στο κενό, καθώς η πρώτη τρανς υποψήφια στην ιστορία του θεσμού κατηγορείται για πολιτική ανορθογραφία και εξοστρακίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Οθόνες / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Το να είσαι τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι πολιτικών πεποιθήσεων. Και το να προϋποθέτουμε ότι τα τρανς άτομα είναι μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές ή αντιδραστικές απόψεις, είναι απλά παράλογο.
THE LIFO TEAM
Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ