«Τη νύχτα τα μνημεία γίνονται έργα τέχνης»: Ο άνθρωπος που φώτισε το Παναθηναϊκό Στάδιο εξηγεί

«Τη νύχτα τα μνημεία γίνονται έργα τέχνης»: Ο άνθρωπος που φώτισε το Παναθηναϊκό Στάδιο εξηγεί Facebook Twitter
Όταν πέσει η νύχτα και παύσει ένα μνημείο να είναι επισκέψιμο, μετατρέπεται σε ένα σύγχρονο έργο τέχνης που φέρει επάνω του την ιστορία των αιώνων. Φωτ.: Διονύσης Κούτσης
0

Hεπαγγελματική φιλοσοφία του διεθνώς αναγνωρισμένου σχεδιαστή φώτων Γιώργου Τέλλου βασίζεται στη δημιουργία του κατάλληλου περιβάλλοντος και συνθηκών με αποτελεσματικό τρόπο, προκειμένου να παρουσιάσει την παραγωγή που οραματίζεται ο πελάτης του. Αυτή τη φορά ανέλαβε να φωταγωγήσει εκ νέου ένα από τα πιο σημαντικά τοπόσημα της Αθήνας, το Καλλιμάρμαρο. 

Εξήντα νέες συστοιχίες, με τρεις χιλιάδες εξακόσια σώματα led, φωτίζουν πλέον το πιο εμβληματικό στάδιο του αθλητισμού και για πρώτη φορά ο φωτισμός προσαρμόζεται στο μνημείο με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα.

Στην εκδήλωση για τη φωταγώγηση του μνημείου βρέθηκε χθες ο πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, Τόμας Μπαχ, ο οποίος επισκέπτεται τη χώρα μας. Τα εγκαίνια έγιναν παρουσία της προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, του υφυπουργού Αθλητισμού Λευτέρη Αυγενάκη, του δημάρχου Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη και του προέδρου της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής Σπύρου Καπράλου.

Πολλές φορές η σύγχρονη τεχνολογία σου δίνει τη δυνατότητα να "υπερβάλλεις". Όμως, ειδικά στα μνημεία δεν πρέπει κανείς να φλυαρήσει αλλά να μένει συνετός απέναντι σε αυτό που πρεσβεύουν μέσω της ιστορίας τους.

Η μελέτη ξεκίνησε πριν από έξι μήνες με εντολή της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, αφού ο παλιός εξοπλισμός είχε αρχίσει να φθείρεται. Εκτός αυτού, με τους νέους προβολείς, η φωτορύπανση μειώθηκε κατά 70%-80% και επιτεύχθηκε εξοικονόμηση ενέργειας κατά 50%. Επίσης, από εδώ και στο εξής, θα φωτίζονται και τα δέντρα του Αρδηττού που βρίσκονται στην κορυφή του σταδίου.

Καλλιμάρμαρο φωτισμός Facebook Twitter
Το στάδιο αποτελεί παγκόσμιο σύμβολο του αθλητισμού αφού εδώ έγιναν οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί αγώνες, το 1896. Φωτ.: Διονύσης Κούτσης

«Η πρόταση για τον σχεδιασμό και τη μελέτη του νέου φωτισμού του Παναθηναϊκού Σταδίου μου έγινε από την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή τον Σεπτέμβριο του 2020. Οι πρώτες αντιδράσεις ήταν μεγάλη χαρά και ταυτόχρονα ένα αίσθημα ευθύνης και πρόκλησης για την επίτευξη του συγκεκριμένου έργου. Ξεκινήσαμε λοιπόν σχεδόν αμέσως με διάφορες ιδέες. Ψάχναμε, απορρίπταμε, ώσπου τελικά καταλήξαμε να χρησιμοποιήσουμε ένα φωτιστικό σύστημα απόλυτα συμβατό με τις σύγχρονες περιβαλλοντικές απαιτήσεις, το οποίο προσαρμόζει τη θερμοκρασία του λευκού όσο βραδιάζει» λέει στη LIFO.gr ο Γιώργος Τέλλος. 

«Η μελέτη για τον μέχρι πρότινος φωτισμό είχε γίνει το 2004, δηλαδή 16 χρόνια πριν, όπου η τεχνολογία του φωτισμού ήταν τελείως διαφορετική, με ενεργοβόρα φώτα και τεράστια φωτορύπανση. Σήμερα η πρόοδος στις φωτιστικές πηγές μας δίνει τη δυνατότητα να βελτιώσουμε τις αποδόσεις και να προστατεύσουμε το περιβάλλον. Αυτό είναι κάτι που αν μη τι άλλο πρέπει να "εκμεταλλευτούμε" γενικότερα στον δημόσιο φωτισμό. Πολλές φορές βέβαια η σύγχρονη τεχνολογία σου δίνει τη δυνατότητα να "υπερβάλλεις". Όμως, ειδικά στα μνημεία δεν πρέπει κανείς να φλυαρήσει αλλά να μένει συνετός απέναντι σε αυτό που πρεσβεύουν μέσω της ιστορίας τους».

Οι νέοι προβολείς έχουν διαφορετικές μοίρες στόχευσης προκειμένου να αναδειχθεί το πεντελικό μάρμαρο, καθώς πρόκειται για το μοναδικό μαρμάρινο στάδιο στον κόσμο. Το στάδιο αποτελεί παγκόσμιο σύμβολο του αθλητισμού, αφού εδώ έγιναν οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί αγώνες, το 1896.

Γιώργος Τέλλος Facebook Twitter
Ο Γιώργος Τέλλος επί το έργον.
Καλλιμάρμαρο κερκίδες Facebook Twitter
Aπό εδώ και στο εξής, θα φωτίζονται και τα δέντρα του Αρδηττού που βρίσκονται στην κορυφή του σταδίου. Φωτ.: Διονύσης Κούτσης

«Πρώτα ήθελα να βελτιώσω τα τεχνικά χαρακτηριστικά ώστε να υπάρξει μια ήπια και διακριτική ανάδειξη του σταδίου. Επιπλέον φωτίσαμε για πρώτη φορά ένα κομμάτι από το άλσος του Αρδηττού, όπου τα καταπράσινα φωτισμένα δέντρα αγκαλιάζουν το πεντελικό μάρμαρο του σταδίου. Αυτό δίνει μια ξεχωριστή προοπτική στον χώρο. Παράλληλα το έργο πρόκειται να προχωρήσει στη δεύτερη φάση του, που σε αυτή ακολουθεί ο φωτισμός της πλατείας που βρίσκεται έξω από το στάδιο, καθώς και στον φωτισμό στο εσωτερικό του στίβου» λέει ο Γ. Τέλλος περιγράφοντας αυτό που θα απολαμβάνουν οι Αθηναίοι και οι ξένοι που θα φτάνουν στον χώρο.

Για τα αρχαία μνημεία, ο Γιώργος Τέλλος πιστεύει ότι δεν πρόκειται μόνο για αρχιτεκτονικά έργα. «Είναι σύμβολα τα οποία έχουν μια τεράστια ιστορία που κουβαλούν μέσα στους αιώνες. Ένα μνημείο έχει την απόλυτη θέαση κατά τη διάρκεια της ημέρας. Όταν όμως πέσει η νύχτα και παύσει να είναι επισκέψιμο, το μνημείο μετατρέπεται σε ένα σύγχρονο έργο τέχνης που φέρει επάνω του την ιστορία των αιώνων. Εκεί το φως έχει καταλυτικό ρόλο στο να αναδείξει τη μυθική διάσταση του χώρου καθώς και το αρχιτεκτονικό έργο» τονίζει.

Γεννημένος στη Φρανκφούρτη της Γερμανίας, ο Γιώργος Τέλλος σπούδασε στο Universitaet Des Saarlandes και στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, στην Ελλάδα. Με την ολοκλήρωση των σπουδών του ξεκίνησε την καριέρα του στον φωτιστικό σχεδιασμό και εργάστηκε ως σχεδιαστής φωτισμού σε πολλές εκδηλώσεις, από ζωντανές συναυλίες και θεατρικές παραστάσεις σε όλο τον κόσμο μέχρι αρχιτεκτονικά έργα, μουσικές και χορευτικές παραστάσεις και τηλεοπτικές εκπομπές. Από τον Οκτώβριο του 2009 ηγείται δύο γραφείων lighting design, ενός στη Φρανκφούρτη και ενός στην Αθήνα. Από το 2013 είναι συνιδρυτής της αρχιτεκτονικής εταιρείας φωτισμού Artic, με έδρες το Ριάντ, την Αθήνα και τη Φρανκφούρτη.

Ο Γιώργος Τέλλος έχει συμμετάσχει σε πολλά projects μεταξύ των οποίων τηλεοπτικές εκπομπές, μουσικές συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, επιδείξεις μόδας, εταιρικές εκδηλώσεις και ειδικά έργα, με αποκορύφωμα τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2014 στο Σότσι και τον αποκλειστικό σχεδιασμό φωτισμού του Medal Plaza.

Medal Plaza Facebook Twitter
Το Medal Plaza στην έναρξη των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων του 2014 στο Σότσι.
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Design / Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος, επικεφαλής του γραφείου Potiropoulos+Partners Architecture, μας ξεναγεί στο νέο του πρότζεκτ το οποίο θυμίζει τοπίο πριν από τη μεγάλη αστικοποίηση, με τη φύση πανταχού παρούσα
THE LIFO TEAM
H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Creative Minds / H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Ο Άλεξ Κάβδας συζητά με την Καλλίνα Κυρατσούλη, Head of Creative στη Soho Square Athens και τον Χρήστο Κουτσούκο, Executive Creative Director στην Cream, για τη σημασία της δημιουργικότητας αλλά και το πώς μία καλή ιδέα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο, στο πλαίσιο του πρώτου επεισοδίου της νέας σειράς podcast «Creative Minds», με την υποστήριξη των βραβείων Ermis Awards.
Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Design / Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Η Casa Gaia από τους Bobotis+Bobotis Architects είναι μια βίλα που, απόλυτα συνδεδεμένη με το τοπίο, ενσωματώνει με ευαισθησία τις καθημερινές ανθρώπινες ανάγκες, αποτίνοντας φόρο τιμής στη διαχρονική ηρεμία του μεσογειακού καλοκαιριού.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ