Τουρισμός και Βιωσιμότητα: Οι νέες προκλήσεις της αρχιτεκτονικής στην εποχή της διαρκούς ανάπτυξης

Τουρισμός και Βιωσιμότητα: Οι νέες προκλήσεις της αρχιτεκτονικής στην εποχή της διαρκούς ανάπτυξης Facebook Twitter
0

Ο τουρισμός είναι μια δραστηριότητα που επιβαρύνει το φυσικό αλλά και το κοινωνικό περιβάλλον. Είναι, ωστόσο, αναγκαίος σε χώρες όπως η Ελλάδα, η οποία δεν έχει κατορθώσει ακόμη να αναπτυχθεί τεχνολογικά, έτσι αναγκαστικά «πουλά» τις φυσικές ομορφιές και την πολιτιστική της παράδοση.

Η προσπάθεια πρέπει να στραφεί στην απόκτηση του μεγαλύτερου δυνατού εσόδου, φροντίζοντας όμως ώστε οι επεμβάσεις μας σε ευαίσθητα τοπία να περιορίζουν τις επιπτώσεις και, κυρίως, αν απαιτηθεί, να είναι αναστρέψιμες. 

Σχετικά με την αρχιτεκτονική που συμβάλλει στη βιωσιμότητα των κατασκευών, πρέπει να παρατηρήσουμε ότι τα μεγάλα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει αφορούν το νερό, την ενέργεια και τις πρώτες ύλες.

Το ζητούμενο είναι μια αρχιτεκτονική που συμβάλλει στη μείωση των καταναλώσεων. Αλλά η αρχιτεκτονική πρέπει να αντιμετωπίσει μια σειρά από διαμορφωμένες και συχνά ανελαστικές ανάγκες και συνήθειες της κοινωνίας.

Τουρισμός και Βιωσιμότητα: Οι νέες προκλήσεις της αρχιτεκτονικής στην εποχή της διαρκούς ανάπτυξης Facebook Twitter

Ο κανόνας είναι ένα πρότυπο κατανάλωσης που στηρίζεται στην εικόνα και στη δημιουργία διαρκώς μεγαλύτερης πελατείας σε «περιττά» προϊόντα.

Είναι το λουξ περιττό, για παράδειγμα; Για τον κάτοικο του Τρίτου Κόσμου, που ζητά τροφή και νερό, σίγουρα. Για τους κατοίκους του δυτικού κόσμου, είναι πρότυπο ζωής, σε μικρή ή μεγάλη κλίμακα.

Γίνονται προσπάθειες περιορισμού της κατανάλωσης ενέργειας από τη χρήση και την κατοίκηση των κτιρίων, αλλά δεν μετράμε τη διάρκεια ζωής των υλικών και των τεχνικών αντικειμένων που χρησιμοποιούμε στην κατασκευή.

Τουρισμός και Βιωσιμότητα: Οι νέες προκλήσεις της αρχιτεκτονικής στην εποχή της διαρκούς ανάπτυξης Facebook Twitter

Ένα πέτρινο κτίριο, π.χ., μπορεί να χρησιμοποιείται 200 χρόνια.

Από τις σύγχρονες κατασκευές, όμως, καμία δεν θα ξεπεράσει τα 30 έτη αν δεν ανακαινίζεται επαρκώς, με συνέπεια να υπάρχει σπατάλη ενέργειας και πρώτων υλών. Μια χαρακτηριστική περίπτωση «σπατάλης» πόρων είναι η αρχιτεκτονική των διακοπών.

Η ζήτηση είναι απίστευτη και διαρκώς αυξάνεται. Ένα δισ. κάτοικοι του πλανήτη κάνουν τουρισμό. Η δραστηριότητα αυτή κυριολεκτικά καταναλώνει το φυσικό περιβάλλον.

Εξυπηρετείται από κατασκευές που:

• Είναι χρήσιμες τους μισούς μήνες του χρόνου.

• Ανακαινίζονται διαρκώς, γιατί είναι στην αιχμή των προϊόντων μόδας και lifestyle, επομένως στοιχίζουν.

• Βρίσκονται στις καλύτερες, άρα και σπανιότερες, τοποθεσίες.

Τουρισμός και Βιωσιμότητα: Οι νέες προκλήσεις της αρχιτεκτονικής στην εποχή της διαρκούς ανάπτυξης Facebook Twitter

Δεν μπορούμε να πούμε ότι οι διακοπές [που, με οποιονδήποτε τρόπο (εργαζόμενοι - επισκέπτες), αφορούν το 1/4 των κατοίκων του πλανήτη] είναι περιττές, αφού έχουν γίνει μέρος της ζωής μας.

Είναι, όμως, δυνατόν να ελέγξουμε τις επιπτώσεις που έχουν στο περιβάλλον όπου ζούμε; Η απάντηση είναι πολύ δύσκολη.

Μια μορφή διακοπών που στηρίζεται στην απόλαυση του φυσικού περιβάλλοντος και εξυπηρετείται από εφήμερες κατασκευές είναι περιβαλλοντικά η καλύτερη πρόταση. Δεν μπορεί όμως εύκολα να ενταχθεί (υπάρχουν παλιότερα παραδείγματα) στην άνεση και την αισθητική που έχουν καθιερωθεί στο προϊόν «διακοπές» ανάλογα με τον βαθμό πολυτέλειας που επιδιώκεται.

Τουρισμός και Βιωσιμότητα: Οι νέες προκλήσεις της αρχιτεκτονικής στην εποχή της διαρκούς ανάπτυξης Facebook Twitter

Οι κλασικές κατασκευές από μπετόν αρμέ και λοιπά οικοδομικά υλικά είναι ο κανόνας.

Οι αρχιτέκτονες, σε συνεργασία με τους υπόλοιπους μηχανικούς, οφείλουν να σχεδιάζουν κτίρια που περιορίζουν τις καταναλώσεις ενέργειας και ταυτόχρονα είναι εύκολα ανακαινίσιμα, με σχετικά μικρό κόστος.

Ταυτόχρονα, πρέπει να περιοριστούν τα υπόγεια και οι συμπαγείς κατασκευές κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, ώστε τα κτίρια των διακοπών, όταν η μόδα αυτή περάσει, να μπορούν να αποσυρθούν εύκολα.

stylianidisvaggelis.com

Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Design / Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Η Casa Gaia από τους Bobotis+Bobotis Architects είναι μια βίλα που, απόλυτα συνδεδεμένη με το τοπίο, ενσωματώνει με ευαισθησία τις καθημερινές ανθρώπινες ανάγκες, αποτίνοντας φόρο τιμής στη διαχρονική ηρεμία του μεσογειακού καλοκαιριού.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ