2023 Ελευσίς: Εννέα μεγάλες στιγμές της πολιτιστικής πρωτεύουσας

Εννέα στάσεις στην «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» Facebook Twitter
Κορυφαίο θεατρικό γεγονός του φθινοπώρου ήταν το Μυστήριο 11 - MA σε σκηνοθεσία Romeo Castellucci, μια site specific περφόρμανς εμπνευσμένη από τα Ελευσίνια Μυστήρια.
0

Tα τρία στρατηγικά έργα της «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, είναι το Μυστήριο 29 Ελευσίνα – Ωμό Μουσείο, το εμβληματικό έργο για τη σύγχρονη αλλά και άγνωστη ιστορία της πόλης και προάγγελος του προγράμματός της, αντιπροσωπεύοντας τη θεματική «Άνθρωποι – Κοινωνία», το Μυστήριο 99 - The Ark, η μεγαλύτερη προσκυνηματική πομπή στα 3.500 χρόνια ιστορίας της πόλης στο πλαίσιο της θεματικής «Περιβάλλον» και το Μυστήριο 111 - Ο Πήλινος Στρατός της Ελευσίνας, ένα εμβληματικό έργο για όσους εργάστηκαν ή εργάζονται στην Ελευσίνα, στο πλαίσιο της θεματικής «Εργασία».

Το Ωμό Μουσείο, μια έκθεση σε 12 ενότητες που αναπτύσσεται ως μια στοά, με σαφή αναφορά στον τελεστηριακό χαρακτήρα του μύθου της πόλης, μας επιτρέπει να ανακαλύψουμε την Ελευσίνα ως προσκυνηματικό τόπο, τον μύθο που την τυλίγει ως σήμερα και τα τέκνα που γέννησε ή υποδέχθηκε, από τον Αισχύλο ως τον Καζαντζίδη, μέσα από τα πιο απροσδόκητα και μύχια εκθέματά της. Οι ιστορίες που αφηγούνται τα εκθέματα, οι άνθρωποι και οι χάρτες της έκθεσης είναι όλα στους δρόμους, στις πλατείες, στα εργοστάσια, στην παραλία και στους λόφους της πόλης, στη μνήμη των κατοίκων, στη διάθεση του επισκέπτη-περιηγητή που έχει τα μάτια και τα αυτιά του ανοικτά για να τα συναντήσει μαζί τα αρχαία και τα σύγχρονα μυστήρια της Ελευσίνας. Η έκθεση παρουσιάστηκε αρχικά στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 –είχε περισσότερους από 5.000 επισκέπτες– και συνέχισε στην Ελευσίνα, ενεργοποιώντας για πρώτη φορά το Παλαιό Δημαρχείο.

Αν και τα περισσότερα έργα είχαν ως αφετηρία τον ίδιο τον τόπο της Ελευσίνας, το νόημα και η σημασία τους δεν περιορίζεται σε αυτόν αλλά σχετίζεται με ευρύτερα σύγχρονα κοινωνικά, οικονομικά, περιβαλλοντικά και γεωπολιτικά ζητήματα και διαδικασίες που αφορούν τόπους σε μετάβαση και μετασχηματισμό αλλά και τη σημερινή παγκοσμιοποιημένη συνθήκη.

Οι TimeCircus, στο πλαίσιο της δράσης Μυστήριο 99 - The Ark, ξεκίνησαν από την Αμβέρσα τον Μάιο του 2022 και διέσχισαν 3.000 χιλιόμετρα έως την Ελευσίνα, στη μεγαλύτερη προσκυνηματική πομπή στην ιστορία της πόλης. Εδώ οραματίστηκαν και δημιούργησαν το Arkopolis, έναν τόπο συνάντησης, συνεργασίας, συμπερίληψης και ελεύθερης δημιουργίας που θα μείνει ως παρακαταθήκη στην πόλη και σκοπό έχει να φέρει τους νέους κάθε ηλικίας πιο κοντά. Πρόκειται για έναν χώρο που αποδεικνύει ότι εν προκειμένω ο πολιτισμός δεν είναι αγαθό για λίγους αλλά αναπόσπαστο κομμάτι της Ελευσίνας και της ίδιας της ζωής. Στις 18 Ιουνίου έγιναν τα εγκαίνια αυτής της Κιβωτού Αιωνίου Νεότητος», ενός έργου σε διαρκή εξέλιξη που απαιτεί ακόμα πολλή δουλειά και χρειάζεται τη συμμετοχή των κατοίκων της Ελευσίνας, τη συμμετοχή όλων όσοι φτάνουν στην πόλη.

Εννέα στάσεις στην «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» Facebook Twitter
Το Μυστήριο 99 - The Ark, η μεγαλύτερη προσκυνηματική πομπή στα 3.500 χρόνια ιστορίας της πόλης στο πλαίσιο της θεματικής «Περιβάλλον».

Η νέα εποχή του ανακαινισμένου εργοστασίου ΙΡΙΣ εγκαινιάζεται από τον Πήλινο Στρατό της Ελευσίνας του διεθνούς καλλιτέχνη Juan Esteban Sandoval. Μια έκθεση-αφιέρωμα στους ανθρώπους που εργάζονται ή εργάστηκαν στην Ελευσίνα και στην ευρύτερη Δυτική Αττική, ένα τεράστιο συλλογικό πορτρέτο που αντιπροσωπεύει όσους έχουν σφυρηλατήσει με τη δουλειά, τη σωματική τους προσπάθεια και τη ζωή τους τη σημερινή εικόνα του τόπου όπου κατοικούν. Το έργο αποτελείται από πάνω από 2.000 χειροποίητα πήλινα κράνη με σημείο αναφοράς το εργατικό δυναμικό της περιοχής και την έννοια της εργασίας μέσα από τη ματιά των εργαζομένων του Θριάσιου Πεδίου. Όλα τα κράνη εκτίθενται σε μια μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση στο πρώην εργοστάσιο χρωμάτων, η οποία συνοδεύεται από ένα ηχητικό τοπίο που δημιούργησε αποκλειστικά για το έργο ο διεθνής sound artist Γιώργος Μωραΐτης, συνθέτοντας μια ξεχωριστή βιωματική εμπειρία για τον επισκέπτη με πολλαπλές αναφορές στο βιομηχανικό περιβάλλον της περιοχής.

Μια μέρα πριν από το τελευταίο μεγάλο καλλιτεχνικό γεγονός (Flagship Event) του προγράμματος της 2023 Ελευσίς, που είναι η Τελετή Λήξης και το Μυστήριο 31 - Οι Ελευσίνιοι του Φίλιππου Κουτσαφτή, πηγαίνουμε το ρολόι του χρόνου από το τέλος στην αρχή και θυμόμαστε τις κεντρικές δράσεις της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης που άφησαν ανεξίτηλο το αποτύπωμά τους.

Εννέα στάσεις στην «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» Facebook Twitter
Το Μυστήριο 14 - Ηuman Requiem in Eleusis ήταν μια υπερβατική μουσική δημιουργία-στοχασμός για τα ίδια υπαρξιακά ερωτήματα που έθεταν τα φημισμένα Ελευσίνια Μυστήρια επί σχεδόν δύο χιλιετίες.

Από τις 29 Σεπτεμβρίου έως την 1η Οκτωβρίου η πολυαναμενόμενη site specific παράσταση της 2023 Ελευσίς, σε σκηνοθεσία του Jochen Sandig και χορογραφία της Sasha Waltz, με τη συμμετοχή της 65μελούς Χορωδίας Ραδιοφωνίας του Βερολίνου (Rundfunkchor Berlin), γέμισε ήχους και κίνηση τον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας. Το Μυστήριο 14 - Ηuman Requiem in Eleusis ήταν μια υπερβατική μουσική δημιουργία-στοχασμός για τα ίδια υπαρξιακά ερωτήματα που έθεταν τα φημισμένα Ελευσίνια Μυστήρια επί σχεδόν δύο χιλιετίες. Με βάση το έργο του Johannes Brahms «Ein Deutsches Requiem», το αρχαίο ιερό της Ελευσίνας μεταμορφώνεται σε ανοιχτό δημόσιο χώρο συλλογικής κάθαρσης, όπου το κείμενο και το σώμα, ο χώρος και ο ήχος συνενώνονται σε ένα ενιαίο έργο τέχνης. Δεν πρόκειται για νεκρώσιμη ακολουθία αλλά για μια τελετή εορτασμού της ζωής, ένα memento mori (θυμήσου τον θάνατο) που μετατρέπεται σε carpe diem (άδραξε τη μέρα). Μια εμπειρία συλλογικής κάθαρσης που βασίζεται στην παραδοχή ότι η θνητότητα ενώνει όλους τους ανθρώπους σε μια κοινή μοίρα.

Κορυφαίο θεατρικό γεγονός του φθινοπώρου ήταν το Μυστήριο 11 - MA σε σκηνοθεσία Romeo Castellucci, μια site specific περφόρμανς εμπνευσμένη από τα Ελευσίνια Μυστήρια, που προσκάλεσε το κοινό σε μια μοναδική και μυσταγωγική εμπειρία στον εμβληματικό Αρχαιολογικό Χώρο της Ελευσίνας. Στη σύγχρονη τελετουργία του Ιταλού δημιουργού ανακαλείται, μέσα από τον μονολεκτικό τίτλο, η πρώτη λέξη ενός βρέφους που καλεί τη μητέρα του, ένα επιφώνημα αντίρρησης, αντίθεσης αλλά και ένα ορκωτικό μόριο που συστήνει επίκληση στα θεία. Ο πρωταγωνιστής του Castellucci είναι ένας μητροκτόνος που δεν είναι Έλληνας αλλά ξένος που εισέρχεται στον αρχαιολογικό χώρο υπονομεύοντας και ανατρέποντας την αρχική λατρεία. Έχοντας εκτίσει πλέον την ποινή του, διασχίζει τον ιερό τόπο. Μόνο μέσω της ιεροσυλίας, όμως, μπορεί να επανενεργοποιηθεί το ιερό.

Εννέα στάσεις στην «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» Facebook Twitter
Η εικαστική έκθεση Μυστήριο 3 - Ελευσίνα Mon Amour, σε επιμέλεια της Κατερίνας Γρέγου, έφερε στο προσκήνιο από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο 16 καλλιτέχνες από εννέα χώρες.

Με υπότιτλο δανεισμένο από το έργο του Μichelangelo Pistoletto «Tρίτος Παράδεισος» που δημιουργήθηκε για το Φεστιβάλ Αισχύλεια το 2014, η εικαστική έκθεση Μυστήριο 3 - Ελευσίνα Mon Amour, σε επιμέλεια της Κατερίνας Γρέγου, έφερε στο προσκήνιο από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο 16 καλλιτέχνες από εννέα χώρες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη και εμβληματικότερη έκθεση σύγχρονης τέχνης της Ελευσίνας ως πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης, που πραγματοποιήθηκε στο Παλαιό Ελαιουργείο και στο X-Bowling Art Center. Η έκθεση έλαβε υπόψη της το ιστορικό παρελθόν που συνέβαλε καθοριστικά στη σημερινή ταυτότητα της πόλης. Συρράπτοντας μνήμη και εμπειρία, χώρο και χρόνο, παρελθόν και παρόν, πρότεινε επιπλέον μια ψυχογεωγραφική ανάλυση της πόλης. Πολλοί από τους καλλιτέχνες της έκθεσης εξερεύνησαν συγκεκριμένα κεφάλαια της ιστορίας και του παρόντος –δημόσιου αλλά και ιδιωτικού– της Ελευσίνας, ενώ πραγματεύτηκαν τα τραύματα και τις προσδοκίες της και το πώς αυτά συχνά συνδέονται μεταξύ τους. Αν και τα περισσότερα έργα είχαν ως αφετηρία τον ίδιο τον τόπο της Ελευσίνας, το νόημα και η σημασία τους δεν περιορίζεται σε αυτόν αλλά σχετίζεται με ευρύτερα σύγχρονα κοινωνικά, οικονομικά, περιβαλλοντικά και γεωπολιτικά ζητήματα και διαδικασίες που αφορούν τόπους σε μετάβαση και μετασχηματισμό αλλά και τη σημερινή παγκοσμιοποιημένη συνθήκη.

Όλο τον Ιούνιο το Συνοικισμοί: A Festival έδειξε μια Ελευσίνα ανοιχτή στον κόσμο. Σύγχρονο τσίρκο και ακροβατικά, μουσική, θέατρο, εικαστικά, κινηματογράφος, γαστρονομία και συμμετοχικά εργαστήρια σε περισσότερα από 45 σημεία της πόλης ενεργοποίησαν τις γειτονιές της Ελευσίνας, τη γειτονιά της Ευρώπης. Το διεθνές πολυμεσικό φεστιβάλ ήταν ένα παρορμητικό άνοιγμα σε όλες τις μορφές τέχνης διεθνώς και ταυτόχρονα μια φωνή, ένας τόπος, ένα έργο για τις κοινωνικότητες και τις συλλογικότητες της πόλης.

Από τον συνοικισμό των Μικρασιατών, στην παραλία του Φονιά, τον συνοικισμό Συμιακών στο Καλυμπάκι και το Arkopolis ως την Όαση, πρώην κάμπινγκ, και τον συνοικισμό των Ποντίων, εικαστικές εκθέσεις, θεατρικές παραστάσεις, μουσικά events, κινηματογραφικές δράσεις, αρχιτεκτονικές περφόρμανς, γαστρονομικές συναντήσεις και περιπατητικές διαδρομές, εργαστήρια και άλλες αναπάντεχες μορφές συμμετοχής, όλες οι εκφάνσεις δημιουργίας και δημιουργικότητας –στη συντριπτική τους πλειοψηφία με ελεύθερη είσοδο– γέμισαν τις γειτονιές της Ελευσίνας μέα από μια ατέλειωτη γιορτή πολιτιστικής πολυμορφίας, διαπολιτισμικού διαλόγου, γενναιοδωρίας και συμπερίληψης. Το Συνοικισμοί: A Festival είναι η εξέλιξη του φεστιβάλ Συνοικισμός, της πρώτης δράσης παρακαταθήκης της Ελευσίνας ως πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης.

Εννέα στάσεις στην «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» Facebook Twitter
Η συναυλία των Στέρεο Νόβα στο πρώην εργοστάσιο ΙΡΙΣ, σε μια ιστορική επανένωση του συγκροτήματος.

Στις 4 Φεβρουαρίου, στο Μυστήριο 0 - Τελετή Έναρξης της «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» συναντήθηκαν στο Παλαιό Ελαιουργείο το Ελευσίνιο Κίνημα, ένα μεγάλο πολυμορφικό σώμα, ένας Χορός, μια μεγάλη εμβληματική πορεία των 14 εθνοτοπικών συλλόγων της Ελευσίνας που συνέθεσαν ένα ανθρώπινο ποτάμι, με τους καλεσμένους Περιπατητές από όλη την Ελλάδα, που διένυσαν το σύνολο της Ιεράς Οδού, διατρέχοντας τη γεωγραφία της Αττικής και συνδέοντας με αυτόν τον τρόπο την Αθήνα με την Ελευσίνα, και με τους TimeCircus, που διένυσαν 3.000 χλμ. ξεκινώντας από το Βέλγιο και πραγματοποιώντας τη μεγαλύτερη προσκυνηματική διαδρομή στην ιστορία της πόλης με ένα πλοίο ξηράς (landship), το οποίο κινείται μόνο με την ανθρώπινη προσπάθεια. Οι τρεις αυτές πομπές ενώθηκαν για να παρακολουθήσουν την ανάδυση μιας Οντότητας, ενός γλυπτού θαλάσσιου κήτους, σε μια δράση στον κόλπο της Ελευσίνας που ήταν κυρίαρχη. Όλοι μαζί, επισκέπτες και προσκυνητές της σύγχρονης πόλης, ακολούθησαν τις πολυάριθμες δράσεις, ενώ Νύμφες εμφανίζονταν στην πόλη διάσπαρτα, σε μια παράκτια πολιτιστική διαδρομή με 21 διαφορετικά δρώμενα κατά μήκος της παραλιακής οδού Κανελλοπούλου για να καταλήξουν στη συναυλία των Στέρεο Νόβα στο πρώην εργοστάσιο ΙΡΙΣ, σε μια ιστορική επανένωση του συγκροτήματος, την οποία ακολούθησε ένα after-party με female DJ set στην Αποθήκη 1 του Παλαιού Ελαιουργείου. Την επόμενη μέρα, η έκθεση Μυστήριο 17 - Μελίνα απέτισε φόρο τιμής στην πολύπλευρη προσωπικότητα της λαμπερής ηθοποιού, ανυποχώρητης αγωνίστριας για τη δημοκρατία και ακαταπόνητης πολιτικού, ενώ ο Heiner Goebbels, με το Μυστήριο 44, αποκάλυψε τις 7 Στήλες, μια εικαστική μουσική εγκατάσταση στην Αποθήκη 2 του Παλαιού Ελαιουργείου που μετέτρεψε τον χώρο σε ένα τελεστήριο, έναν χώρο κοσμικής μύησης.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός μιλά για την τελετή λήξης της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Μία πολιτιστική πρωτεύουσα γίνεται για το μετά της»

Η Αργυρώ Μποζώνη συζητά με τον γενικό καλλιτεχνικό διευθυντή της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για την Ελευσίνα ως τόπο πολιτισμικών συναντήσεων και ιδεών, την επερχόμενη τελετή λήξης, την άυλη και υλική παρακαταθήκη που αφήνει η διοργάνωση στην πόλη.
THE LIFO TEAM
Οι επτά φωτεινοί κύκλοι της Ελευθερίας Ντεκώ στην Ελευσίνα

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Οι επτά φωτεινοί κύκλοι της Ελευθερίας Ντεκώ στην Ελευσίνα

Η πολυβραβευμένη φωτίστρια Ελευθερία Ντεκώ μιλά στην Αργυρώ Μποζώνη για την Ελευσίνα, τόπο καταγωγής της, την ιδέα να φωτίσει εμβληματικά μέρη της και την ιστορία της Περσεφόνης μέσα από επτά φωτεινούς κύκλους, σε ένα podcast της σειράς LiFO x 2023 ΕΛΕVΣΙΣ, σε συνεργασία με τη 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στα άδυτα του Τελεστηρίου: Τα Mεγάλα Ελευσίνια Μυστήρια

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Στα άδυτα του Τελεστηρίου: Τα Mεγάλα Ελευσίνια Μυστήρια

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την αρχαιολόγο Καλλιόπη Παπαγγελή για τις διασημότερες μυσταγωγικές τελετές των αρχαίων Ελλήνων σε ένα podcast της σειράς LiFO x 2023 ΕΛΕVΣΙΣ, σε συνεργασία με τη 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Cultterra: οι νέοι της Ελευσίνας έχουν πλέον φωνή

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Cultterra: Οι νέοι της Ελευσίνας έχουν πλέον φωνή

Μια ομάδα νέων με όραμα για την Ελευσίνα δημιούργησε έναν νέο χώρο με την υποστήριξη, κατάρτιση και δικτύωση της 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, δίνοντας την ευκαιρία να αναδειχτεί η διαφορετικότητα και στο ταλέντο.
M. HULOT
Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Συστήνουμε την πόλη που για πολλούς αιώνες έμεινε στην αφάνεια»

2023 Ελευσίς / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Συστήνουμε την πόλη που για πολλούς αιώνες έμεινε στην αφάνεια»

Μια διεξοδική συζήτηση με τον γενικό καλλιτεχνικό διευθυντή της διοργάνωσης «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» για την ιδέα, τους θεματικούς άξονες, το καλλιτεχνικό πρόγραμμα και όλα εκείνα τα στοιχεία που υπόσχονται να μεταμορφώσουν την πόλη της Αττικής την τρέχουσα χρονιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ