Βαμπίρ ή ερωμένη; Τι βλέπετε στο (άλλο) αριστούργημα του Μουνκ;

Βαμπίρ ή ερωμένη; Τι βλέπετε στο (άλλο) αριστούργημα του Μουνκ; Facebook Twitter
Ο Μουνκ ήταν 30 ετών όταν ζωγράφισε για πρώτη φορά τη σύνθεση, ένα από τα περίπου 15 μοτίβα στα οποία θα επέστρεφε σχεδόν ψυχαναγκαστικά.
0

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΒΡΙΚΟΛΑΚΕΣ; Όταν ο Έντβαρτ Μουνκ ζωγράφισε το 1893 τη σκηνή που αποτυπώνεται στον πίνακα που σήμερα αποκαλούμε «Βαμπίρ», ο συσχετισμός της με τα δαιμονικά, αιμοβόρα πλάσματα της λαϊκής παράδοσης δεν του είχε περάσει καν από το μυαλό.

Ο Μουνκ ονόμασε το έργο «Αγάπη και Πόνος», ένας λιγότερο βίαιος, πιο τρυφερός τίτλος για την εικόνα μιας γυμνής γυναίκας που σκύβει να φιλήσει τον αυχένα ενός απελπισμένου άνδρα. Κρατάει το κεφάλι του στην αγκαλιά της, με τις φλεγόμενες τούφες των μαλλιών της να τρέχουν στο πρόσωπό του, σαν φλέβες.

Μόλις όμως ο Νορβηγός καλλιτέχνης παρουσίασε τον πίνακα στο Βερολίνο της δεκαετίας του 1890, ο φίλος του, κριτικός και λάτρης του αποκρυφισμού Στάνισλαβ Πριμπισέβσκι, είδε κάτι πιο δυσοίωνο: μια γυναίκα που ρουφάει τη ζωή από τον εραστή της. Εκείνος ήταν, και όχι ο Μουνκ, που έδωσε στον πίνακα τον τίτλο που έμεινε μέχρι σήμερα.

Ο Μπραμ Στόκερ δεν είχε ακόμη δημοσιεύσει τον «Δράκουλα» (1897). Όμως οι αιμοβόροι και απέθαντοι ήταν ευρέως διαδεδομένοι στη λαϊκή ευρωπαϊκή παράδοση. Ακόμα και ο Μουνκ έπιασε την αναλογία.

«Ένας συντετριμμένος άνδρας και το πρόσωπο ενός βαμπίρ που τον δαγκώνει στο λαιμό... Υπάρχει κάτι τρομερά ήρεμο και απαθές σ’ αυτή την εικόνα: μια απροσμέτρητη, μοιραία παραίτηση», είχε γράψει ο Πριμπισέβσκι. «... Η γυναίκα θα βρίσκεται πάντα εκεί, δαγκώνοντας αιωνίως με χίλιες γλώσσες οχιάς, με χίλιους δηλητηριώδεις κυνόδοντες».

Τον επόμενο μήνα, μία από τις πρώτες και πιο αναγνωρίσιμες εκδοχές του πίνακα θα επιστρέψει στο Μουσείο Μουνκ στο Όσλο, μετά από την αποκατάστασή του έργου από τους συντηρητές του μουσείου. Όπως πάντα, θα φέρει την ετικέτα «Βαμπίρ».

Βαμπίρ ή ερωμένη; Τι βλέπετε στο (άλλο) αριστούργημα του Μουνκ; Facebook Twitter
Προσχέδιο του έργου.

«Ήταν η χρονιά που αναδυόταν στο Βερολίνο η νέα γυναίκα», λέει η Sue Prideaux, συγγραφέας της βιογραφίας “Edvard Munch: Behind the Scream”. «Ο Ίψεν είχε γράψει την "Έντα Γκάμπλερ" [το 1890]. Ο Στρίντμπεργκ είχε έρθει στο Βερολίνο για να ανεβάσει τη "Δεσποινίδα Τζούλια". Η ιδέα της θανάσιμης γυναίκας στροβιλιζόταν στον αέρα».

Το ίδιο και η ιδέα των βαμπίρ. Σε μια παλαιότερη επιστολή του, λέει η Prideaux, έγραφε για την αγάπη του για τη Milly Thaulow, την (παντρεμένη) ερωμένη του, περιγράφοντάς την ως γυναίκα-βαμπίρ που υιοθετούσε τον ελεύθερο έρωτα. Ο Μπραμ Στόκερ δεν είχε ακόμη δημοσιεύσει τον «Δράκουλα» (1897). Όμως οι αιμοβόροι και απέθαντοι ήταν ευρέως διαδεδομένοι στη λαϊκή ευρωπαϊκή παράδοση. Ακόμα και ο Μουνκ έπιασε την αναλογία. 

Ο Μουνκ ήταν 30 ετών όταν ζωγράφισε για πρώτη φορά τη σύνθεση, ένα από τα περίπου 15 μοτίβα στα οποία θα επέστρεφε σχεδόν ψυχαναγκαστικά (ένα άλλο είναι η διάσημη «Κραυγή», που ζωγραφίστηκε την ίδια χρονιά).

Πριν από αυτό, η πρώιμη ζωή του ως γιου στρατιωτικού γιατρού στο Όσλο (τότε Κριστιάνια) είχε στιγματιστεί από τον θάνατο, τη θλίψη και την απελπισία. Η μητέρα του πέθανε από φυματίωση λίγες εβδομάδες μετά τα πέμπτα γενέθλιά του. Το 1877, η μεγαλύτερη, αγαπημένη του αδελφή Σόφι υπέστη την ίδια μοίρα – ο Μουνκ ήταν 14 ετών.

Ο καταθλιπτικός πατέρας του Μουνκ δεν υποστήριζε τις καλλιτεχνικές φιλοδοξίες του και η εκπαίδευσή του υπήρξε κυρίως άτυπη. Ο νεαρός Έντβαρντ δραπέτευσε στο Παρίσι το 1889, όπου γνώρισε τον μετα-ιμπρεσιονισμό: τη γλαφυρή ενέργεια του Τουλούζ-Λωτρέκ, τη συναισθηματική πινελιά του Βαν Γκογκ – επιρροές που εμπλούτισε με σκανδιναβική μελαγχολία, αναπτύσσοντας ένα ύφος εκφραστικό της εσωτερικής ζωής, απομακρυνόμενος από την απλή, άμεση αναπαράσταση.

Θα αναπτύξει περαιτέρω τις ιδέες του στο μποέμ Βερολίνο, ως μέλος μιας κοινωνικής ομάδας όπου κατάφερε να βρει κάποια αποδοχή. (Ο άνδρας στο «Βαμπίρ» είχε ως πρότυπο τον φίλο του Μουνκ στο Βερολίνο, Σουηδό συγγραφέα Άντολφ – η ταυτότητα του γυναικείου μοντέλου παραμένει άγνωστη).

Το έργο, που γνώρισε αμέτρητες επεξεργασίες, ήταν μέρος μιας ομάδας 21 πινάκων που θα γινόταν αργότερα γνωστή ως «Η ζωφόρος της ζωής», μια αλληλουχία σκηνών που παρακολουθούν τη συναισθηματική εξέλιξη του ανθρώπου: άνθιση, πάθος, αγωνία και θάνατος (μια εκδοχή της Ζωφόρου, συμπεριλαμβανομένης της διάσημης «Κραυγής», κρέμεται σε δική της αίθουσα στο Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας).

Βαμπίρ ή ερωμένη; Τι βλέπετε στο (άλλο) αριστούργημα του Μουνκ; Facebook Twitter
Ο Έντβαρντ Μουνκ το 1889.

Το 2008 μια έκδοση του έργου πωλήθηκε στη Νέα Υόρκη για 38,1 εκατομμύρια δολάρια. Το 1988 ο πίνακας κλάπηκε από τον Πολ Ένγκερ, πρώην επαγγελματία ποδοσφαιριστή και μέλος συμμορίας. Αργότερα, το 1994, ο ίδιος έκλεψε την «Κραυγή» από την Εθνική Πινακοθήκη της Νορβηγίας. Ο Ένγκερ ήταν ένας αδέξιος, σχεδόν ερασιτέχνης κλέφτης. Και τις δύο φορές συνελήφθη και οι πίνακες επιστράφηκαν, αλλά το «Βαμπίρ» έμεινε με αρκετές γρατζουνιές.

Ο Μουνκ μπορεί να μην είχε αρχικά την πρόθεση η φλογερή γυναίκα του να θυμίζει βαμπίρ – τουλάχιστον όχι συνειδητά. «Αργότερα, περίπου το 1933, ο Μουνκ θα έλεγε ότι επρόκειτο απλώς για μια γυναίκα που φιλάει έναν άνδρα στο λαιμό», λέει η Prideaux. «Οι τίτλοι δεν είχαν πραγματικά σημασία γι' αυτόν, οπότε μερικές φορές άλλαζαν με την πάροδο των χρόνων».

Οι άνθρωποι γύρω του την έβλεπαν ως βαμπίρ, οπότε έγινε βαμπίρ. Οι πίνακές του συνδέουν το σεξ με τον θάνατο και την απελπισία, οπότε είναι ένας ταιριαστός τίτλος. Αλλά το παράδοξο είναι πάντα παρόν στο έργο του Μουνκ.

Σε μια ομιλία της στον οίκο Sotheby's φέτος, η φανατική θαυμάστρια του Μουνκ, Τρέισι Έμιν είπε ότι βλέπει τη γυναίκα όχι ως δαιμονική, αλλά αντιθέτως σα «να λικνίζεται και να προστατεύει – δεν βλέπω κάποιον να μπαίνει στον λαιμό κάποιου». «Ο πίνακας είναι ταυτόχρονα δυσοίωνος και τρυφερός», λέει η Prideaux. «Εξαρτάται από το πότε τον κοιτάς».

Με στοιχεία από The Telegraph

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ