Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Οι τρεις δημιουργοί υιοθετούν τη φόρμα του παιχνιδιού ρόλων για να αναπτύξουν μια σειρά από χαρακτήρες για την «Ετοιμότητα», σε ένα έργο που επιχειρεί να ερευνήσει τις καταστροφικές φαντασιώσεις της κατάστασης επιφυλακής.
0

Το καινοτόμο πρόγραμμα ψηφιακών καλλιτεχνικών αναθέσεων ENTER του Ιδρύματος Ωνάση επιφυλάσσει σήμερα μια έκπληξη. Το νέο έργο των Κωστή Σταφυλάκη, Τεό Τριανταφυλλίδη και Αλέξη Φιδετζή με τίτλο «Σημειώσεις για την Ετοιμότητα: Βήμα πρώτο» (Notes to Readiness: Step 1) δημιουργήθηκε –όπως όλα τα έργα που συμμετέχουν στο πρόγραμμα– μέσα σε 120 ώρες και είναι ένα παιχνίδι που θα εξελιχθεί απόψε σε live χρόνο, με το κοινό να παίζει καθοριστικό ρόλο, αφού θα μπορεί να επηρεάσει και να ανατρέψει την πορεία του, γράφοντας comments στο chat του YouTube.

Αντλώντας έμπνευση από την αντιδραστική κουλτούρα της ετοιμότητας των preppers (επιβιωτιστές, άτομα ή ομάδες ατόμων που ετοιμάζονται για την Αποκάλυψη και άλλες καταστροφές ή πολιτειακές εκτροπές) που αποκτά όλο και περισσότερους οπαδούς παγκοσμίως, οι τρεις καλλιτέχνες συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν ένα ζωντανό παιχνίδι που έρχεται στο πιο επίκαιρο timing, αμέσως μετά το πρωτοφανές παγκόσμιο lockdown λόγω κορωνοϊού.

Οι τρεις δημιουργοί υιοθετούν τη φόρμα του παιχνιδιού ρόλων για να αναπτύξουν μια σειρά από χαρακτήρες για την «Ετοιμότητα», σε ένα έργο που επιχειρεί να ερευνήσει τις καταστροφικές φαντασιώσεις της κατάστασης επιφυλακής. Η «Ετοιμότητα» ξεδιπλώνεται ως μια επική μάχη ανάμεσα σε μια ομάδα από preppers και στη Χρυσή Ορδή, αυτή την ασυγκράτητη μάζα των «απροετοίμαστων», όπως αναφέρονται στην αργκό και την παραφιλολογία των preppers.

Αντλώντας έμπνευση από την αντιδραστική κουλτούρα της ετοιμότητας των preppers (επιβιωτιστές, άτομα ή ομάδες ατόμων που ετοιμάζονται για την Αποκάλυψη και άλλες καταστροφές ή πολιτειακές εκτροπές) που αποκτά όλο και περισσότερους οπαδούς παγκοσμίως, οι τρεις καλλιτέχνες συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν ένα ζωντανό παιχνίδι που έρχεται στο πιο επίκαιρο timing.

Χρησιμοποιώντας τη δομή ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού για οικιακά περιβάλλοντα, οι καλλιτέχνες δημιουργούν ένα live stream που αλληλεπιδρά με το κοινό του YouTube μέσω των YouTube comments. Σε λειτουργία παιχνιδιού, οι χαρακτήρες αυτοί θα μοιραστούν σημειώσεις για την ετοιμότητα, θα προτείνουν στρατηγικές επιβίωσης και θα αναπτύξουν ένα αισθητηριακό γλωσσάρι για τον συνεχιζόμενο εγκλεισμό μας.

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Το kit της επιβίωσης.

Ο Κωστής Σταφυλάκης, εικαστικός καλλιτέχνης, θεωρητικός τέχνης, συγγραφέας και επιμελητής εκθέσεων με διδακτορικό στις πολιτικές επιστήμες, έχει διδάξει θεωρία και σύγχρονη τέχνη, έχει επιμεληθεί σημαντικές εκθέσεις στην Ευρώπη, είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του ViZ Laboratory for Visual Culture και έχει εκθέσει σε διεθνείς διοργανώσεις. Ο Τεό Τριανταφυλλίδης, καλλιτέχνης που δημιουργεί εικονικούς κόσμους και διεπαφές για το ανθρώπινο σώμα, προκειμένου αυτό να κατοικήσει μέσα τους, έχει παρουσιάσει έργα του σε μουσεία ανά τον κόσμο και έχει συμμετάσχει σε Μπιενάλε. Ο Αλέξης Φιδετζής, με σπουδές εικαστικών τεχνών στην ΑΣΚΤ, την Kunstakademie του Μονάχου και το Pratt Institute της Νέας Υόρκης (με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση), ασχολείται με ερευνητικές καλλιτεχνικές πρακτικές εστιάζοντας σε ζητήματα τέχνης και γεωπολιτικής. Χρησιμοποιεί πλήθος μέσων, από σχέδιο μέχρι περφόρμανς. Έχει τιμηθεί με βραβεία και υποτροφίες από ιδρύματα και έχει παρουσιάσει έργα ανά τον κόσμο.

Οι τρεις καλλιτέχνες περιγράφουν στη LiFO τη συμμετοχή τους στο φιλόδοξο εγχείρημα και πώς αυτό ανταποκρίνεται στις τρέχουσες συνθήκες που βιώνουμε.

Τεό Τριανταφυλλίδης

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter

Εγώ συμμετέχω στο όλο εγχείρημα από το Λος Άντζελες. Η δουλειά μου συχνά συνδέεται με τη κατασκευή κόσμων επαυξημένης πραγματικότητας όπου τα avatars των εαυτών μας αλληλεπιδρούν με τις επιλογές των θεατών. Για να δομηθεί η αφήγηση του παιχνιδιού έπρεπε να κατασκευάσουμε χαρακτήρες που να αλληλεπιδρούν με βάση ένα σεναριακό κορμό και τη δυναμική της πρόβας. Χρησιμοποιούμε το zoom ως βασικό εργαλείο, αλλά τροποποιούμε τα χαρακτηριστικά του με τη χρήση μιας πλατφόρμας ομαδικού online παιχνιδιού. Ένας χειριστής, ένας prepper, ένας dungeon master και ο χαρακτήρας της oracle, ενσαρκωμένος από την ηθοποιό Αλίκη Στενού, οργανώνουν τη βασική αλληλεπίδραση. Καλό θα είναι να είστε σε ετοιμότητα για να αναζητήσετε απαντήσεις στις ερωτήσεις του dungeon master. Χρησιμοποιήστε μηχανές αναζήτησης. Χωρίς να κάνουμε spoil το περιεχόμενο, θα πρέπει να εγκαταλείψετε την ιδέα ότι οι κανόνες του παιχνιδιού είναι ιεροί. Οι δομές αυτές είναι για να νοθεύονται.

Αλέξης Φιδετζής

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter

Οι preppers είναι ένα αντιδραστικό subculture που βρίθει στο διαδίκτυο και αντιμετωπίζει, μεταξύ άλλων, την απομόνωση σαν μέτρο αντιμετώπισης του φαντασιακού αγνώστου το οποίο προκαλεί τρόμο. Ξεκινήσαμε να δουλεύουμε με αυτή την θεματική προτού προκύψει η νέα πραγματικότητα που έχει επιβάλει η πανδημία, οπότε όταν ήρθε η πρόταση από τη Στέγη για να συμμετάσχουμε στο ENTER θελήσαμε να εντάξουμε τις μεθόδους επικοινωνίας που χρησιμοποιούμε αυτό τον καιρό ως δομικό στοιχείο του έργου που δημιουργούμε. Μέσα από αυτή την σκέψη προέκυψε η φόρμα ενός διαδραστικού παιχνιδιού, στα πρότυπα του «Dungeons and Dragons», όπου η φιλολογία της απόλυτης καταστροφής διαπλέκεται με τη μυθολογία των παιχνιδιών αυτών και γενικότερα της αισθητικής του fantasy. Έτσι, το κοινό ερχόμενο να επιλέξει εάν επιθυμεί να υποστηρίξει τους preppers ή τη Χρυσή Ορδή, εντάσσεται σε μια κατασκευασμένη διπολικότητα ανάμεσα στους «προετοιμασμένους» και τους «αφελείς», τους «καλούς» και τους «κακούς», τους «πολιτισμένους» και τους «άγριους». Σκοπός είναι να εντάξουμε τον κόσμο σε έναν παρανοϊκό μύθο του Αισώπου όπου ο μέρμηγκας γίνεται βάναυσος απέναντι στην απόγνωση και δομεί την ύπαρξή του γύρω από την σκέψη ότι το τζιτζίκι απειλεί την ίδια του την επιβίωση.

Κωστής Σταφυλάκης

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter

Αυτό που με κινητοποιεί είναι ο περίεργος συντονισμός ανάμεσα στην κουλτούρα των preppers και το βασικό πρόταγμα της εποχής, δηλαδή το κάλεσμα να μετατραπούμε όλοι, ατομικά, σε καταδρομείς της δημόσιας υγείας. Την περίοδο αυτή φτιάξαμε checklists με πράγματα που πρέπει οπωσδήποτε να έχουμε, αναζητήσαμε τρόπους οργάνωσης του παραγωγικού χρόνου με βάση τον διαρκή εγκλεισμό, οργανώσαμε τις μετρημένες εξόδους μας κ.ο.κ. Οι preppers μπορεί να είναι μοναχικοί ερημίτες, να φτιάχνουν κοινοβιακά homesteads, να ανήκουν σε ακροδεξιές πολιτοφυλακές και σε οργανώσεις υπέρ της οπλοκατοχής, να είναι μεγαλοεπενδυτές της Silicon Valley που οργανώνουν την έξοδό τους από την χώρα ή τον πλανήτη σε περίπτωση μιας doomsday, να είναι δημοκρατικοί ή αναρχικοί ακτιβιστές που μυρίζονται ότι η πλανητική διακυβέρνηση οριακά αυτοσυντηρείται. Με πηγή τους Αμερικάνους επιβιωτιστές, οι preppers απλώνονται στη Σκανδιναβία, στη Γερμανία, πρόσφατα και στην Ελλάδα. Συνήθως εμπνέονται από νέο-αντιδραστικές ιδεολογίες.

Σε επίπεδο καλλιτεχνικό, αυτό με ενδιαφέρει ιδιαίτερα καθώς τα έργα που κάνω είναι, συχνότατα, τρόποι να «βαδίσει» κανείς με τον εχθρό. Η ζωή ενός prepper είναι ταυτόχρονα παιχνιδοποιημένη. Οι preppers ζουν μέσα σε βιντεοπαιχνίδια επιβίωσης όπως το Rust ή το Minecraft. Ζούνε σε ένα διαρκές παιχνίδι ρόλων, σαν το γκροτέσκο «Dungeons and Dragons» σκηνικό που φτιάχνουμε. Ο συναισθηματικός τους κόσμος αντιστοιχεί μάλλον στο ρεύμα που έχει ονομαστεί hopepunk – μια νεφελώδης αισθητική συνθήκη που εκτείνεται από τους συναισθηματικούς μονολόγους των κινηματογραφικών χόμπιτ μέχρι τον φυλετικό ηρωισμό βιντεοπαιχνιδιών όπως το «Horizon Zero Dawn». Οι preppers δεν είναι πάντα βαρετοί νευρωτικοί, αλλά ξενιστές της hopepunk αντίληψης περί ενός χαμένου ιπποτισμού που σώζει την τιμή της ανθρωπότητας από τη δήθεν κυνική και ειρωνική πολιτιστική συνθήκη που ζούμε από τη δεκαετία του '90 μέχρι σήμερα. Θα παίξουμε ένα παιχνίδι. Αλλά δεν είναι ένα απλό παιχνίδι.

Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter
Ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων για την κουλτούρα των preppers, απόψε στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση Facebook Twitter

Σημειώσεις για την Ετοιμότητα: Βήμα Πρώτο (Notes to Readiness: Step 1)

Κωστής Σταφυλάκης, Τεό Τριανταφυλλίδης, Αλέξης Φιδετζής

Παιχνίδι ρόλων, Video σε live-streaming στο YouTube

Live stream: Πέμπτη 14 Μαΐου στις 20:00

Ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση

https://www.onassis.org/el/enter/notes-readiness-step-1-kostis-stafylakis-theo-triantafyllidis-alexis-fidetzis

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ