Πολύ πριν τυλίξει το Ράιχσταγκ και την Pont-Neuf στο Παρίσι, ο Κρίστο ξεκίνησε με πειράματα στον χώρο, δημιουργώντας έργα μικρότερης κλίμακας.
Έχοντας φύγει από την κομμουνιστική Βουλγαρία για το Παρίσι και δουλεύοντας σε ένα δωμάτιο που προοριζόταν για υπηρετικό προσωπικό, ο εξαθλιωμένος πρόσφυγας άρχισε να δημιουργεί τα πρώτα του τυλιγμένα γλυπτά χρησιμοποιώντας καθημερινά αντικείμενα όπως κουτιά, μπουκάλια και –όταν βρήκε ένα μεγαλύτερο στούντιο– παλιά βαρέλια πετρελαίου.
Δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, μερικά από τα σπάνια εμφανιζόμενα έργα του, πολλά από τα οποία είναι δημιουργικοί πειραματισμοί που αργότερα θα εκφράζονταν σε πολύ μεγαλύτερα έργα –συμπεριλαμβανομένου του περιτυλίγματος της Αψίδας του Θριάμβου τον περασμένο Οκτώβριο– παρουσιάζονται σε μια νέα έκθεση στο Παρίσι.
Η έκθεση θα συμπληρώσει ένα ακόμα κομμάτι από τη δημιουργική καριέρα του παζλ που λέγεται Κρίστο, ο οποίος αποτέλεσε μια αυτόνομη καλλιτεχνική προσωπικότητα στον χώρο της τέχνης του 20ού αιώνα.
Δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, μερικά από τα σπάνια εμφανιζόμενα έργα του, πολλά από τα οποία είναι δημιουργικοί πειραματισμοί που αργότερα θα εκφράζονταν σε πολύ μεγαλύτερα έργα –συμπεριλαμβανομένου του περιτυλίγματος της Αψίδας του Θριάμβου τον περασμένο Οκτώβριο– παρουσιάζονται σε μια νέα έκθεση στο Παρίσι.
Στην έκθεση θα παρουσιαστούν 25 έργα που δημιούργησε ο Κρίστο πριν από τη συνεργασία του με τη σύζυγό του, Ζαν Κλοντ, μεταξύ 1958 και 1963.
Η Lorenza Giovanelli, διευθύντρια του Christo and Jeanne-Claude Studio με έδρα τη Νέα Υόρκη, την πόλη όπου ζούσε το ζευγάρι, δήλωσε ότι αυτή η έκθεση είναι μια ευκαιρία να δούμε μερικά από τα αντικείμενα που δημιούργησε και με τα οποία πειραματίστηκε πριν από τα εμβληματικά τυλιγμένα κομμάτια.
«Όλοι συνδέουν τον Κρίστο με το περιτύλιγμα, αλλά εδώ συνειδητοποιείς πόσο επηρεάστηκε από την ατμόσφαιρα που τον περιέβαλε στο Παρίσι όταν έφτασε από τη Βουλγαρία και είδε παντού αυτό το πρωτοποριακό καλλιτεχνικό έργο. Από αυτά τα αντικείμενα μπορούμε να δούμε το καλλιτεχνικό ταξίδι του και πώς έφτασε σε μερικά από τα σημαδιακά έργα του».
Γεννημένος στη Βουλγαρία ως Christo Vladimirov Javacheff, ο Κρίστο, όπως έγινε γνωστός, σπούδασε στη Σόφια, αλλά αυτομόλησε στη Δύση το 1957, κρυμμένος σε ένα τρένο από την Πράγα στη Βιέννη και στη συνέχεια μέσω Γενεύης στο Παρίσι, όπου γνώρισε τη Jeanne-Claude Denat de Guillebon, η οποία έγινε σύζυγος και καλλιτεχνική του σύντροφος μέχρι τον θάνατό της το 2009. Το ζευγάρι μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1964, περνώντας τα τρία πρώτα χρόνια εκεί ως παράνομοι μετανάστες.
«Τη στιγμή που κοιτάζεις αυτά τα πρώιμα έργα δεν μπορείς παρά να γοητευτείς που έχουν μια τόσο ισχυρή φυσική παρουσία. Και τα εκθέματα περιλαμβάνουν μια από τις ελάχιστες κατασκευές βαρελιών που υπάρχουν ακόμη, επειδή οι περισσότερες καταστράφηκαν όταν ο Κρίστο και η Ζαν Κλοντ μετακόμισαν στη Νέα Υόρκη», δήλωσε η Giovanelli.
Με αυτά τα κομμάτια, που παρουσιάζονται στην έκθεση, διαφαίνεται το ενδιαφέρον του Κρίστο για την υφή και το κυλινδρικό σχήμα και ο τρόπος με τον οποίο μετεξελίχθηκε η δουλειά του.
Το τελευταίο έργο του Κρίστο που σχεδιάστηκε πριν από τον θάνατό του, τον Μάιο του 2020 σε ηλικία 84 ετών, το «Mastaba», μια κατασκευή ύψους 150 μέτρων και μήκους 300 μέτρων, κατασκευασμένη από 410.000 πολύχρωμα ατσάλινα βαρέλια, αναμένεται να τοποθετηθεί στην έρημο Liwa στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, περίπου 100 μίλια νότια του Άμπου Ντάμπι.
Η έκθεση «Christo: Early Works 1958-1963» θα διαρκέσει από τις 10 Ιουνίου έως τις 8 Οκτωβρίου στην Gagosian στο Παρίσι.