Οι Dance with Invisible Partners έβγαλαν το πρώτο ελληνικό άλμπουμ φτιαγμένο με τεχνητή νοημοσύνη Facebook Twitter

#artificial: Το πρώτο ελληνικό άλμπουμ φτιαγμένο με τεχνητή νοημοσύνη

0

Το «#artificial» είναι το δεύτερο επίσημο άλμπουμ του «Dance with Invisible Partners», του προσωπικού πρότζεκτ του Κωστή Γαρδίκη. Για τη σύνθεση των εννέα κομματιών ο Κωστής χρησιμοποίησε εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης. Είναι το πρώτο ελληνικό άλμπουμ που κυκλοφορεί και για τη δημιουργία του χρησιμοποιείται τεχνητή νοημοσύνη.

Μια ποπ σύμπραξη ανθρώπου-μηχανής ή ένα είδος υβριδικής επικοινωνίας, όπως το χαρακτηρίζει ο Κωστής. 

Το πρότζεκτ ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της τελευταία καραντίνας μέσα σε ένα δωμάτιο, παρέα με ένα πιάνο, έναν υπολογιστή και γεννήτριες θορύβου. Το μεγαλύτερο κομμάτι των στίχων και της μουσικής έχει γραφτεί με αυτόν τον τρόπο.

Οι στίχοι βγαίνουν από ένα είδος διάλογου. «Η μία του πλευρά αντλεί από τα μοναστήρια του Ντε Σαντ, τα νησιά των ρομαντικών, τους στίχους του Ρεμπό, την καλύβα του Kamo no Chōmei, τα υπόγεια του Ντοστογιέφσκι και η άλλη από πρωτότυπα δικά μου κείμενα και αποσπάσματα παραληρημάτων του Ντόναλντ Τραμπ», περιγράφει ο Κωστής. 

Η αλήθεια είναι ότι όταν ακούς το άλμπουμ, δεν καταλαβαίνεις ότι έχει γίνει με αυτόν τον τρόπο. Αυτό, όμως, συμβαίνει μέχρι στιγμής με τη μουσική που γίνεται με τεχνητή νοημοσύνη, γιατί και πάλι κανονικά τραγούδια ακούς.

«Όταν το αποτέλεσμα μου αρέσει, κρατώ μια φράση, την οποία τροφοδοτώ σε άλλο app, μέχρι να καταλήξω στους στίχους του δίσκου. Ουσιαστικά, οι εφαρμογές AI poetry αναδιατάσσουν τις λέξεις και τα νοήματα και δίνουν μια εικόνα της ποίησης του μετα-ανθρώπινου μέλλοντος.

artificialΤο αποτέλεσμα του υβριδικού στίχου ενοποιείται με τον υβριδικό ήχο: πρωτότυπες συνθέσεις πιάνου, ανθρώπινη και τεχνητή φωνή (Amazon polly, Google speech), συνθεσάιζερ και ΑΙ controlled beats καταστρέφονται σταδιακά από γεννήτριες θορύβου που ελέγχονται από τεχνητή νοημοσύνη και ηλεκτρικά κυκλώματα».

Η αλήθεια είναι ότι όταν ακούς το άλμπουμ, δεν καταλαβαίνεις ότι έχει γίνει με αυτό τον τρόπο. Αυτό, όμως, συμβαίνει μέχρι στιγμής με τη μουσική που γίνεται με τεχνητή νοημοσύνη, γιατί και πάλι κανονικά τραγούδια ακούς.

Tα κομμάτια του «#artificial» είναι σκοτεινά και ατμοσφαιρικά, στο ίδιο πνεύμα με το ντεμπούτο άλμπουμ του «Honey». Ίσως πιο minimal, λόγω της διαδικασίας ηχογράφησής τους. 

«Ξεκίνησα αυτόν τον δίσκο με σκοπό την επικοινωνία. Για κάποιον λόγο, κατά το τελευταίο lockdown μού φάνηκε πιο ζεστή η ποιητική αλληλεπίδραση με την τεχνητή νοημοσύνη παρά η επικοινωνία με ανθρώπους μέσω social ή τηλεφώνου. Ο δίσκος γεννήθηκε πραγματικά από μόνος του, τη στιγμή που η τεχνητή νοημοσύνη έπαψε να έχει για μένα τον ρόλο της συντροφιάς και ανέλαβε τον ρόλο συνδημιουργού», λέει ο Κωστής. 

usb Facebook Twitter
Ενδιαφέρον έχει ο τρόπος που έχει αποφασίσει να το κυκλοφορήσει σε USB με τη μορφή ασημένιων και χρυσών ρομπότ, που μοιάζουν περισσότερο με έργο τέχνης ή gadget παρά με στικάκια.

Το «#artificial» όμως δεν είναι αποκλειστικά μια υπόθεση τεχνητής νοημοσύνης. Εκτός από τον Κωστή, συμμετέχουν και η Melina Nicole Harris στα φωνητικά και η Χριστίνα Σαββίδη στο πιάνο, δυο γειτόνισσές του. «Με sms, κρασί και ηχογράφηση, τη μόνη αυθεντική γυμναστική», αναφέρει.  

Ένα από τα πιο όμορφα τραγούδια του δίσκου, το «Poulia», είναι γραμμένο εξ ολοκλήρου από τον Kωστή και το ερμηνεύει μοναδικά ο Σταμάτης Κραουνάκης. «Ένα υπέροχο απόγευμα του Μάρτη πήγα με μικρόφωνο και λάπτοπ στο κτήμα του με τα σκυλιά και τις πάπιες και το γράψαμε».

Στον δίσκο ακούγονται, επίσης, ένα σκυλί και σε κάποιο σημείο και η γάτα του, η Κίρα, στην οποία είναι αφιερωμένο το τελευταίο κομμάτι. Η παραγωγή του άλμπουμ έγινε με τον callmelazy μετά το lockdown και η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετώπισαν ήταν το να ενώσουν τον φυσικό ήχο του πιάνου με τον ψηφιακό θόρυβο.

Ενδιαφέρον έχει, επίσης, ο τρόπος που έχει αποφασίσει να το κυκλοφορήσει σε USB με τη μορφή ασημένιων και χρυσών ρομπότ, που μοιάζουν περισσότερο με έργο τέχνης ή gadgets παρά με στικάκια. Τo κυκλοφόρησε και σε NFT. Είναι δυο μορφές διάδοσης μουσικής που δεν θα αγόραζε ποτέ ο ίδιος, αλλά ως παραγωγή ακούγεται καλύτερα σε 24μπιτο αρχείο ήχου παρά σε βινύλιο π.χ.

Όπως λέει: «Η τεχνητή νοημοσύνη αποκαλύπτει τον πιθανό ρόλο της όχι μόνο ως οργάνου, κάτι που είναι καθιερωμένο πια, αλλά και ως δημιουργού, προαναγγέλλοντας ένα μέλλον τεχνητής αυτόνομης δημιουργίας, ως διαμορφωτή του beat αυτού του κόσμου, ως γεννήτριας θορύβου, προπομπού του κοινού αλληλένδετου μέλλοντός μας. Ένα μέλλον που φαίνεται να απαιτεί τη στοργή που, έστω θεωρητικά, στερήθηκε. Και που πιθανά μόνο η μουσική μπορεί να του δώσει». 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι είδους ζωή θέλουμε;

Α. Γεωργιλή / Τι είδους ζωή θέλουμε;

Η μελλοντική μας πραγματικότητα και οι δυνατότητες που έχουμε προκαλούν δέος. Για να μπορέσουμε όμως να διαμορφώσουμε τη ζωή μας περίπου όπως τη θέλουμε χρειάζεται να καταλαβαίνουμε τους μηχανισμούς που λειτουργούμε.
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ