Ο Goa Gil στον ουρανό με διαμάντια

Ο Goa Gil στον ουρανό με διαμάντια Facebook Twitter
Έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για την ινδουιστική φιλοσοφία και ιδιαίτερα για τον μοναχισμό, ασκήτεψε στο δάσος, έγινε και ο ίδιος sandhu και εντάχθηκε στο θρησκευτικό τάγμα Juna Akhara, παίρνοντας το όνομα Baba Mangalanand.  
0

«Ο ΧΟΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΕΝΕΡΓΟΣ διαφωτισμός. Όταν χορεύουμε, υπερβαίνουμε τη νόηση, τη σκέψη, την ίδια την ατομικότητά μας για να γίνουμε ένα στη θεϊκή έκσταση της ένωσης με το παγκόσμιο πνεύμα. Αυτή είναι η ουσία της trance εμπειρίας». Έτσι όριζε τη μουσική trance και συγκεκριμένα την psy trance, την πιο δυνατή (138-152 bpm), την πιο ψυχεδελική πλευρά του ρέιβ, ο Goa Gil και κάπως έτσι είχε περιγράψει και σε μένα, σε μια συνάντησή μας το 1997 στην Αθήνα, όπου θα εμφανιζόταν για πρώτη φορά, τη φιλοσοφία αυτού του μουσικού ρεύματος του οποίου υπήρξε από τους κύριους εμπνευστές. Περισσότερο με είχαν εντυπωσιάσει η ενορατική πνευματικότητα και ο μαγνητισμός που εξέπεμπε – την επόμενη χρονιά θα τον έβλεπα live στη δεύτερη πατρίδα του, την Γκόα, σε ένα από εκείνα τα περίφημα DJ sets του για γερές αντοχές που διαρκούσαν από 12 έως και 24 ολόκληρες ώρες! Βλέποντας αυτά τα πάρτι ως τελετουργίες, ως ασκήσεις ομαδικού διαλογισμού μετά μουσικής, συνήθιζε να τοποθετεί πάνω στα μηχανήματα ένα αγαλματίδιο του θεού Σίβα ως Κοσμικού Χορευτή, ένα ινδουιστικό «πετραχήλι» συνοδεία αρωματικών στικ και ήταν εντυπωσιακό να αντικρίζεις εκατοντάδες ή και χιλιάδες ανθρώπους, αρκετά μικρότεροί του ηλικιακά οι περισσότεροι, να δονούνται στους εκστατικούς ρυθμούς που έπαιζε και να του δείχνουν σεβασμό σχεδόν θρησκευτικό. 

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, αρκετοί πρώην χίπηδες γοητεύθηκαν από την ηλεκτρονική μουσική, «βλέποντας» σε αυτήν το μέλλον του ροκ εν ρολ, το στίγμα του οποίου ως μια αμφισβητησιακή εναλλακτική υποκουλτούρα είχε ξεθωριάσει – υπήρχε βέβαια η διάδοχη κατάσταση του πανκ, όμως εκείνοι αναζητούσαν κάτι πιο πνευματικό, πιο φευγάτο, που να προσομοίαζε στην underground ψυχεδέλεια των '60s.

Η ρέιβ κουλτούρα ήταν την εποχή εκείνη στο απόγειό της, το ίδιο και η ψυχεδελική trance, που ξανάρθε με δραματικό τρόπο στην επικαιρότητα τον προηγούμενο μήνα, όταν τρομοκράτες αιματοκύλισαν το διεθνές psy trance μουσικό φεστιβάλ Super Nova/Universo Parallelo στην έρημο Νεγκέβ, κοντά στα σύνορα του Ισραήλ με τη Γάζα – σίγουρα ο «babaji» (μπαμπάκας ή καλογεράκος στα χίντι), όπως τον προσφωνούσαν χαϊδευτικά, θα έμαθε τα καθέκαστα και η ψυχή του θα σκοτείνιασε. Είναι βέβαιο ότι θα ήθελε να έχει καλύτερες μνήμες λίγο πριν έρθει το μοιραίο – ο 72χρονος DJ, μουσικός, οργανωτής μουσικών φεστιβάλ και παραγωγός πάλευε καιρό τώρα με μια σπάνια μορφή καρκίνου και ενώ οι πρώτες θεραπείες είχαν λειτουργήσει, η αρρώστια δυστυχώς επέστρεψε, κι αυτήν τη φορά δεν αντιμετωπιζόταν. Στις 26 Οκτωβρίου άφησε την τελευταία του πνοή στο σπίτι του στην Καλιφόρνια, περιτριγυρισμένος από φίλους και συγγενείς, ο πρόωρος θάνατός του γέμισε θλίψη την παγκόσμια κοινότητα της ηλεκτρονικής μουσικής. 

Γεννημένος το 1951 στο Σαν Ραφαέλ της Καλιφόρνιας, ο κατά κόσμον Gilbert Levey πρόλαβε το χίπικο κίνημα στην ακμή του. Συμμετείχε σε δυο freak μουσικές κολεκτίβες του Σαν Φρανσίσκο, τους Family Dog και τους Sons of Champlin, όμως γύρω στα 1969 ένιωσε ότι η φάση στη Δυτική Ακτή είχε αρχίσει να χαλάει. Αποφάσισε τότε, στα 18 του μόλις χρόνια, να πάρει κι αυτός τον δρόμο για την Ινδία με τελικό προορισμό την πρώην πορτογαλική αποικία της Γκόα που έμελλε, χάρη και σε αυτόν, να γίνει διαχρονικό σημείο αναφοράς των απανταχού «φρικιών». Έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για την ινδουιστική φιλοσοφία και ιδιαίτερα για τον μοναχισμό, ασκήτεψε στο δάσος, έγινε και ο ίδιος sandhu και εντάχθηκε στο θρησκευτικό τάγμα Juna Akhara, παίρνοντας το όνομα Baba Mangalanand.  

GOA GIL 24hours set @OZORA Festival 2015 «Pre Party»

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 αρκετοί πρώην χίπηδες γοητεύθηκαν από την ηλεκτρονική μουσική, «βλέποντας» σε αυτήν το μέλλον του ροκ εν ρολ, το στίγμα του οποίου ως μια αμφισβητισιακή εναλλακτική υποκουλτούρα είχε ξεθωριάσει – υπήρχε βέβαια η διάδοχη κατάσταση του πανκ, όμως εκείνοι αναζητούσαν κάτι πιο πνευματικό, πιο φευγάτο, που να προσομοίαζε στην underground ψυχεδέλεια των '60s.

Ο Gil έκρινε ότι είχε να προσφέρει περισσότερα ως «DJ-κοσμοκαλόγερος» και μαζί με την παρέα του, μια ρέιβ εκδοχή των Freak Brothers, συγκέντρωσαν εξοπλισμό και ξεκίνησαν να οργανώνουν ολονύχτια πάρτι στις παραλίες της Γκόα – κάπως έτσι προέκυψε η psy trance που φιλοδοξούσε να συνδέσει την acid rock κουλτούρα των '60s με τη rave των '90s και σύντομα απέκτησε φανατικό κοινό σε όλο τον κόσμο. Για τον Gil, ο χορός είναι ένας διαλογισμός «εν κινήσει» και η trance μουσική ένας τρόπος «να επαναπροσδιορίσουμε το αρχαίο φυλετικό τελετουργικό στον 21ο αιώνα». Με τη σύντροφό του από το 1995 και επίσης παραγωγό Ariane MacAvoy έφτιαξαν και το μουσικό σχήμα Nommos.

«Από καταβολής, η ανθρωπότητα χρησιμοποιούσε τη μουσική και τον χορό για να επικοινωνήσει με το πνεύμα της φύσης και το πνεύμα του σύμπαντος... Χρησιμοποιούμε την trance μουσική εμπειρία ώστε να πυροδοτήσουμε μια αλυσιδωτή αντίδραση στη συνείδηση... Μέσα από την εμπειρία αυτή ευελπιστούμε οι άνθρωποι να γίνουν πιο ευαίσθητοι και συνειδητοποιημένοι ως προς τις ανάγκες και το μέλλον του είδους μας και του πλανήτη ολόκληρου και αποκτώντας την επίγνωση αυτή να αποκτήσουν κατανόηση και συμπόνια... Αυτό είναι το μήνυμα των καιρών και το αληθινό πνεύμα της Goa trance!» έγραφε.

Last Hippie Standing: Goa Gil - The Secret

Το 2001 έλαβε μέρος στο ντοκιμαντέρ του Μάρκους Ρόμπιν «Last Hippie Standing» και τον Ιανουάριο του 2006 έπαιξε μουσική στο ολονύχτιο πάρτι που «έκλεισε» το τριήμερο συμπόσιο στη Βασιλεία της Ελβετίας προς τιμήν των 100ών γενεθλίων του εφευρέτη του LSD δρος Άλμπερτ Χόφμαν, με τον οποίο είχαν αμοιβαία αλληλοεκτίμηση. «Στις τελευταίες του μέρες ο Babaji ήθελε να στείλει την αγάπη και τις ευλογίες του σε όλους και να τους ευχαριστήσει για την αγάπη και την υποστήριξη που έχει λάβει όλα αυτά τα χρόνια. Ήταν γαλήνιος και έτοιμος για το επόμενο ταξίδι του… Σας ευχαριστούμε για τον σεβασμό και την υποστήριξή σας αυτήν τη δύσκολη περίοδο. Η αφοσίωσή του στη μουσική, στην πνευματικότητα και στην ενότητα των ανθρώπων μεταξύ τους και με το Όλον χάραξε ανεξίτηλα τη συλλογική μας συνείδηση», ήταν η ανακοίνωση των οικείων του που προκήρυξαν crowdfunding τόσο για τα έξοδα της κηδείας του όσο και για τη δημιουργία δύο χώρων μνήμης στη γενέτειρά του, την Καλιφόρνια, και στο Ujjain της Mάντια Πραντές στην Ινδία – εκεί πρόκειται να ανεγερθεί «ένας ναός samadhi όπου θα τιμάται κάθε χρόνο η επέτειος του θανάτου του». Ας είναι το χώμα ελαφρύ γι' αυτόν τον διορατικό «τεχνοσαμάνο» που ένωσε τη χίπικη με τη ρέιβ υποκουλτούρα και τη «Cyberia» του Ντάγκλας Ράσκοφ με το «Hippie» του Μπάρι Μάιλς, εφαρμόζοντας και ο ίδιος στην πράξη ως διαχρονικό πρόταγμα το «Μια γενιά σε κίνηση» του Ντέιβιντ Πιτσάσκι.

7 questions with Goa Gil

https://www.goagil.com

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ