Μετά την ολοκλήρωση της θητείας τους ως καλλιτεχνικών διευθυντών της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, οι Ανέστης Αζάς (στη σκηνοθεσία) και Πρόδρομος Τσινικόρης (στη δραματουργία) ανεβάζουν νέο έργο στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, γραμμένο από τη Λένα Κιτσοπούλου, σε μία από τις πιο αναμενόμενες συνέργειες της νέας χρονιάς. Πρόκειται για την «περφόρμανς μυθοπλαστικού ντοκιμαντέρ» με τίτλο Ερωτικές καρτ ποστάλ από την Ελλάδα (18/3-5/4, Μικρή Σκηνή), που ερευνά το δίπολο τουρισμού και ερωτισμού με τον δεδομένα αναπάντεχο τρόπο της συγγραφέως.
Τι μπορεί να συνδέει τους σάτυρους με τους υπερμεγέθεις φαλλούς και τα όργια των αρχαιοελληνικών αγγείων με τις σύγχρονες σέξι εικόνες που κατακλύζουν το Instagram; Πώς χτίστηκε ο μύθος του Greek lover; Χωράει η ελληνικότητα σε ένα σουβενίρ; Την Κιτσοπούλου συνοδεύουν επί σκηνής οι Κώστας Κουτσολέλος, Ιωάννα Μαυρέα, Γιώργος Βουρδάμης κ.ά.
Τι μπορεί να συνδέει τους σάτυρους με τους υπερμεγέθεις φαλλούς και τα όργια των αρχαιοελληνικών αγγείων με τις σύγχρονες σέξι εικόνες που κατακλύζουν το Instagram; Πώς χτίστηκε ο μύθος του Greek lover; Χωράει η ελληνικότητα σε ένα σουβενίρ;
Αρχές Απριλίου επιστρέφουν και οι RootlessRoot των Λίντας Καπετανέα και Jozef Frucek στη Στέγη με το νέο τους έργο Stones and Bones (1-5/4, Κεντρική Σκηνή). Η Καπετανέα, καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, μαζί με τέσσερις ακόμα ερμηνεύτριες, τις Μάρθα Φριντζήλα, Έλενα Τοπαλίδου, Hyaejin Lee και Anna Calsina Forrellad, και τη συνοδεία ζωντανής μουσικής αναμετριούνται με το υλικό της αιωνιότητας, το μάρμαρο, δημιουργώντας ένα ποίημα για την πάλη του ανθρώπου με τον χρόνο και τον χώρο, τη φθορά και τη βαρύτητα.
Δύο νέες ελληνικές όπερες και ένα διεθνές μπαλέτο παρουσιάζει προσεχώς η Εθνική Λυρική Σκηνή. Στην πρώτη τους σκηνοθετική ενασχόληση με το είδος της όπερας θα δούμε τον Δημήτρη Καραντζά και τον Νίκο Καραθάνο. Ο πρώτος ανεβάζει την Πάπισσα Ιωάννα (8, 15, 22/3), το γνωστό «αντιχριστιανικό και κακόηθες» μυθιστόρημα του Εμμανουήλ Ροΐδη από τον 19ο αιώνα για τη γυναίκα που καταφέρνει να ανέλθει στον θρόνο του Πάπα, κρύβοντας την πραγματική της ταυτότητα. Η νέα όπερα, σε λιμπρέτο Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, συμπίπτει μάλιστα με τον εορτασμό για τα 80 χρόνια πορείας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Ο δεύτερος σκηνοθετεί τη Μέσα Χώρα (10, 12, 22, 23/4), μια παραγγελία της Λυρικής στον συνθέτη Άγγελο Τριανταφύλλου, που πραγματεύεται το ζήτημα της μοναξιάς στην τρίτη ηλικία. Το ποιητικό κείμενο αυτής της όπερας υπογράφει ο Γιάννης Αστερής.
Το ρεπερτόριο της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος για το προσεχές δίμηνο συμπληρώνει το μπαλέτο Δον Κιχώτης (20, 21, 26, 29/3, 5, 26/4, 16/5) σε μουσική σύνθεση Λούντβιχ Μίνκους, με την κλασική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1869 στο Μπαλσόι και αναθεωρήθηκε το 1871 στο Μαριίνσκι. Η υπόθεση του μπαλέτου αντλεί υλικό κυρίως από τον δεύτερο τόμο του Δον Κιχώτη του Θερβάντες. Τη χορογραφία υπογράφει ο Τιάγκο Μπορντίν, τη σκηνογραφία ο Γιώργος Σουγλίδης και τα κοστούμια η Μαίρη Κατράντζου.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει, όμως, και το ρεπερτόριο της Εναλλακτικής Σκηνής της Λυρικής, αρχής γενομένης με τον Orfeas 2020 (14, 15, 21, 22, 28, 29/3), την πρώτη queer όπερα που έρχεται από το δίδυμο εννοιολογικής τέχνης ΦΥΤΑ. Πρόκειται για μια ριζική διασκευή της εμβληματικής μπαρόκ όπερας Ορφέας του Κλάουντιο Μοντεβέρντι, η δράση της οποίας τοποθετείται στο κοντινό μέλλον μιας χώρας σαν την Ελλάδα, την εποχή του ύστερου καπιταλισμού.
Από τις πρώτες ταινίες του Λαρς φον Τρίερ, το Europa (19, 20/3) έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή με τη μορφή μουσικής παράστασης, με τις συνθέσεις του Χέρμπερτ Μίτσκε και τη σκηνοθετική ματιά του Κώστα Παπακωστόπουλου, ιδρυτή και καλλιτεχνικού διευθυντή του Ελληνογερμανικού Θεάτρου, το οποίο γιορτάζει 30 χρόνια δημιουργικής πορείας στη Γερμανία. Πρόκειται για ένα αλληγορικό ταξίδι στις επίπονες προσπάθειες για την ανοικοδόμηση μιας νέας Ευρώπης πάνω στις στάχτες που άφησε το βίαιο παρελθόν της. Η παράσταση θα παρουσιαστεί στα γερμανικά με ελληνικούς υπέρτιτλους και ελεύθερη είσοδο.
Τέλος, τα 80 χρόνια από την ίδρυση της Λυρικής γιορτάζει και η Εναλλακτική Σκηνή με την παρουσίαση της αβανγκάρντ μετα-όπερας του Τζον Κέιτζ, Europeras 1&2 (5, 6, 7/3). Τη νέα παράσταση υπογράφει η σκηνοθέτις και χορογράφος Ζωή Χατζηαντωνίου, ενώ ο εικαστικός Πέτρος Τουλούδης αναλαμβάνει την επιμέλεια του σκηνικού χώρου με τη χρήση αντικειμένων, κοστουμιών και άλλου αρχειακού υλικού της Λυρικής.
Στο Εθνικό Θέατρο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος επιλέγει τον Ζορζ Φεντό, ανεβάζοντας την Κυρία του Μαξίμ (από 21/3, Κεντρική Σκηνή), μια φάρσα με θέμα την ερωτική απιστία που γράφτηκε στο γύρισμα του αιώνα (1899). Τον πολυμελή θίασο απαρτίζουν, μεταξύ άλλων, οι Θανάσης Αλευράς, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Έμιλυ Κολιανδρή, Θέμης Πάνου, Κώστας Φιλίππογλου και Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος. Λίγο νωρίτερα, το Rex θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη μαύρη κωμωδία Παίζοντας το θύμα (από 13/3, Σκηνή «Κατίνα Παξινού») που γράφτηκε το 2002 από τους πολυβραβευμένους εκπροσώπους του ρωσικού «νέου δράματος», Όλεγκ και Βλαντίμιρ Πρεσνιακόφ.
Σε ένα γοτθικό σύμπαν με πρωταγωνίστριες τη Ρένη Πιττακή, τη Λυδία Φωτοπούλου και τη Θεοδώρα Τζήμου μεταφέρει ο Γιάννης Χουβαρδάς τη δράση του Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν, σκηνοθετώντας τον τρίτο Ίψεν της 45χρονης πορείας του (έως 22/3, Μέγαρο Μουσικής, Υποσκήνιο Β').
Τον Ταρτούφο (από 4/3), την καυστική σάτιρα του Μολιέρου για την υποκρισία, αναλαμβάνει να παρουσιάσει στο θέατρο Skrow ο Βασίλης Μαυρογεωργίου. Οκτώ ηθοποιοί αναζητούν τους σύγχρονους Ταρτούφους που αναδύονται και θεοποιούνται σε έναν κόσμο που ζητά συνέχεια σωτήρες στην παρακμή του.
Η Ομάδα Σημείο Μηδέν συνεχίζει την έρευνά της πάνω στο έργο του μεγάλου Ιρλανδού συγγραφέα Σάμουελ Μπέκετ, παρουσιάζοντας τις Ευτυχισμένες Μέρες (έως 12/4, Άττις) σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου, με την Αννέζα Παπαδοπούλου στον ρόλο της Γουίνι.
Τρεις ηθοποιοί, η Σοφία Κορώνη, η Βάσω Καμαράτου και ο Σπύρος Βάρελης, σκηνοθετούν και ερμηνεύουν ένα έργο με έμπνευση και οδηγό τη μυθιστορηματική ζωή και περσόνα του Κώστα Ταχτσή. Η Αγία Τριάδα (από 12/3, Bios) είναι μια προσωπική εξομολόγηση, ένας εσωτερικός-συνειρμικός μονόλογος. Η ομάδα Anima, μετά τις παραστάσεις Γαμήλιο Εμβατήριο, Έξοδος και τη διάκριση της σκηνοθέτιδας Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη με το βραβείο Κάρολος Κουν για το έργο Ζητιάνος, ανεβάζει το Πίστη, Αγάπη, Ελπίδα (από 19/3, Bios) του Έντεν φον Χόρβατ, ένα από τα πιο σκοτεινά και δυστοπικά έργα του 20ού αιώνα.
Τέλος, στα μέσα Μαρτίου θα κάνει πρεμιέρα η queer εκδοχή του έργου του Αλέκου Γαλανού Κόκκινα Φανάρια που ετοιμάζει ο Βασίλης Μπισμπίκης, σκηνοθέτης του μεγάλου sold-out Άνθρωποι και ποντίκια. Στη σκηνή αυτής της ακραία ρεαλιστικής και σύγχρονης ματιάς στο θρυλικό έργο θα βρίσκεται, μαζί με την ομάδα του Cartel, ο ηθοποιός και χορευτής Δημήτρης Παπάζογλου.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.