3 θεατρικές παραστάσεις που θα θυμόμαστε από το 2020

3 θεατρικές παραστάσεις που θα θυμόμαστε από το 2020 Facebook Twitter
Εικονογράφηση: design9/LIFO
0

Δύσκολο να μιλήσει κανείς για τη χρονιά που τέλειωσε και έπληξε βαθιά την ανθρωπότητα με τρόπους που ακόμα δεν έχουν μετρηθεί. Ο κόσμος του θεάτρου ήταν σίγουρα από τα μεγαλύτερα θύματα: παραστάσεις που κατέβηκαν απότομα, χωρίς ούτε ένα φιλί ζωής, ματαιωμένα σχέδια, χαμένες επενδύσεις, στασιμότητα, ανασφάλεια, περιορισμένες ή ανύπαρκτες επιλογές, ανεργία, αγώνας για επιβίωση.


Ας ευχηθούμε να τελειώσει σύντομα ο εφιάλτης, να ξανανοίξουν οι αίθουσες, να μπορέσουμε πάλι να δούμε, να ακούσουμε, να αισθανθούμε την ενέργεια των ηθοποιών και όλων των δημιουργών του θέατρου που κρατούν τη φαντασία και την ευαισθησία μας δυνατή και υγιή. Οι τρεις παραστάσεις που παραθέτουμε εδώ απέδειξαν περίτρανα τη ζωτική και αδιαμφισβήτητη προσφορά του θεάτρου στην πνευματική και ψυχολογική μας ωρίμανση, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο.

Οι τρεις αδελφές

Σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά

Θέατρο Βεάκη

3 θεατρικές παραστάσεις που θα θυμόμαστε από το 2020 Facebook Twitter
Όσο κι αν πληγωθούν, όσο κι αν ματαιωθούν, όσο κι αν συμβιβαστούν με μια άχαρη δουλειά ή έναν μικρόνοο σύζυγο, εκείνες θα συνεχίσουν να επιθυμούν μέχρι τελικής πτώσης.

Οι «Τρεις Αδελφές» του Καραντζά είναι γερασμένες από το πρώτο λεπτό. Βρίσκονται στο μέλλον και θυμούνται τα παλιά; Βιώνουν ξανά και ξανά το τραύμα τους, βυθισμένες στο άχρονο σύμπαν του ασυνείδητου; Δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα, αλλά αυτή η αμφισημία μάς γοητεύει. Νιώθουμε πως ο χρόνος έχει συμπτυχθεί ή, αντιστρόφως, έχει απλωθεί στο διηνεκές. Σε κάθε περίπτωση, η επιθυμία των ηρωίδων μοιάζει ανεξάντλητη – ίσως γι' αυτό αναπαριστούν εμμονικά το δράμα τους. Όσο κι αν πληγωθούν, όσο κι αν ματαιωθούν, όσο κι αν συμβιβαστούν με μια άχαρη δουλειά ή έναν μικρόνοο σύζυγο, εκείνες θα συνεχίσουν να επιθυμούν μέχρι τελικής πτώσης.


Πρόκειται για ένα σπουδαίο σκηνοθετικό επίτευγμα, το πώς κατάφερε ο Καραντζάς να τοποθετήσει το ανθρώπινο στο σημείο τομής των τριών διαστάσεων του χρόνου, εκεί όπου συναντιούνται ο παλιός, ο τωρινός και ο μελλοντικός εαυτός μας. Κι αυτοί οι ατέρμονοι κύκλοι του Εγώ διαγράφηκαν με ανατριχιαστική και συγχρόνως συγκινητική διαύγεια στη διάρκεια της παράστασης. Να θυμίσω εδώ την απόλυτη εναρμόνιση του σκηνοθετικού οράματος με εκείνα των υπόλοιπων συντελεστών: τη μουσική του Δημήτρη Καμαρωτού, τη σκηνογραφία της Μαρίας Πανουργιά και τον φωτισμό του Αλέκου Αναστασίου.


Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν

Σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά

Υποσκήνιο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

3 θεατρικές παραστάσεις που θα θυμόμαστε από το 2020 Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης απέρριψε τα μεγαλοαστικά σαλόνια, όπου συνήθως τοποθετούνται τα ιψενικά αριστουργήματα, και κατευθύνθηκε προς τοπία μεσαιωνικά.

Ένα έργο αινιγματικό, με μελοδραματική υπόθεση, που όμως διαθέτει κοινωνική διάσταση και ταυτόχρονα εκτυλίσσεται ως υπαρξιακό θρίλερ, διαποτισμένο με την αχλύ των σκανδιναβικών μύθων: αυτό το ασυνήθιστο όσο και γοητευτικό μείγμα μετέφερε επί σκηνής με τόλμη και φαντασία ο Γιάννης Χουβαρδάς. Ο σκηνοθέτης απέρριψε τα μεγαλοαστικά σαλόνια, όπου συνήθως τοποθετούνται τα ιψενικά αριστουργήματα, και κατευθύνθηκε προς τοπία μεσαιωνικά, εκεί όπου συχνάζουν άρχοντες του σκότους, βασίλισσες του χιονιού και απειλητικοί δαίμονες.

Προχωρώντας ακόμη περισσότερο συνέλαβε (με την πολύτιμη συνδρομή της σκηνογράφου Εύας Μανιδάκη και της ενδυματολόγου Ιωάννας Τσάμη) το γοτθικό αυτό σύμπαν στα έγκατα του Μεγάρου Μουσικής ως μια εκλεκτική σύνθεση αναφορών που έχουν αιχμαλωτίσει τη φαντασία μας διαμέσου της ποπ κουλτούρας. Παρά τις όποιες αδυναμίες, έχουμε να κάνουμε με μια γόνιμη, αναγκαία και εξαιρετικά ευπρόσδεκτη ανάγνωση του Ίψεν, που ενδέχεται να ανοίξει νέα μονοπάτια προσέγγισης του σπουδαίου συγγραφέα.

Ερωτικές καρτ-ποστάλ από την Ελλάδα

Των Ανέστη Αζά και Λένας Κιτσοπούλου 

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

3 θεατρικές παραστάσεις που θα θυμόμαστε από το 2020 Facebook Twitter
Εντυπωσιακή και αιφνιδιαστική η ερμηνεία του Κώστα Κουτσολέλου.

Μια σπονδυλωτή, άκρως απολαυστική μουσική σάτιρα, οι «Ερωτικές καρτ-ποστάλ από την Ελλάδα» κατάφεραν κάτι πραγματικά δύσκολο: να μιλήσουν για το ζοφερό παρόν μας με τρόπο καυστικό και χιουμοριστικό συνάμα. Μια ομάδα με οίστρο, ταλέντο και εκρηκτικό ταμπεραμέντο έστησε μια παράσταση αφοπλιστικά άμεση, θαρραλέα και ζωντανή.


Υπήρχε θλίψη σε αυτές τις «Καρτ-ποστάλ», κι ας ήταν ξεκαρδιστικές. Θλίψη για την εποχή της αθωότητας, ατομικής και συλλογικής, που τέλειωσε ανεπιστρεπτί, αλλά προπαντός θλίψη για τη νεότητά μας που έριξε άγκυρα στα χαμένα, και κάποτε τόσο ειδυλλιακά, καλοκαίρια, για να βουλιάξει αμετάκλητα μαζί τους. Τίποτε δεν είναι όπως ήταν – κι εμείς ούτε νέοι ούτε ανέμελοι πια. Τι απέμεινε από όλα αυτά άραγε; Τι απέμεινε μετά από τόσα χτυπήματα, τόσες απογοητεύσεις, τόσες βίαιες αφυπνίσεις, τόση καθολική απώλεια ελέγχου των καταστάσεων;


Απέμεινε προφανώς η ικανότητά μας να αυτοσαρκαζόμαστε: να κοροϊδεύουμε τη νοσταλγική μανία, την περισσή φιληδονία και την τσουρουφλισμένη αφέλειά μας. Το γέλιο δεν θα μας σώσει, αλλά σίγουρα θα μας ανακουφίσει μαγικά. Εξαιρετικά δυνατός ο μονόλογος της Κιτσοπούλου, μια κωμική όσο και οδυνηρή ωδή στην απώλεια, εντυπωσιακή και αιφνιδιαστική η ερμηνεία του Κώστα Κουτσολέλου.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κώστας Κουτσολέλος: «Tι είχαμε, τι χάσαμε!»

Οι Αθηναίοι / Κώστας Κουτσολέλος: «Tι είχαμε, τι χάσαμε!»

Ηθοποιός και σκηνοθέτης. Γεννήθηκε και ζει στην Καλλιθέα. Σε μια σαρωτική ανακεφαλαίωση όσων έζησε και ζήσαμε, μιλά για την άθλια εργασιακή κατάσταση στον χώρο του θεάτρου, την ψεύτικη ομοθυμία των καλλιτεχνών, τις νέες απαγορεύσεις της πανδημίας και την πεζή, τρομακτική ζωή γύρω απ' το Ίντερνετ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ