Η Αγλαΐα Παππά αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter

Αγλαΐα Παππά: «Από τα γεννοφάσκια μας μας εκπαιδεύουν να είμαστε φοβισμένοι πολίτες»

0

Γεννήθηκα στην Πάτρα, όπου έμεινα μονάχα μερικούς μήνες. Ύστερα ήρθαμε στην Αθήνα, όταν ήμουν περίπου ενός έτους. Ο πατέρας μου ήταν εισαγγελέας. Αυτό σημαίνει αρκετές μεταθέσεις. Όταν έγινα 6 ετών, πήγαμε στη Γαλλία. Αυτή η μετάθεση καθόρισε τα παιδικά μου χρόνια. Μετά ξαναεπιστρέψαμε. Μείναμε για λίγο καιρό στη Λάρισα και μετά ήρθαμε πια οριστικά στην Αθήνα, στα Εξάρχεια.

• Είμαι παιδί μιας αστικής οικογένειας. Μέσα σ' αυτήν υπήρχαν πάρα πολλές αντιφάσεις, βέβαια. Είχα έναν πατέρα ο οποίος ήταν αρκετά συντηρητικός, αλλά και αρκετά αναρχικός σε διάφορες πλευρές του. Αυτό δημιουργούσε σύγκρουση και στον ίδιο, και νομίζω πως γι' αυτό μπήκε κατευθείαν μέσα μου ως χαρακτηριστικό. Από τη μια με έλκει τρομακτικά οτιδήποτε είναι αντισυμβατικό, την ίδια στιγμή όμως μπορεί να είμαι εξαιρετικά συντηρητική.

• Μικρή, μου άρεσε πολύ να φτιάχνω παραμύθια. Είχα τη διαρκή τάση για μια παράλληλη πραγματικότητα, μια εκτροπή της πραγματικότητας με οποιονδήποτε τρόπο μπορούσα. Αυτό συνέβαινε γιατί εκείνο που σκεφτόμουνα ήταν πολύ πιο γοητευτικό απ' την πραγματικότητα. Όταν όμως η πραγματικότητα γινόταν γοητευτική, τότε άφηνα τη φαντασία κι έπεφτα με τα μούτρα στη ζωή.

• Με τις σπουδές μου έκανα ένα ανακάτεμα. Έκανα αρχαιολογία, μετά τέλειωσα και τη Φιλοσοφική στη Θεσσαλονίκη, αλλά ήξερα πως δεν ήταν αυτό που ήθελα πραγματικά. Βαριέμαι εύκολα. Αυτό είναι βασικό μου χαρακτηριστικό, γιατί είμαι πολύ γρήγορη, πράγμα που σημαίνει πως χρειάζομαι εναλλαγές και κίνητρα και πράγματα που να είναι καινούργια, για να μη νιώθω πως λιμνάζω.

Από τα γεννοφάσκια μας μας εκπαιδεύουν να είμαστε φοβισμένοι πολίτες. Αυτό είναι πολύ χαρακτηριστικό της κοινωνίας μας. Ο φόβος είναι ό,τι χειρότερο για οποιαδήποτε μορφή δημοκρατίας. Δεν μπορεί σε μια κοινωνία που έχει στηριχτεί στις αρχές του χριστιανισμού να μιλήσεις για άμεση δημοκρατία. Τέλος!

• Είμαι ένα κλασικό εξαρχειοτόπαιδο. Την τότε πολιτική δράση μου θα την έλεγα αντιδραστική. Είχα την τύχη να ζήσω πολύ ωραίες εποχές στα Εξάρχεια. Δεν πέτυχα τη μυθολογία, πέτυχα τη ζωή. Το σπίτι μου το πατρικό είναι κοντά στην πλατεία - έχω ζήσει όλη τη δεκαετία του '80 εκεί και συμμετείχα σε όλα όσα συνέβαιναν. Τότε η πλατεία ήταν ένας πυρήνας συσπείρωσης ανθρώπων που είχανε μια αντίθετη στάση απέναντι σ' αυτό που λέμε κατεστημένο.

Εκείνη την εποχή έζησα πραγματικά απίθανες στιγμές. Δεν τρόμαζα τότε και αυτό ήτανε ένα θέμα. Υπήρχε μια διαρκής έλξη προς μια εκτροπή. Αυτή η εκτροπή πάντα εμπεριείχε και τον κίνδυνο. Πάρα πολλές φορές έχω σκεφτεί: «Θεέ μου, πώς γλίτωσα τελικά;». Αν είχα ένα παιδί κι έκανε το 1/10 απ' αυτά που έκανα εγώ, θα είχα πεθάνει.

• Η πρώτη θεατρική παράσταση στη οποία συμμετείχα ήταν στο καλοκαιρινό θέατρο Λαμπέτη, στην ταράτσα, την περίοδο του Ευρωμπάσκετ το 1987. Το έργο ήταν το Κορίτσι της καμπίνας 15, με τον Δάνη Κατρανίδη και τη Νόρα Βαλσάμη, κι εγώ είχα τον μικρότερο ρόλο που μπορεί να παίξει ένας ηθοποιός παγκοσμίως, μιας καμαριερούλας που έλεγε 10 ατάκες «μάλιστα δεσποινίς, θέλετε κάτι;». Δεν ξανασχολήθηκα με το εμπορικό θέατρο. Ήθελα να ψάξω να βρω κι άλλα πράγματα.

• Η πιο σημαντική στιγμή μου στο θέατρο ήταν όταν πήρα το ρίσκο να πάω στο εξωτερικό έναν μονόλογο που είχα κάνει το 2001, τη Μόλλυ Μπλουμ του Τζόυς. Πήγα σε πολλά φεστιβάλ ακριβώς επειδή είχα την αίσθηση τότε πως ο κόσμος είναι πολύ μικρός. Εδώ πέρα πνιγόμουνα. Δεν μπορούσα να καταλάβω γιατί ο καθένας ασχολιόταν με το μαγαζάκι του απέναντι. Δεν είναι δυνατόν να είμαστε τόσο απομονωμένοι.

Πήγα μόνη μου, βρήκα φεστιβάλ, τους έστειλα το υλικό, με καλέσανε. Ήταν πολύ μεγάλο και πολύ ωραίο ταξίδι. Και άλλη μια πολύ σημαντική συνάντηση ήταν με τον Αντόνι Βασίλιεφ, στη Μήδεια. Μου επαναπρογραμμάτισε το υποκριτικό μου οικοσύστημα.

Λέμε όλοι πως τελείωσε η μεταπολιτευτική περίοδος. Εύχομαι όντως να τελείωσε. Εγώ το νιώθω πολλά χρόνια. Ειδικά την τελευταία δεκαπενταετία, ήμουνα τελείως έξω απ' αυτό που συνέβαινε κοινωνικά, πέρα απ' το ότι δεν με αφορούσε όλο αυτό το ψεύτικο lifestyle, όλο αυτό το δήθεν του απόλυτου θαυμασμού της κενότητας. Πολλές φορές αντιδρούσα και μ' έναν τρόπο που μπορεί να ήταν και ακραίος. Δεν μπορούσα να το συνειδητοποίησω ότι κυκλοφορεί τόσος φελλός.

• Αυτή η γενιά της Μεταπολίτευσης μας έχει κάνει πολύ κακό. Ειδικά σε ανθρώπους της δικής μου νοοτροπίας και γενιάς. Μπήκαμε σ' ένα πολύ περίεργο γρανάζι. Μας ανάγκασαν να είμαστε σοβαροφανείς με το ζόρι. Αυτή η γενιά, και των σκηνοθετών και των ανθρώπων του θεάτρου, έφτιαξε μια μέγγενη, καλλιτεχνικά, κοινωνικά, πολιτικά.

Όλοι έπρεπε ν' αποδείξουμε κάτι και μας πήρε πάρα πολλά χρόνια ν' αρχίσουμε να νιώθουμε ελεύθεροι. Γιατί δεν υπάρχει περίπτωση να είσαι αποτελεσματικός στην τέχνη, αν δεν νιώθεις ελεύθερος. Γι' αυτό πιστεύω πως η σημερινή κρίση μπορεί να είναι μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για όλους μας, σε πάρα πολλούς τομείς.

• Λέμε όλοι πως τελείωσε η μεταπολιτευτική περίοδος. Εύχομαι όντως να τελείωσε. Εγώ το νιώθω πολλά χρόνια. Ειδικά την τελευταία δεκαπενταετία, ήμουνα τελείως έξω απ' αυτό που συνέβαινε κοινωνικά, πέρα απ' το ότι δεν με αφορούσε όλο αυτό το ψεύτικο lifestyle, όλο αυτό το δήθεν του απόλυτου θαυμασμού της κενότητας. Πολλές φορές αντιδρούσα και μ' έναν τρόπο που μπορεί να ήταν και ακραίος. Δεν μπορούσα να το συνειδητοποίησω ότι κυκλοφορεί τόσος φελλός.

• Δεν ξέρω καν αν θα γίνει ξεκαθάρισμα. Το θέμα είναι να μπορέσουμε να βρούμε έναν βηματισμό. Είμαστε μια χώρα που δεν έχει καμιά κουλτούρα διαλόγου. Επίσης, είμαστε μια άκρως συντηρητική χώρα. Μεγαλώνουμε με τον φόβο από πολύ μικροί. Μας μαθαίνουνε να είμαστε υπάκουοι, να μη μας βάλει ο δάσκαλος στο μάτι.

Από τα γεννοφάσκια μας μας εκπαιδεύουν να είμαστε φοβισμένοι πολίτες. Αυτό είναι πολύ χαρακτηριστικό της κοινωνίας μας. Ο φόβος είναι ό,τι χειρότερο για οποιαδήποτε μορφή δημοκρατίας. Δεν μπορεί σε μια κοινωνία που έχει στηριχτεί στις αρχές του χριστιανισμού να μιλήσεις για άμεση δημοκρατία. Τέλος!

• Το επίπεδο του θέατρου δεν διαφέρει απ' το επίπεδο της κοινωνίας. Είναι αλληλένδετα, είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας. Δεν μπορεί να έχεις μια κοινωνία που βρίσκεται σε αυτή την κατάσταση και να έχεις αυτό το θέατρο. Δεν γίνεται.

Ακόμα και όταν λένε πως το θέατρο ανθεί σε περιόδους κρίσης, αυτό συμβαίνει όπου υπάρχουν λαοί με ισχυρή παιδεία και πολιτισμό. Εμείς δεν έχουμε ισχυρή παιδεία και πολιτισμό. Αυτό που θέλω είναι να μπορέσουμε να μιλήσουμε επιτέλους επί της ουσίας. Να μιλήσουμε τη γλώσσα μας. Χωρίς τερτίπια, χωρίς δηθενιές, χωρίς κουλτουριάρικα περιβλήματα.

• Το Alarme, το έργο στο οποίο υποδύομαι τη Μαρία Στιούαρτ, μιλάει για την εξουσία, σε οποιαδήποτε πλευρά κι αν ανήκεις, με οποιαδήποτε μορφή, και την αντιπαλότητα που δημιουργείται. Η αντιπαλότητα στο εσωτερικό της εξουσίας θρέφει την εξουσία την ίδια. Ανεξαρτήτως πρωταγωνιστών, έργου και υπόθεσης.

Η αντιπαλότητα δεν κατατρώει τα δυο μέρη. Αντιθέτως, ισχυροποιεί την ίδια τη μορφή της εξουσίας. Όλα εξυπηρετούν και είναι στον βωμό της άνθησης της εξουσίας. Οι αντιπαλότητες, οι αντιπαραθέσεις, οι αντιθέσεις, είναι στοιχεία που την τρέφουν. Η εξουσία έχει τη δική της νομοτέλεια.

• Η ανιψιά μου είχε διακοπές τον Οκτώβριο κι αποφασίσαμε να πάμε στην Ήπειρο, απ' όπου καταγόμαστε. Ήθελα να της δείξω από πού κατάγεται η μάνα της. Πήγαμε σε διάφορα ωραία μέρη, περιπλανηθήκαμε σε διάφορα χωριά, φάγαμε ωραία και την τελευταία μέρα τής λέω πως θα πάμε στο χωριό του παππού μας.

Ήταν το ταπεινότερο απ' όσα είχαμε επισκεφτεί και ίσως το ασχημότερο. Αλλά για μας ήταν το ομορφότερο, γιατί είναι το δικό μας χωριό. Έτσι είναι και με την Ελλάδα. Σε πληγώνει, σε τρώει καμιά φορά, είναι όμως το δικό μας χωριό. Θέλει ελευθερία, θέλει γενναιοδωρία, θέλει ανοιχτωσιά και θέλει να είσαι άλλος άνθρωπος. Και όσο αντέξεις.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ