ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Εφηβεία και τραγωδία: Κριτική για τους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη

Εφηβεία και τραγωδία: Κριτική για τους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη Facebook Twitter
0
Εφηβεία και τραγωδία: Κριτική για τους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη Facebook Twitter
Αν θέλουμε να μιλάμε για «νέα ανάγνωση του αρχαίου δράματος» δεν αρκεί η νεότητα: απαιτείται μόχθος, μόρφωση, έρευνα, άσκηση, τριβή, προσπάθεια. Φωτο: Στέλιος Καλλινίκου


Είναι μοναδικό το επίτευγμα του Αισχύλου.


Σταγόνα ζεστού αίματος δεν κυλάει επί σκηνής, κι όμως κολυμπάμε σε μια κόκκινη θάλασσα στρωμένη με λαβωμένους μαχητές κι ερείπια πλοίων. Ένας λαός με τριακόσια καράβια κατατροπώνει τον εισβολέα που διαθέτει τετραπλάσια. «Ω παίδες Ελλήνων, ίτε» ακούγεται η ορμητική κραυγή ενός στόλου ενωμένου στο όνομα της ελευθερίας.


Μακριά, πολύ μακριά από το υγρό πεδίο θανάτου, σε μια πόλη χρυσαφένια της Ανατολής, οι συγγενείς των στρατιωτών κι οι γέροντες του τόπου λαχταρούν να μάθουν τι απέγινε το «άνθος Περσίδος» που κίνησε αστραφτερό και σύσσωμο να υποτάξει τους Έλληνες.
Ο Αισχύλος δραματοποιεί ένα ιστορικό γεγονός μείζονος σημασίας τοποθετώντας τη δράση όχι επί ελληνικού εδάφους αλλά στην καρδιά της ηττημένης αυτοκρατορίας, στα Σούσα. «Ύβρις γαρ εξανθούσ' εκάρπωσεν στάχυν / άτης, όθεν πάγκλαυτον εξαμά θέρος» λέει το φάντασμα του Δαρείου, που τοποθετεί την τραγωδία στη θεολογική της βάση. Όσοι προσβάλλουν τον άγραφο θεϊκό νόμο και παραβιάζουν την ηθική τάξη, προκαλούν την οργή των θεών: οδηγούνται στην πνευματική τύφλωση, την πτώση και την τιμωρία. Ο άμυαλος, παρορμητικός Ξέρξης συντρίβεται ολοκληρωτικά παίρνοντας μαζί του αναρίθμητες ζωές αλλά και τη δύναμη των Περσών, που με τόσο κόπο συγκεντρώθηκε από τους πρόγόνους του. Ο Αισχύλος το τονίζει επανειλημμένα: δεν ήταν μόνο η ανδρεία των Ελλήνων αλλά και «δαίμων τις», η θεϊκή παρέμβαση που επέφερε μια τόσο ολοκληρωτική καταστροφή.

Θλίψη, μόνο θλίψη για την επιπολαιότητα ορισμένων νέων καλλιτεχνών που βουτάνε αψήφιστα στα βαθιά χωρίς να γνωρίζουν καν κολύμπι. Δεν είναι όλα τα είδη ίσα κι όμοια. Δεν μπορείς από τον Σκαρίμπα να μεταπηδάς στον Αισχύλο και από το Bios στην Επίδαυρο εφαρμόζοντας την ίδια συνταγή. Η τραγωδία δεν είναι το αλογάκι των φιλοδοξιών μας.


Στους Πέρσες, βρισκόμαστε προ τετελεσμένου: το αδυσώπητο χέρι της μοίρας έχει ήδη χτυπήσει και έχει ήδη συντρίψει τον υβριστή. Ο ισόθεος άνδρας, γέννημα χρυσής γενιάς, όπως αποκαλεί ο Χορός τον βασιλιά του, βρίσκεται τώρα στον δρόμο της επιστροφής. Όσο τον περιμένουμε, το μέγεθος της τραγωδίας ξεδιπλώνεται αριστοτεχνικά μπροστά μας. Η έννοια της «δράσης» παίρνει μια άλλη διάσταση: αντικαθίσταται από όνειρα, φαντάσματα και άπειρες αποχρώσεις φόβου. Η συγκλονιστική περιγραφή της ναυμαχίας αλλά και όλων των επακόλουθων, αλυσιδωτών συμφορών του περσικού στρατεύματος ζωντανεύει με απαράμιλλη οξύτητα και οδύνη μέσα από την αγγελική ρήση. Ακολουθεί η εμφάνιση του Δαρείου: ερχόμενος από τον Άδη, φορέας μιας μεταφυσικής γνώσης, εξηγεί στους απελπισμένους υπηκόους του γιου του τους λόγους για τους οποίους επήλθε η θεία τιμωρία στον αλαζόνα στρατηλάτη Ξέρξη. Τέλος, η εμφάνιση του ίδιου του ρακένδυτου βασιλιά, «γυμνού προπομπών», θα σταθεί η υπέρτατη οπτική επιβεβαίωση των τρομερών δεινών που τσάκισαν τη χώρα.

Εφηβεία και τραγωδία: Κριτική για τους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη Facebook Twitter
Άξια θαυμασμού στάθηκε μονάχα η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, όχι τόσο για την αξιοπρεπή ερμηνεία της, όσο για την ευσυνειδησία, την αφοσίωση και το δόσιμό της στην τέχνη της. Φωτο: Στέλιος Καλλινίκου

Είναι πολύ σημαντικό να «ακούσουμε» το κείμενο αυτό. Ο λόγος του είναι ο κόσμος όλος. Δεν υπάρχει δράση, όπως προείπα, αλλά ένα υπέροχο, σπαρακτικό και συναρπαστικό ποιητικό σύμπαν που αδημονεί να πάρει σάρκα και οστά ενώπιόν μας. Δυσκολευόμαστε δυστυχώς οικτρά να το ακούσουμε ή έστω να το αντιληφθούμε το σύμπαν αυτό στην παράσταση των Περσών του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου. Η ομάδα νεαρών ανδρών που συνθέτει τον Χορό καταφεύγει σε μια πρωτόλεια εκφορά του λόγου, τον «συνθηματοποιεί» σε στυλ οπαδικό, χοντροκομμένο, δήθεν άγριο: «Μίσος, μίσος, μίσος, μίσος» ωρύονται με βροντερή φωνή, όταν μαθαίνουν τα φριχτά νέα της ήττας, ενώ ταυτόχρονα οι κινήσεις τους παραπέμπουν στον κινησιολογικό κώδικα χέβι μέταλ φανατικών, που χτυπιούνται ενώ παίζει το αγαπημένο τους συγκρότημα.

Είναι ποτέ δυνατόν να θεωρούμε ότι η ρυθμική εκφορά του λόγου (η «τοποθέτηση» των φράσεων σε μια ρυθμική αγωγή) συνεπάγεται την «μουσικότητα [που] φτάνει στον πυρήνα του αρχαίου δράματος», όπως διαβάζουμε στο δελτίο Τύπου; Η μουσικότητα είναι κατ' αρχήν αρετή του αρχαίου κειμένου και κατ' επέκταση, στις ευτυχείς περιπτώσεις, της μετάφρασης. Από εκεί και πέρα, χρειάζεται μεγάλη επεξεργασία σε επίπεδο υποκριτικής διδασκαλίας και κίνησης, ώστε η εν λόγω μουσικότητα να διαποτίσει το σύνολο της παράστασης: να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο όλον που να διακρίνεται από συνέπεια, συνοχή, υποβλητικότητα και στοχευμένη συναισθηματική ένταση. Αντ' αυτού, εδώ έχουμε μια αμυδρή αντίληψη, ένα ενστικτώδες πασπάτεμα, που εξωτερικεύεται άτεχνα, με πενιχρά εκφραστικά μέσα, χοντροκομμένο συναίσθημα, αφελή και άγαρμπο τονισμό πιασάρικων λέξεων ή φράσεων, ψευδο-παγανιστικές τελετές _ μια εφηβικού τύπου μονότονη βαβούρα που κυριαρχεί στη σκηνή και θολώνει το μυαλό του θεατή.


Μα δεν είναι μόνον ο Χορός: κραυγαλέος και ο Άγγελος (Χάρης Χαραλάμπους), αναλώνεται σε εντυπωσιασμούς και βεβιασμένες εξάρσεις, έτσι ώστε ουδέποτε φτάνουν ως εμάς τα ανατριχιαστικά γεγονότα της περσικής πανωλεθρίας. Ο Δαρείος του Νίκου Ψαρρά κάνει μια σοβαρή έναρξη, στην πορεία όμως υποκύπτει και αυτός σε ανορθόδοξους, επίπλαστους τονισμούς. Όσο για τον Ξέρξη του Αντώνη Μυριαγκού, ο ηθοποιός ενσάρκωσε την έννοια της κατάρρευσης με τον πιο προφανή, υπερβολικό τρόπο, φωνή και κινησιολογία τόσο επιτηδευμένα σκόρπιες και ασυνάρτητες, ώστε σκορπίσαμε κι εμείς ξεχνώντας ότι έχουμε μπροστά μας έναν τσακισμένο βασιλιά.

Εφηβεία και τραγωδία: Κριτική για τους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη Facebook Twitter
Κραυγαλέος και ο Άγγελος (Χάρης Χαραλάμπους), αναλώνεται σε εντυπωσιασμούς και βεβιασμένες εξάρσεις, έτσι ώστε ουδέποτε φτάνουν ως εμάς τα ανατριχιαστικά γεγονότα της περσικής πανωλεθρίας. Φωτο: Στέλιος Καλλινίκου


Άξια θαυμασμού στάθηκε μονάχα η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, όχι τόσο για την αξιοπρεπή ερμηνεία της, όσο για την ευσυνειδησία, την αφοσίωση και το δόσιμό της στην τέχνη της.


Θλίψη, μόνο θλίψη για την επιπολαιότητα ορισμένων νέων καλλιτεχνών που βουτάνε αψήφιστα στα βαθιά χωρίς να γνωρίζουν καν κολύμπι. Δεν είναι όλα τα είδη ίσα κι όμοια. Δεν μπορείς από τον Σκαρίμπα να μεταπηδάς στον Αισχύλο και από το Bios στην Επίδαυρο εφαρμόζοντας την ίδια συνταγή. Η τραγωδία δεν είναι το αλογάκι των φιλοδοξιών μας. Αν θέλουμε να μιλάμε για «νέα ανάγνωση του αρχαίου δράματος» δεν αρκεί η νεότητα: απαιτείται μόχθος, μόρφωση, έρευνα, άσκηση, τριβή, προσπάθεια. Μια νέα ανάγνωση της τραγωδίας ενδέχεται να γεννηθεί από καλλιτέχνες που μελετούν κοπιαστικά το παρελθόν και το παρόν.


Την πρωταρχική ευθύνη, βέβαια, όσον αφορά την επιλογή προσώπων, τη φέρουν οι ιθύνοντες, οι οποίοι, προκειμένου να οικοδομήσουν ένα δήθεν προοδευτικό προφίλ, εμπιστεύονται ενίοτε την Επίδαυρο σε απαίδευτα χέρια, αδιαφορώντας για τα ουσιαστικά προσόντα και την εμπειρία των συντελεστών, μόνο και μόνο για να φανούν πως στηρίζουν τη «νέα γενιά». Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής τα είδαμε με τις ανυπόστατες «Βάκχες» του Λυγίζου και τώρα ξανά με τους μονολιθικούς «Πέρσες» του Μπινιάρη. Κι όσο δεν θεραπεύουμε το πρόβλημα στη ρίζα του, σε επίπεδο θεσμικό και εκπαιδευτικό, τόσο θα ξεφυτρώνουν αντίστοιχες περιπτώσεις.

Εφηβεία και τραγωδία: Κριτική για τους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη Facebook Twitter
Φωτο: Στέλιος Καλλινίκου
Θέατρο
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ