Έχει θέση το «σατιρικό» victim blaming του Μποστ στο Εθνικό Θέατρο;

«Μήδεια» του Μποστ (Μένη Μποσταντζόγλου) στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού Facebook Twitter
Το 1993 ο Μποστ χαρίζει τη Μήδεια στον λαό, την κατεβάζει από το απρόσιτο βάθρο της τραγωδίας, την κάνει «μία από εμάς», μια σύγχρονη (;) Ελληνίδα. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
0

Η παρωδία και η σάτιρα επιτίθενται στ’ ανοιχτά. Επιλέγουν προσεκτικά τον στόχο τους και ορμούν κατά πάνω του, δίχως περιστροφές, δίχως ενδοιασμούς, πότε με διάθεση τρυφερού παιχνιδίσματος και πότε με άγριες ή και κανιβαλικές διαθέσεις.

Κι αν το κείμενο της παρωδίας θωπεύει και κρυφολαχταρά τη δόξα του πρωτότυπου (ενόσω καμώνεται πως το κοροϊδεύει), οι σατιρικές δαγκωματιές προκαλούν πολύ εντονότερη αναστάτωση.

Σε κάθε περίπτωση, το γέλιο φανερώνει τα δόντια, ανοίγει το στόμα και το σώμα, γκρεμίζει τους ρόλους και τις αναπαραστάσεις, μας λέει «μη φοβάστε, επιτρέπεται», μας δείχνει πως όλα είναι πιθανά, υπάρχει ένας τόπος όπου η φυσική τάξη ανατρέπεται, η γλώσσα απελευθερώνεται, το φανταστικό γίνεται πραγματικό, ο θάνατος ηττάται και η ζωή αστράφτει από χαρά.

Μπορεί, ας πούμε, κάποιος, επιθυμώντας να προκαλέσει αυτό ακριβώς το γέλιο, να πάρει τη «Μήδεια» του Ευριπίδη και να την τοποθετήσει σ’ έναν κόσμο λιγότερο τρομακτικό, να την κάνει αρχόντισσα σ’ ένα ανάκτορο by the sea, στο λιμάνι του Βόλου, όπου δέχεται νυχθημερόν πάσης φύσεως ετερόκλητους επισκέπτες από τη σφαίρα της καθημερινότητας αλλά και του μύθου: έναν πλανόδιο ψαρά που πουλάει αχνιστά μύδια (αλλά η Μήδεια δεν αγαπά τα μύδια), μια ερωτικώς ατυχήσασα νεαρή καλόγρια που αναζητά καταφύγιο, έναν αμαρτωλό καλόγερο, τον εκδιωγμένο και αόμματο τέως βασιλιά Οιδίποδα, που τριγυρνά στην περιοχή αναζητώντας εργασία, τη θυγατέρα του Αντιγόνη, «που βοηθάει τον μπαμπά και εις την βρακοζώνη» και, τέλος, τον ίδιο τον Ευριπίδη, που στρέφεται στη Μήδεια για έμπνευση, ευελπιστώντας, όπως της λέει, ότι «αν βάλω λεπτομέρειες απ’ τον δικό σας βίο, τότε θα πάρω ασφαλώς το πρώτο το βραβείο».

Ειλικρινά αναρωτιέμαι: γιατί το Εθνικό Θέατρο της χώρας, που τόσο έχει προσφάτως ταλαιπωρηθεί και διασυρθεί από τη γνωστή ιστορία του πρώην διευθυντή του, επέλεξε να μας παρουσιάσει (στην Επίδαυρο και σε όλη τη χώρα) ένα έργο που επιδίδεται σε τόσο ύπουλο και ανατριχιαστικό victim blaming;

Το 1993 ο Μποστ χαρίζει τη Μήδεια στον λαό, την κατεβάζει από το απρόσιτο βάθρο της τραγωδίας, την κάνει «μία από εμάς», μια σύγχρονη (;) Ελληνίδα, ελαφρώς κακομοίρα, που ξυπνάει από τις έξι, γλείφει τα πατώματα των ανακτόρων, φροντίζει τα παιδιά, τα έχει όλα στην εντέλεια, ενώ ταυτόχρονα υπομένει τις ασύστολες απιστίες του Ιάσονα, βλέπει εφιάλτες, νοσταλγεί την πατρίδα της, γράφει ανεπίδοτες επιστολές στους γονείς της και αναζητά παρηγοριά στον ψυχίατρό της, μόνο και μόνο για να βρει εκεί «ξαπλωμένη, στον ειδικό τον καναπέ, της Τροίας την Ελένη».

«Μήδεια» του Μποστ (Μένη Μποσταντζόγλου) στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού Facebook Twitter
Ξέρω πως κάποιοι θα σπεύσουν να πουν: «Μα είναι κωμωδία! Δεν σοβαρολογεί!». Δυστυχώς, η επιλογή των λέξεων δεν είναι ποτέ αθώα. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Κι όμως, η Μήδεια ετούτη δεν κάμπτεται ποτέ, δεν παύει να διακωμωδεί τα παθήματά της, αποδιώχνοντας έτσι την όποια αγανάκτησή μας για την κατάντια της, γι’ αυτό το αντι-φεμινιστικό, με τα σημερινά δεδομένα, πορτρέτο της, καλώντας μας να εστιάσουμε στο αδάμαστο πνεύμα της, όπως αυτό αναδύεται μέσα από τον αστείρευτο αυτοσαρκασμό και το χιούμορ της.

«Θέλεις να φάω απόβλητα, πετρέλαια να φάω / θέλεις να βγάλω τον σκασμό, θέλεις να μη μιλάω; / Θέλεις να κόψω το φαΐ, τα μπάνια των θαλάσσων / τι άλλο θέλεις; Λέγε μου. Τι θες; Πέσμου Ιάσων. / Πέσμου τι σού παρέλειψα και έχεις παραπόνων. / Ορίστε. Πέστα καθαρά, μη χάνομαι και χρόνον».

Μ’ αυτά και μ’ αυτά, η ηρωίδα του Μποστ διαχωρίζει πλήρως τη θέση της από την εμπνεύστριά της: αν η ευριπίδεια Μήδεια εξοντώνει τα παιδιά της για να εκδικηθεί τον Ιάσονα, η Μήδεια του Μποστ σκοτώνει τους δύο μικρούς της γιους, όχι για να τιμωρήσει τον πατέρα τους που την απατά, αλλά για να τιμωρήσει τους ίδιους.

Ο λόγος; Γιατί αυτό τους αξίζει! Όχι μόνο επειδή «το κάνουν» στα κρυφά με την καλόγρια, αλλά κι επειδή τσίμπησαν το δόλωμα και έπεσαν στα δίχτυα του παιδεραστή καλόγερου: «Όπως ερχόμουν κατά δω λιγάκι βιαστικά / τα είδα με καλόγερον που ψώνιζαν γλυκά. / Ήτανε λουκουμόσκονη τα ρούχα τους γεμάτα / και κράταγαν στα χέρια τους και μία σοκολάτα», λέει ο Ιάσων στη συζυγό του, επιστρέφοντας στο παλάτι, λίγο πριν από τη λήξη του έργου.

Η Μήδεια χλωμιάζει, αρπάζει ξίφος και μπαλτά και τρέχει να κάνει τη δουλειά. Λίγα λεπτά αργότερα, η τιμωρός μάνα, κρατώντας μια τεφροδόχο, κομπάζει: «Δεν έχω τύψεις. Τα παιδιά έπρεπε να σφαγούνε / και λόγον που πηδάγανε / και που δεν μελετάγανε / και επί πλέον δέχονταν κι άντρες να τα πηδούνε».

«Μήδεια» του Μποστ (Μένη Μποσταντζόγλου) στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού Facebook Twitter
Η «Μήδεια» του Μποστ, όμως, γράφτηκε μόλις πριν από τριάντα χρόνια. Τα θύματα ήταν και τότε –όπως και πάντα– θύματα. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Ευτυχώς μας είχε προειδοποιήσει εγκαίρως: «Εγώ αν είχα δύο παιδιά τόσον ατιμασμένα / από τα δυο τα χέρια μου θα πήγαιναν σφαγμένα. / Σ’ εμέ αν κάποιος έλεγε έστω και εις τ’ αστεία / ότι υπήρξαν θύματα σε μια παιδεραστία / μια τιμωρία φοβερά θα είχαν επισύρει / συγχρόνως με τα δυο παιδιά κ’ οι λάγνοι καλογήροι».

Σε κάθε περίπτωση, για όσους δεν το κατάλαβαν, το «διδακτικό» σονέτο του τέλους μας το ξεκαθαρίζει: «Οι μαθηταί εις το σχολειό οφείλουν να πηγαίνουν / κι όσοι πηδούν και τους πηδούν, είδατε τι παθαίνουν».

Είναι τα ανήλικα θύματα ενός βιασμού «ατιμασμένα» και πρέπει να πεθάνουν; Φταίνε αυτά που δεν απέρριψαν την πικρή λουκουμόσκονη της αποπλάνησης και πρέπει, συνεπώς, να τιμωρηθούν εξίσου βάρβαρα με τον παιδεραστή καλόγερο (ο οποίος τελικά, και φυσικά, τη γλιτώνει); «Μου θέλατε και επαφές και με τους καλογήρους, / εγώ δε γέννησα παιδιά. Εθήλασα σατύρους», είναι το... σατυρικό επιχείρημα (!) αυτής εδώ της Μήδειας.

Ειλικρινά αναρωτιέμαι: γιατί το Εθνικό Θέατρο της χώρας, που τόσο έχει προσφάτως ταλαιπωρηθεί και διασυρθεί από τη γνωστή ιστορία του πρώην διευθυντή του, επέλεξε να μας παρουσιάσει (στην Επίδαυρο και σε όλη τη χώρα) ένα έργο που επιδίδεται σε τόσο ύπουλο και ανατριχιαστικό victim blaming;

«Μήδεια» του Μποστ (Μένη Μποσταντζόγλου) στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού Facebook Twitter
Όλοι εδώ ζούμε και γνωρίζουμε πόσο έχουμε πασχίσει ως κοινωνία τα τελευταία χρόνια (ειδικότερα μετά το ξέσπασμα του #MeToo) να απαλλάξουμε τους κακοποιημένους από το στίγμα της ντροπής. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Ξέρω πως κάποιοι θα σπεύσουν να πουν: «Μα είναι κωμωδία! Δεν σοβαρολογεί!». Δυστυχώς, η επιλογή των λέξεων δεν είναι ποτέ αθώα. Η γλώσσα μπορεί να τσακίσει και η σάτιρα πάντοτε εργαζόταν υπέρ αδυνάτων, τσάκιζε την εξουσία, δεν τσάκιζε τους μικρούς, τους ανήμπορους, τους ανυπεράσπιστους. Ούτε τους τσάκιζε, ούτε τους (ξανα)κακοποιούσε.

Η σατιρική γραφή μπορεί να καυτηριάζει τα ελαττώματα, τις έξεις, τις καταχρήσεις των ανθρώπων ή τις παθογένειες ενός λαού, δεν δύναται όμως να στρέφει τα βέλη της στα θύματα μιας κακοποιητικής πράξης, και μάλιστα με τέτοιον τρόπο, αναπαράγοντας βαθιά ριζωμένες προκαταλήψεις που έχουν καταστρέψει ζωές και ψυχισμούς.

Όλοι εδώ ζούμε και γνωρίζουμε πόσο έχουμε πασχίσει ως κοινωνία τα τελευταία χρόνια (ειδικότερα μετά το ξέσπασμα του #MeToo) να απαλλάξουμε τους κακοποιημένους από το στίγμα της ντροπής, της ατίμωσης, από τη σκοταδιστική, ενοχοποιητική αντίληψη ότι «τα ήθελαν και τα 'παθαν», ότι έχουν μερίδιο ευθύνης για την τραυματική εμπειρία τους.

Πώς μπορεί, λοιπόν, το Εθνικό, σε αυτή τη συγκυρία, να ανεβάζει ένα τέτοιο έργο, χωρίς μάλιστα να ασκεί την ελάχιστη κριτική εναντίον του ή, έστω, πλαισιώνοντάς το, μέσω του προγράμματος της παράστασης, με κείμενα που τολμούν να θέσουν τον δάχτυλον επί τον τύπον των ήλων, ανοίγοντας μια δημόσια συζήτηση για ένα θέμα που μας βασανίζει;

Τίποτα σχετικό δεν εντόπισα, αντιθέτως διάβασα πολλά εγκώμια, όχι μόνο στο πρόγραμμα αλλά και στο δελτίο Τύπου, για αυτό το «έργο-σταθμό της νεοελληνικής δραματουργίας», την «ανελέητη κωμωδία του σπουδαίου συγγραφέα». Πράγματι, «ανελέητη» – απέναντι σε ποιον, όμως;

«Μήδεια» του Μποστ (Μένη Μποσταντζόγλου) στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού Facebook Twitter
Αν η ευριπίδεια Μήδεια εξοντώνει τα παιδιά της για να εκδικηθεί τον Ιάσονα, η Μήδεια του Μποστ σκοτώνει τους δύο μικρούς της γιους, όχι για να τιμωρήσει τον πατέρα τους που την απατά, αλλά για να τιμωρήσει τους ίδιους. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Διαπιστώνει εύκολα κανείς, παρακολουθώντας την παράσταση, ότι το κείμενο έχει υποστεί παρεμβάσεις και έχει κατά τόπους διασκευαστεί ώστε να επικαιροποιηθεί η σάτιρά του: έτσι, προστέθηκαν ειρωνικά σχόλια για την ελευθερία του Τύπου («τύπου ελευθερία»), για το μεταναστευτικό, την ακρίβεια κ.ο.κ.∙ το πιο κρίσιμο, όμως, απ’ όλα τα σημεία διατηρήθηκε αναλλοίωτο. Μήπως προστέθηκε κάποιο τραγούδι ή κάποιος μονόλογος που να μετριάζει τις εντυπώσεις και να περιορίζει τη ζημιά; Όχι, κρίθηκε μάλλον περιττό.

Θα συμφωνήσω ότι χρειάζεται να αντισταθούμε στην ισοπεδωτική μανία του cancel culture, της «κουλτούρας της ακύρωσης» δηλαδή, που προσπαθεί, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυρίως, να εξαλείψει από την εγκύκλιο εκπαίδευση και από τη δημόσια σφαίρα συγγραφείς του παρελθόντος, όπως ο Όμηρος η ο Σαίξπηρ, κατηγορώντας τους ότι προάγουν, όπως διαβάζω, ο πρώτος «τον σεξισμό, τον ρατσισμό, την αναπηροφοβία και τον Δυτικο-κεντρισμό» (έννοιες που δεν υπήρχαν καν πριν από είκοσι οχτώ αιώνες), ενώ ο δεύτερος «την ανωτερότητα των λευκών και την αποικιοκρατία», μεταξύ άλλων.

Η «Μήδεια» του Μποστ, όμως, γράφτηκε μόλις πριν από τριάντα χρόνια. Τα θύματα ήταν και τότε –όπως και πάντα– θύματα. Και το victim blaming ήταν εξίσου οδυνηρό τότε, όπως και τώρα – ασχέτως αν δεν λεγόταν έτσι. Δεν είναι ζήτημα πολιτικής ορθότητας, αλλά γνήσιας ενσυναίσθησης και στοιχειώδους κοινωνικής ευαισθησίας.

Πώς να το κάνουμε: υπάρχουν και συγγραφείς που δεν αντέχουν στον χρόνο. Και δικαίως. Η «Μήδεια» του Μποστ διαθέτει έναν ζοφερό κι επικίνδυνο πυρήνα. Τι κρίμα που η εκρηκτική ερμηνεία της Γαλήνης Χατζηπασχάλη, σε πλήρη σύμπνοια με τον οίστρο της Σύρμως Κεκέ, δεν επέτρεψαν στον μέσο θεατή, που γελούσε και χειροκροτούσε ακόμη και στα επίμαχα σημεία, να τον αντιληφθεί.

Όσο για εκείνους που υπερασπίζονται τον συγγραφέα της με τόση θέρμη, εξυμνώντας τη μοναδικότητα και την αθωότητα του «μπόστειου» στιλ, καλό θα ήταν να αναλογιστούν: τι είναι αυτό που κατά βάθος και στην πραγματικότητα θαυμάζουν; Ο θαυμασμός τους είναι αυτοφυής ή κληρονομημένος; Και από ποιους;

Αλλά ως προς αυτό, δεν θα μπορούσα να το πω καλύτερα από τον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο στο σχετικό άρθρο του. Πράγματι, «ενδέχεται να βρεις αφράτη, καθαρόαιμη βία, εκεί που δεν το περίμενες. Ακόμα και στα πιο αθώα αστεία της παλιάς σου νιότης. Ακόμα και στις ιερές αγελάδες του πνεύματος που σε έχτισε. Ειδικά στη γλώσσα, στις λέξεις. Εκεί που βία αιώνων αφήνει τα ετυμολογικά αυγά της, στο υποσυνείδητο».

«Μήδεια» του Μποστ (Μένη Μποσταντζόγλου) στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού Facebook Twitter
Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Εθνικό Θέατρο - «Μήδεια» του Μποστ
Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός
Δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Καλαβριανός, Έρι Κύργια
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Χορογραφία: Μαριάννα Καβαλλιεράτου
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Δραματολόγος παράστασης: Εύα Σαραγά
Βοηθός σκηνοθέτη: Κέλλυ Παπαδοπούλου
Β΄βοηθός σκηνοθέτη: Διονυσία Βλαστέλλη
Βοηθός σκηνογράφου: Κατερίνα Βλάχμπεη
Βοηθός ενδυματολόγου: Αλέξανδρος Γαρνάβος
Διανομή (με αλφαβητική σειρά): Γιώργος Γλάστρας, Θανάσης Δήμου, Άνδρη Θεοδότου, Στέλιος Ιακωβίδης, Θανάσης Ισιδώρου, Σύρμω Κεκέ, Μαρία Κοσκινά, Φανή Παναγιωτίδου, Γιώργος Σαββίδης, Σταύρος Σβήγκος, Γαλήνη Χατζηπασχάλη
Χορός (αλφαβητικά): Μαρία Κωνσταντά, Ειρήνη Μακρή, Λυγερή Μητροπούλου, Ελπίδα Νικολάου, Κατερίνα Πατσιάνη, Ματίνα Περγιουδάκη, Μαριάμ Ρουχάτζε, Θεοδοσία Σαββάκη, Νιόβη
Χαραλάμπους
Μουσικοί επί σκηνής (αλφαβητικά): Παρασκευάς Κίτσος, Θοδωρής Οικονόμου, Δημήτρης Χουντής, Μαρία Χριστίνα Harper

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ